Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "Pomníky a sochy"

Milí přátelé, fotografové, při zpracování tohoto tématu jste mohli postupovat třemi základními metodami. Vytvořit dokonalou informativní fotografii, zpracovat téma výtvarně emocionálně, nebo docílit významového posunu. Došlé příspěvky byly, jak je již obvyklé, velice rozdílné kvality. Pojďme se na ně podívat.

Milí přátelé, fotografové.
Pro dobré a kvalitní zpracování tohoto tématu jste mohli postupovat třemi základními metodami. Za prvé vytvořit dokonalou informativní fotografii, na které by byl jasně a bez jakéhokoliv zkreslení zaznamenán tvar a barva, a u soch, pomníků a podobných výtvarných děl hlavně textura a povrch materiálu, ze kterého bylo dílo vytvořeno. Pro ještě dokonalejší informovanost je dobré ukázat, jak je socha či pomník zasazen do určitého prostředí, jak působí v městské zástavbě a nebo krajině. Mimochodem tento způsob je velice obtížný. Vyžaduje preciznost, znalost prostředí a samozřejmě dokonalé světlo. Druhá metoda je výtvarné, emocionální ztvárnění tématu. Tedy pomocí specifických fotografických prostředků jako je hloubka ostrosti, mimořádné ohnisko objektivu, zajímavé a nevšední světlo apod. vytvoříte snímek, na kterém je daný objekt, v našem případě socha či pomník, pouze prostředkem k vyjádření emocí. A konečně třetí možností je posun obrazové informace, kterou je vlastně každá fotografie, do informace s významovým posunem. To znamená, že se vám podaří přidáním určitého dalšího prvku na fotografii vytvořit další hlubší smysl.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii Pomník získal Ivan Dostál.
Fotografie do tématu na červen 2013 „Kniha“ můžete posílat do konce měsíce.

Nyní k jednotlivým vašim fotografiím. Došlé příspěvky, které byly, jak je již obvyklé, velice rozdílné kvality, jsem se snažil rozdělit právě podle výše popsaných postupů. Nejprve začnu těmi, které jsou podle mého ne zrovna povedené.

Fotografie, na které je stejný šedý tón jak hlavního motivu, tak i pozadí. Celkově fádní snímek, který bohužel ničím neupoutá pozornost. Jak výběr motivu, proporce, tak i zpracování je velice slabé.

Výrazná barevnost slečny na snímku upoutává pozornost na nedůležitý objekt (slečnu), to hlavní, co by mělo být na snímku dominantní, je zcela nevýrazné. Jde spíše o paměťový záznam z prohlídky hřbitova.

Socha obětem totality

Toto je pokus o výtvarné řešení úkolu, ale bohužel technicky nevyšel. Socha je úplně bez kresby, zvětšená ruka v popředí je bohužel neostrá stejně jako zbytek hlavního motivu, fotografie je celkově příliš tmavá. Rozostřené pozadí by mělo sochu izolovat, ale tonálně s ní splývá. Fotografie celkově působí jako velký zmatek.

Někteří autoři si s problémem textury, povrchu materiálu, celkem dobře poradili, a tak vzniklo několik zajímavých prací.

Anděl Utrpení Socha zubra

Přestože obě fotografie zachycují pouze části sochy, použitá kompozice „na úhlopříčku“ dělá snímky nesmírně živé, dramatické. Přesnější expozice a nebo preciznější práce v grafickém editoru by kresbu ještě více zdůraznila. Jak v hlubokých stínech, tak i v jasech by neměly zůstávat slité plochy bez prokreslených detailů.

Západ slunce s flétnou U nás na návsi

Na těchto fotografiích dokázalo správně zvolené osvětlení zdůraznit hrubost a strukturu zpracovaného materiálu a sochu izolovat od pozadí. Oba snímky jsou pořízeny v bočním světle, které jakoukoliv strukturu zvýrazní. Na levém barevném snímku zlatavé večerní světlo dotváří tu správnou atmosféru, pravá fotografie zase vypovídá o místě, kde je pomník postaven. Tady bych zvolil ještě větší rozostření pozadí.

Pretorie Prdelky

U fotografie na levé straně upoutá pozornost středová kompozice, kde je dominantní socha, od které ubíhají do krajů obrazu linie na pozadí stojící budovy. Právě kontrast přesně zaznamenaných linií se světlejším hlavním motivem pomníku vytváří dojem mohutnosti a velkého prostoru. Snímek na pravé straně, byť barevně trochu posunutý, dokumentuje, jak i při fotografování soch a pomníků můžeme vytvořit snímek s humorným podtextem. Trochu jiný pohled dá fotografii jinou dimenzi.

zrcadlení aneb když dva dělají totéž Konfrontace

O podobný pohled na problematiku se snažili i autoři těchto dvou snímků. Čurající dvojice soch není, ke škodě tohoto námětu, dostatečně přehledná. Sochám chybí horní části hlav, levá postava je příliš těsně u okraje fotografie. Na pravé straně je zbytečný prázdný prostor. Dvě tmavé siluety dívající se na sebe, tmavými liniemi rozčleněný prostor a efektní kontrastující pozadí jsou přednosti druhého snímku. Velice zajímavá fotografie, dobrá práce s kontrastem jak tonálním, tak i významovým.

Jako další mne zaujaly dvě fotografie, na kterých autoři pracovali s průhledy.

Krajina kříže nie je mačka ako mačka

Přesná kompozice, dokonalá ostrost a ukázka začlenění artefaktu do prostředí, to jsou devizy levého barevného snímku. Symetricky koncipované popředí a centrálně posazený hlavní motiv vtahují diváka do obrazu, jemná barevnost s teplými tóny v popředí zvětšuje dojem prostoru, dobře zvolené světlo zvýrazňuje texturu materiálu. Druhý snímek je zajímavý svou jednoduchostí, rozčleněním v ploše a až téměř grafickou strohostí. Mohutná moderní plastika s dokonalou kresbou výborně kontrastuje s klasickým zpracováním zvířete v pozadí. Kontrasty moderní a klasický, velký a malý, ostrý a méně ostrý. Neutrální pozadí nechává ještě více vyniknout zajímavým tvarům.

Obě tyto fotografie patří k tomu lepšímu, než byl průměr došlých prací. Obě jsou pro mne vynikající.

Na samotný závěr jsem si nechal snímek, který mne zaujal nejen svou světelnou atmosférou. Fotografie je opravdu kreslení světlem. Na této fotografii se to autorovi povedlo dokonale.

Pomník

Noční snímek, na kterém je jedním reflektorem nasvícen moderní pomník a zároveň část okolního prostoru. Světelné paprsky přitom rozzářily holé větve blízkého stromu, a tím jemně vyplnily jinak tmavé pozadí. Světelně naznačený symbol, kterým vlastní pomník je, byl posazen do pravého dolního ohniska zlatého řezu, a tím je divák „donucen“ sledovat celou fotografii, vnímat celý obraz. Spojení formy a obsahu. Tuto fotografii navrhuji na první místo.

Milan Šusta

Téma na červen 2013

Fotografie do tématu na červen 2013 „Kniha“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Kniha“ můžete posílat do 30. června 2013, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála