Paměťová média pro digitální fotografování

  • Bitovod
    Bitovod
    19.06.2003 11:06

    Jen malá technická - abych pravdu řekl, zatím jsem nenašel digitální médium, které by bylo možné s klidným svědomím označit jako archivční (tj. přenést na něj data a na třicet let ho kamsi uložit a zapomenout). S trochou dobré vůle toto MOŽNÁ splňuje CD - tedy co se doby uchování informace týká, některá média mají takhle dlouhé doby ve specifikacích, ovšem pak rozhodně nestojí 10Kč, ale spíš 6x tolik... Problém je spíš v tom, jestli si byť jen za deset let bude možné data z tohoto média přečíst a když se je přečíst podaří, zda budoucí PC bude rozumět formátu, v němž jsou obrázky uloženy... Co se týká dalších médií, tak lákavá je představa mít vše na DVD, ale díky vysoké kapacitě záznamu a z toho vyplývající hustotě dat jsou média velmi citlivá na mechanické poškození - škrábnutí, které by CD mechanika ani nepoznala, DVD už "nebere". Řešením jsou dejme tomu magnetooptické mechaniky, ovšem tam je problém s cenou samotné mechaniky i média, s minimálním rozšířením a hlavně s kompatibilitou "do budoucnosti" - pravdou ovšem je, že tyto mechaniky mívají garantovanou stálost dat i vysoko nad 50 let... Jako jediné použitelné řešení mi bohužel připadá jen zakoupení !dvou! dalších disků, na nich uložené veškeré archiválie a průběžně se o data na nich starat, s příchodem nových operačních systémů a formátů překonvertovat - a tiše doufat, že to je to pravé. Že je to až moc paranoidní? Dost možná, ovšem v IT se pohybuji od roku 1990 a technologických inovací, spojených se zpětnou inkompatibilitou, jsem už zažil více než dost...

  • Radik
    Radik
    19.06.2003 12:45

    S rychlým rozvojem VT je samozřejmě těžké hovořit o něčem "trvalém", ale to nejde ani ve světě analogové fotografie. Kdo mi zaručí, že za 50 let si budu moci nechat udělat fotografii ze svého kinofilmu? Bude existovat nejaky minilab? Byly filmy vyvolany kvalitně a jsou ještě použitelné?
    Digitální archivace sice také vyžaduje jistou ostražitost co se týče životnosti médií a existenci ctecich zarizeni, ale prekopirovanim se aspon neztraci kvalita. Pokud jde o formáty, predpokladam, ze standardizované formáty jako JPEG nebo TIFF budou podporovane i v dlouhodobe budoucnosti.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    19.06.2003 21:11

    Pokud chce mít člověk co největší jistotu, pak je zde hybridní cesta. To znamená fotografovat klasicky a skenovat. Problém je poměrně vysoká pracnost. Ii barevně posunuté slidy (v důsledku chemických změn v průběhu dlouhodobého skladování), lze počítačově poměrně snadno zrestaurovat. Na druhou stranu když taková digitální zrcadlovka v mžiku vypálí soubor a nedochází ke ztrátám kvality v přenosech, je to určitě velká konkurence i pro zatvrzelé zastánce klasiky. Souhlasím s Bitovodem, že to pravé digitální archivační médium zde zatím není. DVD je v současné době asi nejlepší cesta.

  • Bitovod
    Bitovod
    19.06.2003 22:49

    To Andrej: Právě tak to dělám - fotografuji na film a následně skenuji... Ovšem o tom DVD bych se hádal :-) Když archivní médium, tak kvalitní CD a čas od času to přepálit znovu na něco jiného, ale DVD (vypalované, nemluvím o lisovaných, tam je to s životností zřejmě maličko lepší jak u DVD, tak u CD) je opravdu velice citlivé na mechanické poškození. Co se týká klasické fotografie, tek mám doma pár skleněných negativů s neodhadnutelným věkem (s trochou dobré vůle je to někde mezi válkami) a jsou stále slušně použitelné. Dnešní negativy už tu stálost nemají, o barevných filmech a inverzi ani nemluvě, navzdory slušnému skladování už po desti letech barevně "ujely" tátovy negativy i inverze víc než dost. Fakt je, že to nebyly nijak kvalitní materiálly ani v době nákupu, dneska už je technologie trošku jinde, ale mám dojem, že právě na stálost se kašle čím dál tím víc. Co nafotil můj děda snad může zpracovat i můj vnuk, zatímco to, co nafotím já, nejspíš už neuvidí ani můj syn :)

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    20.06.2003 21:08

    To Bitovod: Fotím nyní středoformátové slidy (Provia 100). Je fakt, že o stálosti barev existují data spíše pro Kodak, o Fuji jsem toho moc neviděl. U jemnozrných emulzí to bývá se stabilitou horší než třeba u ISO 400, kde je hrubší zrno. Alespoň na základě čísel, které jsem viděl pro některé Kodaky někde na webu. Slušné skenery jako Coolscan 4000 nebo Dimascan Pro mají softy na restauraci posunutých slidů. Mění se barvy, struktura zrna podle mne by se příliš měnit nemusela. Nemám v tomhle vlastní zkušenost.Chtělo by to možná udělat nějaké skeny s rozlišením nad 5000 dpi nějakých starých inverzních filmů.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen(a).

Nové diskuse

Nové komentáře

Nejžhavější diskuse