PhotoHint 28: Fotografování vrcholků Himálaje

Přicházeli jsme do Samagoanu ve výšce 3590m. Odtud lze pozorovat jednu z nepálských osmitisícovek, Manaslu (8163 m). Jakým směrem vrchol může být, jsme při zatažené večerní obloze netušili. Druhý den ráno bylo neuvěřitelné. Rychle stativ a se zatajeným dechem dokumentovat jeden ze zázraků přírody. Sluneční paprsky postupně zabarvovaly neobvyklý vrchol velikána Manaslu. V článku jsou rady, jak a kdy fotografovat vrcholy v Himálaji.

Listopad je v nepálském Himálaji obdobím po monzunu. Světelné podmínky pro fotografování krajin se zde hodně odlišují od českých pahorků. Vzduch je po mrazivé noci čistý a extrémně suchý, proto je sluneční světlo velmi tvrdé. Kontrasty mezi zasněženými vrcholy a oblohou jsou obrovské již hodinu po východu Slunce.

První světlo na Manaslu (8156m)

Abyste se vyhnuli problému s extrémním kontrastem, je výhodné fotografovat již před východem nebo po západu Slunce, neboť zasněžené skály i v této době odrážejí dostatek světla.

Manaslu 15 minut před východem Slunce

Opravdový zázrak světla však nastane s prvními paprsky. Pro ně jste schopni opustit teplý spacák a vylézt do mrazivého rána. Přestože se opakuje již po milióny let, vidí ho jen malá hrstka lidí na této planetě, téměř výhradně fotografů. Když se první světlo dotkne vrcholku některé z magických hor, je to něco, kdy se normálnímu člověku chce jen pokleknout a hledět.

Vy jako fotograf si můžete v živém náhledu zvětšit, zaostřit a vychutnat nádheru pro člověka nedostupných detailů ledu a sněhu tam nahoře. Pak jen stačí v režimu samospouště či kabelové spouště záběr zdokumentovat. Tento režim zajistí, abyste pouhým mačkáním spouště fotoaparát neroztřásli a tím neztratili všechny detaily, které váš fotoaparát vidí většinou ostřeji než vaše oko. Tento zázrak hor si pak můžete prožívat znovu a znovu doma třeba i po letech. V tom je síla fotografie.

První světlo na Manaslu 2 min po východu Slunce
První světlo na Manaslu 3 minuty po východu Slunce

A ještě jedna rada na závěr. Na fotografování se připravte dopředu. Hora odráží světlo červené a červenožluté barvy do vašeho fotoaparátu jen asi 10 minut, avšak vaše cesta většinou pokračuje dál. Proto si včas najděte pomocí kompasu či GPS dobré místo. V Himálaji jsou pro fotografování nejspolehlivější rána. Často se během dvou, tří hodin po východu odpaří dostatek vody z ledovců, tak že se vrcholky štítů zahalí do bílé čepice. Večer, kdy se podobné divadlo opakuje znovu a v jiném místě, bývají často vrcholky obaleny v mracích. Ty se dokonale rozpustí až v průběhu noci.

Fotografie byly pořízeny na naší Fotoexpedici „Okolo Manaslu“ v listopadu 2012. Pokud chcete tento fotografický zázrak zažít a fotografovat i vy, můžete s námi vyrazit do Himálaje již letos na podzim. Informace o naší himálajské fotoexpedici najdete v článku FotoExpedice Manaslu 2013.

Pokud vás zajímají více himálajské treky, například okolo Manaslu nebo nově otevřený trek NAR-PHU, dovolujeme si vás pozvat na přednášku „Manaslu a NAR-PHU“, fotografa Andreje Macenauera, tuto sobotu 20. dubna 2013 od 14 hodin v KC Zahrada, Malenická, Praha 4– Chodov. Přednáška je součástí festivalu Setkání fotografů (www.setkanifotografu.cz)

V seriálu PhotoHintů již vyšlo:

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram