"posterizacia" na fotke

  • 01.01.2014 16:12
  • Noro
  • 29
  • Noro
    Noro
    Autor
    07.01.2014 19:20

    Bol by niekto ochotny mi pomoct? Ja nemam az tak kvalitny monitor, aby som to vedel dobre vyhodnotit. Skusal som znova upravit konkretnu fotku. Teraz mam pocit, ze kym fotka bola v TIFFe, tak tam ta posterizacia nebola. Az ked som dal ulozit JPEG, tak to tam vyskocilo. Keby som vam poslal RAW, ze by ste to skusili upravit vlastnym sposobom, ci vam to tam vznikne. Niekto ochotny? Vdaka

  • Taky..
    Taky..
    07.01.2014 21:22

    tak to nahraj do nějaké úschovny, určitě raw a případně i xmp a výsledný jpg ...

  • Noro
    Noro
    Autor
    07.01.2014 21:51

    odkaz na uschovnu:
    http://www.uschovna.cz/zasilka/QISWB4Y7TWWRMVH8-9M2/

    Su tam 4 fotky:
    1) RAW
    2) JPEG z fotaku
    3) mnou urobeny TIFF (tam posterizaciu nevidim)
    4) JPEG spraveny z TIFFu (posterizacia za postavou v tieni) najma v spodnej casti za zadkom dievcata

    Ak sa vam chce s tym pohrat, budem rad. Som zvedavy na vysledky. Mozno ja robim niekde chybu pre editacii.

  • Taky..
    Taky..
    07.01.2014 23:06

    1) RAW - žádný problém nevidím
    2) JPEG z fotaku - je tam určitý kropenatý šum
    3) mnou urobeny TIFF - žádný problém nevidím
    4) JPEG spraveny z TIFFu - ano, tam je posterizace

    Podle mě je způsobená komprimací JPG. Ten už z principu neumí takové jemné přechody podat bez posterizace ani když nastavíš nejvyšší kvalitu. Zkoušel jsem raw vyexportovat v Lightroomu do JPG v maximální kvalitě (přes 5MB) a posterizace tam vždy byla. V TIF nikdy. Pro webové účely bych to neřešil, ale data pro tisk vždy z 8bit TIF.

  • Ijesu Katsumoto
    Ijesu Katsumoto
    08.01.2014 00:55

    U podobných fotek z ateliéru, kde je jednobarevné pozadí a v zastíněných pasážích tam po úpravách vznikají nepěkné věci (popř. i jiných), dost často postupuju tak, že
    1. v Adobe Camera Raw (ACR) provedu všechny možné stěžejní barevné úpravy a otevřu fotku ve Photoshopu,
    2. potom znova otevřu tu samou fotku v ACR, předchozí úpravy nechám, ale nastavím relativně silné odšumění (je třeba si pohrát s nastavením na záložce "Detaily") a to podle potřeby v těch místech, kde vznikají ty neplechy (tzn. zastíněná místa) a znova takto odšuměnou fotku otevřu ve Photoshopu, takže už tam mám otevřené dvě, které se neliší ničím jiným než mírou odšumění
    3. první fotku bez odšumění zkopíruju do souboru s odšuměnou variantou jako další (vrchní vrstvu) a vytvořím masku této vrstvy tak, aby z ní byly vidět světlejší části, popř. celá postava, a naopak to jednobarevné pozadí, popř. v menší míře tmavší části samotné postavy byly ve výsledném obrázku z té odšuměné varianty.

    Jinými slovy - řeším to lokálním odšuměním pokud možno ještě ve fázi ACR, resp. s pomocí ACR.

  • Taky..
    Taky..
    08.01.2014 09:30

    Katsumoto: a když pak tu fotku uložíš do JPG, posterizace nevznikne?

    Myslím, že určitý vliv na to má i fakt, že fotky odšumujete, JPG má pak tendenci v těch místech hodně vyhlazovat a hrozí posterizace. Třeba u toho JPG přímo z foťáku není vidět právě díky přítomnosti šumu. Já u svých fotek téměř nikdy šum neodstraňuju, už proto, že jemný monochromatický šum vypadá přirozeněji než dokonale vyhlazená plocha a na tisku skoro nikdy neruší.
    Upřímně řečeno ale nechápu, proč posterizaci řešit - týká se to jen JPG, který použijete leda na web nebo nějaké promítání, kde je nějaká sotva znatelná posterizace úplně fuk, a na tisk se používá 8bit TIF, kde ten problém nehrozí.

  • Ijesu Katsumoto
    Ijesu Katsumoto
    08.01.2014 11:32

    TakyHonza / Taky..: To odšumování má za cíl spíše barevně sjednotit plochu, u které očekáváme, že bude barevně jednotná (tím tu posterizaci vlastně vyrábím, nicméně posterizaci málo se lišících odstínů, kterou je možné odstranit přidáním "filmového zrna" nebo šumu, nikoli poněkud brutální posterizaci, jaká je na "JPG z foťáku", která je už zvýrazněná barevnými úpravami či uložením do JPG, takže odstup sousedních barevných skvrn je příliš viditelný). Ale záleží jistě také na konkrétní fotce.

    Ale ještě zpátky k poslaným souborům: prohlížel jsem si ještě jednou soubor "editovaný TIFF", kde problém nevidím, a "editovaný JPG", kde problém viditelný je. Předpokládám, že autor v 8bitovém režimu již žádné tonální úpravy neprováděl. Když jsem si zkoušel nejprve TIFF převést do 8bitového režimu (Obraz - Režim - 8bitů/kanál) a následně uložit do JPG (tak to dělám obvykle), problém tam příliš nebyl (převedení do 8 bitů se projevilo, ale myslím, že ne tak hrozně jako je na "editovaném JPG"). Viditelnější problémy myslím nastaly, pokud jsem přímo z 16bitového TIFFu ukládal do 8bitového JPG.

    Jak postupoval autor při ukládání TIFFu do JPG?

  • Noro
    Noro
    Autor
    08.01.2014 12:16

    tak zatial som zistil nasledovne. Ak som nepouzil odsuemenie ani v ACR ani v Photoshope, tak vysledok v TIFF aj v JPEG bol takmer identicky cize pre mna pouzitelny. Akonahle som pouzil uz len minimalne odsumenie, tak sa posterizacia prejavila. Takze budem musiet fotit na nizsom ISO, pridat intenzitu blesku a snazit sa potlacit sum uz priamo pri foteni. Pri naslednej editacii to robi bordel. Pocul som nazory, ze mam pridat na konci uprav sum, to je pre mna neprijatelne. Takisto som skusal pouzit gausian blur. To situaciu este zhorsilo.

    Moj workflow je nasledovny. RAW editujem v ACR v 16 bit. Potom upravujem v Photoshope. Ukladam do TIFFu a nasledne z TIFFu do JPEG priamo cez polozku SAVE AS. Ale som totalny amater v tomto smere. Takze mozno to robim nespravne. Skusim este tak, ako popisuje vyssie. Kazdopadna, vdaka za rady chalani.

  • Mirek Elsner
    Mirek Elsner
    08.01.2014 22:23

    Ja tam zadny rusivy sum nevidim. Je nutne to odsumovat?

  • Taky..
    Taky..
    09.01.2014 11:26

    Noro: podle mě z toho děláš nesmyslný závěry. ISO a intenzita záblesku se nastavuje podle toho, jak chceš mít exponovanou fotku a ne podle toho, jestli hrozí posterizace u JPG (opakuji, jen u JPG, u profesionálních formátů jako je TIF nehrozí).

    Neodšumuj (nebo alespoň ne takový šum, jaký vidím na tomto rawu) a na posterizaci se vykašli. To je můj závěr.

    Mimochodem víš, že řada profi módních fotografů přidává do digifotek umělé zrno, aby získaly příjemnější analogový šmak, protože dokonale hladké fotky nevypadají dobře? :)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen(a).

Přiložené fotografie u diskuse

Nové diskuse

Nové komentáře

Nejžhavější diskuse

Setkani fotografu

Tento web používá k poskytování služeb, analýze návštěvnosti a marketingovým účelům soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace