Drazí přátelé fotografové, štěstí bude asi veliká vzácnost, protože vaše fotografické zpracování tohoto tématu nedopadlo právě nejlépe. Možná bude problém i v tom, co říkají téměř všichni herci. A to, že kladné a pozitivní emoce se vyjadřují o mnoho hůř a s menší šancí zaujmout diváka, než emoce negativní a dramatické. I když se štěstím kolidující happy end je součástí snad každého hollywoodského filmu.
Tematicky vaše příspěvky obsáhly různé symboly štěstí, hazardní hry i děti – naše rodinné štěstí.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „Štěstí“ získal
Michal Paulech.
Začnu blokem fotografií s předměty, které jsou považovány za symboly štěstí. Světově asi nejrozšířenější symbol štěstí, svastika, používaný v buddhismu, hinduismu i v džinismu se vcelku logicky ve vaší nadílce neobjevil, protože jeho zneužití nacistickým Německem se našeho národa až příliš osobně a nedávno dotklo.
Podkova, chronicky známý symbol štěstí obvykle zavěšovaný nad dveřmi do domu. Tentokrát nalezen v přírodě. Bohužel, fotograficky se to vůbec nepovedlo. Viditelná a nevhodná pohybová neostrost. Prostě rozmazání. Snímek potřeboval kratší expoziční čas, nebo využití stativu. I rostlinky v těsné blízkosti podkovy by bylo potřeba odstranit, protože působí rušivě a potlačují tak hlavní prvek. A výraznější plastičtější světlo by fotografii určitě pomohlo.
Další známý symbol štěstí, pavouk, není zpracován o nic lépe. Pavouk, hlavní prvek fotografie, je mimo rovinu ostrosti. Kompozičně je nevhodně umístěn uprostřed záběru. Další z podmínek platící i pro předešlou fotografii je, že pokud chceme, aby divák vnímal objekt v jeho symbolickém významu tak je potřeba výrazná výtvarná stylizace. Kupříkladu výrazným, dramatickým nasvícením, pohybovou neostrostí, výraznou kompozicí, tajemnem. Tato fotografie má ale pouze informativní hodnotu.
Sedmička je pro mnoho lidí šťastné číslo. Snad i pro majitele tohoto auta. Pokud jím není právě souzený pirát silnic. Pohybová neostrost jako dramatizující prvek je zvolena správně, i když obsahově poněkud v rozporu s tématem štěstí. Protože víme, že palec zakrývá nehodící se písmena na značce vozu, chápeme jeho formální využití. Palec ale vyjadřuje i číslovku jedna, a proto se nabízí i obsahová interakce mezi číslovkami 1 a 7. Tu ale vzhledem k vyhlášenému tématu nejsem schopen adekvátně interpretovat.
Koště je také symbol. I když pokud mě paměť neklame používaný pouze na svatebních hostinách. Tady však bude tématem spíše dětská bezstarostnost u hry, kterou my dospělí vnímáme jako štěstí. Pohybová neostrost jako prvek zvyšující dynamičnost je zvolena vhodně. Měla být ale výraznější s jasným rozmazáním ve směru pohybu. I nějaké dramatičtější výrazy, gestikulace, přetahování by z této fotografie mohli udělat víc než jen poněkud zajímavější fotografii do rodinného alba.
Dítě ve hře. Snad šťastné. To bohužel ale nevidíme, protože tvář je odvrácena. To je první z nedostatků této fotografie. I když dítě je světlé na tmavším pozadí, takže nesplývá, přece jenom je roztříštěné pozadí dost rušivé. Snad se dalo najít na jiné straně i vhodnější. Nadbytečné, hluché plochy nahoře i dole mohou být oříznuty.
Kompozičně zajímavěji řešená fotografie využívající osvědčené lineární řešení do úběžníku ubíhajících linií. Vzniklá kolize holčičky vpravo s lavičkami není úplně šťastná. Snad jenom stejný rytmus nohou u dívek nám dává tušit i úsměv na jejich tvářích a tedy snad i pocit štěstí. Technicky bohužel poslabší. Pixely se už zjevně rozpadají.
Obsahově asi nejpřesvědčivější fotografie s dítětem. Z výrazu tváře chlapce přesvědčivě jasné emoce radosti. Zachycení dynamického momentu vztahu se taky povedlo. Kompozičně taky v pořádku. Škoda jen toho nevhodného světla, vzhledem ke kterému je hlavní prvek (chlapec se psem) ve stínu a v rámci kompozice trochu zaniká. Fotografováno zjevně kolem poledne, které je všemi fotografy a ve všech tématech považováno za nejnevhodnější.
Poněkud mimo již vyjmenované tematické bloky přišla tato docela zajímavá fotografie diváků z fotbalového stadionu. Kompozice využívá pro diváka spolehlivě fungující princip rytmu v kombinaci s pravidlem lichého počtu. To zdůrazňuje střední pruh, který je zároveň nejdynamičtější částí fotografie. Velice dobře vystavěná a povedená fotografie.
Pro někoho štěstí, pro někoho neštěstí. Začíná blok fotografií s tématem her a možná výher. Tento příspěvek je vcelku obyčejnou fotografií prodejce losů s poněkud nevhodnou hierarchií barev. Triko i pozadí na fotografii jsou totiž barevně výraznější a proto dominantnější než hlavní prvek fotografie – losy.
Tentokrát černobílé zpracování, které je k této ne zrovna legální hazardní hře určitě vhodnější. Nejsem ale nadšen ze, z hlediska bezpečnosti sice bezproblémového, ale nezajímavého úhlu záběru. Na ruky sice hráči vidíme, ale to je asi tak všechno. Žádné dramatické nebo tajemné výrazy v tvářích. Ty by ale fotografii mohly kvalitativně posunout od tuctového k originálnímu a zajímavému. Fotograf prostě musí mít odvahu.
No a na závěr jsem si nechal tuto stylizovanou výtvarnou konstrukci. Precizní studiová kompozice pracující s pohybovou neostrostí pro zvýšení dynamiky a tajemnosti. Diagonálním světelným paprskem rozděleno na dvě vzájemně korespondující části. Pruhy stolu v opačné uhlopříčce. Nepovažuji ji sice za nějaký mimořádný fotografický klenot, ty ale na toto téma bohužel nepřišly. I když jsem jako o výherci uvažoval i o fotografii ze stadionu, nakonec jsem se rozhodl pro tuto, protože jistou poctivost a pracnost v zpracování jí nelze odepřít.
Kamil Varga
<!--
Téma na září 2012
Fotografie do tématu na září 2012 „Štěstí“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Štěstí“ můžete posílat do 30. září 2012,
24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- září 2012: „Štěstí“
- srpen 2012: „A přece se točí“
- červenec 2012: „Bůh“
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“