-
Diskuse ke galeriím |
29
příspěvků za
posledních
30
dnů
-
Fotogalerie |
10
příspěvků za
posledních
30
dnů
-
Dotazy a připomínky |
9
příspěvků za
posledních
30
dnů
-
Diskuse ke článkům |
3
příspěvky za
posledních
30
dnů
-
Diskuse ke galeriím |
3
příspěvky za
posledních
30
dnů
Ahoj. Začal jsem si hlouběji všímat souvislostí ve fotografování a prosím o radu. Začalo to tím, že jsem si vyhledal testy svých světelnějších objektivů a zjistil, že mají nejlepší rozlišení na cloně 5,6 a směrem k cl. 11 to klesá. Přičemž na cl. 11 je to srovnatelné se setovým objektivem, který má zde vrchol. Budu li fotit krajinu (nekonečno) a v popředí (10m?) mít třeba strom, kam zaostřím a jakou clonu použiju? Díky za objasnění.
Zaostri vždy tam, kde to chceš mať ostré. Ver mi, to je rada nad zlato;)
Ak fotíš s širokáčom tak 5,6 ti bude stačiť bohate.
"Ahoj. Začal jsem si hlouběji všímat souvislostí ve fotografování a prosím o..." - zobrazit celý komentář
Ahoj, to, co máš na mysli je tzv. "hyperfokální ostření", tedy využívání hloubky ostrosti k pokrytí co největší plochy scény. kam přesně ostřit si jde spočítat podle ohniska a clony, (třeba zde: http://www.dofmaster.com/dofjs.html), některé objektivy mají i přibližnou škálu vyznačenou.
Pozor ale, tahle "ostrost" není zcela rovnoměrná, nejostřejší bude samozřejmě vždy to, na co ostříš;-)
U širokáčů toho není těžké dosáhnout i bez nějakého velkého clonění.
kdysi "platilo" takové pravidlo že objektivy je třeba zaclonit o 2 clony než je jejich nejmenší, takže třeba u pevných skel kde nebyl problém clona 2,8, byla nejlepší kresba 4
dnes je kvalita velmi různorodá a každý objektiv může být jiný.. je spousta vysoce světelných skel které ale na cloně 1,4 mají velmi měkkou kresbu a ostrá a kontrastní začíná být až od 3,5 výše. Vyjímkou snad jsou jen nové objektivy Sigma ART které jsou velmi ostré již na plně otevřené cloně...
obecné pravidlo dnes tedy již není, a a je třeba si sehnat podklady, recenze, MTF křivky toho daného objektivu, aby jsi věděl v jakém rozsahu clon má nejkvalitnější kresbu. Většina skel to bude mít mezi f4 - f8. Ale vyjímky potvrzují pravidlo. Myslím si ale že těch objektivů které mají kvalitně ostrou a kontrastní kresbu nad clonou cca 14 bude velmi málo... PA kje třeba si uvědomit zda chci mít "vše ostré" a hodně clonit s rizikem celkové "měkkosti" snímku, a nebo se raději soustředit na určitý specifických cíl v krajině a podle toho volit clonu a hrát si s bokehem.. častokrát méně je více..
Další zajímavou možností pro dosažení libovolné hloubky ostrosti je skládání, lze použít i u krajiny, kde nám z nějakého důvodu hloubka ostrosti u zvolené clony nestačí. Na DPReview byl teď zajímavý článek, kde fotograf potřeboval vyfotografovat noční krajinu, ale kvůli nedostatku světla fotil na F2.8. Do toho jsou ještě použity hrátky s časem (jiný na vodu, jiný na oblohu) zde: http://www.dpreview.com/articles/1562025276/behind-the-shot-prince-of-the-night
Dovolim si "zenske" vysvetleni. Fotim hodne krajinu, vetsinou sirokym ohniskem (ted novym Canon 16-35mm/f4, drive 16-35/2,8). Mam rada, kdyz je ostre popredi, ale chci vse ostre az do nekonecna...Osvedcuje se mi ostrit kousek za onen strom (10m), protoze kdyz zaostrim na strom, ktery je prilis blizko, mam pozadi neostre... (pravidlo rika - ostrit do jedne tretiny, ale to je v pripade stromu hodne blizko, uz moc daleko :) ...Clonu pro FULL frame volim F9-11 (pokud nefotim vodu, zde kvuli dlouhym casum, ktere mam rada, volim clonu F16, nekdy i tu nejvyssi F22).
Pro nocni foto se mi libi priklad, ktery uvadi Jakub - skladani fotografie ze 3 snimku s ruznymi casy...akorat to je makacka vyfotit a pak jeste slozit v PC...
No jo, když každý tester vás straší před použitím vysoké clony kvůli difrakci. Některý můj objektiv má i clonu 32, pokud si pamatuji....Pořád ještě vlastním funkční Nikon Coolpix 8800, tam jsem se nestaral. Středový ostřící bod, clona nějakých 6. Fotky špičkové. Rád používám dodnes na výletech.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen(a).