Komentář: Začíná nám nová megapixelová válka?

V poslední době se nám urodilo mnoho fotoaparátů, které se za svůj počet „megapixelů“ rozhodně nemusí stydět, a to napříč formáty: 40Mpx E-M5 II, 50Mpx EOS 5DS... Proč tomu tak je a je to vůbec k něčemu dobré? Berte dnešní článek jako takové malé zamyšlení. Polemice v diskusi se meze nekladou.

Začalo to v roce 2012 Nikonem D800. Po nějakou dobu stojaté vody digitální fotografie rozčísl jako blesk z čistého nebe 36Mpx přístroj – a to poté, co se zdálo, že od navyšování megapixelů už je klid. Vždyť předchůdce D700 měl megapixelů 12 a studiové extra drahé mašiny typu D3× celých 24. Canon se také držel „zkrátka“ a u svého modelu 5D Mk. II zůstal také na úrovni kolem 20Mpx.

Když tu náhle bum! A zjevil se Nikon s 36Mpx. Už tato hodnota rozvířila debatu: Není to moc? K čemu to je? Jsou na to skla? Je to studiovka místo středoformátu, nebo normální foťák?

Trh ale zareagoval dobře a výrobci si spočítali, že megapixely jsou něco, na co lidé stále slyší. Skla to, jak se ukázalo, také utáhla. Nechci tvrdit, že šlo jen o marketing a hodnota 36Mpx je zbytečná – najde se mnoho lidí, kteří to využijí – milovníci pevných skel a teleobjektivů ocení možnost ořezu a bez větší ztráty kvality si „zoomnout“. Ti, kdo tisknou veliké zvětšeniny také zaplesali – limit rozlišení je velkou nevýhodou digitálu oproti filmu, který má zdánlivé (!) rozlišení v podstatě nekonečné. S každým dalším zvětšováním/ske­nováním z něj lezou další a další falešné detaily v podobě zrna či obláčků barviv; a z blízka to vypadá hezky a má strukturu i na velkém tisku. Digitál má dnes lepší ostrost, detailkontrast a vůbec, ale jakmile překročíte limit rozlišení, už zvětšujete jen „vymyté“ plošky a digitální artefakty.

Takže vyšší rozlišení – proč ne.

Jen se čekalo, jak zareagují ostatní výrobci.

Nejprve se chytla společnost Sony, jako výrobce základu senzoru z D800 pro ni nebylo nic jednoduššího, než ho použít, když už jí leze z výrobních linek.

Spíše se ale čekalo, co na to Canon a také co na to trh středoformátu, kterému najednou začaly menší formáty klepat na dveře, co se týče rozlišení a zároveň mu utíkaly komínem, co se týče citlivosti.

Čekalo se také, jak na tom bude nástupce osmistovky od Nikonu. Výrobce ale s modelem D810 zůstal u 36Mpx a spíše ladil čip i celý fotoaparát – funkce jako elektronická první lamela závěrky či přesnější autofokusový modul adresovaly nečekané záludnosti takto vysokých rozlišení, které vyplynuly z praktických zkušeností s D800. Výrobce se také zcela zbavil low-pass filtru, který se ukázal jako téměř zbytečný.

Sektor APS-C také nezahálel – Z dosud hraničních 24Mpx poskočil strop na loňské Photokině na 28Mpx (Samsung NX1)

No, a počátkem roku 2015 přišla očekávaná reakce od dvou dalších ikon fotografického světa – Canonu a Olympusu.

První byl ten druhý. S modelem E-M5 II navazujícím na originální OM-D E-M5 vytasil multiexpoziční režim s rozlišením 40Mpx. V RAWu pak dokonce 64Mpx. S „malým“ čipem 4/3 formátu se nedají dělat podobné zázraky s pixely, jako s čipy větších formátů, ale touto cestou může i systém m4/3 konkurovat těm nejpixelovatějším fullframům, byť jen při statických scénách.

Canon pak nedlouho poté vypustil krakena v podobě 50Mpx modelů 5DS a 5DS R (ten druhý je bez efektu low-pass filtru).

To je vlastně aktuální záležitost, která stále plní fotografické magazíny a diskuse.

Slyšet můžeme hlavně dva názory:

„Dobře Canon, ukázal Nikonu kdo je šéf!“
    X
„To je k ničemu, šum a dynamický rozsah bude špatný, 50 je moc.“

Oba názory jsou samozřejmě zcela mimo mísu.
Za prvé – nárůstem rozlišení z 36Mpx na 50Mpx se neděje revoluce, protože nejde tolik o absolutní čísla, ale o jejich vztah – a jde o zhruba stejný nárůst jako z 12 na 16Mpx nebo svého času z 6 na 8Mpx. To už nezní tak mocně, že?
Za druhé – pomineme-li, že kritici šumu a dynamického rozsahu přístroj v ruce většinou ani nedrželi, dostáváme se ke stejnému faktu: když Canon navýšil rozlišení modelu EOS 20D na 8Mpx z 6Mpx u 10D, šlo o stejný poměrový skok v rozlišení/zmen­šení velikosti pixelů a přesto byl šum novějšího modelu naopak menší. takže se nechme překvapit, jak to Canon zvládl.

A je 50Mpx moc? Jak se to vezme – tisknete li si do rodinného alba či prohlížíte fotky na FullHD monitoru, je navíc cokoliv přes 2Mpx. Pokud tisknete na A4 a máte doma 4K monitor, vystačíte si s 8Mpx. Ale protože chceme přibližovat a ořezávat, případně dělat výstavní zvětšeniny, chceme samozřejmě víc.
50Mpx Canon Vám umožní dělat zvětšeniny při fotografické kvalitě 300 dpi až do velikosti 73,5×49 cm. Při tiskové kvalitě 150 dpi pak 147×98 cm. A to není zase tak zbytečně moc, že? Samozřejmě, že to samé vytisknete z menšího rozlišení koukatelně, přeci jen se na to bude divák dívat z větší vzdálenosti – ale s 50Mpx to zkrátka bude lepší.

Druhá věc je ořez. Taky milujete pevná skla? Já třeba mám rád padesátky. Ale bohužel, někdy se něco zajímavého ukáže dál, než člověk čeká, a padesátka je krátká. Dovedu si představit, že mám fotoaparát, který mi umožní 2× „digitální zoom“ a stále mi zbude nějakých 12Mpx kvalitního obrázku. Dobrá padesátka to vykreslí, o tom nemám pochyb. Stačí si to ověřit nasazením kvalitního fullframe objektivu na 4/3 tělo. U dobrých FF skel stačí trochu přiclonit a kresba je slušná.

Nikdo nás také nenutí skladovat fotky v plném rozlišení. Ty, které neořízneme, můžeme zmenšit. EOS 5DS umí i nativně menší rozlišení RAWů, takže je z něj v případě potřeby takový 5D Mk. III s lepší kresbou.

Jediné „ale“ tak vyvstává u hodnoty sitlivosti ISO, kterou nastavení u fotoaparátu končí – protože ta je „pouhých“ 6400 (+ 12800 softwaro­vých). Ne že by to nestačilo, ale může to být náznak, že v otázce šumu nebude přístroj přeborník. A nebo také jen výrobce chtěl naznačit, že nejde o reportážní/spor­tovní foťák, a ISO omezil z tohoto důvodu a my budeme jen koukat, jak je na 12800 čistý. Konec konců, D800 také končil na HW hodnotě 6400 ISO a šumák to rozhodně nebyl…

V tom si ale počkáme na vlastní recenzi a řekneme vám, jak to dopadlo.
Zatím se podívejte na oficiální sample snímek ze stránek Canonu:

eos 5ds r full res sample

EOS 5DS R, EF 16–35mm F4 L, F11, 1/500s, ISO 200, WB Auto

Takže začíná nová megapixelová válka? Já myslím, že ne. Sony na trh loni uvedla 12Mpx fullframe, Nikon se u D4s rovněž z loňského roku drží 16Mpx, Nový EOS 5D Mark IV nás teprve čeká a dá se odhadovat, že zůstane opět kolem 20 Mpx a nebál bych se, že EOS 1D X mark II bude megapixelové strašidlo. Fuji, Olympus a Panasonic se také nikam nehrnou a profesionální sféra segmentu APS-C, reprezentovaná třeba EOS 7D Mk. II se také drží relativně zkrátka (viz 20Mpx na „sedmičce“ versus 24Mpx na nižších modelech 750D, 760D a M3). Jde spíše o růst trhu do dalších segmentů a nabídnutí více alternativ. Nejlépe je to vidět na Sony s jejími jinak téměř totožnými modely Alpha 7 s 12, 24 a 36Mpx. Přeci jen, chce-li výrobce (na velmi saturovaném trhu) prodávat, musí pokrýt co nejvíce koncových zákazníků. A to není špatná věc, protože z toho my, kteří pak jdeme do obchodu pro foťák, máme pouze užitek.

_____________­________________________­________________________­______________________

S autorem článku se budete moci osobně na jeho přednáškách a workshopech na Setkání fotografů 7. března.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Feanor
    Feanor
    23.02.2015 13:46

    Není mi jasné proč autor článku pořád přepočítává nárůst z 36 na 50 mpx. A následně z toho vyvozuje, že je to jako skok z 6 na 8 mpx.
    Za prvé, Canon 5D Mark 3 má 22 mpx, z čehož plyne, že pixelová hustota se zvýšila 2.3x (!). To už mi přijde jako významná věc pro výkony na vysoké ISO.
    A za druhé, ohledně dynamického rozsahu, samotný Canon uvedl že má být na úrovni 5D Mark 3.
    Lze předpokládat že Canon použil stále stejnou a donekonečna recyklovanou 500 nm výrobní technologii snímače, kterou používá vpodstatě od počátku.
    Šířka dyn. rozsahu se absolutně nemůže rovnat současným snímačům od Sony, Toshiby ani Samsungu.

    Doporučuji přečíst tento článek, přímo od člověka stojícího za vývojem 5DS.

    http://cpn.canon-europe.com/content/interviews/developing_eos_5ds_and_eos_5ds_r.do

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    23.02.2015 14:01

    Feanor: Jasné, že pro Canon jde o skokové zvýšení rozlišení o polovinu, neboli počtu pixelů na dvojnásobek, ale účelem nebylo srovnávat 5DS s 5D Mk. III, ale 5DS s dosavadním rekordmanem na poli FF DSLR s vysokým rozlišením, Nikonu D800/810. A ten je stejný, jako v době, když se srovnávaly 6Mpx DSLR jako Nikon D70 a 8Mpx EOS 20D.

  • Feanor
    Feanor
    23.02.2015 14:12

    Ano, to je mi jasné že jste to srovnával s D810, ale porovnávat to s Nikonem a vyvozovat z toho teorie o obrazovém výkonu, mi přijde jako míchat jabka s hruškama.

  • Jakub Súkeník
    Jakub Súkeník
    Autor
    23.02.2015 14:39

    Jen do jisté míry:-) jedná se o reakci na názory, které se objevují na fórech a blozích, kde se rozvířila nová debata C. vs N. Skutečný obrazový výkon bude záviset na dalších faktorech. Však také píši, že "V tom si ale počkáme na vlastní recenzi a řekneme vám, jak to dopadlo.". Na testovací kousek již čekáme, tak zůstaňte naladěni:-)

  • mvejmola
    mvejmola
    23.02.2015 20:36

    Nevím kdo se pořád brání růstu rozlišení. Skla bývají kvalitní a i těch 50 MPix je pořád zoufale málo. Děláme tapety a z 50 Mpix uděláte pěknou (ideálně kvalitní) tapetu ani ne na výšku místnosti.
    U 50 Mpix je Pixel oproti 24 Mpix zmenšený jen na 0,7 předchozí velikosti. Je to prostě naprosto normální a přirozený vývoj. Nic zásadního ani převratného se neděje.
    Podle mě rozlišení začne být zbytečné až tak nad 160 Mpix, kdy si dovolenkář po návratu domů bude moct nechat konečně udělat krásnou ostrou tapetu bez nějaké extrapolace na stěnu své haly aniž by měl obavy jak to bude vypadat.
    Takže jen houšť, větší kapky, menší pixely a ostřejší skla! Do toho!

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (5)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram