Test fotoaparátu Nikon D700

Nikon vyslyšel přání mnoha svých uživatelů a uvedl na trh další model digitální zrcadlovky s formátem čipu FX, tedy s čipem velikosti kinofilmového políčka. Tímto modelem je Nikon D700, který navazuje na zkušenosti a technologie použité v prvním FX modelu, kterým byl D3, ale jeho tělo je menší a lehčí.

Obrázek č. 1 Obrázek č. 2
.

Tělo – mechanické provedení a ovládání

Provedení těla fotoaparátu Nikon D700 se drží firemního designu a nápadně připomíná model D300, z jehož koncepce mechanické provedení vychází. Rozměry, hmotnost, provedení i vzhled jsou téměř totožné. Nejviditelnějším rozdílem je provedení pentagonálního hranolu. Ten je zjevně rozměrnější a kvůli větší pokryté ploše tak ukrývá větší samotný hranol. Oproti D300 je součástí také uzávěrka okuláru, stejně jako u modelu D3. Na rozdíl od D3 je však samotné pokrytí hledáčku menší, zorné pole nepokrývá 100% obrazové plochy ale jen 95%. To je daň za použití integrovaného čištění čipu, které si ukouslo chybějících 5% plochy. Rozdíl ale není velký a většině uživatelů to za to jistě stojí. Čištění čipu je také zřejmě jedinou podstatnou výhodou oproti D3. Jinak je pohled do hledáčku velmi příjemný, je velký, světlý a s tradičním průhledovým displejem v matnici, na které se zobrazují ostřící body a volitelně také pomocná mřížka, kvůli níž není nutná výměna matnice v servisu. Volitelně lze také přímo na matnici zobrazit upozornění na docházející baterii. Pokud na D700 nasadíte objektiv typu DX, dojde přímo v hledáčku k zmenšení viditelné plochy, odpovídající formátu APS-C. Zeleně svítící displej v hledáčku pak přehledně zobrazuje všechny potřebné informace, včetně citlivosti ISO.

Obrázek č. 3 Obrázek č. 4
Obrázek č. 5 Obrázek č. 6

Celkové provedení těla je jako obvykle v této třídě fotoaparátů založeno na celokovovém korpusu s lehkých slitin na bázi magnézia. Samozřejmostí je také speciální úprava pomocí série těsnění proti nežádoucímu vniknutí vlhkosti a prachu dovnitř aparátu. Zadní stěně dominuje osvědčený 3“ LCD monitor s rozlišením 922.000 obrazových bodů. Ten lze v případě potřeby použít také jako stavový displej s možností automatického přizpůsobení jasu vzhledem k okolnímu osvětlení nebo pro režim živého náhledu. Samotný stavový LCD displej najdeme na obvyklém místě na horní straně fotoaparátu. Je překvapivě menší, než u D300, protože musel lehce ustoupit již zmíněnému většímu pentagonálnímu hranolu. Přesto zobrazuje všechny podstatné informace, například i připojení externí satelitní navigace GPS, která zapisuje polohu při fotografování přímo do dat pořízených snímků.

Obrázek č. 7 - Základní kovový korpus Obrázek č. 8 – Poměr velikostí hledáčků D3 a D700
Obrázek č. 9 – Pohled do hledáčku D700 Obrázek č. 10

Všechny nejdůležitější funkce jsou pak vyvedeny do samostatných tlačítek, která jsou logicky rozmístěna a dobře popsána. Změny doznaly dvířka ke slotu pro paměťovou kartu, která nejsou na rozdíl od modelů D3 a D300 blokována samostatným zámkem, ale uvolňují se pouhým povysunutím směrem vzad. Jinak tělo samotné se velmi dobře drží a jako ulité padne především do větší dlaně. Celkově pak provedení ani ergonomii není co vytknout a lze konstatovat, že Nikon D700 se po této stránce povedl.

Čip a obrazová kvalita

Základem každého digitálního fotoaparátu je jeho snímací čip a obrazový procesor. V těle Nikonu D700 je použit osvědčený obrazový procesor Expeed vybavený 14 bitovým A/D převodníkem a 16 bitovým zpracováním dat. Snímací čip je prakticky totožný s D3, je osazen inovovanými mikročočkami a integrovanou redukcí šumu. Rozměr čipu odpovídá rozměru filmového políčka. Nikon tento formát označuje jako FX. Použitá technologie je CMOS a jeho rozlišení je 12,1 milionu obrazových bodů v rozložení 4256×2832 pixelů. Výstupní formáty mohou být JPEG, nekomprimovaný formát TIFF a nebo RAW (NEF) v několika variantách – 12-ti nebo 14-ti bitový, nekomprimovaný a nebo ve dvou stupních komprese. Výchozí rozsah použitelných citlivostí je ISO 200 až 6400, který je možno uživatelsky rozšířit směrem dolů na ISO 100 a nahoru až na skutečně vysokých ISO 25600.

Obrázek č. 11 Obrázek č. 12
Obrázek č. 13

Nikon se tak i nadále drží relativně nižšího rozlišení, které však přesto dostačuje i na profesionální nasazení a které je kompenzováno skutečně vysokou obrazovou kvalitou.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • G 2
    G 2
    18.08.2008 11:17

    U te D3, taku ma CMOS.

  • Fotograf 59
    Fotograf 59
    18.08.2008 18:51

    zarkow: za 1.449 dolacu, ale je to jen pro Americky trh (Camera With USA Warranty), takze by jsi tam musel mit znameho. Ale ty ceny nechapu, proste polovicni nez jinde :o))

  • petr králík
    petr králík
    21.08.2008 01:16

    Srovnání objektivů a test 24-70 na Nikonu D700 zde + ukázkové fotky.
    http://www.nonstopphoto.com/technika/testy/srovnavaci-test-nikkor-24-70-f2-8.html

    Snad to pro přiblížení výkonu tohoto objektivu a Nikonu D700 bude stačit.
    :)

  • Honza Dobeš
    Honza Dobeš
    29.09.2008 23:24

    Diky za super clanek. Jen tak dal (znamkuji za jedna)

    jinak budu asi prvni majitel D3, ktery je s rozlozenim cen/featur u nikonu spokojen. ja proste vidim pridanou hodnotu u D3 narozdil od D700, uz jen 300 000 cyklu zaverky a 50ms blackout...

    proste jsem s novymy nikony maximalne spokojen :-)

  • Jaroslav Mareček
    Jaroslav Mareček
    09.05.2010 15:54

    Článek je poměrně fajn. Jenom nechápu autory firmwaru, proč proboha živého přestali podporovat USB mass storage, takže fotoaparát se po připojení k portu USB nedokáže tvářit jako disková jednotka, takže připojit fotoaparát a stáhnout z něj fotografie můžete buď pomocí proprietárního softwaru výrobce, nebo čtečky karet CF, což je poněkud nepohodlné, protože ne vždy a za všech okolností je něco z toho po ruce. Při té ceně, za kterou se to prodává, by výrobce na univerzálnost použití a pohodlí uživatele mohl skutečně dbát o něco víc. Jak trend ve vývoji firmware do fotoaparátů to považuji vyloženě za pitomost.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (39)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram