Milí kolegové, fotografové, již když jsem se rozhodoval o zadání tématu našeho seriálu na měsíc listopad a napadlo mne, že se zaměříme na domácí zvířata, tušil jsem, že si na sebe pletu bič. Teprve po obdržení vašich fotografií se mé obavy nejen naplnily, ale předčily i nejhorší noční můry.
Milí kolegové, fotografové,
již když jsem se rozhodoval o zadání tématu našeho seriálu na měsíc
listopad a napadlo mne, že se zaměříme na domácí zvířata, tušil jsem,
že si na sebe pletu bič. Teprve po obdržení vašich fotografií se mé obavy
nejen naplnily, ale předčily i nejhorší noční můry. Můžu zodpovědně
prohlásit, že jsem byl zcela zděšen, neboť tak velké množství zcela
nevhodných a banálních snímku pohromadě jsem ještě nikdy neviděl. Za
svou více než čtyřicetiletou fotografickou praxi jsem hodnotil bezpočet
fotografií, zúčastnil jsem se jako porotce mnoha soutěží, ale snímky na
toto téma byly bezkonkurenčně ze všeho nejhorší. Nejen, že asi pouhá
desetina respektovala vypsané téma, ale technické, kompoziční a hlavně
estetické kvality se jaksi zcela vytratily.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získal Miroslav Zelenka za fotografii Dnes. Fotografie do tématu na prosinec 2010 „PF 2011“ můžete posílat do konce měsíce.
Začnu hned tím, dle mého názoru, zcela bezkonkurenčně nejhorším. Tři fotografie, na kterých je absolutní absence alespoň základních estetických i etických pouček, kde chybí elementární znalost o stavbě fotografického obrazu, kde i snaha o jakýsi humor by těžko rozesmála děti v mateřské škole.
Tyto dvě fotografie, nebo vlastně pouhé paměťové záznamy, by měly sdělovat divákovi jaké máte doma zvíře. Píši sdělovat, protože fotografie je sdělení, které široké veřejnosti, divákům kterým obrázky ukazujete, má o něčem vypovídat, sdělovat váš názor a váš postoj. Navíc úkolem fotografie je esteticky ztvárnit určitou událost. Zde o nějaké estetice nemůže být ani řeč, obě svědčí o velice nízkém vkusu autorů. Fotografování není jen zmáčknout spoušť přístroje, o snímku by se mělo trochu přemýšlet, prohlížet práce jiných autorů, listovat v odborných časopisech a knihách.
Podobný nevhodný snímek.
Kromě již výše zmíněných nedostatků má tento snímek zcela nevhodně řešenou celkovou kompozici. V levém dolním rohu se krčí hlavní prvek fotografie, převážná část obrazu je vyplněna prázdným, nic neříkajícím prostorem. Fotografie je nepřehledná, nevyvážená, neuspořádaná.
Tyto tři fotografie jsou důkazem toho, jak velice negativně může špatné dílo ovlivnit výtvarné myšlení ostatních lidí, také o tom jaký je celkový stav obrazové kultury. Pokud by se autoři takovýchto fotografií raději věnovali jiným zálibám, třeba zahrádce, včelaření či rybaření, mohli by být možná úspěšnější a každopádně by udělali méně škody.
O tom, že domácí zvíře může být objektem dobré až výborné fotografie, svědčí tyto snímky, které splňují většinu požadavků na úspěšnou fotografii.
Portrét tmavého psa na černém pozadí není vůbec jednoduchou záležitostí. Zde vidíme jednotlivé odstíny hnědé barvy ve všech podrobnostech, boční světlo modeluje každý sval, formát obrazu je dokonale vyplněn. Světlejší oko správně upoutává pozornost. Celou fotografii podtrhuje úsporná barevná kompozice.
Kompozičně výtečná fotografie kočky. Na neutrálním, i když barevném pozadí vystupují do popředí rytmicky se střídající prvky bílých kuželek. Rytmus je v dokonalém třetinovém dělení obrazu přerušen hlavním motivem fotografie, který právě v tomto prostoru na sebe upoutává nejvíce pozornosti. Navíc pozornost umocňuje i silný tonální kontrast.
Velice úsporné barevné řešení, téměř monochromatické, je hlavní předností této fotografie. Ostře zobrazená figura proti neostré nekonečné pláni dobře kontrastuje, linie kopečků a kopců zvýrazňují prostor celého snímku. Zde se osvědčila kompoziční poučka, že figura zády k divákům umístěná v pravé části snímku jakoby celý příběh ukončuje, uzavírá.
Nakonec jsem si nechal dva snímky, které se mi nejvíce líbí, a mezi kterými se musím rozhodnout i o fotografii vítězné. V obou případech jde o obrázky koček, i když každý z nich je jiný.
O tom, že fotografie je převážně o světle svědčí tato. Protisvětlo, pravděpodobně pozdního odpoledne, pouze částečně osvětluje motiv v popředí snímku, a v náznaku dává tušit, co je hlavní prvek fotografie. Celkový teplý tón krajiny, obzor se slunečním kotoučem a tmavé popředí snímku navozují klidnou atmosféru. Kompozičně i esteticky vyvážená fotografie je ještě zvýrazněna úsporným výřezem. Tady již autor musel o fotografii přemýšlet. Tento snímek navrhuji na ocenění.
Co se týká výrazových prostředků opět velice úsporná fotografie, a proto také působí zcela vyrovnaně a uzavřeně. O tom, že autor dobře věděl co a jak chce dělat, svědčí světlejší hnědá barva v pravém horním rohu, která bezesporu není náhodná. Pouze částečně osvícená část zvířecí hlavy nepravidelně orámovaná tmavým stínem vtahuje diváka do obrazu.
Hodně úspěchů do dalšího fotografování a pěkné Vánoce přeje
Milan Šusta
Téma na prosinec 2010
Fotografie do tématu na prosinec 2010 „PF
2011“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem
profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému
fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit
profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na
vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad,
kreativita a originální pojetí.
Fotografie na téma „PF 2011“ můžete posílat do 31. prosince 2010, 24:00
na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“