Fotoaparát.cz

Okem profesionála - vyhodnocení tématu 'Vítr'

Březnovým tématem seriálu Okem profesionála byl "Vítr". Vaše fotografie hodnotil profesionální fotograf Kamil Varga. Jakou vaši "větrnou" fotografii vybral Kamil jako vítěznou? Dozvíte se v článku.

Připomínáme, že dubnovým tématem je "ZOO Kreativně". Hodnotí Petr Bambousek.

Než přistoupíme k hodnocení březnového tématu, chtěli bychom připomenout, že dubnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „ZOO kreativně“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – DUBEN 2016 „ZOO KREATIVNĚ“ až do 30. DUBNA 2016, 23:59. Hodnotí wildlife fotograf Petr Bambousek. Vybraná fotografie získá odměnu od Centrum FotoŠkoda.

Profesionální fotograf Kamil Varga je absolventem FAMU Praha u profesora Šmoka.
Je členem skupiny „Slovenská nová vlna“ spolu s Tono Stano, Miro Švolíkem a dalšími.
I jeho tvorbu dokumentuje film „Vlna versus břeh“ a množství výstav od Vermontu v USA po Prahu.
V poslední době se věnuje pedagogické činnosti.

Živel „vítr“ jsme schopni vnímat různými smysly. Nás jako fotografy bude zajímat jenom ten jediný, vizuální. Ten se může projevovat buď přímým způsobem, jako třeba létající vlasy, vlající vlajky nebo třeba různé pohybující se objekty v krajině, nebo takovým způsobem, kdy nám š mozek dopoví, že třeba vlnky na hladině vytváří právě vítr.

Poměrně rozsáhlou skupinu tvořili snímky rozlétaných vlasů:

(foto 1,2) I když létající vlasy jsou poměrně dynamickým a výrazným prvkem ve fotografii, v nepřehledné kompozici prvního snímku bohužel nevyniknou. Fotografie potřebuje řád a jasnou hierarchii. To u druhé fotografie dopadlo o poznání lépe. Cop ve vodorovné poloze jasně evokuje vítr. Dobře je zvládnuté jak zmražení pohybu krátkým časem, tak i přesné zaostření. Také převod do černobílé s prosvětlením stínů je ideální. Každá ze čtyř figur má své emoce ve výrazu. Snad jen škoda té až příliš těsné kolize copaté slečny s blonďatým pánem.

(foto 3,4) Ukázka dvou snímků „vlasatic“, které mají kromě jiného společné to, že jsou fotografovány v protisvětle. Velký rozdíl mezi nimi je ale v jeho zvládnutí. U levé fotografie figura ve stínu úplně splývá s pozadím a ztrácí tak na srozumitelnosti. Vzhledem k tomu, že jde o hlavní prvek, je tento nedostatek zásadní. U pravé fotografie – při dostatečném rozlišení – bychom byli schopni i přečíst značku fotoaparátu ve stínu. V tomto případě jde o rozdíl v postprocesingu, kde speciálně u formátu RAW jsme schopni vytáhnout kresbu i tam, kde jsme ani netušili, že ještě nějaká je. Pro ty méně zdatné v úpravách v editorech se v těchto situacích může hodit třeba využití odrazné desky na prosvětlení stínů.

(foto 5) Pro mě asi nejzajímavějším snímkem z ranku létajících vlasů je snímek výše. Fotografie velice atypická svou kompozicí i pojetím. A možná právě proto tak zajímavá. Odřezaná tvář je nepochybně dost radikální ukončení obrazu. Obvykle vyjadřuje negaci, odmítnutí. Břízy, oblíbený to krajinářský prvek romantických fotografů, v kombinaci s blonďatými vlasy ve vzájemném vztahu. Rámování kompozice výraznou břízou vpravo a vlasy vlevo.


(foto 6,7) Detailů do tématu vítr přišlo až překvapivě málo. Nicméně dva z příspěvků jsem vybral i pro toto hodnocení. U prvního kladně hodnotím hezké a efektní protisvětlo. Dobře zvládnutá je i expozice s dostatečně krátkým časem. Rozostření pozadí je taky dostačující a rovnoměrné. Bohužel závažným nedostatkem je kolize hlavního motivu s větvičkami v levém horním rohu. U druhého snímku velice povedený detail pampelišky, který téměř nemá chybu, nebýt až příliš těsného ořezání.

(foto 8,9) Dvě poměrně dynamické fotografie vlajících prvků ve větru. První snímek s mimořádně divoce vlajícími vlajkami využívá v reklamní fotografii hojně používané kompoziční pravidlo lichého počtu, kde se mezi dva prvky (sudý počet) umístí jeden lichý, který se tím zvýrazní. U druhého oceňuji hlavně to, že si autor dal práci a v záplavě šátků a kůlů vidíme i tváře dvou figur. Ty zde totiž hrají významnou roli a jsou vlastně hlavním prvkem fotografie. U této obzvlášť, ale i u předešlé, se dá ocenit i plastické, boční, modelující světlo.

(foto 10,11) Tyto dvě fotografie nasnímané v úplně protichůdném klimatu mají i mnoho společného. Jednak u obou je markantní silný vítr, téma tohoto „okem profesionála“. Tou druhou podobností je výrazná strohost a jednoduchost, která z nich činí po fotografické stránce nepříliš zajímavé snímky. První by pomohla třeba nějaká akčnější póza nebo výraz hlavního prvku-figury. Druhé, úplně monochromatické, nejvíc škodí, že na ní není vůbec nic ostré. A to ani ona duna vlevo. Je to pravděpodobně způsobeno až příliš intenzivní pouštní bouří. Nicméně oceňuji odvahu fotografa. Já bych v tomto počasí raději svůj fotoaparát ani nevytahoval z brašny. Jak známo, písek se dostane všude.

(foto 12,13) Dvě námětem a úhlem pohledu velice podobné fotografie. Odlišné jsou hlavně ročním obdobím, ale i druhem dřeviny. V jednom případě les, u druhé pak park. Obě řemeslně dobře zvládnuté s hlavním motivem cestičky mezi stromy. Černobílé řešení je u zimní krajiny zvoleno vhodně. U podzimní by to naopak bez barvy fakt nebylo ono. U zimní je téma vítr skutečně jen tušené. Pomohl by snad výrazně delší čas, při kterém by větve stromů byly již v pohybové neostrosti. U podzimního motivu nám téma vítr spolehlivě zprostředkuje padající listí.

(foto 14,15) S pohybovou neostrostí jako způsobem znázornění tématu „vítr“ pracují tyto dvě fotografie. Jinak jsou ale dost odlišné. Vlevo klasická krajinářská kompozice s hradem jako hlavním prvkem a stromem vlevo jako doplňkovým. Klasická je i prostorová stavba s popředím, středním plánem a pozadím s dramatickou oblohou. Mám sice rád fotografie se sytými barvami, nicméně tady to je na můj vkus až přehnané. Spíš si měl autor dát víc práce s přesnějším vymaskováním hradu při ztmavování oblohy, protože tady ten hrad působí, jakoby právě vyhořel. U druhého snímku je prostorová stavba potlačena mimojiné i použitím delšího ohniska. Nejvýraznější je však barevná, téměř monochromatická strohost. Modrý nádech fotografie ilustruje chladné, zamlžené ráno. Téma „vítr“ reprezentují dvě rozmazané větve stromu v popředí. Svou tmavostí a robustností jsou až moc agresivní v tak subtilní snové městské vedutě.

(foto 16,17) Pro zastánce „přímé fotografie“ budou asi tyto dvě počítačové montáže nepřijatelné a tedy něco, co do média fotografie již nepatří. Nicméně já purista nejsem, fotografie pro mě nemá jasně definované hranice. V tomto případě jde o rozhraní mezi fotografií a grafikou. Navíc i tento druh děl k tématu přišel a mají svou kvalitu. Vybral jsem příspěvky v podobném formátu, ale s naprosto odlišnou atmosférou. První je temná melancholická kompozice s minimem barev a tmavou tonalitou. Vlající vlasy zakrývající tvář zdůrazňují anonymitu a strohá póza zase odevzdanost. Hejno vran na obloze symbolicky dokresluje atmosféru. Dominantní na snímku jsou horizontály včetně rytmu stromů. Jediná vertikála-figura je v třetinovém dělení plochy. Počítačové montáže umožňují dokonalou kompozici. Co se nehodí, to se vymaže. Kde něco chybí, tam se přidá. To je i u druhého snímku dokonale využito. I u snímku vpravo je figura v třetinovém dělení. Jediná horizontála je tentokrát zakřivená. Nálada a všechno další je již výrazně odlišné. Tato kompozice má Magrittovsky surrealistickou atmosféru. Hravé a snové.

(foto 18,19) Nepřímo a zprostředkovaně je možné vidět vítr na vodní hladině. První snímek je pouhá lehce rozvlněná hladina vhodná snad jen jako meditační obrazec. Druhá fotografie zaujme již více. Vlnky vytvářejí na hladině linky, takže lineární kompozice je na světě. To by byla stále nuda, proto fotograf vhodně doplnil rostlinky s jejich odrazy ve vodě. Ty vpravo dole jsou již spíše rušivé, protože odpoutávají pozornost od těch výraznějších nahoře. A pro ty dominantní mohly být vybrány i nějaké zajímavější, s výraznější geometrií a zajímavějším lomem ve vodní hladině. Tento zajímavý, téměř grafický motiv jste ve svých fotografiích tentokrát moc úspěšně nevyužili.

(foto 20) Motiv dýmu jako projevu vizualizace větru přišel pouze v tomto jediném případě. To je veliká škoda, protože nabízí bohaté možnosti zpracování. Třeba až v surreálním pojetí. Nicméně v tomto případě jde o realistické zpracování s figurou v třetinovém dělení plochy.

(foto 21) Zajímavých fotografií bylo tentokrát víc. Nicméně nakonec jsem se jako pro vítězný rozhodl pro tento snímek. Jednak jde opět o opomenutý motiv – na velice vděčné a zajímavé téma pouštění draka přišla pouze tato jediná fotografie. Musím ale říct, že je to fotografie velice povedená. Strohá, ale jasná kompozice s nízkým horizontem a dramatickou oblohou. Dva klíčové prvky v protilehlých rozích. Zvláště oceňuji dokonalé zvládnutí vzájemného oddělení kontur figur i to, že se povedlo je umístit na kontrastní světlé pozadí. K úplné dokonalosti chybí snad jen lepší čitelnost provázku spojující figury s drakem.

***

Vítězem březnového kola seriálu Okem profesionála se tak stává – a cenu od Centrum FotoŠkoda tak dostává - Erik Švec s fotografií „Drak

Gratulujeme!

Připomínáme, že dubnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je „ZOO KREATIVNĚ“. Vložit můžete až dvě fotografie zde na webu do galerie OKEM PROFESIONÁLA – DUBEN 2016 „ZOO KREATIVNĚ“ až do 30. dubna 2016, 23:59. Hodnotí profesionální fo­tograf Petr Bambousek.

Jak jste zpracovali minulá kola seriálu Okem profesionála najdete na další straně:

Jak jste zpracovali minulé díly seriálu „Okem profesionála“

březen 2016: „Vítr“

únor 2016: „Street photo“

leden 2016: …„Námraza“

prosinec 2015: „Pro štěstí“

listopad 2015: „Krásné nové stroje“

říjen 2015: „Barvy podzimu“

září 2015: „Horko“

červenec/srpen 2015: „Humor“

květen/červen 2015: „Šaty dělaj člověka“

duben 2015: „Řeč lidské ruky“

březen 2015: „Buď fit!“

únor 2015: „Hráč-hráči“

leden 2015: „Jiskra v očích“

prosinec 2014: „Pour féliciter“
listopad 2014: „Černá a bílá“
říjen 2014: „Kontrast“
září 2014: „Most“
srpen 2014: „Rozmarné léto“
červen/červenec 2014: „Práce šlechtí člověka“
květen 2014: „Láska“
duben 2014: „Apríl“
březen 2014: „Snídaně“
únor 2014: „Street foto“
leden 2014: „Luminografie“
prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
listopad 2013: „Vítězství“
říjen 2013: „Doprava“
září 2013: „Pohled do duše“
srpen 2013: „Slunce v duši“
červenec 2013: „Momenty sportu“
červen 2013: „Kniha“
květen 2013: „Pomníky a sochy“
duben 2013: „Moderní zátiší“
březen 2013: „Rychlost“
únor 2013: „Láska“
leden 2013: „Architektura jinak“
prosinec 2012: „Slavnost“
listopad 2012: „Večerní krajina“
září 2012: „Štěstí“
srpen 2012: „A přece se točí“
červenec 2012: „Bůh“
červen 2012: „Stopa – otisk“
květen 2012: „Maska“
duben 2012: „Tajemné město“
březen 2012: „Život je pes“
únor 2012: „Kouzlo techniky“
leden 2012: „Tajemství“
prosinec 2011: „Linie a tvary“
listopad 2011: „Barvy podzimu“
říjen 2011: „Detail“
září 2011: „Symbol“
červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
červen 2011: „Kráska a zvíře“
květen 2011: „Supermarket“
duben 2011: „Dialog“
březen 2011: „Zub času“
únor 2011: „Autoportrét“
leden 2011: „Stopy“
prosinec 2010: „PF 2011“
listopad 2010: „Máme doma zvíře“

říjen 2010: „Řeč těla“
září 2010: „Nalezené zátiší“
srpen 2010: „Světlo a stín“
červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
červen 2010: „Humor“
květen 2010: „Nerovný boj“

duben 2010: „Vášeň“
březen 2010: „Voda“
únor 2010: „Koruna“
prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
listopad 2009: „Kořeny“
říjen 2009: „Po setmění“
září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
červen 2009: „Rychlost“
květen 2009: „Okna a okénka“
březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
léto 2008: „Jin a Jang“
květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
březen 2008: „Přírodní katastrofy“
únor 2008: „Mé druhé já“
leden 2008: „S tebou mě baví svět“
prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
říjen 2007: „Cestou domů“