PhotoHint 23: Symbol ve fotografii

Symboly je protkána lidská civilizace skrz naskrz. Symbol je druh znamení. To je pak smysly vnímatelná skutečnost, která poukazuje na něco, co takto vnímatelné není. V tomto článku se ale budeme věnovat symbolu ve výtvarném umění a zvláště ve fotografii.

Slovo symbol pochází z řečtiny a ve všech evropských jazycích má stejný základ. Vznikl z výrazu Sýmbolon – poznávací znamení. Když se na delší dobu loučili dva přátelé, rozlomili minci, hliněnou tabulku nebo prsten. Pokud se někdo ze spřátelené rodiny po letech vrátil, mohly se jednotlivé části sloučit a potvrdit, že nositel jednoho z úlomků má skutečně nárok na pohostinství.

Symboly jsou využívané ve filosofii, estetice, náboženství, politice, sportu, matematice a dalších oblastech. Za nejčastější symbol se dá považovat slovo, odkazující k myšlení. V tomto článku se ale budeme věnovat symbolu ve výtvarném umění a zvláště ve fotografii. Symboly do značné míry souvisejí s dobou. Co do délky funkčnosti a trvanlivosti významu se dají rozdělit od extrémně dlouze působících, jako je například světlo, které má a mělo snad ve všech dobách stejný význam. Až po krátkodobější, a dnes již v podstatě nepoužívané, mrtvé symboly, většinou související s dnes již neexistujícími civilizacemi.

A i když se dá jednoznačně říct, že symboly ve výtvarném umění využívaly všechny kultury, v době nedávno minulé, týkající se už i mladé fotografie, to bylo především období Symbolismu konce 19 století. V malířství známí umělci jako Odilon Redon, Paul Gauguin, Edvard Munch, William Blake, Gustav Klimt. Ve fotografii bych speciálně upozornil na jednoho z našich nejznámějších, Františka Drtikola. Zvláště v jeho ranním a pozdním období.

(c) František Drtikol - Bez názvu (1913-14) (c) František Drtikol - Matka zem (1931)

A i když rozdělení symbolů není vůbec jednoduché, svým způsobem se zažilo rozdělení na ikonické a konotační.

Ikonické symboly nejčastěji pracují s mytologickými, náboženskými nebo politickými symboly-ikonami. Jsou jako určité vzory, do jisté míry i jako ochranné, magické předměty. Co je pro působení a význam takového obrazu typické je, že má vždy význam symbolu. V naší křesťanské Evropě je takovým nejznámějším a ve výtvarném umění nejčastěji využívaným ikonickým symbolem kříž.

Konotační symbol je rozpoznatelný pomocí emočního nebo expresívního zabarvení. Ke svému působení potřebuje výraznou výtvarnou stylizaci a zpracování. Ve fotografii většinou za pomoci světla, úhlu záběru a podobně.

Ten samý předmět, objekt v obraze může být svého významu zbaven. Přesněji řečeno, při nedodržení výše zmíněného význam symbolu ani nezíská. Bude mít pouze svůj věcný význam.

Oheň v symbolickém zpracování Oheň ve věcném zpracování

Konotačních symbolů, které ve fotografiích mohou nebo i nemusí mít význam symbolů je celá řada. Nejznámější jsou vejce, jablko, brána, býk, holubice, kladivo, koruna, kniha, pírko…

Jsou objekty, potencionální symboly, které můžou mít i víc významů. Jejich symbolický význam se změní vždy v závislosti na ostatních prvcích, objektech v obraze. Typickým takovým objektem je vejce.

Vejce jako symbol zrození
Vejce jako symbol křehkosti A vejce ve věcném, ne symbolistickém zpracování

Některé fotografie nebo obrazy mohou obsahovat několik symbolů najednou. A to jak ikonických, tak i konotačních.

Fotografie obsahující tři symboly: světlo, kříž a bránu

A na závěr ještě fotografie, která se k symbolu odkazuje ještě stylizovanějším způsobem využívajíc k tomu i personifikaci. A to přes tvarovou podobnost s populární mytologií: pštrosem s hlavou v písku.

     

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram