Vážení přátelé fotografové. S politováním musím konstatovat, že téma Slavnost se nestalo oslavou vaší kreativity, a v tomto článku asi nebude moc co oslavovat. Většina Vašich příspěvků má pouze informativní hodnotu nezřídka s elementárními kompozičními prohřešky. A téměř žádné emoce.
To mě docela překvapilo, protože oslavy vzhledem o obvyklé vyšší míře konzumace alkoholu a následné menší kontrole chování fotografovaných skýtají potenciálně až kuriózní situace a scénky.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii získala
Kateřina Šrámková.
Fotografie do tématu na leden 2013 „Architektura
jinak“ můžete posílat do konce měsíce.
Tematicky jste úplně vypustili nejznámější silvestrovské oslavy nebo oblíbené oslavy vítězství v hokeji nebo fotbale. I v době vypsání právě probíhající Vánoční svátky, celý advent, Mikuláše i čerta. Zato jste sáhli do exotických archivů. Emocí, pro dobrou fotografii tak důležitého koření, bylo ve Vašich fotografiích tak málo, jak pověstného šafránu. A to by každá pořádná slavnost měla být emocemi přesycena.
Ani nevím, kde mám začít. Protože kromě tří, o kterých stojí za to se zmínit, ostatní tady budou pouze do počtu. A mimořádně taky začnu od těch tří.
Jako pro vítěze jsem se rozhodl pro tuto fotografii:
Pravděpodobně je z maškarního plesu v některé z našich školek. Docela povedená pohybová neostrost vhodně zvolena pro zvýraznění pohybu dětí v kontrastu s jedním, kterému se oslava zjevně nelíbí. Tuto emoci mu vidíme i po pohledu do tváře. Pohybové neostrosti s jedním ostrým prvkem jsou po stránce technické náročné a ne moc často úspěšně provedené. Chce to hodně pokusů nebo dávku štěstí. Často obě. Fotografie je po kompoziční stránce promyšlena s hlavním prvkem vlevo a výraznou pohybovou neostrostí po celé pravé straně. Modré vybarvení hlavního prvku nebylo potřebné, spíš mu škodí. I bez něho by zrak každého diváka neomylně spočinul na jediné ostré a smutné holčičce.
Tentokrát exotické téma. Ale také plné emocí. A jak jsem psal již v úvodu, tak nejenom pro toto téma i když tentokrát zvláště, emoce jsou důležité pro většinu dobrých fotografií. Místo holčičky tentokrát kluk a místo zklamání extáze. Výraz mladého derviše je tentokrát tak dokonalý, že je až extrémně dominantní částí fotografie. A právě proto bych jeho tvář neumisťoval do středu fotografie a ořízl bych na levé straně za jeho rukou a nahoře nad kloboukem pravého derviše, jehož tvář, i když v neostrosti, není bez zajímavosti. V kompozici by se tak stala dominantnější a divákovi umožňovala jakousi vizuální dvouhru – odbočování a opětovné vracení se k hlavnímu prvku. Jinými slovy vnitřní napětí mezi dvěma prvky v obraze – hlavním a vedlejším.
Třetí fotografie je z pouličního průvodu masek. Na této reportážní fotografii se dá pozitivně hodnotit to, že všem maskám vidíme do tváře, což nebývá u takového karnevalového zmatku jednoduché. Abychom si byli schopni udělat představu o měřítku masek, autor vhodně začlenil i přihlížející dav. Pozadí snad mohlo být zvoleno i vhodněji. Těžko soudit, když jsem tam nebyl. Členitá průčelí budov nepatří mezi nejvhodnější, protože ruší a rozbíjejí hlavní prvek. V pravé části fotografie se ale nachází obloha se stromy, kterážto by byla jako pozadí vhodnější.
A teď ten zbytek. Vlevo nevhodná středová kompozice. Většina jezdců otočena od kamery. A když ne úplně dominantním, hlavním prvkem se tak stal jistě autorem neplánovaný rytmus v hnědých barvách. Vpravo pouze informativní fotografie z oslav v exotické krajině. Fotografováno za nevhodného tvrdého poledního slunce, zkušenějšími fotografy považovaného za nevhodné pro jakékoli fotografování.
Tentokrát dva oblíbené nápoje slavností. První zátiší z vernisáže je sice nepochybně ze života, ale nepodařilo se do fotografie dostat ten pravděpodobný zážitek, který autor snímku z tohoto vtípku asi měl. Navíc kompozičně je zátiší nevyvážené, protože napravo za skleničkou je zbytečné prázdné místo. Při mírném poodstoupení fotografa vlevo by se sklenička dostala víc vpravo a socha – podstavec by zbytečně nekolidovali s rohem zdi v pozadí. Vpravo pouze informativní fotografie žíznivých pivařů a mistra výčepního, který podle fotografie neumí točit pivo. Oceňuji alespoň to, že protože je zjevně fotografováno v protisvětle, autor vhodně použil blesk.
Sice katalogovou barevností, ale také elementárními nedostatky i v informativní hodnotě se vyznačuje tato fotografie. Nevidíme totiž důvod celé té radovánky. Jinými slovy kolem koho nebo čeho je kruh ruce zvedajících vlastně shromážděn. Navíc se zdá, že jde spíš o cvičení na pláži. Větvička na obloze je zase prvek navíc, který tam rozhodně neměl být.
Na závěr jedna aktuální, pravděpodobně předvolební. Takto krátkou aktuálnost mají typicky fotografie reportážní, a to je i tato. Technicky vzhledem k nepochybně složitým světelným podmínkám dobře zvládnuto odrazem blesku i od stropu. Poněkud nelogicky a nevhodně ale působí tři výrazní a k hlavnímu motivu zády otočení mladí pánové v dolní části fotografie. Že by voliči konkurenčního politika?
Kamil Varga
Téma na leden 2013
Fotografie do tématu na leden 2013 „Architektura
jinak“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem
profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému
fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit
profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na
vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad,
kreativita a originální pojetí.
Fotografie na téma „Architektura jinak“ můžete posílat do 31. ledna
2013, 24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- prosinec 2012: „Slavnost“
- listopad 2012: „Večerní krajina“
- září 2012: „Štěstí“
- srpen 2012: „A přece se točí“
- červenec 2012: „Bůh“
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“