PhotoHint 9: Tvrdý a měkký charakter světla

Bez světla není fotografie. Světlo může mít různou kvalitu - různé parametry. Ty základní se obvykle definují jako síla, směr, barva a charakter. V tomto PhotoHintu se soustředíme na poslední z nich. Charakterem světla rozumíme jeho tvrdost/měkkost - neboli ostrost/rozptýlenost.

Každý měsíc vám přinášíme nový díl fotografického seriálu „PhotoHinty“, článků na úzké téma. Nabídneme jedno fotografické téma a k němu praktické rady a tipy. Celý další měsíc můžete pracovat na pořizování snímků k úkolu, který najdete na konci PhotoHintu. Autory tří snímků s nejlepším nápadem, zpracováním a využitím našeho PhotoHintu vyhlásíme v přespříštím dílu a dostanou od nás malé ocenění.

Světlo a jeho charakter

Bez světla není fotografie. Světlo může mít různou kvalitu – různé parametry. Ty základní se obvykle definují jako síla, směr, barva a charakter. V tomto PhotoHintu se soustředíme na poslední z nich. Charakterem světla rozumíme jeho tvrdost/měkkost neboli ostrost/rozptý­lenost. V zásadě by se dalo říct, že tvrdé světlo výraz působení fotografie dramatizuje a měkké ji zjemňuje. Má proto důležitý vliv na finální emotivní působení – vyznění fotografie.

Tvorba tvrdého a měkkého světla

S měkkým a tvrdým světlem se pracuje rovněž v exteriérové fotografii, ale vzhledem k menším možnostem ovlivnění se v dnešním článku soustředím hlavně na ateliérové vybavení. Poněvadž, pokud potřebujete přirozené, ostré, tvrdé světlo a už dva týdny je šedivá, zatažená obloha, nezbývá vám, než jen čekat.

V ateliéru se setkáváme s dvěma druhy světel: trvalým a zábleskovým. Nezávisle na tom se u obou typů alespoň na profesionální úrovni vybavení setkáváme s bohatou paletou nástavců, které ovlivňují hlavně charakter světla. Ty se pohybují od těch, které „tvarují“ světlo, od nejměkčího až po nejtvrdší. Pokud opominu světelný stan, tak nejměkčí a nejrozptýlenější charakter světla v ateliéru dává softbox, po něm následují deštníky.

Softbox (90x120 cm) Deštník difuzní (průměr 114 cm)
Deštník odrazový bílý (průměr 114 cm) Deštník odrazový stříbrný (průměr 114 cm)

Na měkkost charakteru světla má samozřejmě vliv nejenom velikost softboxu nebo průměr deštníku, ale i jeho vzdálenost od fotografovaného objektu. U všech čtyř fotografií byla vzdálenost světelného zdroje stejná – cca 3 metry. Z fyzikálních zákonů vyplývá, že čím bude světelný zdroj blíže k fotografovanému objektu, tím bude jeho světlo měkčí a naopak. A že i velká svítící plocha, jakou je třeba softbox, pokud bude daleko od fotografovaného předmětu, bude dávat tvrdší světlo. Například slunce je neporovnatelně větší než jakýkoli softbox, ale vzhledem k jeho extrémní vzdálenosti od Země dává ostré tvrdé světlo.

U nahoře uvedených ukázek je také dobré si uvědomit, že u deštníků, na rozdíl od softboxů, se světlo v hojné míře dostává i na okolní zdi a na strop a zvyšuje se tím jeho rozptyl. Zdi i strop pak fungují jako velké odrazné desky. Takže i velikost místnosti a světlost zdí má v praxi vliv na charakter světla.

Pokud budu postupovat od příslušenství dávající měkký charakter světla k tvrdšímu, dostaneme se už do oblasti reflektorů – plechových nástavců na zdroje světla. Nejměkčí světlo z nich vám dá soft reflektor, slangově nazývaný slunce. A to dokonce měkčí než odrazový stříbrný nebo zlatý deštník (viz výše). Stříbrné a zlaté deštníky produkují stejný charakter světla. Rozdíl je pouze v posunu barvy do teplých tónů u zlatého povrchu.

Soft reflektor (průměr 43 cm)

Soft reflektor má velký průměr a malou hloubku. Tyto dva parametry určují u reflektorů charakter jejich světla. Čím je reflektor hlubší (delší) a užší, tím je jeho světlo ostřejší a směrovanější. Ze sortimentu, kterým disponuji, uvádím ještě ukázky dvou dalších reflektorů:

Reflektor deštníkový Reflektor základní

Na některé reflektory se dají přikoupit klapky, které zužují tok světla. Toho se dá využít třeba jen k eliminaci světla odraženého od okolních stěn (obr. 1), nebo i k efektovému zúžení paprsků světla (obr. 2). V obou ukázkách klapky nasazeny na reflektor základní.

obr. 1 obr. 2

Líbil se vám článek?

Pokračovat v sérii

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Franco DiMarzi
    Franco DiMarzi
    15.09.2010 20:44

    nahoře uvedených ukázek je také dobré si uvědomit, že u deštníků, na rozdíl od softboxů, se světlo v hojné míře dostává i na okolní zdi a strop a zvyšuje se tím jeho rozptyl, protože ty pak fungují jako velké odrazové desky.

    Nepleťte lidemn hlavu. Světlo se šíří všesměrově takže z plochy difuzéru softboxu se světolo na stěny io strop dostává prakticky stejně hojně jako z deštníku. Grid (voštinová mřížka) přes difuzér tok světla umravní, ale to co vyzníva z Vašich vět je nesmysl.

  • BuBla Martin Novotný
    BuBla Martin Novotný
    16.09.2010 15:25

    To Franco DM: jenže od deštníku se část světla odrazí i zpět a vytváří rozptýlené světlo, zatím co u softboxu jde světlo jen dopředu, takže množství rozptýleného světla je menší, to chtěl autor asi říct

  • Rumcajz - vrchní lupič a druid širokoúhelnický
    Rumcajz - vrchní lupič a druid širokoúhelnický
    17.09.2010 12:57

    S měkkým a tvrdým světlem se pracuje rovněž v exteriérové fotografii, ale vzhledem k menším možnostem ovlivnění se v dnešním článku soustředím hlavně na ateliérové vybavení. Poněvadž, pokud potřebujete ostré tvrdé světlo a už dva týdny je šedivá, zatažená obloha, nezbývá vám, než jen čekat.

    Hmm, při zatažené obloze se tvrdé světlo dělá bleskem, ne? Pokud tedy nefotíte krajinu nebo architekturu.

  • Helena Macenauerová
    Helena Macenauerová
    18.09.2010 16:11

    To Rumcajz - dekujeme za pripominku, mysleno bylo denni (prirozene) svetlo, opraveno. helena

  • Jan Belej
    Jan Belej
    21.09.2010 04:52

    ja bych radsi konecne vyhodnotil predchozi ukoly nez zadaval dalsi...

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

Články v sérii:

Další články ze série
FotoAparát.cz - Instagram