Milí přátelé, fotografové, při zpracování tohoto tématu jste mohli postupovat třemi základními metodami. Vytvořit dokonalou informativní fotografii, zpracovat téma výtvarně emocionálně, nebo docílit významového posunu. Došlé příspěvky byly, jak je již obvyklé, velice rozdílné kvality. Pojďme se na ně podívat.
Milí přátelé, fotografové.
Pro dobré a kvalitní zpracování tohoto tématu jste mohli postupovat třemi
základními metodami. Za prvé vytvořit dokonalou informativní fotografii, na
které by byl jasně a bez jakéhokoliv zkreslení zaznamenán tvar a barva, a
u soch, pomníků a podobných výtvarných děl hlavně textura a povrch
materiálu, ze kterého bylo dílo vytvořeno. Pro ještě dokonalejší
informovanost je dobré ukázat, jak je socha či pomník zasazen do určitého
prostředí, jak působí v městské zástavbě a nebo krajině. Mimochodem
tento způsob je velice obtížný. Vyžaduje preciznost, znalost prostředí a
samozřejmě dokonalé světlo. Druhá metoda je výtvarné, emocionální
ztvárnění tématu. Tedy pomocí specifických fotografických prostředků
jako je hloubka ostrosti, mimořádné ohnisko objektivu, zajímavé a
nevšední světlo apod. vytvoříte snímek, na kterém je daný objekt,
v našem případě socha či pomník, pouze prostředkem k vyjádření
emocí. A konečně třetí možností je posun obrazové informace, kterou je
vlastně každá fotografie, do informace s významovým posunem. To znamená,
že se vám podaří přidáním určitého dalšího prvku na fotografii
vytvořit další hlubší smysl.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii Pomník získal Ivan
Dostál.
Fotografie do tématu na červen 2013 „Kniha“
můžete posílat do konce měsíce.
Nyní k jednotlivým vašim fotografiím. Došlé příspěvky, které byly, jak je již obvyklé, velice rozdílné kvality, jsem se snažil rozdělit právě podle výše popsaných postupů. Nejprve začnu těmi, které jsou podle mého ne zrovna povedené.
Fotografie, na které je stejný šedý tón jak hlavního motivu, tak i pozadí. Celkově fádní snímek, který bohužel ničím neupoutá pozornost. Jak výběr motivu, proporce, tak i zpracování je velice slabé.
Výrazná barevnost slečny na snímku upoutává pozornost na nedůležitý objekt (slečnu), to hlavní, co by mělo být na snímku dominantní, je zcela nevýrazné. Jde spíše o paměťový záznam z prohlídky hřbitova.
Toto je pokus o výtvarné řešení úkolu, ale bohužel technicky nevyšel. Socha je úplně bez kresby, zvětšená ruka v popředí je bohužel neostrá stejně jako zbytek hlavního motivu, fotografie je celkově příliš tmavá. Rozostřené pozadí by mělo sochu izolovat, ale tonálně s ní splývá. Fotografie celkově působí jako velký zmatek.
Někteří autoři si s problémem textury, povrchu materiálu, celkem dobře poradili, a tak vzniklo několik zajímavých prací.
Přestože obě fotografie zachycují pouze části sochy, použitá kompozice „na úhlopříčku“ dělá snímky nesmírně živé, dramatické. Přesnější expozice a nebo preciznější práce v grafickém editoru by kresbu ještě více zdůraznila. Jak v hlubokých stínech, tak i v jasech by neměly zůstávat slité plochy bez prokreslených detailů.
Na těchto fotografiích dokázalo správně zvolené osvětlení zdůraznit hrubost a strukturu zpracovaného materiálu a sochu izolovat od pozadí. Oba snímky jsou pořízeny v bočním světle, které jakoukoliv strukturu zvýrazní. Na levém barevném snímku zlatavé večerní světlo dotváří tu správnou atmosféru, pravá fotografie zase vypovídá o místě, kde je pomník postaven. Tady bych zvolil ještě větší rozostření pozadí.
U fotografie na levé straně upoutá pozornost středová kompozice, kde je dominantní socha, od které ubíhají do krajů obrazu linie na pozadí stojící budovy. Právě kontrast přesně zaznamenaných linií se světlejším hlavním motivem pomníku vytváří dojem mohutnosti a velkého prostoru. Snímek na pravé straně, byť barevně trochu posunutý, dokumentuje, jak i při fotografování soch a pomníků můžeme vytvořit snímek s humorným podtextem. Trochu jiný pohled dá fotografii jinou dimenzi.
O podobný pohled na problematiku se snažili i autoři těchto dvou snímků. Čurající dvojice soch není, ke škodě tohoto námětu, dostatečně přehledná. Sochám chybí horní části hlav, levá postava je příliš těsně u okraje fotografie. Na pravé straně je zbytečný prázdný prostor. Dvě tmavé siluety dívající se na sebe, tmavými liniemi rozčleněný prostor a efektní kontrastující pozadí jsou přednosti druhého snímku. Velice zajímavá fotografie, dobrá práce s kontrastem jak tonálním, tak i významovým.
Jako další mne zaujaly dvě fotografie, na kterých autoři pracovali s průhledy.
Přesná kompozice, dokonalá ostrost a ukázka začlenění artefaktu do prostředí, to jsou devizy levého barevného snímku. Symetricky koncipované popředí a centrálně posazený hlavní motiv vtahují diváka do obrazu, jemná barevnost s teplými tóny v popředí zvětšuje dojem prostoru, dobře zvolené světlo zvýrazňuje texturu materiálu. Druhý snímek je zajímavý svou jednoduchostí, rozčleněním v ploše a až téměř grafickou strohostí. Mohutná moderní plastika s dokonalou kresbou výborně kontrastuje s klasickým zpracováním zvířete v pozadí. Kontrasty moderní a klasický, velký a malý, ostrý a méně ostrý. Neutrální pozadí nechává ještě více vyniknout zajímavým tvarům.
Obě tyto fotografie patří k tomu lepšímu, než byl průměr došlých prací. Obě jsou pro mne vynikající.
Na samotný závěr jsem si nechal snímek, který mne zaujal nejen svou světelnou atmosférou. Fotografie je opravdu kreslení světlem. Na této fotografii se to autorovi povedlo dokonale.
Noční snímek, na kterém je jedním reflektorem nasvícen moderní pomník a zároveň část okolního prostoru. Světelné paprsky přitom rozzářily holé větve blízkého stromu, a tím jemně vyplnily jinak tmavé pozadí. Světelně naznačený symbol, kterým vlastní pomník je, byl posazen do pravého dolního ohniska zlatého řezu, a tím je divák „donucen“ sledovat celou fotografii, vnímat celý obraz. Spojení formy a obsahu. Tuto fotografii navrhuji na první místo.
Milan Šusta
Téma na červen 2013
Fotografie do tématu na červen 2013 „Kniha“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Kniha“ můžete posílat do 30. června 2013, 24:00 na
adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- květen 2013: „Pomníky a sochy“
- duben 2013: „Moderní zátiší“
- březen 2013: „Rychlost“
- únor 2013: „Láska“
- leden 2013: „Architektura jinak“
- prosinec 2012: „Slavnost“
- listopad 2012: „Večerní krajina“
- září 2012: „Štěstí“
- srpen 2012: „A přece se točí“
- červenec 2012: „Bůh“
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“