Drazí přátelé, fotografové. Splnilo se, co jsem očekával. Téma „Doprava“ bylo pro Vás všechny plně přístupné, protože snad neexistuje člověk, který by se alespoň s nějakou formou dopravy nesetkal. Je prostě všude kolem nás. A že Vás téma inspirovalo, se projevilo na mimořádně vysoké účasti.
Kvalita příspěvků byla poměrně standardní. Nějaké dobré, průměrné i špatné. Překvapila nepřítomnost motivů, které nezávisle na tématech posíláte vždy. Fotografií zvířátek (přišla jediná) a fotografií dětí, zvláště kojenců (jenom několik).
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii získala
Kristina Ovečková.
Fotografie na téma „Vítězství“ můžete posílat do 30. listopadu 2013,
24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2, max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Rozdělení tohoto poměrně velkého počtu fotografií je poněkud složité. Nemám pocit, že byste tematicky něco opomněli. Skladba má rovnoměrné rozložení mezi domácí lokality a fotografie z cest, různé typy dopravy apod.
Začnu blokem, který mne překvapil i nepřekvapil zároveň. Fotografie snímané přes přední okno auta.
Chápu, že spolujezdec se za jízdy nudí (občas i řidič), ale pravděpodobnost, že přes přední sklo auta uděláte dobrou fotografii, je téměř nulová. Tak dopadly i výše publikované příspěvky. První z v některých státech oblíbeného, i když poněkud rizikového způsobu přivydělávání si mládeže. Fotografie postrádá jakoukoli kompozici. Objekty se překrývají a chybí hlavní prvek. Patří do koše stejně jako ta druhá, udělaná ve stylu: „aha kočár… cvak.“ To, že je fotografována zadní a nezajímavá část kočáru a fotografie je neostrá, autora zjevně netrápilo.
S lepším účinkem na diváka přichází tato fotografie. Nesnaží se o objev nějaké rarity před autem. Pohybovou neostrostí se snaží zobrazit rychlost pohybu auta. Efekt rozostření a tedy pohybu je předem nepředvídatelný, a i když pokaždé trochu jiný, poněkud stereotypní. I na internetu se dají najít úspěšnější a efektnější výsledky. Tento pokus patří k průměru.
Efekt pohybové neostrosti patří k oblíbeným a častým způsobům, jak vyjádřit pohyb ve fotografii. Na první je zajímavé stejné barevné ladění „moto vláčku“ s okolním listím a podzimní krajinou. Druhá fotografie je spíše humorně laděná. Rychlostí světla projíždí vlak kolem „toalety“. Na třetí fotografii zaujme především použití výrazně širokoúhlého, deformujícího objektivu. O použití červené v jinak černobílém snímku by se dalo diskutovat. Osobně nemám pocit, že by to fotografii nějak kvalitativně nebo obsahově prospělo. Nevím, jestli autorův záměr, ale kuriózní je umístění copyrightu ve fotografii. Evokuje název stanice metra.
Zajímavé je, že ten nejčastější způsob vyjádření pohybové neostrosti se ve Vašich příspěvcích vůbec neobjevil. Je to přesný opak výše publikovaných. Jde o sledování pohybujícího objektu fotoaparátem s využitím delších časů – takzvaný panning.
Zato se objevily dvě ukázky extrémní pohybové neostrosti.
Staré známé ukázky toho, jak fotoaparát registruje pohyb v dlouhých časech odlišně od lidského oka-mozku. První fotografovaná z mostku nad dálnicí zobrazuje přední (bílá) a zadní (červená) světla aut. Samozřejmě fotografováno ve tmě ze stativu. Stativ ale zjevně nebyl perfektní, protože fotografie je rozmáznutá. Autor poslal na toto téma i druhou ostrou fotografii, ta ale zase neměla tak zajímavou S-křivku. S-křivka je nejelegantnější způsob vyjádření prostoru. Na druhé fotografii není statické vůbec nic. Fotografováno za jízdy v noci přes přední okno auta. Tyto efekty jsou podobně stereotypní a nevypočitatelné jak u výše publikované pohybové neostrosti přes přední sklo auta. V tomto případě spíše podprůměrný výsledek.
Do kolonky nalezená zátiší by se daly zařadit tyto dvě fotografie. Na první je nález vtipné dopravní značky, ale jinak je to pouhá informativní fotografie se všemi nešvary začínajícího fotografa. Například umístění hlavního prvku přesně do středu obrazu. Druhá je po této stránce na výrazně vyšší úrovni. Kompozičně jednoduchá, bez zbytečných rušivých prvků. Dopravní značka v klasickém třetinovém dělení plochy, rytmus kol, barevný kontrast mezi modrou značkou a červenou zdí. Prostě čistá práce.
Mezi nalezená zátiší, i když už v trochu polo celcích, bych zařadil i tyto dvě fotografie. Exotická překládka v přístavu je vhodně zobrazena z nadhledu. A orientace kontejnerů dává fotografii výraznou úhlopříčnou kompozici. Využití diagonály, jako nejdelší možné linie v obrazu, je jistotou výrazné a působivé kompozice v této fotografii zaplněné mnoha drobnými prvky. Druhá fotka vtipně glosuje silnici, která se stala řekou. Po kompoziční stránce elegantně využita už vzpomenutá S-křivka a reflexy budov na hladině vody. Snad jen, že mohlo být zaostřeno o něco blíž, nebo využita větší hloubka ostrosti, aby i přední části obrazu byly ostré.
Abych neopomněl děti na Vašich fotografiích, zařazuji tyto dva příspěvky. První je určitě nahraná scénka. Nevěřím totiž, že by někdo ještě i fotil v takhle riskantní situaci. Fotografie pracující s principem kontrastu. Velké a robustní auto kontra malé a křehké dítě. Emoce ve výrazu dítěte stylově zdůrazňují naléhavost situace. Řekl bych, že je to vhodná ilustrační fotka do nějakého prospektu o bezpečnosti na silnicích. Portrét dítěte v tramvaji není bohužel moc vydařený. Růžová bunda vpravo dole je výrazný rušivý prvek zakrývající hlavní motiv. Dítě něco pozoruje, ale nevíme co. A v pohledu přes okno, i když do jiné oblasti než je upřen pohled pozorovatele, se vůbec nic zajímavého neděje. Prostě ne moc povedená fotografie do rodinného alba.
Nad vítězem jsem tentokrát docela dlouze uvažoval. Hlavně proto, že oba následující snímky jsou výborné výtvarné fotografie udělané navíc v naprosto odlišném stylu.
Nádherná krajinka se silnicí a vláčkem. Vyniká především měkkým, jemným ranním světlem. Včetně povedeného žlutého reflexu na straně vláčku. Působivou atmosféru podtrhují ranní mlhy. Harmonická panoramatická kompozice se dvěma vyváženými dominantními prvky: stromem a vláčkem. Není co vytknout. Prostě paráda.
I když jsou pro mě obě fotografie rovnocenné, cena je pouze jedna. Já se nakonec rozhodl pro tento snímek. Svým stylem zpracování je k předešlému v dokonalém kontrastu. Fotografie vláčku s jemnými malířskými valéry. Tato ve strohých grafických liniích. Kompozičně postaveno na již popisované síle uhlopříčky. S matematickou přesností nejvýraznější linie ukončeny v levém horním a pravém dolním rohu obrazu. Geometrická důslednost je u tohoto grafického přístupu velice důležitá. Další prvek použitý v kompozici je princip rytmu – sedačky lanovky. Tentokrát navíc doplněno o narušení rytmu jediným člověkem sedícím na sedačce. Dokonale přesně ve zlatém řezu. Nejsem přítelem rámečků, tentokrát dokonce dvojitého. Přirozený a významný rámeček totiž tvoří již okraj každé fotografie. Ale když už autor musí, bohatě by stačil ten tenký černý.
Kamil Varga
Téma na listopad 2013
Fotografie do tématu na listopad 2013 „Vítězství“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Vítězství“ můžete posílat do 30. listopadu 2013,
24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- říjen 2013: „Doprava“
- září 2013: „Pohled do duše“
- srpen 2013: „Slunce v duši“
- červenec 2013: „Momenty sportu“
- červen 2013: „Kniha“
- květen 2013: „Pomníky a sochy“
- duben 2013: „Moderní zátiší“
- březen 2013: „Rychlost“
- únor 2013: „Láska“
- leden 2013: „Architektura jinak“
- prosinec 2012: „Slavnost“
- listopad 2012: „Večerní krajina“
- září 2012: „Štěstí“
- srpen 2012: „A přece se točí“
- červenec 2012: „Bůh“
- červen 2012: „Stopa – otisk“
- květen 2012: „Maska“
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“