Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "Dialog"

Vážení přátelé fotografové. Na rozdíl od posledního mnou vyhlášeného a hodnoceného tématu „Autoportrét“ Vám moje poslední „Dialog“ zjevně moc nesedlo. I když je zajímavé, že několik Vašich docela nápaditých příspěvků k minulému Autoportrétu by bylo vlastně vhodných i k tématu Dialog.

Vážení přátelé fotografové.
Na rozdíl od posledního mnou vyhlášeného a hodnoceného tématu „Autoportrét“ Vám moje poslední „Dialog“ zjevně moc nesedlo. Většina Vámi zaslaných příspěvků je bohužel průměrných a bez nápadů. I když je zajímavé, že několik Vašich docela nápaditých příspěvků k minulému Autoportrétu by bylo vlastně vhodných i k tématu Dialog.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za fotografii věrný stín… získala Alena Kanková. Fotografie do tématu na květen 2011 „Supermarket“ můžete posílat do konce měsíce.

A přitom téma nabízelo nejenom možnost nafotografovat dva na sebe gestikulující lidi, ale i výrazněji stylizované přístupy – třeba i neživé předměty v nějakém zajímavém vztahu – dialogu. Nebo třeba surrealistický přístup, jehož nádherným příkladem jsou Švankmajerovy Možnosti dialogu. I když v tomto případě film, jeho nápady jsou striktně vizuální.

Začnu asi ukázkami z nejhojněji zastoupené skupiny – dvojicí v dialogu.

Po sousedsku dialog
Co myslíš synu Kamarádky u kafe

Fotografie pouze informativního charakteru patřící jen do rodinného alba. Diváky, kteří fotografované osoby osobně neznají a nemají k nim žádný vztah, bohužel moc nezaujmou.

Dědci na odpolední besedě

O něco lépe na nezainteresovaného diváka působící snímek podobného typu. Dřímající staří pánové ale nejsou až takovou překvapující skutečností, která by běžného diváka nějak zvláště zaujala. Možná by pomohl nějaký větší celek, který by umožnil zajímavou interakci s prostředím. Těžko ale vědět jaké přesně bylo a jaké možnosti nabízelo. Černobílé zpracování je určitě dobře zvoleno. Komponováno mohlo být o něco níže. Nad hlavami je zbytečně moc prostoru a nohy chybí.

Boj o lízátko

Jako kontrast oproti předešlé zařazuji výrazně dynamičtější dialog opačného pohlaví. Souboj o lízátko. Fotografie je založena na kontrastu těl. Hnědé tónování se mi v tomto případě nelíbí a nevidím pro něj ani žádné opodstatnění. Strohé černobílé řešení by bylo určitě lepší a dramatičtější.

Za asi nejzajímavější ze skupiny komunikujících dvojic považuji tento postřeh z ulice. Na fotografii pravděpodobně matka a syn vtipně dokládající tezi, že jablko nepadá daleko od stromu. Fotografie je pojata stroze jak po kompoziční, tak hlavně po stránce barevného ladění, což je dobře, protože divák se může plně soustředit na hlavní prvek obrazu.

Dialog v sedě

Naopak téměř barokně vyznívající (hlavně díky pestrému oblečení) je tato multipersonální a multidialogová fotografie. Snímek má pro diváka dvě hlavní centra pozornosti. Spícího kluka s jeho rodiči v pravé části fotografie a náruživě diskutující starší dámy vlevo dole. Do těchto dvou center zajímavě zasahuje a obě skupiny vlastně propojuje starší dáma v levé horní části, která kompozičně patří k dvěma diskutujícím vlevo dole, ale její pohled je upřen na kluka v pravé dolní části. Moderně oblečená mladší dívka vlevo nahoře bohužel kompozici i interakcím ve snímku vyloženě škodí. Též je na škodu, že fotograf nezvolil o něco kratší čas závěrky než 1/40 vteřiny, protože jedna ze starších dam v dolní části fotografie je již v pohybové neostrosti.

ryba
Osel Oslovi

Ani k tomuto tématu jste nezapomněli zaslat svou pravidelnou dávku fotografií zvířátek. První z nich má pro diváka základní slabinu v tom, že dva černí pejsci značně splývají s tmavým pozadím, takže se nedá ani přesně zjistit, co se na fotografii vlastně děje. Výborných fotografií hrajících si nebo jinak komunikujících psů bylo už nafotografováno hodně. Tato mezi ně zcela jistě nepatří. Ani trojice barevných ptáků na lokálně odbarveném pozadí bohužel nepatří mezi zajímavé zvířecí fotografie. Fotograf se měl spíše než na samoúčelné hraní si s barvičkami více soustředit na fotografický proces. Pták vyrůstající z hlavy jiného je dost vážným prohřeškem. Oslí dialog bohužel taky nepatří mezi fotografické klenoty. Nevhodné protisvětlo a oříznuté uši nejsou vizitkou dobrého fotografa. Nejlépe z této čtveřice, hlavně díky humorné nadsázce, dopadá poslední fotografie, ve které lidská matka zdviženým prstem kárá zvířecí matku.

věrný stín...

Jako vítěznou jsem tentokrát vybral tuto fotografii kočky a jejího stínu. Snímek je výrazně stylizovaný a vyabstrahovaný až do minimalizmu. Správně zvolené černobílé řešení a klasický čtvercový formát to jen podtrhují. Právě díky tomu se divák může plně soustředit na dva hlavní obsahové prvky: kočku a její stín. Originalita nápadu je sice diskutabilní, fotografií rozmluv s vlastním stínem jsem již viděl několik. Rozhodně se ale fotografii nedá upřít čistota ve výrazu a jednoznačnost v obsahovém vyznění. Stín je navíc velice zajímavě tvarovaný s protáhlým krkem, díky čemuž disponuje i výrazem. Jako by byl stín překvapen existencí svého zdroje. Kdežto kočka na svůj stín hledí s ledovým klidem. Celkový dojem bohužel kazí ne úplně dokonale zvládnutá práce fotografa při úpravě v editoru.

Kamil Varga

Téma na květen 2011

Fotografie do tématu na květen 2011 „Supermarket“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Supermarket“ můžete posílat do 31. května 2011, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála