Při vypisování tohoto tématu jsem očekával, že budu zavalen velikým množstvím vynikajících fotografií. Bohužel Tajemné město se u vás, autorů, nesetkalo s takovou odezvou, jaké se nabízela. Podle očekávání většina tvůrců zaslaných fotografií volila tentokrát zpracování svých snímků v černobílé stupnici a nebo pomocí různých efektů v grafických editorech.
Při vypisování tohoto tématu jsem očekával, že budu zavalen velikým množstvím vynikajících fotografií. Bohužel opak je pravdou a téma Tajemné město se u vás, autorů, nesetkalo s takovou odezvou, jaké se nabízela. Přesto podle očekávání většina tvůrců zaslaných fotografií volila tentokrát zpracování svých snímků v černobílé stupnici a nebo pomocí různých efektů v grafických editorech. Právě práce s grafickými editory by neměla být samoúčelná, mělo by se vždy jednat o nějaký logický efekt, který fotografii někam posune, a ne o bezmyšlenkovité „nanášení“ barviček.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „Oruro“ získal
Stanislav Hořínek.
Fotografie do tématu na květen 2012 „Maska“
můžete posílat do konce měsíce.
Začnu jednou fotografií, která je postavena na práci s grafikou.
Velice ponuře působící snímek paláce. Nejde tedy o město, jedná se o jednotlivou budovu, která je transponována do extrémně emocionální roviny téměř hororové. Uměl bych si představit soubor takto pojatých fotografií jak námětově, tak i zpracováním jako ilustrace povídek E. A. Poa. Při větším zvětšení jsou však vidět na tomto snímku určité nedostatky vzniklé právě prací v grafickém editoru.
Poměrně značně velká skupina fotografií si všímá více či méně zanedbaných, až zdevastovaných staveb a městských částí.
Levý snímek, pořízený za denního světla má dominantní pravou stranu, nepřehlednou levou a zcela prázdnou oblohu. Kostel se mírně kácí na levou stranu, špičky věží splývají s oblohou. Na levé straně je zbytečně veliká plocha věnována nic neříkajícím a rušivým křovinám. Na fotografii je patrná silná vinětce objektivu.
Fotografie na straně pravé již působí vyrovnanějším dojmem. Čip fotopřístroje ovšem nezvládl veliké světelné kontrasty a tak silně osvícený vchod do budovy je již přepálený, extrémně světlá skvrna bez kresby. Drátěné pletivo v levé dolní části je zcela rušivým prvkem a to také proto, že je již v neostrosti. Stejně neostrá je celá pravá strana fotografie. Takovéto noční snímky vyžadují kromě vyšších clonových čísel i velice pevný stativ a expozici pomocí dálkové spouště a nebo alespoň použít samospoušť.
Téma „Tajemné město“ přímo vyzývalo ke ztvárnění nejrůznějších zákoutí, uliček a městských částí a to buď samotných, pouze ve své tajemnosti a nebo za přítomnosti člověka, lidské postavy. Lidský faktor a to buď podán zcela naturalisticky a nebo různě rozostřen a rozmazán je určitým oživením, doplňkem. Neměl by se stát, a to jste většinou správně odhadli, dominantním prvkem fotografie.
Z těchto dvou fotografií na mne dýchlo tajemno. Na levé straně „Chrám slunce“. Velice dramaticky působící snímek, vystavěn na různých tónech šedé až po úplnou čerň. Z tmavé oblohy vystupuje stupňovitě sestupující objekt, jehož dominanta je v téměř dokonalém zlatém řezu. Tedy kompozičně vyrovnaná fotografie založena na tonálním řešení obrazu.
Fotografie s názvem „Za branou“ na pravé straně je založena na centrální linii oblouku, který dokonala rámuje pohled dovnitř obrazu na světlejší věžičku. Zde se tedy jedná o převážně lineární kompozici, oblouk, vertikální linie staveb a o světlejší tón menšího objektu, který díky světlejší tonalitě jakoby vystupuje do popředí. Umístění hlavních prvků do třetinového dělení je pro lidské oko velice příjemné.
Jako první z fotografií, kde byla využita přítomnost člověka i když ve velice jemném nádechu je tento snímek s názvem „Duch“. Kompozičně velmi zdařilá fotografie využívající různé tóny šedé a bohatě lineárně členěná. Naznačená figura v dolní části schodiště opravdu snímek oživuje a dodává mu pocit tajemna. Stejně tak působí na první pohled zbytečně velká tmavá plocha na pravé straně fotografie. Protože si ale na každé fotografii lidské oko více všímá světlých ploch než tmavých, je tento velký tmavý prvek jakýmsi vyvážením celého snímku.
Dvě podobné fotografie využívající více či méně pohybovou neostrost. Na levé straně snímek daleko členitější a kompozičně vyrovnanější. Oblouk chodníku zvýrazňuje prostor a tmavá neostrá figura na světlém pozadí působí výrazně. Také umístění hlavních prvků snímku, to je figury, sloupu a světlé plochy do třetin obrazu, je velice působivé.
Snímek na pravé straně, byť svoji jednoduchostí a tonální úsporností zajímavý, byl bohužel pořízen o zlomek vteřiny dříve, než by bylo potřebné. Zajímavá tmavá figura je z velké části stále ještě na pozadí černé části domu a tudíž zaniká. Ani dlouhý vržený stín již nic nezachrání.
Na principu tonálního kontrastu ve spojení s kulisou zanedbané městské části v případě fotografie kráčející dvojice a nebo s využitím zamlžené atmosféry u fotografie „Tajemná postava“ vznikly tyto dva snímky.
Spíše než tajemně na mne působí fotografie dvojice katastroficky. Velice zdevastovaná ulice či snad průchod, v němž kráčí žena a dítě. Protisvětlo vytváří s postav siluety které autor pomocí barevných akcentů zvýraznil. Fotografie působí svoji atmosférou, vypráví určitý příběh. Náznak třetí postavy uprostřed světlé plochy však působí velmi rušivě.
Snímek tajemná postava je jednou z mnoha „duchařských“ fotografií tohoto seriálu. Snaha o oživení ponuré situace však vyšla docela dobře. Postavení hlavních prvků mimo střed působí znamenitě a autor dobře pracoval s expozičními hodnotami, ale to je vidět ale pouze při zvětšení fotografie. Pak objevíme dobře prokreslený průchod, vrata i mříže.
Snad nejlépe se s tématem jak po stránce námětu, tak i zpracování vypořádal autor snímku „Oruro“
Část města ležícího na úpatí hor, které tvoří pozadí fotografie, je dramaticky nasvícena nízkým bočním slunečním světlem vytvářejícím ostré stíny. Skoro liduprázdná dlouhá ulice prochází téměř celou fotografií a její sbíhající se linie zvýrazňuje prostor a velikost. Střídání světlejších a tmavých ploch v pravé části snímku „rozbíjí“ stinné části a mlžný opar v pozadí dokresluje celkovou atmosféru. Celkový pohled je dobře zarámován tmavšími prvky v popředí a díky tomu, spolu se správně zvoleným místem fotografování s nadhledu má fotografie velikou hloubku a prostor. Tuto fotografii navrhuji jako vítěznou
Milan Šusta
Téma na květen 2012
Fotografie do tématu na květen 2012 „Maska“
můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí
každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat
zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc
či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho
ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální
pojetí.
Fotografie na téma „Maska“ můžete posílat do 31. května 2012, 24:00 na
adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- duben 2012: „Tajemné město“
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“