Vážení kolegové, fotografové, při zadávání tohoto tématu jsem měl na mysli zobrazení tváře člověka a zachycení jedinečných znaků portrétovaného. Portrétní fotografie je jedním ze základních fotografických žánrů od samého začátku fotografie. Fotograf využívá osvětlení, úhel záběru, prostředí a ostatní výrazové prostředky. Právě fotografie má jedinečnou možnost zaznamenat typické znaky vepsané do tváře, radost i smutek, bezstarostnost nebo úzkost.
Podle stylu práce fotografa dělíme portréty na několik druhů od klasického ateliérového až po reportážní a dokumentární. Ztvárnění tohoto úkolu se ne všem povedlo. Opět jsem dostal fotografie vhodné pouze do rodinného alba, většina z vás ale s menší či větší mírou stylizace vytvořila opravdový portrét.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii Za mříží svého světa
získala Jitka Matyášová.
Fotografie do tématu na říjen 2013 „Doprava“
můžete posílat do konce měsíce.
Snímky jsem rozdělil do několika skupin a začnu těmi méně zdařilými.
Dvě fotografie, které mají velmi malou vypovídací hodnotu. Mají význam pouze pro autora a nejbližší rodinu, nikomu jinému nemají co říci. Takovýmto snímkům říkáme paměťový záznam. Ale i ten je možno zpracovat kultivovaně. Na levé barevné fotografii autor ignoroval základní kompoziční pravidla, umístěním figury na střed obrazu se stal snímek statickým, bez náznaku prostorovosti. Oproti tomu druhá fotografie komponovaná do úhlopříčky působí dramatičtěji.
Další poměrně málo zastoupenou skupinou byly fotografie vytvořené metodou nalézání, snímky zachycující osoby v nestřeženém okamžiku, momentky.
Velice podobné momentky seniorů odpočívajících v parku. Takovéto fotografie by mohly být součástí nějakého sociálního dokumentu, ale samy o sobě nejsou dokumentárním portrétem. U obou snímků bych volil ještě razantnější výřez a rušivé okolí minimalizoval.
Do portrétní fotografie také samozřejmě patří skupinový portrét. Tady je velice důležitá stavba obrazu, tedy kompozice. Dobré postavení portrétovaných v ploše dokáže fotografii zhodnotit.
První fotografie působí příliš prvoplánově, osoby jsou v jedné rovině, nahodily stejné úsměvy, mají stejné světlo, stejný tón. Dobře volený úhel záběru eliminoval rušivé prvky z pozadí, boční světlo tváře modelovalo. Ovšem u druhé fotografie vidíme velice kvalitní kompozici. Fotografie působí krásně plasticky, pomocí zmenšování osob do pozadí, využitím hloubky ostrosti, tonálním kontrastem a situováním hlavních figur do ohnisek zlatého řezu vytvořil autor dokonalou iluzi třetího rozměru, hloubky, na dvojrozměrné fotografii.
Pro vytvoření takového portrétu, který by byl schopen zaznamenat typické znaky, je potřeba určitá dávka stylizace. Stylizovat můžeme světlem, pózou, gestem, kostýmem, rekvizitou a samozřejmě světlem.
Toto jsou ukázky stylizace jak gestem tak i rekvizitou. V některých případech se správně zvolená rekvizita stane symbolem. Gesta rukou černošského chlapce a vertikální linie mříží v popředí společně se zamřížovaným pozadím evokují určitou beznaděj. Na druhém snímku stylizovaná pavučina společně s barevným posunem reality může vyjádřit obavu, strach. Gesta rukou znásobují určitou bezvýchodnost situace. Je to velice emotivní výtvarný portrét zhotovený s velikou dávkou vkusu.
Tyto dva portréty se vyznačují strohostí, minimalizací výtvarného pojetí. Na obou je silně redukovaná barevnost, výrazem však každý vyjadřuje něco jiného. Fotografie v černobílém provedení bez pohledu na autora vyjadřuje zasmušilost, možná přemýšlivost, samotu. Gesto prstem položeným před ústa žádá o ticho a klid. Na druhém snímku jsou zvýrazněné oči a to nejen barvou, ale také pohledem přímo do objektivu. Zbytek obličeje a vlasy jsou decentně tlumeny. Fotografie působí radostně, vesele.
Tento portrét mne zaujal svou sevřeností, citem pro výřez, tonalitou i kompozicí. Výtečně zvolený typ člověka společně s dokonalou prací s hloubkou ostrosti, přesná třetinová kompozice, správně zvolené odstíny šedé a klidné černé pozadí dojem z fotografie umocňují.
Maximální stylizace, veliký detail a minimálně polotónů dalo vzniknout této fotografii, která je již vlastně grafické dílo. Fotografovaná realita se zde již stala pouhým prostředkem k vytvoření něčeho úplně jiného, ke změně reality. Velice citlivě vyplněná celá plocha obrazu, rozmístění hlavních prvků a zpracování, to vše je velice kvalitní a svědčí o vkusu a znalostech autora. Zkrátka „když se to umí, tak je to brnkačka“. Tuto fotografii navrhuji jako vítěznou.
Milan Šusta
Téma na říjen 2013
Fotografie do tématu na říjen 2013 „Doprava“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Doprava“ můžete posílat do 31. října 2013, 24:00
na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- září 2013: „Pohled do duše“
- srpen 2013: „Slunce v duši“
- červenec 2013: „Momenty sportu“
- červen 2013: „Kniha“
- květen 2013: „Pomníky a sochy“
- duben 2013: „Moderní zátiší“
- březen 2013: „Rychlost“
- únor 2013: „Láska“
- leden 2013: „Architektura jinak“
- prosinec 2012: „Slavnost“
- listopad 2012: „Večerní krajina“
- září 2012: „Štěstí“
- srpen 2012: „A přece se točí“
- červenec 2012: „Bůh“
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“