Fotoaparát.cz

Okem profesionála - vyhodnocení zářijového tématu "Rytmus"

Zářijovým tématem seriálu Okem profesionála bylo "Rytmus". Vaše fotografie hodnotil profesionální fotograf Milan Šusta. Kterou vaši fotografii vybral jako vítěznou? Dozvíte se v článku.

Připomínáme, že zářijovým tématem je "Schody". Hodnotí profesionální fotograf Kamil Varga. Fotografie můžete nahrávat až do 31.10.2016.

Než přistoupíme k hodnocení srpnového tématu, chtěli bychom připomenout, že říjnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „Schody“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – ŘÍJEN 2016 „SCHODY“ až do 31. října 2016, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Kamil Varga. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.

    

Vážení kolegové, fotografové. Dříve, než přistoupím k samotnému hodnocení, mi dovolte několik teoretických poznámek nejen k rytmu jako takovém, ale i k základním přístupům k prezentaci fotografií.

Rytmus je jeden za základních principů kompozice při fotografické tvorbě a znamená pravidelné střídání nejméně tří stejných a nebo velice si podobných prvků, linií, tónů, figur či barevných akcentů na fotografii. Další principy jsou ještě role, kontrast a symetrie.

Další význam rytmu je v oblasti hudby a to je střídání různých délek a těžkých a lehkých dob.

Někteří z vás toto téma pochopili jako vyjádření hudby ve fotografii, což vás vedlo k posílání fotografií s hudební tématikou. I tak je ale vlastně možné rytmus chápat.

Nyní ještě pár slov k vlastní prezentaci vašich fotografií. Existují fotografické záběry – úmyslně nepíší fotografie, neboť mají do „skutečných fotografií“ velmi daleko – které byly vytvořeny pouze pro autora a okruh jeho nejbližších známých, vlastně pouze pro rodinu a nikomu jinému opravdu nic neříkají. To jsou tzv. snímky do rodinného alba, pro potěšení babičky atd. Těmto snímkům říkáme paměťové záznamy. Ale i paměťový záznam může být zhotoven kultivovaně, s určitými rysy správné expozice a kompozice a také zcela špatně, s různě velkou dávkou nevkusu a odmítáním všech fotografických pravidel. Takové snímky by se pak neměly na veřejnost vůbec dostat.

I do našeho seriálu se dostalo několik paměťových záznamů a alespoň jeden si dovolím zde prezentovat.

(Foto 1) Paměťový záznam na téma Naše rodina s kytarou. Nejenom že fotografie nesplňuje zadání, ale opravdu nikomu nezainteresovanému nic neříká. A fotografie je komunikace pomocí fotografického obrazu, sdělení, má o něčem informovat, o něčem vypovídat, na něco upozorňovat. Nebudu rozebírat kompozici tohoto snímku. Takových výtvorů přišlo tentokrát hned několik.

Když už jsem začal s ukázkou fotografie nevhodné, budu s tím pokračovat. Aby fotografie splnila svůj účel, aby s divákem komunikovala a něco mu sdělila, měla by být přehledná, jasná a divák by se měl dobře orientovat v tom, co mu vlastně říkáme.

Mnoho neuspořádaných prvků vytvoří dokonalý zmatek a divákovi není jasné na co se má zaměřit, co je vlastně hlavním tématem. Tato fotografie z jazzového muzicírování (foto 2) je toho důkazem. Méně někdy opravdu znamená více. Tady pracně hledáme hlavní prvky, které jsou nositeli děje, do popředí vystupují agresivní červené skvrny které jsou v tomto případě zcela nepodstatné, střed obrazu je zcela rozbit a hlavní myšlenka zaniká.

Na téma hudby ve fotografii přišlo více záběrů, některé méně zdařilé ale i několik dobrých, kvalitních fotografií.

Ne zcela zdařilá je ale tato fotografie (foto 3). Dvojportrét muzikantů, který má několik nedostatků. Na barevně zajímavém pozadí jsou dvě hlavy, které mají zcela nepřirozenou barvu pleti. U výtvarné fotografie si autor může podle svého záměru barvu upravit, nikoliv však u portrétu. Pleťovka je jasně daná a vždy musíme pečlivě vyvážit bílou, aby nedošlo k nežádoucímu barevnému posunu. Pouze lehké naznačení hudebních nástrojů zcela stačí k pochopení celkové atmosféry, horší je ale vržený stín na tváři muzikanta v pozadí. Tam se již zcela ztrácí kresba a vzniká černá díra.

Další fotografií s muzikantskou tématikou je tento vynikající snímek (foto 4). Portrét trumpetisty vystupuje z lehce neostrého pozadí, hlavní postava je právě prací s hloubkou ostrosti výborně izolována od ostatních účastníků pohřbu. Naznačení bicí soupravy jasně říká, že v akci byla celá kapela. Hlavní prvek je v ukázkovém třetinovém dělení obrazu, světlé tóny bubnů a trumpety udělaly dojem prostoru. Dokonalá ostrost v obličeji trumpetisty a jeho výraz včetně očí jsou nosnými prvky této fotografie

Opět černobílá černobílá fotografie (foto 5) na které je jak hudební námět, tak i rytmus jako kompoziční prvek. Pravidelné střídání bílých a černých ploch oblečení, módních doplňků, bubnů i paliček, to je pravý rytmus ve fotografii. Na škodu tohoto snímku je až příliš těsný ořez, hlavně v levé části, kdy již chybí část dlaně, bohužel i nedokonalá symetrie.

Tuto fotografii (foto 6) jsem si pracovně nazval rytmus na druhou. Velice dobrý nápad vyplnit celou plochu snímku klaviaturou, má ale dva zásadní nedostatky, které vznikly pravděpodobně z nepozornosti autora. Za prvé již při fotografování si fotograf nepohlídal rušivý červený prvek, který se odráží ve štítku nad klikou dveří, za druhé při konečné úpravě fotografie by bylo vhodné prázdný pravý dolní okraj vyplnit.

Učebnicový obrázek k tomu, jak pomocí linií a rytmu lze vytvořit iluzi prostoru na pouze dvojrozměrné fotografii (foto 7). Absolutně nejdelší čára v obrazu je křivka „S“, nazývaná také křivkou jemné elegance a pomocí této křivky nejvíce zdůrazníme prostor. Zde je ještě rytmicky násobena. Pravidelné střídání šikmých a rovných linií, členění prostoru, ostrost v celé ploše obrazu a jemné tóny šedé, to vše dělá tuto fotografii přehlednou a zajímavou.

S podobnými výrazovými prvky pracuje i tato fotografie (foto 8). Střídání linií a zde ovšem také různých tónů šedé, světla a stínu a různých stupňů ostrosti vytváří dokonalý rytmus, iluzi prostoru.

Je zajímavé, že pro vyjádření rytmu jste zasílali převážně černobílé snímky a ta jsou většinou velmi efektní. Snad opravdu učebnicovým příkladem rytmu – a podobná fotografie se opravdu v učebnicích kompozice nachází – je tento snímek:

(foto 9) Rytmus tonální, tedy světlo a stíny, rytmus lineární, rovné i zakřivené linie, to vše se pravidelně opakuje a vytváří celkový obraz. Tonálně vyvážený snímek, celkem dobře vyrovnané vertikální linie, na fotografii není nic zbytečného a také na ni nic nechybí. Velikost celého prostoru je dokumentována sedícími postavami na lavičce, které se staly jakýmsi měřítkem pro ilustraci celkové mohutnosti.

Jako vítěznou jsem vybral tuto fotografii (foto 10), kompozičně bezchybný snímek s dominantními bílými liniemi rytmicky se střídajícími jak v horní části, tak i v odraze ve vodní hladině, lehce naznačenými světly v pozadí, fotografie na které vystupuje černá a bílá barva, přičemž bílé linie vytváří hlubokou perspektivu. Někdy odsuzovaná středová kompozice a osová, horizontální symetrie je u této fotografie perfektně využita a dělá fotografii vyváženou a zajímavou.

Milan Šusta

_____________­________________________­______________

Vítězem srpnového kola seriálu Okem profesionála se tak stává – a cenu od Centrum FotoŠkoda tak dostává: uživatel Nikon Canon s fotografií „Trojský most“!

Gratulujeme!

Připomínáme, že zářijové téma seriálu „Okem profesionála“ je „Schody“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – ŘÍJEN 2016 „SCHODY“ až do 31. října 2016, 23:59. Hodnotí profesionální fotograf Kamil Varga. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda

Jak jste zpracovali minulá kola seriálu Okem profesionála najdete na další straně:


Jak jste zpracovali minulé díly seriálu „Okem profesionála“

srpen 2016: „Kapky

červenec 2016: „Co se děje v trávě

červen 2016: „dlouhá expozice“

květen 2016: „Proud“

duben 2016: „ZOO Kreativně“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“