Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "Světlo a stín"

Milí kolegové, fotografové. Velice mne potěšilo nejen neobvykle velké množství fotografií, které jste tentokrát zaslali, ale i celkově velmi solidní kvalita došlých snímků. Tentokrát se potvrdil známý fakt, že k jakémukoliv tématu lze přistupovat různými metodami.

Milí kolegové, fotografové.
Velice mne potěšilo nejen neobvykle velké množství fotografií, které jste tentokrát zaslali, ale i celkově velmi solidní kvalita došlých snímků. Pochopitelně i v této části našeho seriálu se našli fotografie, které s tématem vůbec, ani okrajově, nesouvisí, ale to je dlouhodobě trvající nešvar.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získal Radovan Kremlička za fotografii Kouzlo slunce. Fotografie do tématu na září 2010 „Nalezené zátiší“ můžete posílat do konce měsíce.

Tentokrát se potvrdil známý fakt, že k jakémukoliv tématu lze přistupovat různými metodami, podle toho, jestli autor preferuje živou, akční fotografii, nebo jde-li o tvůrce typu hloubavého, který pracuje raději v klidu, pokud možno v interiéru, nebo v exteriérech vyhledává spíše kompozičně a světelně vyvážené detaily.

I v té první skupině, živé, téměř reportážní tvorby, se k tomuto tématu vyskytly dva zásadní přístupy. Za prvé nalezení světla a stínu při běžném pouličním „provozu“ a za druhé zachycení světelné atmosféry nahrané, jakoukoliv konstrukcí vytvořené situace. Oba tyto přístupy přinesly zajímavé výsledky.

Skoro 5 hodin pane fotografe

Vtipně zpracovaná fotografie, na které moderní sluneční hodiny ukazují téměř stejnou časovou hodnotu, jakou znázorňuje ostrý stín ruky na jejich sloupku. Tři ostré stíny rozdělují plochu ve spodní části snímku, oblouky budov korespondují s horním okrajem dlažby a barevně celou fotografii oživují. Již několikrát jsem v tomto seriálu psal, že nápad a vtip je koření fotografické tvorby a velice se cení. U této fotografie nápad a vtip nechybí.

Také u této fotografie oceňuji určitou míru nápadu. Světelné a barevné tóny společně s výraznými liniemi vytváří mohutný dojem obrovského a hlubokého prostoru, který je „oživen“ siluetou pana fotografa. Jde téměř o učebnicovou ukázku toho, jak na dvourozměrné fotografii vytvořit iluzi prostoru, iluzi třetího rozměru.

Dva na houpačce

Tento snímek se mi od začátku líbil pro svoji jednoduchost, barevnou výraznost a jednoduché a přesto expresivní vyjádření pohybu. Ale stále mi na něm něco vadilo. Když jsem jej otočil o 180 stupňů, bylo to pro mne konečně ono. Stín v pravém horním rohu vytváří na tomto snímku „těžkou“ horní část a fotografie se jakoby překlápí přes pravý horní roh. Při otočení je snímek kompozičně vyváženější. Je těžší dole, horní část má více prostoru. Možná, že autor se mnou nebude souhlasit, je to jako vždy věcí názoru a vkusu.

Svět naruby

A jsem opět u nápadu. Nejen proto, že postavy jsou na tomto snímku horizontálně otočeny, ale hlavně pro jejich dobré rozvržení na celé ploše snímku a pro velice úsporné tonální ladění fotografie. Celkově klidnou atmosféru správně narušují šikmo položené linie dlažby a ostře kontrastující postavy se stíny.

Okno

Velice čistá fotografie, kde je vidět dobrá práce se světlem. Až graficky působící obraz, jehož předností je zachycení jemných odstínů od hluboké černé barvy, různých stupňů šedé, až po zářivě bílou. Kladem této fotografie je také přesná symetrie a čistota tvarů.

Kompozice

Podobně na diváka působí i tato studivá kompozice. Snímek vytvořený cílevědomě, s určitým záměrem. Oproti předcházejícímu snímku, který působí spíše klidným dojmem, je zde použitím nakloněných rovin a diagonálně položených stínů dosaženo určité dramatičnosti. I zde jsou dobře zvládnuty přechody různých odstínů šedé. Oba tyto snímky jsou důkazem toho, že černobílá fotografie má stále ve fotografické tvorbě své místo.

Kouzlo slunce

Od černobílé přejdeme opět k barvě a to touto fotografií. Velice jemné barevné ladění je, kromě téměř dokonalé kompozice, u tohoto snímku hlavní předností. Oba barevné akcenty na téměř monochromatickém pozadí jsou umístěny v ohniscích zlatého řezu, který je prý pro naše oko tím nejlepším místem. I když je v pravé části fotografie světlé místo nepoměrně větší než v levé, jeho rozbití bílými čarami jej opticky zmenšuje a snímek je stále vyvážený. Fotografii navrhuji na snímek vítězný.

Jinjang

Tuto fotografii zařazuji do výběru pro její jednoduchost, sdílnost, a také pro jistý vkus a postřeh autora. Možná šlo o náhodu, možná je fotografie „vyčekaná“, každopádně hovoří o schopnosti dodat na objednávku kvalitní práci. Nejen světlo a stín, ale i světlé a tmavé objekty se navzájem střídají a doplňují. Přesná osová symetrie nápad ještě více zdůraznila.

Jako poslední jsem nechal fotografii, která mne oslovila nejen svoji jednoduchostí, určitou čistotou, ale hlavně rozložením barevných plošek ve formátu celého snímku. Tady není oko diváka vůbec ničím rozptylováno a zcela automaticky přeskakuje od ostré po neostrou část obrazu. Sytá černá nechá plně vyniknou všem barevným valérům. I když si nejsem zcela jist, můžeme-li v tomto případě mluvit o světle a stínu, fotografie se mi líbí.

Milan Šusta

Téma na září 2010

Fotografie do tématu na září 2010 „Nalezené zátiší“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Nalezené zátiší“ můžete posílat do 30. září 2010, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Kamil Varga
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála