Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "Život je pes"

Když jsem se rozhodoval pro vypsání tématu „Život je pes“ uvědomoval jsem si, že nepatří mezi jednoduchá, a že tedy nemohu očekávat, že bych byl zavalen nějakým velikým množstvím Vašich příspěvků. Přesto mě jejich množství příjemně překvapilo. A kvalita, i když proměnlivá, byla spíše nadprůměrná.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „Fregatka loupežná“ získal Stanislav Hořínek.
Fotografie do tématu na duben 2012 „Tajemné město“ můžete posílat do konce měsíce.

Podle očekávání se většina zaslaných fotografií věnuje lidem – sociálně slabších spoluobčanům. Jak našim, tak i zahraničním. Invalidům nebo nemocným. Ale začneme na opačném konci.

Po sezóně

Tato fotografie jako jedna z mála došlých věnuje svou pozornost neživému předmětu. Lodičce po sezóně. Kompozičně jasně a přehledně komponované do zlatého řezu. Podpořeno i jedinou barevnou dominantou v obraze. Protisvětlo zvyšuje prostorový efekt. Bez kompozičních chyb.

na trhu Dítě ulice

Populární exotika z Vašich cest na dvou fotografiích. U první je správně zvolené směrování hlavního prvku do středu obrazu. Náklad ale není úplně ostrý a hlavně je potlačený jak rušivým pozadím vlevo nahoře, tak lidmi vpravo.

Druhá ve výrazu dítěte dominantní, ale bohužel středové kompozice. Okolím sice pestrá a o životě vypovídající ale bohužel nijak výjimečná fotografie.

Obě nafotí téměř každý, kdo projde kolem.

život pod psa

Na tomto snímku je naše sociálně slabší skupina. Problematická část se nachází vpravo. Hlava psa a jeho výraz je sice zajímavý, ale vzhledem k náběhu další osoby do kompozice bohužel problematický. Řešitelné je to pouze při fotografování. Posunem úhlu snímání o něco vpravo. Mělo by tím dojít sice k ořezání bílého psa o kus těla, ale pro kompozici neškodnému. Ale především by pak už nedošlo k prolínání figury bez hlavy vpravo s tváří psa. Navíc dominantní levá do objektivu hledící figura by měla být celá, bez ořezu v rukou. Ta je totiž se svou rezignací ve výrazu pro snímek klíčová.

nikdy nevíš...

Vynikající fotografie pravděpodobně bezdomovce ve vztahu s tradičním symbolem bohatství, banky. Malost a sklíčenost sociálně slabého v kontrastu s velkou plochou pro budovu banky. Bravurně zvládnutý obsahový kontrast. A navíc pro diváka zajímavé boční plastické světlo. Služby na míru nebo 5% po podrobném zkoumání reklamních materiálů v oknech jako bonus navíc. Zajímavý postřeh ze sociálně problematické Ostravy. I pro jiné části republiky signifikantní.

Život je pes

U sociálně slabých skupin zůstaneme i nadále. První fotografie je kompozičně bohužel dost zmatená. Příliš mnoho rušivých prvků v obraze snímku nijak neprospívá. Vozítko, hlavní a barevně nejvýraznější prvek, není zobrazen z ideálního úhlu. Sekundární, osoba na vozíčku a pro obsahovou rovinu důležitý prvek je potlačený červenou barevně dominantní figurou vpravo. I další část obrazu vpravo je nadbytečná a rušící.

Druhý snímek je docela drsný postřeh z ulice, ale vlastně právě tou naturálností velice zajímavý. Navíc kromě hlavního prvku využívá i sekundární. Reakce okolí je jak asi všichni očekáváme ignorance. Černobílé řešení a ostré asi ranní světlo zdůrazňuje obsah a dramatičnost situace. Vtipná je i ta přítomna ale vlastně nepřítomná policie vlevo nahoře.

O smyslu života...

Žebračka, takže pokračujeme v sociální oblasti. Hezky, i když ne úplně přesně objekty – figurami rámována fotografie. Chtělo to o něco odstoupit doleva, aby hlavní prvek směroval do středu obrazu. O něco to určitě šlo, i když limitace okolních nohou a jejich pohybu byla nepochybně kritická. Taky škoda poněkud dost výrazného šumu v obraze.

Ententýky

Dopravní nehody objíždíme často. V tomto případě bohužel snímáno hodně moc zdálky a i ze špatného uhlu. Prázdná spodní polovina fotografie a přeplněná a nepřehledná horní. Asi to chtělo ještě chvilku vyčkat. Ale jak by to vypadalo z ideálního úhlu je skutečně těžké předvídat. Prostě každá dynamická situace se neustále mění, takže v okamžiku přejezdu by to zrovna nemuselo vyjít.

Smůla V čekárně

Dvě fotografie s motivem čekáren. Levý příspěvek je všem jasný a srozumitelný. Zlomenina nohy vůči adekvátnímu nemocničnímu pozadí. Barevně bohužel posunuto do zelena. Taky barevně pestrá skříň vlevo nevhodně odpoutává oko diváka od hlavního prvku. Tento nedostatek je jednoduše řešitelný pouhým oříznutím.

Druhá fotografie má velice hezky směrované, zajímavou atmosféru vytvářející světlo. Navíc velice přesně zacílené na hlavní prvek fotografie, jedinou osobu v čekárně. Její starosti se dají přečíst jak z výrazu tváře, tak i z řeči těla.

Fregatka loupežná

A nakonec vítězný snímek.

Sice zjevně turistická fotografie, ale mimořádně povedený doslova úlovek nejenom pro ptáka, ale i pro fotografa. Velice přesně vystižený okamžik prozrazuje fotografa s talentem pro ten pravý moment ke zmáčknutí spouště. Pro dokumentaristy velice důležitá schopnost. Ocenit se dá i to, že žádný z prvků v obraze se nepřekrývá s nějakým jiným. A to je jich tam docela hodně, takže riziko bylo výrazné.

Kamil Varga

Téma na duben 2012

Fotografie do tématu na duben 2012 „Tajemné město“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Tajemné město“ můžete posílat do 30. dubna 2012, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála