Vážení kolegové, fotografové. Při zadávání tématu „Zub času“ jsem měl velké obavy z toho, kolik fotografií a jestli vlastně vůbec nějaké budete posílat a také z kvality zpracování. Na úvod mohu říci, že jsem byl velice příjemně překvapen. Množství snímků bylo nakonec nad očekávání vysoké a zrovna tak i kvalita.
Vážení kolegové, fotografové.
Při zadávání tématu „Zub času“ jsem měl velké obavy z toho, kolik
fotografií a jestli vlastně vůbec nějaké budete posílat a také z kvality
zpracování. Na úvod mohu říci, že jsem byl velice příjemně překvapen.
Množství snímků bylo nakonec nad očekávání vysoké a zrovna tak
i kvalita.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za fotografii Čas nezastavíš získal Tomáš Peterka. Fotografie do tématu na duben 2011 „Dialog“ můžete posílat do konce měsíce.
Podle přístupu autorů k určenému tématu jsem se vaše práce rozhodl rozdělit do několika skupin. V každé jsou samozřejmě fotografie na různé úrovni jak po stránce obsahové tak i kompoziční. Rozdílná je i kvalita technická.
První skupinou jsou fotografie informačního charakteru, na kterých autoři bez snahy o působení na pocity diváka v podstatě dokumentovali skutečnost, v našem případě ukazovali nějaké staré předměty v určitém prostředí.
Tyto tři fotografie, byť vytvořeny různými autory, jsou stejnou informací, více či méně zdařilou, o tom, jak vypadá nějaký odložený a zapomenutý předmět. Jsou to informativní fotografie bez jakýchkoliv emocionálních prvků.
Další skupinou fotografií jsou opět informativní snímky, ovšem již s nějakým nápadem, s nějakou částečnou autorskou invencí.
Ne příliš zdařilý snímek, na kterém je na můj vkus až příliš velké množství jednotlivých stavebních prvků. Divák nemá zcela jasno na co se vlastně soustředí, jestli na mříž, zámek nebo sochu. Nejvíce pozornosti upoutává červená barva zámku, i když podle mého názoru není zrovna tím nejpodstatnějším. Středová kompozice a umístění hlavních figur také není zrovna nejšťastnější.
Na první pohled obyčejná fotografie, která ovšem na diváka působí jednak silným barevným kontrastem, a potom vyváženým rozmístěním v celé ploše. Na rozdíl od předešlých informativních snímků tady autor využívá schopnosti barevných tónů evokovat dojem prostoru.
Velice úsporná barevná kompozice, monochromatické řešení. Dobře vybraný objekt je na snímku umocněn barevným laděním a především vhodným umístěním kontrastních prvků okna a lucerny do plochy. Bohužel fotografii trochu vadí, že lampa v levém horním rohu je dost necitlivě ořezána.
Třetí skupinu fotografií tvoří snímky zaměřené na detail. Právě velký detail patří k výrazovým možnostem fotografa a umožní vytvořit emocionálně silné záběry.
Nejen makrofotografie, ale i detailní záběr transformuje realitu do výtvarné podoby. Objevíme strukturu předmětů, změní se nám měřítko, barvy se stanou jedním z hlavních výtvarných prvků. Detail snad nejlépe dokumentuje, jak zub času pracoval a pracuje. Všechny tyto čtyři ukázky považuji za znamenité fotografie nejen po stránce obsahové, ale i kompoziční, a v neposlední řadě i dobře technicky zvládnuté. Byť každá z nich si všímá jiného materiálu, jiného předmětu, všechny vypovídají o jednom, o určité devastaci, změně způsobené časem.
Poslední dvě pracovní skupiny obsahují fotografie, při jejichž tvorbě se autoři snažili vnést do svých snímků určitou invenci, autorský vklad. Nejde tedy o informativní popis skutečnosti, ale o zpracování autorského záměru na dané téma, o posun reality, někdy dokonce o vytvoření příběhu pomocí jedné fotografie.
Začněme snímky, které mají určitý emocionální náboj, které u diváka mohou vyvolat pocity a zamyšlení.
Inspirací u těchto tří fotografií byla příroda a její proměny. První, trochu prvoplánová a spíše názorně ilustrativní. Přesto má určitou myšlenku. Druhá fotografie je zajímavá tím, že přechází téměř do grafiky, světlé linie ledu na neutrálním tmavém pozadí vytváří pocit chladu. Diagonální řešení a barevné tóny s bílými linkami upoutávají pozornost. U třetího snímku zřetelně vystupují z tmavého pozadí svěží zelené lístky a přesně vyvažují tmavě ohraničený kruh v pravém ohnisku zlatého řezu. Kompozičně výtečný snímek, který využívá jak barevný, tak i lineární kontrast.
Ze zcela jiného soudku jsou tyto dvě fotografie postavené na síle šedé stupnice a vzbuzující emoce nejen zpracováním, ale i obsahem. U obou můžeme vycítit nejen určitou záhadu a nejistotu, ale i klid a vnitřní pohodu. Tmavá tónina obou snímků pomáhá vytvářet nostalgickou náladu. U obou je zajímavá a citlivá práce se světlem, vytváření šerosvitu, malé světelné kontrasty.
Poslední skupinu jsem si nazval konfrontace. Takových fotografií bylo bohužel nejméně. Viděl jsem na nich konfrontaci nejen různých předmětů, ale hlavně konfrontaci myšlenek.
Reportážním způsobem zachycené diametrální rozdíly v dopravě, srovnání něčeho moderního se starým. Fotografii by určitě pomohl objektiv s ještě menší ohniskovou vzdáleností, v obou krajích obrazu je příběh této fotografie jakoby nedokončen. Takto zúžená perspektiva působí dost chaoticky.
Zbývají poslední dvě fotografie. Ta první, téměř popisná, zobrazuje zub i čas. Čas pouze nápisem na tričku, zub je dokonalý. Přesto a nebo právě proto se mi líbí. Líbí se mi hlavně ten nápad. S nemalou mírou humoru se autor s námětem docela dobře vypořádal. Druhá fotografie je silně stylizovaná. Domnívám se, že neúprosný čas donutil švadlenku zanechat šití oděvů, ale raději si zhotovit celé nové tělo. Právě u takto stylizovaných fotografií mohou být výklady různé. Tady mne velice překvapil nejen neotřelý nápad, ale i koncepce a zpracování. Pohled přímo do objektivu a nezvyklá centrální kompozice zatahují diváka do děje, lehký sépiový tón snímku celou scénu zjemní. Tuto fotografii navrhuji na ocenění.
Milan Šusta
Téma na duben 2011
Fotografie do tématu na duben 2011 „Dialog“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Dialog“ můžete posílat do 30. dubna 2011, 24:00 na
adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“