Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "Stopa – otisk"

Milí přátelé, fotografové. Hned na začátku musím napsat, že téma „Stopa – otisk“ nebylo pro vás to pravé s čím jste si zrovna dobře poradili. Nevyužili jste všechny možnost, které se nabízely a na většině zaslaných fotografií jsou k vidění spíše prvoplánově zachycené obtisky a otisky.

A přece základem fotografie je světlo a v tomto tématu se přímo nabízely možnosti pracovat se světelnými stopami, se světlem a stínem a světla výtvarně využít.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „Světlo a stíny“ získala Jitka Matyášová.
Fotografie do tématu na červenec 2012 „Bůh“ můžete posílat do konce měsíce.

Začnu tedy tou skupinou, kde autoři použili tu nejbanálnější možnost a to fotografickým přístrojem zdokumentovat stopy či otisky na nějaké podložce, po případě nápis nebo kryptogram.

Stopa Stopy vandalů

Námětově podobné fotografie, kde jsou na kmenu stromu v prvém případě a kaktusu v druhém otisky a nebo vyryté nápisy. První případ, tedy fotografie na levé straně, je kompozičně velice slušně pojednaný, hlavní motiv je posazen v příjemném třetinovém dělení a musím pochválit jemné barevné odstíny snímku. Otisk dlaně upoutává pozornost a je proti jemně laděnému okolí velice výrazný.

Druhý snímek je již kompozičně nepřehledný a to hlavní pro co byl vlastně vytvořen se trochu ztrácí. Nejvíce upoutávají pozornost výrůstky na rostlině, barevná pestrost a nevyváženost celé fotografie. Levá strana je o mnoho těžší než pravá, vpravo chybí jakýkoliv prvek, který by tu prázdnou plochu trochu rozbil.

Do dávné a ještě dávnější historie nás zavádí následující dvě fotografie.

Dávný

Oba snímky jsou po technické stránce velmi slušně zvládnuty. Levá fotografie – otisk dávných živočichů – je kompozičně dobře provedená, ale přesto pouze informuje. Je to informativní sdělení ukazující určitou skutečnost. Pochopitelně i informativní fotografie je buď dobrá a nebo špatná, tato patří mezi ty dobré. Autor pomocí světla a stínu vytvořil vynikající plasticitu a dojem prostorovosti. Ostrost a částečná neostrost je v tomto případě dobře zvládnuta.

Na druhém snímku vidíme obří obrazce vytvořené podle některých „ufologů“ snad mimozemskými civilizacemi. Opět informativní fotografie i když v tomto případě má fotografie již některé výtvarnější prvky. Právě zmíněné obrazce netvoří dominantní část snímku, jsou sice zřetelné a poměrně výrazné, ale do úhlopříček ubíhající linie horského masivu jsou pro tento snímek zásadní.

O stopu nebo otisk již trochu výtvarněji se pokouší tyto dvě fotografie.

Nešlap, nelámej...

Hříčka exponování dlouhým časem a tím ne zcela zřetelný otisk skutečnosti na světlocitlivém médiu je oblíbenou metodou k vytváření zajímavých záběrů. Někdy více a někdy méně zdařilých. Tady je téměř monochromatický snímek působící i přes členitý podklad poměrně klidně. Přesto by jednoduché a liniemi nerozdělené pozadí bylo asi vhodnější. Výrazný srdcovitý list na špičce pravé boty upoutává zbytečně mnoho pozornosti.

K těm méně zdařilým, téměř již nepovedeným patří tato fotografie. Neostré jedoucí auto položené do středu snímku, kácející se linie mýtné brány a horizont který je drasticky nakloněn, to jsou začátečnické chyby, kterých je nutno se vyvarovat. Nic neříkající část vozovky na pravé straně je na snímku již zbytečná.

Další dva snímky mne zaujaly rozložením jednotlivých prvků a vyplněním plochy obrazu.

Svojou cestou

U první fotografie jde sice více o grafickou než fotografickou záležitost. Duplikace a otočení fotografie a vytvoření zrcadlového efektu je až příliš patrné. Přesto rozložení různě kontrastních ploch a světelných efektů vytváří docela zajímavý celek. Je to již zcela abstraktní záležitost, kdy předloha se stala prostředkem k vytvoření nové reality.

Druhý snímek, olejové skvrny na silnici pracuje naopak s barevností a vyplněním plochy. Při zapojení fantazie si může divák v obrazcích představovat cokoliv. Silnější světlo z levé strany vytváří i na takto ploché předloze dojem plasticity, který je ještě zvětšen výraznými odlesky.

Na úplný konec si nechávám fotografii, kterou navrhuji jako vítěznou.

Světlo a stíny

Na tomto snímku vidíme již zcela výtvarně řešenou scénu. Levá polovina, výrazně tmavá je rozdělena světelnými efekty a na pravé, světlé části vystupuje stín květiny ve váze. Hlavní prvek, váza s květinou je umístěn v ohnisku zlatého řezu, neidentifikované světelné efekty rozdělují jinak velkou tmavou část. Fotografie je vytvořena na principu tonálního kontrastu s efektním laděním do sépiového odstínu.

Hezké prázdniny a více štěstí do dalších pokračování našeho seriálu přeje

Milan Šusta

Téma na červenec 2012

Fotografie do tématu na červenec 2012 „Bůh“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Bůh“ můžete posílat do 31. července 2012, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála