Fotoaparát.cz

Okem profesionála - vyhodnocení listopadového tématu "Komunikace, rozhovor"

Listopadovým tématem seriálu Okem profesionála bylo "Komunikace, rozhovor". Vaše fotografie hodnotil profesionální fotograf Milan Šusta. Kterou vaši fotografii vybral jako vítěznou? Dozvíte se v článku.

Než přistoupíme k hodnocení listopadového tématu, chtěli bychom připomenout, že prosincovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Moje Vánoce“. Vložit můžete série fotografií zde na webu do galerie až do 31. prosince 2016, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Karel Cudlín. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.

Vážení přátelé, fotografové.

Zpracování tématu „Komunikace, rozhovor“ by mělo být podobné, jako zpracování jakékoliv živé, dramatické fotografie, v tomto případě vytvoření „momentky“, tedy fotografie, která vyjadřuje nějaký neopakovatelný moment a situaci, aniž by fotografovaní o záměru fotografa věděli. Fotograf by měl pracovat nepozorovaně, v opačném případě by model začal buď předstírat činnost, a nebo odmítat jakoukoliv spolupráci.

Stejně jako při reportážní nebo dokumentární fotografii je hlavním předpokladem k úspěchu být co možno nejblíže, v centru dění a pochopitelně být pohotový. Dalším pravidlem při zobrazování lidí a jejich činnosti ve veřejně přístupných prostorech, jako jsou ulice, parky, obchody, různá shromáždění apod., je přímé zobrazení, tedy bez zbytečných úprav v editorech.

V mnoha případech, u fotografií, které jste zasílali, nebyl autor dost blízko, fotografoval z velké dálky, a tím vaše fotografie ztratila svůj hlavní význam, nebyla dost srozumitelná. Každý správný učitel reportážní a dokumentární fotografie řekne: jestliže jsi nebyl dostatečně blízko, tvoje fotografie nemohou být dobré.

(Foto 1) Toto je typická ukázka. V pravém horním rohu fotografie se odehrává něco, co by mělo být na snímku dominantní. Bohužel nejvíce diváka upoutá nápis „Zmrzlina vanilková“ a světlé židličky s částí stolu. To, proč byla fotografie vytvořena – a to měl být rozhovor – je zcela mimo hlavní pozornost, navíc ještě i mimo ostrost.

(Foto 2) Velice podobná je i tato ukázka. Hlavní prvek snímku, chlapci, snad při rozhovoru, jsou v poměru k celému obrazu velice malí, dominuje nic neříkající vodní plocha a nedefinovatelné pozadí. Fotografie spíše památeční, to čemu říkáme paměťový záznam, jehož význam je pouze pro autora.

Při zpracovávání tohoto tématu bylo důležité zachytit obličeje, tváře lidí.Při snaze zachytit emoce, výraz, komunikaci, nám pohled na záda nic neříká. Záda nekomunikují. Důležité je najít si správné místo, odkud chceme fotografovat, aby divák měl dojem, že je uvnitř dění, že je součástí komunikace.

(Foto 3) Převážně dominantní na této fotografie jsou záda. Veškerá komunikace je ztracena a divák vidí celkem nic neříkající situaci. Navíc kompozičně zcela nevyvážená fotografie, bez hlavního motivu, působí velice zmatečně.

(Foto 4) Další ukázka ne zcela dobře zvládnuté fotografie, kde jsou opět hlavním prvkem záda, zleva vstupuje do příběhu sice další figura, ale je necitlivě oříznuta i když na pravé straně snímku je zbytečně mnoho prázdného místa. Těžká, tmavá levá strana je zcela nevyvážena, pravá působí chaoticky a zmatečně.

Rozhovor a komunikace nutně nemusí být zcela mezi konkrétními aktéry, nemusí být naturalistická. I pouhým náznakem, za použití různých symbolů, vznikne dojem hluboké komunikace.

(Foto 5)  V prázdném kostele je pouze v první řadě osoba, která s pokorou v tichosti rozmlouvá s Bohem. Jde o určitý způsob zcela soukromého rozhovoru. Výtečný nápad, pouze zpracování není zcela povedené. Ve velikém členitém prostoru se lidský prvek téměř ztrácí, obrovská hmota kostelních lavic je příliš dominantní, fotograf si mohl najít jiné místo, snad více zprava, aby rozmlouvající osoba byla více nápadná.

Podobně, se symbolem, pracuje i tato fotografie (Foto 6). Pouze natažená ruka se sklenicí oznamuje ukončení dialogu, uzavření smlouvy, konec rozhovoru. Škoda, že na fotografii chybí i ruka druhého aktéra, což by dialog ještě více charakterizovalo.

Nyní ještě několik fotografií, které s našim tématem plně korespondují, jsou opravdu velice dobré a splňují všechny předpoklady pro prezentaci.

(Foto 7) Pracovní snímek z novinářského rozhovoru se známou osobností. Oběma aktérům je vidět do obličeje, prostředí kavárny, diktafon na stolku, tiskovina na stole, to vše ukazuje na pracovní atmosféru. Že jde opravdu o rozhovor je zřejmé z očního kontaktu obou aktérů. Dobře vyplněná plocha celého obrazu, bez prázdných míst a kvalitně zvládnuta expoziční problematika, jsou klady tohoto snímku.

Nejen správné místo odkud budeme fotografovat, úhel záběru, samozřejmá správná expozice, ale vystižení nejdůležitějšího okamžiku, jsou předpoklady ke správné momentce. Zakladatel moderní reportážní fotografie H. C. Bresson tvrdil, že zachycení správného okamžiku je v reportáži důležitější než kompozice a technická stránka fotografie. Na této fotografii (Foto 8) si všichni tři aktéři současně sahají do kapes. Je na divákovi, co si představuje, že vyndají. Peníze, navštívenky, a nebo dokonce zbraně? Je to nicméně ten správný okamžik, kdy autor zmačkl spoušť svého přístroje.

A ještě také trocha fotografického humoru. Hezká, působivá sportovní fotografie (Foto 9), která má kromě fotografických kvalit i další, líbivý podtext. Co si asi mohou v této situaci soupeři povídat, jaká tam může být komunikace? Pravděpodobně nic lichotivého, ale to záleží opět na divákovi, co v této situaci vidí. Jinak kvalitní sportovní fotografie, bez rušivých prvků, expozičně i kompozičně zcela v pořádku.

(Foto 10) Velice živá momentní fotografie zachycující rozhovor několika žen na ulici. Gesta rukou, oční kontakt, využití mobilních přístrojů jako rekvizit, dokonale ostré hlavní prvky a lehce zneostřené pozadí. Fotografie bez rušivých a zmatečních prvků. Autor či autorka byli dostatečně blízko akce, vystihli ten správný rozhodující okamžik, postavy v obraze správně zakomponovali.

Jako vítěznou fotografii jsem vybral tuto (Foto 11).

Papež František se při své návštěvě zdraví s věřícími. Živá, kvalitní fotografie, která splňuje všechny předpoklady nejen k dokonalé informaci, ale působí i emočně. Téměř klasická třetinová kompozice, kdy hlavní prvky snímku jsou umístěny do ohniska zlatého řezu, fotografie vyvážená tonálně i velikostí figur, správně zvolené pásmo ostrosti.

_____________­________________________­______________

Vítězem listopadového kola seriálu Okem profesionála se tak stává – a cenu od Centrum FotoŠkoda tak dostává: uživatel čumáč­ková s fotografií „Požehnání“!

Gratulujeme!

Připomínáme, že prosincovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Moje Vánoce“. Vložit můžete série fotografií zde na webu do galerie až do 31. prosince 2016, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Karel Cudlín. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.

Jak jste zpracovali minulá témata seriálu „Okem profesionála“ naleznete na druhé straně:

listopad 2016  „Komunikace, rozhovor“

říjen 2016: „Schody“

září 2016: „Rytmus

srpen 2016: „Kapky

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“