Když jsem se rozhodoval pro vypsání tématu „Život je pes“ uvědomoval jsem si, že nepatří mezi jednoduchá, a že tedy nemohu očekávat, že bych byl zavalen nějakým velikým množstvím Vašich příspěvků. Přesto mě jejich množství příjemně překvapilo. A kvalita, i když proměnlivá, byla spíše nadprůměrná.
Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu
pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „Fregatka loupežná“
získal Stanislav Hořínek.
Fotografie do tématu na duben 2012 „Tajemné
město“ můžete posílat do konce měsíce.
Podle očekávání se většina zaslaných fotografií věnuje lidem – sociálně slabších spoluobčanům. Jak našim, tak i zahraničním. Invalidům nebo nemocným. Ale začneme na opačném konci.
Tato fotografie jako jedna z mála došlých věnuje svou pozornost neživému předmětu. Lodičce po sezóně. Kompozičně jasně a přehledně komponované do zlatého řezu. Podpořeno i jedinou barevnou dominantou v obraze. Protisvětlo zvyšuje prostorový efekt. Bez kompozičních chyb.
Populární exotika z Vašich cest na dvou fotografiích. U první je správně zvolené směrování hlavního prvku do středu obrazu. Náklad ale není úplně ostrý a hlavně je potlačený jak rušivým pozadím vlevo nahoře, tak lidmi vpravo.
Druhá ve výrazu dítěte dominantní, ale bohužel středové kompozice. Okolím sice pestrá a o životě vypovídající ale bohužel nijak výjimečná fotografie.
Obě nafotí téměř každý, kdo projde kolem.
Na tomto snímku je naše sociálně slabší skupina. Problematická část se nachází vpravo. Hlava psa a jeho výraz je sice zajímavý, ale vzhledem k náběhu další osoby do kompozice bohužel problematický. Řešitelné je to pouze při fotografování. Posunem úhlu snímání o něco vpravo. Mělo by tím dojít sice k ořezání bílého psa o kus těla, ale pro kompozici neškodnému. Ale především by pak už nedošlo k prolínání figury bez hlavy vpravo s tváří psa. Navíc dominantní levá do objektivu hledící figura by měla být celá, bez ořezu v rukou. Ta je totiž se svou rezignací ve výrazu pro snímek klíčová.
Vynikající fotografie pravděpodobně bezdomovce ve vztahu s tradičním symbolem bohatství, banky. Malost a sklíčenost sociálně slabého v kontrastu s velkou plochou pro budovu banky. Bravurně zvládnutý obsahový kontrast. A navíc pro diváka zajímavé boční plastické světlo. Služby na míru nebo 5% po podrobném zkoumání reklamních materiálů v oknech jako bonus navíc. Zajímavý postřeh ze sociálně problematické Ostravy. I pro jiné části republiky signifikantní.
U sociálně slabých skupin zůstaneme i nadále. První fotografie je kompozičně bohužel dost zmatená. Příliš mnoho rušivých prvků v obraze snímku nijak neprospívá. Vozítko, hlavní a barevně nejvýraznější prvek, není zobrazen z ideálního úhlu. Sekundární, osoba na vozíčku a pro obsahovou rovinu důležitý prvek je potlačený červenou barevně dominantní figurou vpravo. I další část obrazu vpravo je nadbytečná a rušící.
Druhý snímek je docela drsný postřeh z ulice, ale vlastně právě tou naturálností velice zajímavý. Navíc kromě hlavního prvku využívá i sekundární. Reakce okolí je jak asi všichni očekáváme ignorance. Černobílé řešení a ostré asi ranní světlo zdůrazňuje obsah a dramatičnost situace. Vtipná je i ta přítomna ale vlastně nepřítomná policie vlevo nahoře.
Žebračka, takže pokračujeme v sociální oblasti. Hezky, i když ne úplně přesně objekty – figurami rámována fotografie. Chtělo to o něco odstoupit doleva, aby hlavní prvek směroval do středu obrazu. O něco to určitě šlo, i když limitace okolních nohou a jejich pohybu byla nepochybně kritická. Taky škoda poněkud dost výrazného šumu v obraze.
Dopravní nehody objíždíme často. V tomto případě bohužel snímáno hodně moc zdálky a i ze špatného uhlu. Prázdná spodní polovina fotografie a přeplněná a nepřehledná horní. Asi to chtělo ještě chvilku vyčkat. Ale jak by to vypadalo z ideálního úhlu je skutečně těžké předvídat. Prostě každá dynamická situace se neustále mění, takže v okamžiku přejezdu by to zrovna nemuselo vyjít.
Dvě fotografie s motivem čekáren. Levý příspěvek je všem jasný a srozumitelný. Zlomenina nohy vůči adekvátnímu nemocničnímu pozadí. Barevně bohužel posunuto do zelena. Taky barevně pestrá skříň vlevo nevhodně odpoutává oko diváka od hlavního prvku. Tento nedostatek je jednoduše řešitelný pouhým oříznutím.
Druhá fotografie má velice hezky směrované, zajímavou atmosféru vytvářející světlo. Navíc velice přesně zacílené na hlavní prvek fotografie, jedinou osobu v čekárně. Její starosti se dají přečíst jak z výrazu tváře, tak i z řeči těla.
A nakonec vítězný snímek.
Sice zjevně turistická fotografie, ale mimořádně povedený doslova úlovek nejenom pro ptáka, ale i pro fotografa. Velice přesně vystižený okamžik prozrazuje fotografa s talentem pro ten pravý moment ke zmáčknutí spouště. Pro dokumentaristy velice důležitá schopnost. Ocenit se dá i to, že žádný z prvků v obraze se nepřekrývá s nějakým jiným. A to je jich tam docela hodně, takže riziko bylo výrazné.
Kamil Varga
Téma na duben 2012
Fotografie do tématu na duben 2012 „Tajemné
město“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem
profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému
fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit
profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na
vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad,
kreativita a originální pojetí.
Fotografie na téma „Tajemné město“ můžete posílat do 30. dubna 2012,
24:00 na adresu: fotoaparat@fotoaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu
najdete ve FotoBlogu.
Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála
- březen 2012: „Život je pes“
- únor 2012: „Kouzlo techniky“
- leden 2012: „Tajemství“
- prosinec 2011: „Linie a tvary“
- listopad 2011: „Barvy podzimu“
- říjen 2011: „Detail“
- září 2011: „Symbol“
- červenec/srpen 2011: „Lidská tvář“
- červen 2011: „Kráska a zvíře“
- květen 2011: „Supermarket“
- duben 2011: „Dialog“
- březen 2011: „Zub času“
- únor 2011: „Autoportrét“
- leden 2011: „Stopy“
- prosinec 2010: „PF 2011“
- listopad 2010: „Máme doma zvíře“
- říjen 2010: „Řeč těla“
- září 2010: „Nalezené zátiší“
- srpen 2010: „Světlo a stín“
- červenec 2010: „Moje /naše/ ulice“
- červen 2010: „Humor“
- květen 2010: „Nerový boj“
- duben 2010: „Vášeň“
- březen 2010: „Voda“
- únor 2010: „Koruna“
- prosinec 2009/leden 2010: „Hra“
- listopad 2009: „Kořeny“
- říjen 2009: „Po setmění“
- září 2009: „Odrazy a zrcadlení“
- červenec/srpen 2009: „Moje krásná dovolená“
- červen 2009: „Rychlost“
- květen 2009: „Okna a okénka“
- březen/duben 2009: „Jarní probouzení“
- leden/únor 2009: „Můj dům, můj hrad“
- listopad/prosinec 2008: „Vánoce přicházejí“
- září 2008: „Setkání, schůzka, rande“
- léto 2008: „Jin a Jang“
- květen 2008: „Můj (ne)přítel čas“
- duben 2008: „Kdo si hraje, nezlobí“
- březen 2008: „Přírodní katastrofy“
- únor 2008: „Mé druhé já“
- leden 2008: „S tebou mě baví svět“
- prosinec 2007: „Káva nebo čaj?“
- listopad 2007: „Ani ryba, ani rak“
- říjen 2007: „Cestou domů“