Velikost senzoru fotoaparátu mýtů zbavená

  • Lukáš Burget
    Lukáš Burget
    05.05.2022 20:41

    Obecně vzato zkrátka čím větší senzor, tím pádem i větší fotoaparát a větší objektiv, a většinou zásadně dražší, znamená ovšem vyšší kvalitu obrazu než menší. Tedy větší senzor je jasná volba pro profesionály a amatéry, kteří se nesmíří s kompromisy. Ovšem pozor - s rozvojem systému Micro four thirds i někteří profesionálové, začasté fotografové wildlife s logickým požadavkem na dlouhé ohnisko a kompaktní rozměry, přešli na tento formát třeba rovnou z fullframe. Rozebírat, co je "lepší" nebo co je pro koho konkrétně lepší se dá donekonečna.

    Dodám dva postřehy:

    1) Technologicky zastaralý přístroj fullframe Canon RP lze koupit za cenu hodně solidního přístroje MFT. Co je "lepší?" Podotýkám, že v případě tohoto uvedeného přístroje /jakkoli je skvělý, za dobrou cenu atd./ díky zastaralosti jeho senzoru už ani náhodou neplatí, že má vyšší dynamický rozsah, než APS-C či MFT fotoaparáty, často právě naopak. Má vyšší rozlišení než MFT a mnohem nižší šum při vyšších ISO, u APS-C už se lze u obou parametrů hádat. Pokud z tohoto přístroje však budete prosvětlovat podexponované fotografie, se zlou se potážete, porovnáte-li to s novými APS-C a do jisté míry i MFT přístroji.

    2) Zásadní věcí při zvolení systému musí být výběr a i cenová dostupnost objektivů. A to si musí každý opět rozhodnout sám, v průběhu času se to pozitivně i negativně vychyluje od jednoho k druhému systému, obecně lze říci, že fotoamatér má však dnes už dostatek objektivů pro většinu systémů /a všechny úhlopříčky/ od všemožných výrobců objektivů, zejména z Číny, výběr se rozšiřuje, spokojí-li se s manuálním ostřením.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    09.05.2022 07:52

    Ahoj, ještě poznámka k tomu "stredoformátu". Současně přístroje sice většinou mají menší políčko, než měly přístroje na 120 film, což, jak píše Andrej, komplikuje jejich použití s objektivy že 120 přístrojů, ale technicky vzato to není "nový stredoformát" ale prostě jiný rozměr. Z definice je střední formát všechno, co je větší, než kinofilm a menší, než velký formát. Dominance 120 filmu vznikla až časem a předtím byly rozměry políčka jako 40x30 běžné (třeba kodak 127 svitkový film).

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen(a).

Nové diskuse

Nové komentáře

Nejžhavější diskuse