Dubnovým tématem seriálu okem profesionála bylo "Řeč lidské ruky". Jak jste se s tímto náročným tématem poprali vám řekne profesionální fotograf Milan Šusta. Koho tentokrát vybral za vítěze?
Zároveň připomínáme, že květnovým tématem seriálu Okem profesionála je "Šaty dělaj člověka"
Než přistoupíme k hodnocení dubnového tématu, chtěli bychom
připomenout, že květnovým tématem seriálu „Okem profesionála“ je
„Šaty dělaj člověka“. Fotografie můžete posílat do
31. května 2015, 23:59 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Max. 2 fotografie, max. 500kB, max. 800Px delší strana
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.
Vážení přátelé, fotografové.
Po shlédnutí vašich fotografií, které přišly na dané téma jsem poznal,
že toto nebylo to pravé, co by vás nějak mimořádně oslovilo a projevilo
se to i na množství příspěvků. Začnu proto tentokrát trochu jinak.
Fotografickým způsobem zpracovávat podobná témata vyžaduje kromě pouhého
stisknutí spouště fotopřístroje dokonalou přípravu k realizaci
fotografie, uvědomit si, co má být hlavním motivem snímku, sehnat si
potřebné informace o tématu a nebát se inscenovat a stylizovat. Tady nejde
jen o dobrou momentku, ale o promyšlenou a technicky i výtvarně dobře
zvládnutou fotografii. Není také na škodu prohlédnou si, jak by takový
úkol zpracovali známí a uznávaní „mistři“ fotografie a inspirovat se
jejich dílem. Řeč lidské ruky patří k tak zvané neverbální
komunikaci. Je to vrozená dovednost, kterou máme v sobě geneticky
zakódovanou a je určena k vyjadřování pocitů a emocí. Každý člověk
ji více či méně využívá. Gesta, pozice a doteky rukou vypovídají
o citech a náladách člověka. Tím vším se výtvarní umělci a tedy
i fotografové ve své tvorbě s úspěchem zabývali.
Dovolím si předložit několik ukázek klasiků fotografie.
Na těchto fotografiích jsou ruce opravdu tím hlavním motivem a jejich pozice a gesta o něčem vypovídají.
Převážná většina vašich fotografií byly snímky zobrazující ruce při nějaké pracovní činnosti, často opravdu náhodné záběry. Těmi začnu.
Dvě námětově velice podobné fotografie na kterých naše hlavní téma, tedy ruce vykazují nějakou pracovní činnost. Levý snímek je tonálně nevýrazný, na druhou stranu ale kompozičně dobře postavený. Nejdůležitější moment se odehrává ve zlatém řezu fotografie, ořez je zvolen tak, aby oko diváka směřovalo na hlavní motiv, na ruce. Na pravé fotografii je zdůraznění činnosti a tudíž i pozornosti kontrastem. Ostrá červená barva je dominantní k méně výrazným ostatním částem, ruce tím pádem vystupují do popředí. Spodní část fotografie chtěla více prostoru, ořez levé ruky je moc těsný.
Velice nezvyklý, až atraktivní je námětově tento snímek zachycující opět ruce při pracovní činnosti. Tato fotografie je ovšem také technicky velice zdařilá. Nejdůležitější část snímku vystupuje z tmavého pozadí, přesné třetinové dělení obrazové plochy a umístění hlavních prvků do ohnisek zlatého řezu, to jsou spolu se světelným kontrastem veliká pozitiva.
Fotografická dvojice, která je námětově více řečí o lidské ruce než řečí lidské ruky. Jde o zdobení, pro nás spíše exotické i když zajímavé. Fotografie na levé straně působí svojí barevností trochu zmatečně, někdy méně znamená opravdu více, snímek druhý je daleko působivější. Tmavá pokožka ruky nechává šperkům krásně vyniknout, dokonalá ostrost, pomyslná šikmá linie jak šperků, tak i prstů společně s poměrně klidným pozadím vytvářejí téměř katalogovou fotografii. Tím, že v horní části fotografie je pouze prázdná plocha působí spodní část velice „těžce“, větší ořez horní části by fotografii určitě ještě pomohl.
Opět fotografická dvojice kterou spojuje námět rukou téměř jako symbolu. Nejde tady již o gesto a nebo činnost, ale o symbolickou funkci ruky, odkaz a nebo memento. Monumentální ruka v otevřené krajině pravděpodobně nabádá k zastavení a zamyšlení se nad během světa. Technicky dobře zvládnutá fotografie s hlubším významem, na druhé fotografii již gesta a dokonale ztvárněné ruce jako lákavá nabídka pro kolemjdoucí. Fotografie barevně úsporná, jednoduchá a snad proto výrazná a upoutávající.
Na závěr jsem si nechal dvě fotografie které dané téma alespoň částečně vystihují a s lidskou rukou pracují.
Původně jsem uvažoval o této fotografii jako o snímku vítězném. Gesto levé ruky je celkem výmluvné, černobílé zpracování upoutává pozornost na fotografovanou dvojici. Postavy na snímku jsou ale vzhledem k tomu, že dominantní měly být ruce modelů, příliš veliké, samotné gesto trochu zaniká. Levá strana fotografie je oříznuta příliš, na straně pravé je mnoho volného místa.
Tato fotografie je pro mne spíše příběhem. Ruce vypráví o člověku, o životě, o nutnosti nějak se uživit. I když má několik kompozičních nedostatků, ořez končetin v kloubech, rušivý černý prvek v levé horní části, přesto je to pro mne fotografie vítězná.
Milan Šusta
Vítězem dubnového kola se stal (a cenu od partnera
Centrum FotoŠkoda tak dostává):
Štěpán Novák
Gratulujeme!
Připomínáme, že květnovým tématem je „Šaty
dělaj človka“
Fotografie můžete posílat do 31. května 2015, 23:59 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz,
max. 2 fotografie, až 500kB, max. 800Px delší strana
(seznam minulých témat seriálu „Okem profesionála“ naleznete na další stránce)
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- duben 2015: Řeč lidské ruky
- březen 2015: Buď fit
- únor 2015: Hráč-hráči
- leden 2015: Jiskra v očích
- prosinec 2014: Pour féliciter
- listopad 2014: Černá a bílá
- říjen 2014: Kontrast
- září 2014: Most
- srpen 2014: Rozmarné léto
- červen/červenec 2014: Práce šlechtí člověka
- květen 2014: Láska
- duben 2014: Apríl
- březen 2014: Snídaně
- únor 2014: Street foto
- leden 2014: Luminografie
- prosinec 2013: „Poezie obyčejné ulice“
- listopad 2013: „Vítězství“
- říjen 2013: „Doprava“
- září 2013: „Pohled do duše“
- srpen 2013: „Slunce v duši“
- červenec 2013: „Momenty sportu“
- červen 2013: „Kniha“
- květen 2013: „Pomníky a sochy“
- duben 2013: „Moderní zátiší“
- březen 2013: „Rychlost“
- únor 2013: „Láska“
- leden 2013: „Architektura jinak“
- prosinec 2012: „Slavnost“
- listopad 2012: „Večerní krajina“
- září 2012: „Štěstí“
- srpen 2012: „A přece se točí“
- červenec 2012: „Bůh“
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“