Test Olympus OM-D E-M5

Legendární řadu zrcadlovek OLYMPUS OM na 35 mm film ukončil nástup digitální fotografie. Nový OLYMPUS OM-D E-M5 otevírá novou, digitální řadu „zrcadlovek“ s elektronickým hledáčkem, vycházející z modelů PEN. Pojďme se na něj podívat v testu.

OLYMPUS OM E-M5 Test OLYMPUS E-M5 - je odolný vodě a prachu

Cena samotného těla OLYMPUS OM-D E-M5 by se měla pohybovat do 26 tisíc Kč. V kitu s novým objektivem 12–50 mm se cena vejde do 30 tisíc Kč. V balení s tělem OLYMPUS OM-D E-M5 v černém provedení bylo:

  • M.ZUIKO DIGITAL ED 12–50mm 1:3.5–6.3 EZ Černý
  • FL-LM2 Černý – blesk
  • BLN-1 Lithium-Ion baterie
  • BCN-1 Nabíječka baterií
  • Micro 4/3 krytka těla (BC-2)
  • Řemínek přes rameno
  • CB-USB6 USB kabel
  • CB-AVC3 Kabel audio/video
  • Software pro správu obrázků
  • Olympus Viewer 2 Software na CD-ROM
  • Návod k použití
  • Servisní karta

OLYMPUS OM-D E-M5 může využívat celého arzenálu Mikro 4/3 standardu Olympus, přes redukce i staršího 4/3 systému E i systému Olympus OM a závitu M-42 (vše s určitým omezením automatických funkcí).

Na první pohled zaujme E-M5 svým designem. Je to jeden z nejhezčích fotoaparátů, který jsem měl v ruce. Na retro designu je patrný silný vliv klasických filmových zrcadlovek řady OLYMPUS OM, i když se u E-M5 o zrcadlovku v pravém slova smyslu nejedná. Navíc design E-M5 potěší svojí funkčností, příjemným gripem a nově vytvořenými ovládacími prvky. Ve stavbě E-M5 OLYMPUS zúročil technické možnosti mikro 4/3 systému a to se příjemně promítlo do velikosti a váhy E-M5.

Konstrukce

Test OLYMPUS E-M5 -Pohled bez objektivu OLYMPUS OM E-M5
OLYMPUS OM E-M5 OLYMPUS OM E-M5
OLYMPUS OM E-M5 Obě barevná provedení
Řez objektivem Těsnění částí E-M5

OLYMPUS E-M5 je odolný vodě a prachu. Tělo je vyrobeno z hořčíkové slitiny, je dostatečně tuhé, pevné a zároveň velice lehké. Na horní straně, v nálitku, tvářícím se jako kryt hranolu s matnicí, je umístěn pevný elektronický hledáček. Nad čočkou hledáčku je opatřen sáňkami pro příslušenství. Tvar nálitku je zde využit jednak pro pohodlnější přiložení oka, jednak jako nosič příslušenství, prioritně zábleskového zařízení. Na horní straně jsou také umístěny ovladače, složené z kruhového voliče režimů, dvou kruhových ovladačů pro nastavení jednotlivých parametrů menu, spouště fotoaparátu, spouště videa a volitelného tlačítka.

Na zadní stěně je umístěn velký 3“ dotykový, výklopný displej, hledáček se snímačem přiblížení oka, křížový volič s potvrzením OK, 5 tlačítek s jasnými symboly a páčka pro zapnutí/vypnutí fotoaparátu. Vpravo nahoře je umístěn gumový nálitek pro lepší uchopení těla. Zde mně působil E-M5 problémy, buď jsem tělo nedržel pevně, nebo jsem nechtěně mačkal tlačítka umístěná na zadní stěně. Vyhnout se těmto efektům je patrně věcí cviku, hodně pomůže použití batery gripu, kde je mohutnější grip se spouští a ruka je posunuta mimo ovládání.

K ovládání můžeme počítat i dotykový displej, kde pouhým dotykem zaměříme, zaostříme a exponujeme snímek. Své využití tato, na první pohled libůstka určitě najde v ateliéru, nebo v makrofotografii.

Na čelní straně E-M5 je pouze kovový bajonet a jeho zámek. Celý povrch fotoaparátu je precizně zpracován a použité materiály odpovídají retrostylu designu E-M5. Já jsem měl k dispozici černé provedení těla i objektivu, vyrábí se ještě varianta s matně chromovaným povrchem.

Na spodní stěněje umístěn stativový šroub (mimo osu objektivu), konektor pro batery grip a prostorem pro Li-Ion akumulátor , krytý plastovými dvířky s aretací.

Ultrazvukové zařízení je již standardem, kromě automatického čištění lze vyvolat nuceně z menu. Rozměry těla E-M5 jsou 121,0×89,6×41,9mm a váha těla 425g.

Obrazový senzor a zpracování obrazu

V těle OLYMPUS E-M5 je použit nově vyvinutý vysokorychlostní 4/3'' Live MOS senzor 16,1 Mpx senzor o velikosti obrazového pole 17,3mm x 13mm. Senzor je optimalizován pro mikro 4/3 systém, pro použití širokoúhlých objektivů i teleobjektivů. Je vybavený filtrem primárních barev (RGB), hybridním IR filtrem, pevným LPF filtrem a anti-prachovým filtrem (Supersonic Wave Filtr ). Obraz je zpracováván technologií TruePic VI. Barevné profily lze volit mezi RGB / Adobe RGB. Pokročilé zpracování obrazu umožňuje využití celé „baterie“ efektů, Lze zvolit pět úrovní saturace, ostrosti a kontrastu, tři úrovně gradace snímku (High key, Normal a Low Key) a samozřejmě je také možné snímek zpracovat jako černobílou fotografii, případně jako tónovanou fotografii v sepiovém odstínu. Citlivost je nastavována automaticky od ISO 200 do ISO 25600 (i při aktivovaném blesku), nebo manuálně na hodnoty ISO 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12800, 25600. Celý proces je doplněn možností zapnutí NR – redukce šumu a šumového třístupňového filtru. Zpracovaný obraz je na paměťové médium ukládán ve formátu RAW, nebo JPEG -SHQ, HQ, SQ a SQ v šesti velikostech a komprimaci ¼,1/8 a 1/12. Uložení ve formátu RAW je možné doplnit o uložení stejného snímku ve formátu JPEG. Sériové snímání je zpracováno velmi rychle. Při rychlosti 9 snímků/sec vydrželo snímat 1,5 minuty. Video v HD rozlišení je již standardem.

Závěrka se stabilizátorem Pětistupňová stabilizace

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • m k 7
    m k 7
    28.05.2012 19:46

    Mně teda hledáček moc použitelný nepřišel - malý, úplně ujeté barvy a jas (a sladit se mi jej nepodařilo), o ručním ostření nemluvě...

  • watarin
    watarin
    22.02.2013 22:12

    První snímek po spuštění OM-D za 0,3s je absolutně nejrychlejší z testů na webu (běžně se uvádí 1,1 - 1,5s) a moje zkušenost je obdobná (soft body-1.2). J
    ak jste to dokázal? Děkuji za odpověď

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (2)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram