-
Diskuse ke galeriím |
29
příspěvků za
posledních
30
dnů
-
Diskuse ke článkům |
6
příspěvků za
posledních
30
dnů
-
Diskuse ke galeriím |
4
příspěvky za
posledních
30
dnů
-
Diskuse ke galeriím |
4
příspěvky za
posledních
30
dnů
-
Dotazy a připomínky |
4
příspěvky za
posledních
30
dnů
TakyHonzo, teda nevím jak tobě, ale mně padesátina na 50mm háže docela často pohybovou neostrost. Tak dlouhým časem fotím v nouzi akorát materiál v práci, ale lidi určitě ne.
A řekla bych, že ta celková fotka teď vložená spíš nasvědčuje právě tomu.
Noro: aha, tak příště radši rovnou nahraj fotku celou a v plném rozlišení někam do úschovny, pak se všechno líp posuzuje. V tom případě si myslím, že jsi nepřesně zamířil a AF bod se chytl kapuci, jak píše rulisa. Předpokládám také, že jsi neměl zapnuté celoplošné ostření (automatický výběr bodu) , které bývá někdy dost nepředvídatelné a nedoporučuju ho, a že jsi měl zapnuté AF-S a nikoliv AF-C. Každopádně nic nezkazíš, když si uděláš doma v klidu zkoušku ostření, jestli ti objektiv nebo foťák neblbne. U clony 1,4 bych něco takového pochopil, ale na f2.8 je to divné.
Ruliso, každý má možná jinak pevné držení, těžký foťák nebo mlátící zrcátko, ale mně se 1/60 maximálně osvědčila všude, kde musím zvedat citlivost. A to mluvím o focení několikaletých dětí, kde o akčnost rozhodně není nouze. Dosahuju u ní optimálního komporomisu mezi ostrostí, pohybovou neostrostí a šumem. Pokud zrovna v té chvíli neškubne hlavou, 1/60 je tak akorát, aby byl obličej a tělo poměrně ostrý a ruce a nohy mázlé pohybem. 1/60 jde bez problému udržet až do 85mm. U širokáčů (24,28) pak jde použít i 1/30, ale tam už je riziko mázlého obličeje větší.
Pohybovou neostrost objektu na fotce držením foťáku ani chodem zrcátka neovlivníš. :-))
Taky fotím v mozerných podmínkách často a už léta a šedesátina na padesáti milimetrech je absolutní minimum, padesátina jen na lidi, co se prakticky nehýbají, jen dýchají. A ani na tu šedesátinu se nesmějí mlet moc, třeba nadechnout se k nějakému promluvení, to člověk automaticky i škubne hlavou.
Pokud by mi dítko škublo maličko hlavičkou třeba za nějakým zvukem zrovna v okamžiku expozice, měla bych to na 1/50 při 50mm nafoceno zrovna takhle.
Sám píšeš: "Pokud zrovna v té chvíli neškubne hlavou..."
A já celou dobu píšu, že zrovna to se podle mě stalo.
V čem tedy vidíš u mě problém? :-)
No jasně, chod zrcátka a držení foťáku mají vliv na udržitelnost času s padesátkou, kdežto míra máznutí pohybem nesouvisí s ohniskem, ale jen s časem a rychlostí pohybu samotného a projeví se víc u detailních záběrů (třeba u detailu obličeje bych volil 1/125 nebo i 1/250). Ale mám pocit, že tohle oba dobře víme a je zbytečné si to navzájem vysvětlovat, ne? :-)
Možná máme i jiné nároky na ostrost. Já třeba nestojím o dokonale ostrý každý uhřík a pohybovou neostrost beru jako tvůrčí prostředek, který fotku často obohatí. A právě 1/60 je pro mě osobně zlatý čas, protože se dá zachytit jak ostrý obličej, tak máznutá ruka nebo noha zároveň. Nikomu ho ale nenutím:)
Co se týče tohoto případu, tak je to od pohledu zaostřeno moc za. Nejostřejší je zadní část kapuce a vlasy, s přibližující se vzdáleností ostrost klesá, bližší oko je více neostré než to zadní. Máznutí správně zaostřeného oka by vypadalo jinak.
Já u tebe problém nevidím, ty nějaký vidíš:-)
Mně se zdá právěže celá kapucka kolem dokola hlavičky ostřejší než hlavička sama. I ta kapucka, co je vepředu, i ramínko bundičky, které při daném úhlu záběru odhaduju být od objektivu cca stejně daleko jako třeba oči v obličeji.
Alew můžu s emýlit apo propočtu přesných stran onoho trjúhelníku by se ukáízalo, že přepona je jinde, co jávím. :-))
Stran ostrosti - neostrosti: Je jiná věc, co se líbí tobě jako autorské vyjádření tvůrčího záměru při focení fotek pro sebe, a jiná věc, když fotíš pro jiný lidi, neřkuli za peníze - ti obvykle tu ostrost chtějí co nejvíc, a i když si fotku vemou, protože je na ní někdo jejich blízký či milý, tak o ne úplně dokonalé ostrosti se stejně jakože mimochodem zmíní, jakože velkoryse nad tou neostrostí teda mávají rukou...
Míru překlepůy prosím přičítejte míře zvuků kroků za zády při zneužívání služebního počítače k soukromým účelům v pracovním procesu. :-)
Máš pravdu, že by se určitě našli lidé, kteří by nemuseli být s ostrostí spokojeni:) Ani ne tak laikové jako spíš techničtí geekové, co studují MTF křivky, sní o Summicronu a světelé objektivy přicloňují o číslo jen proto, aby měli dokonalou kresbu až do rohu políčka:)
Nevím, pro takové lidi jsem zatím nefotila, ale jinak jsem psala z vlastních zkušeností... :-)
... a aby se pak divili, jak to že summicron za dvacet litrů strácí v rozích skoro dvě clony (odcloněnej)...
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen(a).