FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy FotoKnihy FotoObrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Zapomněli jste své heslo?

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

PhotoHint 23: Symbol ve fotografii

16.7.2012 8:00 Kamil Varga, FotoŠkola - Fotografické sdělení

Symboly je protkána lidská civilizace skrz naskrz. Symbol je druh znamení. To je pak smysly vnímatelná skutečnost, která poukazuje na něco, co takto vnímatelné není. V tomto článku se ale budeme věnovat symbolu ve výtvarném umění a zvláště ve fotografii.

Slovo symbol pochází z řečtiny a ve všech evropských jazycích má stejný základ. Vznikl z výrazu Sýmbolon - poznávací znamení. Když se na delší dobu loučili dva přátelé, rozlomili minci, hliněnou tabulku nebo prsten. Pokud se někdo ze spřátelené rodiny po letech vrátil, mohly se jednotlivé části sloučit a potvrdit, že nositel jednoho z úlomků má skutečně nárok na pohostinství.

Symboly jsou využívané ve filosofii, estetice, náboženství, politice, sportu, matematice a dalších oblastech. Za nejčastější symbol se dá považovat slovo, odkazující k myšlení. V tomto článku se ale budeme věnovat symbolu ve výtvarném umění a zvláště ve fotografii. Symboly do značné míry souvisejí s dobou. Co do délky funkčnosti a trvanlivosti významu se dají rozdělit od extrémně dlouze působících, jako je například světlo, které má a mělo snad ve všech dobách stejný význam. Až po krátkodobější, a dnes již v podstatě nepoužívané, mrtvé symboly, většinou související s dnes již neexistujícími civilizacemi.

A i když se dá jednoznačně říct, že symboly ve výtvarném umění využívaly všechny kultury, v době nedávno minulé, týkající se už i mladé fotografie, to bylo především období Symbolismu konce 19 století. V malířství známí umělci jako Odilon Redon, Paul Gauguin, Edvard Munch, William Blake, Gustav Klimt. Ve fotografii bych speciálně upozornil na jednoho z našich nejznámějších, Františka Drtikola. Zvláště v jeho ranním a pozdním období.

(c) František Drtikol - Bez názvu (1913-14)

(c) František Drtikol - Bez názvu (1913-14)

(c) František Drtikol - Matka zem (1931)

(c) František Drtikol - Matka zem (1931)

A i když rozdělení symbolů není vůbec jednoduché, svým způsobem se zažilo rozdělení na ikonické a konotační.

Ikonické symboly nejčastěji pracují s mytologickými, náboženskými nebo politickými symboly-ikonami. Jsou jako určité vzory, do jisté míry i jako ochranné, magické předměty. Co je pro působení a význam takového obrazu typické je, že má vždy význam symbolu. V naší křesťanské Evropě je takovým nejznámějším a ve výtvarném umění nejčastěji využívaným ikonickým symbolem kříž.

Konotační symbol je rozpoznatelný pomocí emočního nebo expresívního zabarvení. Ke svému působení potřebuje výraznou výtvarnou stylizaci a zpracování. Ve fotografii většinou za pomoci světla, úhlu záběru a podobně.

Ten samý předmět, objekt v obraze může být svého významu zbaven. Přesněji řečeno, při nedodržení výše zmíněného význam symbolu ani nezíská. Bude mít pouze svůj věcný význam.

Oheň v symbolickém zpracování

Oheň v symbolickém zpracování

Oheň ve věcném zpracování

Oheň ve věcném zpracování

Konotačních symbolů, které ve fotografiích mohou nebo i nemusí mít význam symbolů je celá řada. Nejznámější jsou vejce, jablko, brána, býk, holubice, kladivo, koruna, kniha, pírko…

Jsou objekty, potencionální symboly, které můžou mít i víc významů. Jejich symbolický význam se změní vždy v závislosti na ostatních prvcích, objektech v obraze. Typickým takovým objektem je vejce.

Vejce jako symbol zrození

Vejce jako symbol zrození

Vejce jako symbol křehkosti

Vejce jako symbol křehkosti

A vejce ve věcném, ne symbolistickém zpracování

A vejce ve věcném, ne symbolistickém zpracování

Některé fotografie nebo obrazy mohou obsahovat několik symbolů najednou. A to jak ikonických, tak i konotačních.

Fotografie obsahující tři symboly: světlo, kříž a bránu

Fotografie obsahující tři symboly: světlo, kříž a bránu

A na závěr ještě fotografie, která se k symbolu odkazuje ještě stylizovanějším způsobem využívajíc k tomu i personifikaci. A to přes tvarovou podobnost s populární mytologií: pštrosem s hlavou v písku.

Hodnocení

Článek má 0 hodnocení.

Komentáře

FotoInstitut.cz

Kroužek fotografie pro děti a mládež

  • Praha, FotoInstitut.cz
  • 24.9.-10.12.2014
  • Za 2950 Kč

Krajinářská fotografie

  • Šumava, Dům fotografů
  • 19. - 21.9. 2014
  • Za 3700 Kč

Základní metody kalibrace monitorů

  • Praha, FotoInstitut.cz
  • 25.9. 2014
  • Za 968 Kč

FotoExpedice Japonsko

  • Včetně letenky, dopravy, ubytování se snídaní
  • 1. - 15. 11. 2014
  • Za 82.300 Kč
kalibrace
Fomei - studiové vybavení