Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "Symbol"

Milí přátelé, fotografové. Tak uplynul další měsíc, za který se mi nashromáždila nová nadílka Vašich fotografií. Tentokrát na zadané téma: symbol. Příspěvky jsou různorodé jak po stránce využití typu symbolu: ikonické anebo konotační, tak i z hlediska kvalitativního.

Milí přátelé, fotografové. Tak uplynul další měsíc, za který se mi nashromáždila nová nadílka Vašich fotografií. Tentokrát na zadané téma: symbol. Příspěvky jsou různorodé jak po stránce využití typu symbolu: ikonické anebo konotační, tak i z hlediska kvalitativního. V některých zřídkavých případech se objevilo i nepochopení smyslu symbolu jako takového.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji za svou fotografii „Směr“ získal Jiří Římánek. Fotografie do tématu na říjen 2011 „Detail“ můžete posílat do konce měsíce.

Své hodnocení Vašich fotografií rozčlením do bloků podle typů symbolů. Využití jen jistých typů symbolů a jiných ne pro mne bylo totiž asi to nejpřekvapivější u Vaší nadílky.

U ikonických symbolů je samozřejmě, jak se dalo čekat, nejvíce zastoupen křesťanský kříž. Ale kupodivu ani jeden příspěvek využívající židovskou symboliku, nebo hvězdu, srp a kladivo, nebo třeba bílý prapor. Dalším překvapením bylo docela časté používání dopravních značek jako symbolů.

U konotačních typů symbolů Vás vůbec nezaujaly ty nejznámější a nejčastěji používané: vejce, zámek, brána, hodiny nebo třeba jablko. Nejpopulárnější byla kupodivu lavička.

Začnu tou nejpočetněji zastoupenou skupinou: kříž jako symbol.

Kostely a hřbitovy máme v naší kultuře téměř na každém rohu. Symbol kříže provází naši civilizaci již 2000 let. Nejklasičtější možný přístup s využitím kříže zvolil tento autor. Jednoduchá, strohá, téměř plošná fotografie tří pomníků a dvou křížů na strukturovaném pozadí staré a oprýskané zdi. Stylově správně je zvoleno i černobílé řešení. Čistému, historizujícímu přístupu se nedá nic vytknout. Snad jen, že podobných fotografií je už nafotografovaných dost velké množství, takže bude asi přehlížena.

Sanahin

Podobný i když modernější přístup zvolil i tento autor. Kompozičně zajímavě rozčleněno na plnější pravou aktivní zónu využívající opakujícího se rytmu prvků, a levou pasivní obsahující pouze strukturu zdi. Na rozdíl od předešlé je sice barevná, ale využívající pouze tlumené barvy, které jsou pro zvolený motiv nejvhodnější.

Vstúp k nám Hľadanie nepoznaného

I když v prvním případě jde o fotografii z interiéru a v druhém z exteriéru, mají tyto dvě fotografie kupodivu docela dost společných stavebních prvků a dokonce i chyb. Takže kromě toho, že jsou obě v černobílém provedení – zjevná snaha o co největší stylizaci – se dá předpokládat, že i v barevné verzi by nehýřily mnoha barvami a byly by v podstatě monochromatické. Nicméně černobílé řešení je v pořádku. Větším problémem u obou je extrémní kontrast. Ten u první fotografie způsobuje až nečitelnost obsahu a u druhé nevhodné potlačení dvou hlavních motivů: letadla a kříže. Těžko říct, zdali k tomu u druhé fotografie došlo už zbytečným použitím polarizačního filtru, nebo až nesprávným převodem do černobílé stupnice. Z hlediska kompozice obě fotografie spojuje výrazné využití úhlopříček a nakloněných linií v kompozici.

Směr

Na závěr tohoto bloku jsem si nechal tuto fotografii s názvem Směr. Přiznám se, že jsem si nějakou dobu nebyl jistý, zda se mi vůbec líbí. Kanárkově křiklavé barvy červené a žluté v popředí mě poněkud rušily a odpuzovaly. Ale pak jsem si uvědomil, že právě to je na této fotografii to nejzajímavější. To ji právě odlišuje od vcelku banální a vzhledem k překrývajícím se prvkům i stavebně nesprávné kompozice. Působící navíc jako „cvaknutí“ z okénka auta. Prostě výrazně barevné dominanty moderní civilizace v kontrastu s monochromatickým dvě tisíciletí starým symbolem. Proto jsem se rozhodl dát cenu této fotografii. I když je mi jasné, že to bude pro mnoho čtenářů určitě kontroverzní volba. Je to fotografie, na kterou si člověk musí zvyknout. Snad jen ještě malá technická poznámka: kříž, budova, a tedy i celá fotografie, se trochu naklánějí doleva.

Místo pracoviště Mezi nebem a zemí aneb Symbol americké výškové práce

Vzhledem k tomu, že na předešlé fotografii se už objevil i druhý Vámi nejčastěji používaný ikonický symbol – dopravní značka, využiji toho a plynule se přesunu do této skupiny příspěvků. I když autor v názvu souboru píše: „Místo pracoviště Mezi nebem a zemí aneb Symbol americké výškové práce“, musím se přiznat, že já žádný takový symbol neznám, a zařazuji tedy do skupiny dopravních značek. Na první pohled fotografie ve výrazném protisvětle, které ji dodává velice zajímavou atmosféru. Mnoho lidí se fotografování v protisvětle bojí, pravděpodobně vzhledem k vysokému riziku někdy rušivého lomu paprsků na čočkách objektivů. Zde autorem bravurně zvládnuto. Tonální kontrast stavby a oblohy dává vyniknout lineárním kompozičním prvků skvěle zakomponovaným do atypického formátu čtverce.

Environmentální

Druhý příspěvek do skupiny dopravních značek má jednoznačnou ekologickou tematiku. Tonálně docela příjemný a kompozičně velice strohý černobílý snímek se dvěma prvky nás nenechává na pochybách. Snad už jen ten hustý dým z komínů chybí. Po obsahové stránce je tato často už po mnoho desetiletí používaná vizuální zkratka bohužel dost ohraná a působící pouze jako nefunkční agitka.

Tady vážně nezastavuj

Třetí a poslední fotografii, kterou jsem pro tuto sekci vybral, bychom jednoznačně mohli označit jako humoristický příspěvek. Ani autor se tím v názvu nijak netají. Fotografie je jednoduchá a po kompoziční stránce nepatří mezi klenoty. Z hlediska čitelnosti a funkčnosti humorného vyznění je desaturace všeho kromě dopravních značek klíčová a správně zvolena. Bez něj by v tonálním zmatku málokdo fotografii pochopil.

Snad ještě poslední příspěvek k ikonickému symbolu. Zvláště u dámské části populace oblíbená vizuální hříčka, při které se stín prstýnku vytvaruje do tvaru srdce. Bohužel až tak oblíbená, že je jí zahlcen snad celý internet, a tedy už bohužel neoriginální. Navíc v tomto případě technicky nezvládnuté: dvojitý nebo dokonce až trojitý stín, tonálně i barevně nevyvážené a s výrazným šumem.

Opuštěná II Opuštěná I

Nikdy bych nečekal, že nejvíce zastoupeným konotačním symbolem bude zrovna lavička. První je bohužel pouhou informativní fotografií s hned dvěma školáckými chybami: středová kompozice a hlavní prvek bohužel značně splývá s pozadím. Druhá je na tom již lépe: výrazný tonální kontrast a i kompozice, i když strohá, není středová. A sníh na lavičce ji dodává na zajímavosti.

Rozjímání

Za nejpovedenější z „lavičkových“ považuji tuto třetí fotografii. Druhý výrazný prvek – lesknoucí se hladina vody – ji přidal nejenom kompozičně složitější a zajímavější stavbu a prostor, ale i novou obsahovou rovinu. Právě tu symbolickou. I převod do černobílé se docela povedl. Opěradlo nesplývá s hladinou. V protisvětle jsou na něm vidět i kapičky vody. Snad jen zase zlehka nakloněný horizont by nemusel být.

Lehkost bytí

Kompozičně, světelně i tonálně dokonalá fotografie. Prostě vrchol fotografického estetizmu. Ale možná už čekáte po tom chválení nějaké to „ale“. A ano. To „ale“ je v dodržení tématu. Pro konotační symboly je totiž důležitý symbolický vztah hlavního prvku k nějakému jinému vhodnému. A ten tady právě chybí. Prostě to je pouze pírko na černém pozadí. Pro dosažení symbolického významu by se třeba k pírku hodila hladina vody, na které by plavalo.

Torzo Berlínské zdi

Podobným nedostatkem bohužel trpí i tento příspěvek. I když jinak je to fotografie s výraznou a působivou kompozicí ubíhajících linií, hezkým plastickým světlem a dobře zvoleným černobílým řešením.

Zdá se, že konotační symboly Vám dělaly značné problémy. Navzdory tomu, že jsem se je snažil v anotaci k zadanému tématu dostatečně osvětlit. Snad jim po přečtení tohoto článku budete rozumět lépe.

Kamil Varga

Téma na říjen 2011

Fotografie do tématu na říjen 2011 „Detail“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Detail“ můžete posílat do 31. října 2011, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála