FotoAparát.cz FotoInstitut.cz FotoAkademie.cz Setkání fotografů Centrum FotoŠkoda: digitální fotoaparáty objektivy blesky stativy fotokniha fotoobrazy

Přihlásit se

Registrovat uživatele

Staňte se fanouškem FotoAparat.cz na Facebooku
Fomei - Digital ProX
Google



  • Asociace profesionálních fotografů
  • EIZO
  • TOPlist

PhotoHint 13: Polarizační filtr

17.1.2011 8:00 Petr Koritina, FotoŠkola - Digitální fotografie

...třetí

Polarizace rozptylem

Polarizace rozptylem

Rovnoběžné světelné paprsky se v atmosféře rozptylují. Ty, které míří do objektivu po kolmém rozptylu (znázorněno oranžově) filtrem neprojdou (jsou polarizované), ostatní projdou. Takže z přímého směru přichází méně světla a obloha je proto tmavší.

Panoramatický snímek 360° bez CPL

Panoramatický snímek 360° bez CPL

Ani panoramatický snímek bez CPL není zcela v pořádku. Tento by nebyl rozhodně tisknutelný. Všimněte si, že veškeré snímky bez CPL jsou "blíže ke snímkům s CPL, než k těm se špatně natočeným CPL". To se zde projeví vinětací v krajích jednotlivých snímků a je na použitém SW, jak si poradí. Prakticky platí, že je lepší buď snímat objektivem s velmi krátkým ohniskem jediný snímek a následně "řezat" na panoramatický snímek, nebo s mírně delší ohniskovou vzdáleností a pak jej složit. Zde použitých 24mm (35mm ekv.) je vzhledem k dokonale čisté obloze relativně málo.

Panoramatický snímek 360° s CPL

Panoramatický snímek 360° s CPL

Že sem CPL nepatří, je z výsledku zřejmé.

Panoramatický snímek 90° bez CPL

Panoramatický snímek 90° bez CPL

Panoramatický snímek 90° s CPL

Panoramatický snímek 90° s CPL

Z podobného důvodu jako u "dvojky" se modrá obloha stane temnější a světlé mraky na ní kontrastnější. Tráva zelenější, barvy živější. Vysvětlení je fyzikálně trochu složitější. Uvedu jen, že rozptylem světla se světlo směrem k pozorovateli také polarizuje za předpokladu, že jde o světlo rozptýlené pod úhlem 90° (úhel mezi směrem slunečních paprsků a spojnicí místa rozptylu a směru focení). Takže takto polarizované sluneční světlo neprojde skrz filtr, ale to, "co je vzadu a šlo to přímo". Proto má smysl hledat tento efekt u oblohy především kolmo ke Slunci. A proto se také dramaticky mění jeho míra vzhledem ke směru focení. Panoramatické snímky s polarizačním filtrem prostě udělat dost dobře nejdou. Ve výsledku bychom měli na obloze obrovský rozdíl modrých odstínů. Zásadním problémem by však bylo skládání jednotlivých snímků, protože "tmavost" stejných míst na vedlejších snímcích není stejná (příčina: různé úuhly vzhledem k fotoaparátu).

Bez CPL

Bez CPL

S nevhodně natočeným CPL

S nevhodně natočeným CPL

Je až s podivem, že chybně natočený filtr způsobí horší odrazy ve snímku, než když filtr není. I když podstata tohoto jevu je samozřejmě opět v pochopení funkce filtru.

Maximální efekt CPL

Maximální efekt CPL

Na druhou stranu - absence odrazu oblohy v oknech nepůsobí přirozeně, i když je zajímavá.

Bez CPL

Bez CPL

Nevhodně natočený CPL

Nevhodně natočený CPL

Maximální efekt CPL

Maximální efekt CPL

Především u krátkých ohnisek, kde obloha je ve velké části scény, je třeba použití filtru zvážit. Ne vždy je totiž výsledek dobrý.

Bez CPL

Bez CPL

Nevhodně natočený CPL

Nevhodně natočený CPL

Maximální efekt CPL

Maximální efekt CPL

Při použití CPL riskujeme vinětaci. U druhého snímku je dokonce lehce patrná (rozhodně na originálním snímku). Tento nepříjemný jev lze s úspěchem eliminovat tzv. slim filtry, které nemají (nebo jeden) přední závit pro další filtry.

Druhy polarizačních filtrů

V zásadě jsou dva. Lineární a cirkulární. Čím se liší? Vraťme se k představě mřížky. Když skrz prošly naše špejle, tak "byly všechny stejně". Byly polarizované lineárně. Takové světlo bez potíží dopadne po zvednutí zrcátka na čip a máme obrázky. Ale část světla se musela před tím od zrcátka odrazit a být zachycena senzory pro zjištění expozice a zaostření. A tady je kámen úrazu. Naše již lineárně polarizované světlo se co do intenzity daným směrem (k čidlům) odráží zcela jinak, než nepolarizované. Takže se může stát, že expozimetr vyhodnotí situaci chybně. A ze stejného důvodu nebude muset fungovat ani ostření. Tento problém odstraní další vrstva filtru, která lineárně polarizované světlo "roztočí" a vyrobí tak světlo polarizované cirkulárně. A to se pro potřeby elektroniky chová prakticky jako normální nepolarizované světlo. Takový filtr má v názvu slovo "cirkulární" a zkratku CPL. Z toho plyne, že koupi lineárního polarizačního filtru rozhodně nelze doporučit.

Kdy filtr použít a kdy ne?

Vhodné použití

Snímky krajiny, potoků,... Všude tam, kde potřebujeme odstranit odlesky a mít ty nejsytější barvy.
Poznámka pro motoristy: polarizační brýle za volantem odstraní odlesky na předním skle, nasytí barvy a zvýší kontrast cesty před vámi. Jejich pořízení velmi doporučuji. Budou je mít v každých rybářských potřebách v cenách od 200,-.

Nevhodné použití

Panoramatické fotografie, velmi krátká ohniska.

Takže...

Při focení potoků, při focení krajin (na delší než krátká ohniska) a detailů krajiny nemusíte polarizační filtr ani sundávat. Ale hledejte, jak ho natočit tak, aby byl výsledek co nejlepší. Když se trefíte, odměnou vám budou syté barvy, nádherná obloha či pohled pod vodní hladinu. Když použijete filtr nesprávně, fotografii nenávratně zkazíte.

V seriálu PhotoHintů již vyšlo:

Hodnocení

Článek má 2 hodnocení, průměr je 1.0.

Komentáře

Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 17.1.2011 9:32
Tedy, nerad kritizuji, ale toto je nejhorší článek o polarizačních filtrech, jaký jsem vůbec četl. Polarizák používám opravdu hodně roků, ale článek mně připadá těžko srozumitelný. Z přírody tu jsou ukázky, na kterých efekt polarizáku není až tak moc vidět. Určitě se v přírodě dají najít lepší příklady na použití polarizáku. Pokud bych byl začátečník, asi by mně to hlava nepobrala a moc bych nechápal, JAK a co s ním fotit. A mimochodem, trochu jsem se pobavil nad nápadem testovat dva polarizáky na sobě :-)
petrkor - Petr Koritina, 17.1.2011 12:59
Efekt není "až tak vidět"???? K tomu nemám co dodat.

Těžko srozumitelný. Ano, jev polarizace není zrovna jednoduchá věc a uznávám, že první strana je relativně obtížná. Právě proto je tam text tak, jak je. Na otázku, jak a co s ním fotit, či nefotit, je v článku odpověď podle mého názoru názorně snad u každé fotografie. Poslední odstavec také není zcela jalový.

Dva na sobě? Naopak... Ale je to zajímavé především fyzikálně, hledejte odpovědi na otázku PROČ vidíte, co vidíte. Prakticky je to při fotografování k ničemu, ba dokonce špatně. Ovšem s výjimkami, které potvrzují pravidlo a jedna je v článku uvedena.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 17.1.2011 13:43
No, dají se nafotit fotky, kde ty rozdíly budou víc vidět. Jedna fotka s CPL v poloze téměř bez efektu, druhá fotka v poloze s maximálním efektem.

Pokud je článek zařazen do Fotoškoly, očekával bych lepší srozumitelnost pro méně pokročilé. Místo toho mám pocit neustálého odskakování někam, což srozumitelnosti taky nepřidá.

Chápu, že pokus se dvěmi polarizáky na sobě může být zajímavý z experimentálního hlediska. Zatím však nevím o nikom, koho by to napadlo v praxi zkoušet a tak mně toto v článku o použití polarizačního filtru připadá jako zbytečně zavádějící. Nota bene, pokud je článek určen asi spíše pro začínající, na což usuzuji z toho, že je ve Fotoškole.
Bicz - Bicz, 17.1.2011 13:54
Koukam, ze nejsem jediny kdo se pozastavil nad dvouma polarizakama na sobe. Jestli si to dobre pamatuji ze skoly, tak vysledek dvou zkrizenych polarizaku bude uplna tma.
petrkor - Petr Koritina, 17.1.2011 14:08
Ad dva zkřížené CPL - nebude tma (reálně). Vzhledem k chování světla a nestoprocentnosti filtrů se soutava bude chovat jako cca ND4 filtr (to platí nezávisle na tom, zda jsou zkřížené, či nikoliv). 1/30 -> 0,4s
viz. http://www.fotoaparat.cz/image/34432

Když dáte na sebe dva shodně orientované filtry, tak je efekt odstínění polarizovaného světla větší. Ano, je to zbytečnost. Ale ne nesmysl. viz. http://www.fotoaparat.cz/image/34431 porovnejte s tím před.
petrkor - Petr Koritina, 17.1.2011 16:42
"No, dají se nafotit fotky, kde ty rozdíly budou víc vidět. Jedna fotka s CPL v poloze téměř bez efektu, druhá fotka v poloze s maximálním efektem."

Já k tomu navíc přidal snímek, kde není CPL vůbec. Plus dva gify. A rozdíly vidím obrovské - tam, kde mají být a když mají být.

Pravdou je, že krásnou krajinku zde nenajdete. To nebylo cílem.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 17.1.2011 17:40
petrkor:
Ano, nějaké krajinky mně tu fakt chybí. Hned první fotka vypadá slibně (potůček). Ale do Fotoškoly by to chtělo dvě fota z téhož místa s CPL - v poloze bez efektu a v poloze s max. efektem. A opravdu si nemůžu pomoct, ale na tom potoku na první straně "Možnosti využití?" - tam nevidím vůbec žádný rozdíl v červeně zakroužkované oblasti mezi fotkou bez CPL a fotkou s maximálním efektem s CPL. To kamení vypadá stejně.
Střecha - Střecha, 17.1.2011 18:01
Je pravda ze clanek ve Fotoskole by mel byt prevazne urcen pro zacinajici fotografy, ale prece nejde automaticky pocazovat zacatecnika za technicky negramotneho. Prinos tohoto vice technicky pojateho clanku je pro mne vetsi nez kdyby zapadl mezi laicky napsane clanky, kterych je mozne na netu najit desitky az stovky. Konecne jsem se spravne dozvedel proc jsou pouzivany hlavne cirkularni filtry.

Jinak pouziti dvou polarizacnich filtru na sobe je docela v dnesni dobe bezne a vetsina lidi co je pouziva ani nevi, ze je ma. Vsechny filtry typu ND400,... s promenlivou intenzitou propousteneho svetla jsou ve vysledku dva linearni polarizacni filtry (presne jak se to ukazovalo ve skole ;) )
Jinak je take zajimave srovani linearnich a cirkularnich filtru...linearni mene degraduji rozliseni obrazu
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 17.1.2011 18:10
petrkor:
OK, tak abych jen netlachal, teď jsem vyhrabal z archivu dvě fotky, které jsem nafotil právě kvůli demonstraci účinku CPL:

http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=752280&gal=photo

http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=752282&gal=photo

Mám i fotky s větším rozdílem než jsou tyto dvě. Ale myslím, že ten rozdíl tu je vidět víc než dost.
petrkor - Petr Koritina, 17.1.2011 18:56
"Možnosti využití?" - tam nevidím vůbec žádný rozdíl v červeně zakroužkované oblasti mezi fotkou bez CPL a fotkou s maximálním efektem s CPL. To kamení vypadá stejně.

ANO!!!! Máte naprostou pravdu! Vždyť jsem to také v článku napsal. Je to tak. Bez CPL je fotografie velmi podobná použití s CPL (max. efekt). Prostě to tak je a je to vlastnost objektivu, resp. jeho vrstev. Já nikdy netvrdil opak. Cituji."Všimněte si, že veškeré snímky bez CPL jsou "blíže ke snímkům s CPL, než k těm se špatně natočeným CPL". "
-emko- - m k, 17.1.2011 19:00
Článek jsem nečetl, ale rozdíly mezi s/bez vidím jasně.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 17.1.2011 19:01
petrkor:
hm, tak to já zase na svých fotkách vidím poměrně zásadní vliv polarizáku i na podobném kamení
petrkor - Petr Koritina, 17.1.2011 19:02
Ad odkazy: děkuji za ně. Použití filtru je tam jasné, stejně jako použití nadstandardních SW úprav. Mám v článku snímky louže a odrazu popelnice v ní. Sice nejsou nádherné, ale jasně ukazují podstatu věci. A o to šlo především. Já chci podstatu, ne pozlátka.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 17.1.2011 19:04
petrkor:
Ty fotky jsem jen zmenšil a doostřil. Nic jiného jsem s němi nedělal. Zmenšení a stejné doostření jsou jediné úpravy.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 17.1.2011 19:12
Ono jinak pochopitelně záleží na světle. Takže pokud závěr na straně 1 je ten, že prakticky nelze poznat rozdíl mezi fotkou pořízenou bez CPL a s CPL, důvodem je světlo, za kterého byla fotka pořízena. Vy jste fotil za světelných podmínek, kdy světlo na potoce asi nebylo téměř polarizované a z toho jste vyvodil závěr, že mezi těmi fotkami není rozdíl. OK. Já zase ukazuji, že pokud člověk půjde fotit za jiných světelných podmínek, bude ten rozdíl hodně vidět. Záleží na tom, v jakém světle člověk fotí. Ostatně to je zmíněno i v článku na místě, kde je řeč o panoramatech. I na obloze bude vidět efekt polarizáku od prakticky nulového až po brutální - záleží na tom, v jakém úhlu vzhledem ke slunečním paprskům se na tu oblohu přes polarizák dívám. Proto stačí, když se člověk otočí kus vedle (kouká se přes objektiv s polarizákem) a najednou vidí jiný efekt než v původním směru.
petrkor - Petr Koritina, 17.1.2011 19:51
U toho potoka šlo, a je to v popisu uvedené části, o "efekt ND". Všimněte si, prosím, rozmazanosti vody dlouhým časem. Jako vedlejší efekt (popsaný tamtéž) jsem zakroužkoval místo s odrazem.

U dalších dvou částí je popis jevu, fotky, vysvětlení. Za velmi poučné beru fotografie budovy (oken) a oblohy v levém horním rohu. To, že na snímek (barevnost, reflexe, vliv použití či nepoužití cpl atp.) má zásadní vliv požitý fotoaparát, objektiv a jeho nastavení je jasné. V tomto směru máte veškeré informace včetně exifu (mimo panoramat). Cituji: "Ostatně to je zmíněno i v článku na místě, kde je řeč o panoramatech. I na obloze bude vidět efekt polarizáku od prakticky nulového až po brutální - záleží na tom, v jakém úhlu vzhledem ke slunečním paprskům se na tu oblohu přes polarizák dívám. Proto stačí, když se člověk otočí kus vedle (kouká se přes objektiv s polarizákem) a najednou vidí jiný efekt než v původním směru."
Tak nějak mám pocit, že jste přesně tohle měl u těch panoramat vidět... A že to vidět je, včetně šipek, které ukazují na zásadní místa.
Pitrisek - Petr Novobilsky, 17.1.2011 20:14
Měl bych pár postřehu k tomu testování dvou CPL. Ve své podstatě je to hloupost, protože CPL na svém výstupu světlo, které prošlo polarizační vrtvou znova "depolarizuje" (nevim jak to jinak napsat), tím se liší od lineárního a tím pádem odpadá problém s matením expozimetru a AF. Smysluplné použití má naopak lineární pol. filtr a za ním CPL. Pomocí této kombinace se dá dosáhnout efektu nastavitelného ND filtru, ale při vyšší intenzitě dochází k barevným posunům. Ano dva CPL za sebou taky "ztmaví" obraz, ale bude to dáno tím, že CPL sám o sobě má cca 1/2EV ztrátu světla. S pozdravem Petr Novobilský
Pitrisek - Petr Novobilsky, 17.1.2011 20:17
Oprava: ten úbytek světla byl míněn 1-2EV jak je psáno v článku.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 17.1.2011 20:21
petrkor:
Ohledně panoramat - ano, viděl jsem to i na těchto fotkách. Ovšem tento efekt jsem před chvílí zmiňoval jako možné vysvětlení toho, proč na fotkách potoka v článku je efekt nula a na mých ilustrativních fotkách je efekt jako prase.

Samozřejmě, že má vliv i objektiv atd. Ale u každého foťáku bude vidět rozdíl mezi fotkou bez PL anebo s PL - pokud bude světlo dost polarizované.
petrkor - Petr Koritina, 17.1.2011 23:08
Potok na stránce jedna je spíše kaskáda vodopádků a tak tam (na potoce) nemůže být o efektu odstranění odlesků vůbec řeč, to je v článku jinde. Váš potok, kde jsou odstraněny odlesky, je zde demonstrován louží. Líbit se Vám to nemusí, ale podstata účinku CPL je předpokládám jasná.

Tvrdím, že rozdíl bez a s CPL zde napříč fotografiemi vidět je. Jestli je to u vašich fotografií "lepší", nebo ne, je zcela irelevantní. A odmítám o míře účinku za nesrovnatelných podmínek diskutovat. Pěkný den.
Bicz - Bicz, 18.1.2011 0:21
Tak se tedy omlouvam za mateni, ale okamzite jsem si vybavil hodinu fyziky, kde jsme krizili polarizovana sklicka a vysledkem byla tma.
Raven - Jirka Havran, 18.1.2011 7:24
Dobry den, dovolil bych si nesouhlasit s trzenim, ze 2x CPL ma minimalni ucinek. Ono je treba je dat PROTI sobe. Pak dosahneme temer uplneho ztmaveni, zavisi od kvality filtru. Naposled jsem vyuzil pred cca 2 tydny pri fotografovani zatmeni slunce.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 18.1.2011 10:31
Raven:
Pokud to myslíš tak, že dáš 2 polarizáky předními stranami k sobě - tak možná ano, ale bežně s tím asi těžko někdo fotí. Ono to asi není moc pohodlné celou dobu držet ten druhý polarizák rukou. Nebo máš redukci? Jakou nouzovku to chápu, ale pochybuji, že takto fotí víc fotografů cíleně. To se dá potom taky fotit makro tak, že otočíš běžnáý objektiv opačně. Akorát je to focení trochu nepohodlné.
Raven - Jirka Havran, 18.1.2011 12:24
Ano, nepohodlne to je, redukci nemam. Ale na druhou stranu, kolikrat fotis zatmeni :-)
Jinak v minulosti jsem na Praktice reverzni redukci mel a na makro to bylo dobre. Vzal sem na krk prakticu s flektogonem 35/2.4 a redukci do kapsy a stacilo...

Dobre svetlo.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 18.1.2011 14:36
Raven:
No vždyť píšu, že jako nouzovku to beru - to znamená, že takto fotíš jednou za hooodně dlouhou dobu :-)
Ale na běžné focení to fakt není.
bLondyn - Jozef Doboš (bLondyn), 19.1.2011 9:51
Ad dva polarizaky: http://www.singh-ray.com/varind.html
tomashr - Tomas Hruby, 19.1.2011 19:38
Tak naokraj, to o problémech s funkcí expozimetru a AF s lineárním polarizákem se pořád dokola opakuje, ale je dost otázkou, nakolik je to realita a nakolik spíš urban legend. V minulosti jsem jeden lineární polarizák užíval, postupně zažil dvě analogové AF SLR a jednu DSLR a na žádné nebyla ani stopa problému. Teď už ho nemám (šel pryč hlavně kvůli přechodu na větší průměry filtrů jsem kupoval nový a to byl CPL), ale možná by to stálo za hlubší výzkum. Pokud by totiž s LinPL opravdu problémy nebyly, tak by teoreticky mohl být výsledek kvalitnější...
tomashr - Tomas Hruby, 19.1.2011 19:42
A pak jedna poznámka (teď ze mě zas mluví rybář) - polarizační brýle za 200 korun jsou vesměs bídné anebo v horším případě ve skutečnosti vůbec nejsou polarizační. Reálně jsem přijatelně kvalitní polarizačky sehnal nejlevněji za cca 500 korun a to byl výprodej předváděcích vzorků, běžná cena je někde mezi 700-1000, leckdy i k 2000.
Ale docela to stojí za to, účinek kvalitních polarizačních brýlí je velmi dobrý jak u vody, tak pro řízení a další věci a rozdíl mezi kvalitními a mizernými se dost pozná.
petrkor - Petr Koritina, 19.1.2011 21:29
2 Tomáš Hrubý:
ad LPL - to je pravda, proto mám v textu "se může stát". Osobně jsem na DSLR viděl LPL fungovat bez potíží.
ad brýle: taky pravda. Ale mě ty v autě obvykle vydrží tak něco přes rok, než si na ně sednu :-D. Takže víc než 300,- za ně nedám. Na ryby (kdysi jsem muškařil...) bych si je asi nevzal.
Kolas - Marek Vojtíšek, 20.1.2011 11:32
Ad 2 polarizační filtry na sobě - aby to fungovalo jako variabilní ND, tak ten horní musí být lineární. Případně cirkulární namontovaný obráceně, ale to není zrovna praktické. Montovat dva normálně orientované CPL na sebe nemá valný smysl.

Ad článek, místy jsem měl co dělat, abych pochopil, o čem se v něm vlastně píše. Přijde mi hodně nesrozumitelný a někomu, kdo o polarizačních filtrech zatím nic moc neví, bych ho ke čtení asi nedoporučil.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 20.1.2011 11:42
Kolas:
S těmi dvěmi polarizáky máš naprostou pravdu. Buď je dát proti sobě (což je opravdu hodně velká nouzovka), nebo by ten horní musel být lineární. Ale dát na sebe normálně 2x CPL jsem taky nepochopil.

A jak píšeš, místy (a to spíš častěji) jsem musel pasáže článku číst znovu, abych pochopil, co tím autor chtěl říct. Řada věcí se dá říct mnohem jednodušeji a srozumitelněji.
petrkor - Petr Koritina, 20.1.2011 14:47
Často v šesté třídě někteří učitelé (fyziky) řeknou, že g je "gravitační konstanta". Je to srozumitelné, je to jednodušší, ale je to špatně.
Želvák - Želvák Bob, 25.1.2011 8:58
... taky přispěju - za začátečníky:
1) marně hledám instrukci jak mám v malým hledáčku vidět správné natočení CPL (mám Pan. FZ-30) prostě jsem zatím nucen dát to na stativ a udělat třeba 8 fotek s natočením po 1/8 otáčky. Ale u akční foto jsem prostě v háji ...
2) při cenách solidních CPL nevím - kolik lidí má 2 filtry stejného průměru, aby mohli toto zkoušet ...

3) úplně z jiného soudku
Stále se zcela marně těším na test Pentaxu K5. Bude?
Kolas - Marek Vojtíšek, 25.1.2011 11:23
Doplnění ohledně lineárního PL a zrcadlovky nejen pro Tomáše Hrubého

Testováno na Canonu 30D, zdroj polarizovaného světla LCD monitor, postupně jsem otáčel foťákem a zkoušel funkci AE a AF.

Primární zrcadlo není na polarizaci citlivé, jas hledáčku konstantní. Měření expozice taktéž konstantní ve všech polohách.

V náklonu cca 30° po směru hod. ručiček problémy s ostřením, pravý ostřící bod se nechytal, střední bod zaostřil tak ve 3 ze 4 pokusů.

Shrnutí: Jediné, co je citlivé na polarizaci dopadajícího světla, jsou AF senzory, lineární více než křížové. Takže při určitém směru nastavení LPL bude špatně fungovat ostření (nebude se chytat), ale pouze v rozsahu několika málo stupňů. Problém řeší změna natočení filtru nebo ruční ostření.

P.S. pro Jifiho: obráceně otočený CPL způsobuje dost brutální barevné posuny do hněda a do modra, podle natočení.
Jifi - Jiří Novotný (Jifi), 25.1.2011 14:49
Kolas:
Jo, s tím barevným posunem máš pravdu. Zkoušel jsem držet dva polarizáky proti sobě (jak tu zaznělo v diskuzi) a byla to nějaká fialovo-hnědá tma. A když jsem se přes to podíval na zapnutý LCD monitor, tak na něm nebyl vidět vůbec žádný obraz. Ale už jsem psal, že bych toto chápal jen jako opravdu nouzové a vyjímečné řešení. Nikdy dřív mě ani nenapadlo takové vylomeniny zkoušet :-)
kalibrace
Fomei - studiové vybavení
Cetrum FotoŠkoda - váš specialista na foto - video techniku a fotografické služby.