"posterizacia" na fotke

  • 01.01.2014 16:12
  • Noro
  • 29
  • Noro
    Noro
    Autor
    01.01.2014 16:12

    Zdravim,

    mam taky problem, ze som fotil osobu na jednofarebnom pozadi s bleskom. Na RAW je pozadie normalne, po editacii v PS a naslednom ulozeni mi vznikla posterizacia na fotke. V Camera RAW mam nastavene 16 bit spracovanie. Cim to moze byt sposobene, pripadne ako tomu zabranit, aby to nevzniklo. Vdaka

    PS: fotene bolo samozrejme do RAW.

  • Ijesu Katsumoto
    Ijesu Katsumoto
    01.01.2014 20:03

    V Adobe Camera Raw pod náhledem fotografie kliknout na odkaz, který popisuje způsob zpracování, a nastavit tam 16bitové zpracování (to už ale podle toho, co píšeš, máš) asi nejlépe v barevném prostoru ProPhoto. Bude záležet na fotografované scéně (jednobarevné pozadí může být holt problém), na množství a charakteru tonálních úprav, které na fotku aplikuješ, a také na výstupním formátu (JPG je pouze 8bitový, takže v jednolitých barevných plochách ta posterizace může vzniknout). Pokud tam posterizace vznikla, je možné ji potlačit přidáním jemného, sotva pozorovatelného, monochromatického šumu na posterizací zasažená místa.

  • Noro
    Noro
    Autor
    02.01.2014 14:07

    diky za rady. Uz mam z toho nervy. neviem to odstranit nijako. Fotil som na jednofarebnom pozadi pri dennom svetle, a vsetko bolo OK. Fotil som pri dennom svetle s pouzitim blesku a vsetko bolo OK. Az ked som fotil vecer, len s bleskom, tak vznikli take fragmenty na fotke. Ale len v casti fotky, ktora bola v tieni za postavou. Upravy robim len zakladne. V podstate, sa to prejavi uz hned po vyexportovani z Camera RAW.

  • Jiří Zápotocký
    Jiří Zápotocký
    02.01.2014 14:18

    Ve vašem případě posterizace vzniká právě při převodu do jpeg a to kompresí. Čím silnější komprese, tím viditelnější posterizace. zvláště na jednolitých mírných přechodech jedné barvy. Zkuste si vyplnit plochu jednou barvou, (třeba modrou) a obrázek uložte se značnou kompresí. Obrázek bude OK. A pak si zkuste udělat toutéž barvou nepatrný přechod do téže barvy ale o 10% -15% světlejší a opět si obrázek uložte v jpeg se silnou kompresí. Hned uvidíte jaký je to rozdíl.

  • Mirek Elsner
    Mirek Elsner
    03.01.2014 02:04

    Pokud ma byt vysledkem jpg, tak zkus v ACR nastavit sRGB. Bude mit pri stejne bitove hloubce mensi sklon k posterizaci nez ProPhoto a usetris si jeden prevod mezi barevnymi prostory (s ruznym Gamma). Nejspis bych si ale tipnul, ze problem bude v prilis velke kompresi jpg nebo v prilis drastickem zpracovani tech casti, kde se posterizace objevuje, ve fotosopu.

  • Noro
    Noro
    Autor
    06.01.2014 16:15

    fotku spracuvam od zaciatku v sRGB. Upravy robim len minimalne, ci uz v ACR alebo dalej v Photoshope. Nic extremne. Tu posterizaciu vidno, uz hned po vyexportovani fotky z ACR. V jednom shope mi bolo povedane, ze je to tym, ze som pouzil prilis makke a nedostatocne svetlo. Preto uz len pri jemnom posunuti posuvnikov v ACR vznika posterizacia. Vraj mam pridat viac svetla aby bola fotka radsej mierne preexponovana. Vraj sa to da lahsie opravit v PC, ako vytiahnut tien. Pripadne dat z druhej strany druhy blesk blesk. Znie to realne, kedze posterizacia mi vznikla len na strane, kde bol tien. Cim vyraznejsi tien, tym vacsia posterizacia. Ked som blesk nepouzival, vsetko bolo v poriadku.

  • Mirek Elsner
    Mirek Elsner
    06.01.2014 18:29

    Cim je to focene?

  • Ijesu Katsumoto
    Ijesu Katsumoto
    06.01.2014 19:34

    Osobně bych upravoval fotku v 16 bitech, v barevném prostoru ProPhoto a posterizaci řešil až po převedení obrázku z 16bitového ProPhota do 8bitového sRGB (např. pro účely zobrazení zmenšeniny v internetových nebo obrázkových prohlížečích nebo pro tisk). Monitory nejsou schopné zobrazit 16bitovou barevnou hloubku, tzn. že pokud ve Photoshopu pracuju v 16bitech, monitor mi zobrazuje jen zjednodušený náhled obrázku, který neodpovídá skutečnému stavu upravovaného souboru. Takže si nemůžu být jistý, jestli posterizace, kterou vidím na obrazovce (po otevření obrázku z Adobe Camera Raw nebo kdykoli během práce s tím 16bitovým souborem ve Photoshopu) tam v tom 16bitovém souboru opravdu je, nebo jestli jen monitor neumí zobrazit všechny barvy, které v souboru jsou, a vymýšlí si tam nějakou posterizaci.
    Tedy myslím, že, obecně vzato, je dobré, upravovat obrázek v co nejvíce barvách, nejširším barevném prostoru a barevné hloubce, následně obrázek, pokud je to potřeba, převést do 8bitového sRGB a teprve potom řešit posterizaci. Způsoby řešení posterizace (včetně zmíněné souvislosti s úrovní expozice nebo možnosti přidat šum) jsou zmíněny např. zde: http://www.ronbigelow.com/articles/posterization/posterization.htm

  • Noro
    Noro
    Autor
    07.01.2014 09:54

    Fotka bola fotena s D3s. ISO okolo 400. Upravovane to bolo v sRGB, v 16 bitoch. Ako som pisal, uz po vyexportovani fotografie z ACR uz sa zacala objavovat posterizacia. Takisto je zretelna aj na vytlacenej papierovej fotografii. Na mojom displeji zn. IIZAMA to vidno slabsie. Na SAMSUNGu a na IPS je to zretelnejsie. Vo fotosluzbe mi chlapik povedal, ze to zbytocne upravujem v 16 bitoch, kedze male fotolaby vyvolavaju fotky v 8 bitoch. Ja sa do toho nerozumiem. Kazdopadne ta posterizacia je otrasna na fotke a ja stale neviem, cim to je.

    Chlapik vo fotosluzbe spominal, ze som pouzil prilis makke svetlo. Bolo to fotene odrazom zo strieborneho dazdnika a este cez difuznu bielu latku. Takze teoreticky by mohol mat pravdu.

  • Taky..
    Taky..
    07.01.2014 10:48

    Na vině by mohl být barevný profil ACR, který si nerozumí s D3S. Já míval v minulosti problémy u D700 s profily "Camera Standard ...", kdy to (typicky bílá zeď vytažená ze stínu) dělalo na pozvolných přechodech takové jako purpurové pruhy. To ale bývalo vidět už v ACR. Pomohlo mi přepnutí na "Adobe standard" a od té doby spokojenost.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen(a).

Přiložené fotografie u diskuse

Nové diskuse

Nové komentáře

Nejžhavější diskuse