Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: „Moje /naše/ ulice“

Při zadávání tohoto tématu jsem měl na mysli zachycení různých situací, které se objevují na ulici reportážním způsobem, tedy živou, akční fotografii z běžného života. Převažovaly fotografie pořízené na dovolené a při zahraničních cestách, snímky vybrané z archivů.

Při zadávání tohoto tématu měsíce jsem měl na mysli zachycení různých situací, které se objevují na ulici reportážním způsobem, tedy živou, akční fotografii z běžného života. Jako obvykle se našli autoři, kteří se zadání vůbec nedrželi a zaslali snímky více či méně výtvarně laděné, nebo dokonce s tématem vůbec nesouvisející. Převažovaly fotografie pořízené na dovolené a při zahraničních cestách, snímky vybrané z archivů. Bohužel pouze několik málo fotografů bylo schopno nafotografovat na dané téma nové, zajímavé fotografie.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrum FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získal Stanislav Hořínek za fotografii autíčko, muž. Fotografie do tématu na srpen 2010 „Světlo a stín“ můžete posílat do konce měsíce.

Nejprve se zastavím u fotografií které, byť jsou co se tvorby týká staršího data, splňují zadání a navíc mají kromě popisu určité situace i hlubší význam. Snad nejvíce mne zaujala tato fotografie.

autíčko, muž

Snímek není technicky zcela dokonalý. Poledním sluncem nad hlavou fotografované osoby je vržen ostrý stín, tvář je špatně prokreslena. Centrální kompozice je vyvážena sice malým, ale barevně zajímavým prvkem, hračkou, autíčkem. Právě toto autíčko tažené dospělým mužem dává snímku zajímavý náboj. Jelikož takovou ani podobnou scénu určitě nepotkáváme na ulici každý den, musím autorovi kromě příslovečného štěstí, které je k pořízení fotografie nezbytně nutné, přiznat i pohotovost a smysl pro humor a nadsázku.

Podobně působí na diváka i druhá fotografie.

Vzpomínka

Soudě podle oblečení se tu u výkladní skříně s luxusním oblečením zastavila turistka a zavzpomínala na dobu, kdy měla podobné šaty sama na sobě. Na první pohled zcela banální pouliční scéna je zajímavá svými kontrasty. Jak kontrastem významovým, který je dán živou a neživou figurou i zobrazením odlišných prvků v oblékání, tak i kontrastem barevným. Obě dvě hlavní figury jsou dobře posazeny do ohnisek zlatého řezu, zarámování snímku na pravé a spodní části šedou fasádou přivádí pozornost na nejdůležitější prvky obrazu.

Třetí fotografií z této skupiny je snímek nazvaný Zvědavci.

Zvědavci

Jednoduchými výrazovými prostředky je zde, podle mého názoru, dobře vyjádřen soulad mezi obsahem a formou. Obsahem myslím tušené pohledy zvenku, z ulice do interiéru, který je minimalizován na stůl, židle a výraznou láhev, formou pak úspornou barevnou kompozici a dobrou práci s hloubkou ostrosti. Snad jenom té hnědé plochy v levé části fotografie je trochu moc. Úspornější výřez by diváka více soustředil na hlavní prvky, tady na láhev a postavy za oknem.

Druhá skupina fotografií jsou snímky různých pouličních situací, momentky, které někdy více a někdy méně zdařile charakterizují určitou lokalitu a život v ní. Pro ukázku jsem vybral fotografie zajímavé skladbou, kompozicí a schopností ukázat charakteristické momenty, určité časové zkratky.

V dešti

U stolku kavárny na rušné ulici sedí osamocená postava jejíž velkou část zakrývá otevřený deštník. Její samotu ještě více zdůrazňuje lidské hemžení daleko od ní, v pozadí. V černobílém podání vyniká a kontrastuje velká tmavá plocha uprostřed snímku proti světlým prvkům v popředí a pozadí fotografie. Právě rozvržení tonálně výrazných prvků vytváří zajímavou atmosféru této fotografie.

Další barevný snímek je námětově velice podobný i když byl vyfotografován ve zcela jiném prostředí a za jiných podmínek.

Čtenář

U stolku vyprázdněné pouliční kavárny sedí jediný člověk, vášnivý čtenář. Tato fotografie nemá tak silnou vypovídající hodnotu jenom proto, že autor podcenil konečnou úpravu, výřez. Postavy v levé části obrazu odvádějí částečně pozornost od hlavního motivu snímku, neostré a těžko identifikovatelné skvrny v dolních rozích fotografii neprospívají. Námětově a barevně zajímavý námět je částečně znehodnocen právě nepozorností při závěrečném zpracování.

Ze zcela jiného soudku je pokus o reportážní zachycení dramatické události.

a protest pop

Hlouček demonstrantů a proti nim vojáci, či policisté. Největším uměním v reportážní fotografii je zachycení vrcholného, nejdůležitějšího okamžiku. Na této fotografii je zatím patrný jakýsi klid před bouří, vrcholný okamžik patrně ještě nenastal, situace se zatím stále vyhrocuje. Řada policistů je pouze naznačena, ořez nebo absence širšího ohniska v tomto případě fotografii škodí. Na snímku jsou dominantní odpadkové koše s příběhem nijak nesouvisející. Při lépe zvoleném úhlu záběru by bylo možné je odstranit.

Celkově považuji zpracování tohoto tématu za méně zdařilé. Snad k dalším dílům našeho seriálu přistoupíte více kreativně a obdržíme větší množství kvalitních fotografií.

Milan Šusta

Téma na srpen 2010

Fotografie do tématu na srpen 2010 „Světlo a stín“ můžete posílat do konce měsíce. Seriál „Okem profesionála“ nabízí každému začínajícímu i pokročilému fotografovi možnost zpracovat zadané téma a nechat si své snímky zhodnotit profesionálem. Každý měsíc či dva je vypsáno nové téma a je jen na vás, jakým způsobem ho ztvárníte. Hodnotí se především nápad, kreativita a originální pojetí.

Fotografie na téma „Světlo a stín“ můžete posílat do 31. srpna 2010, 24:00 na adresu: fotoaparat@fo­toaparat.cz
Maximální počet fotografií: 2 (dvě)
Technické parametry: max. 500kB, max. 800 pxl delší strana
Hodnotí: profesionální fotograf Milan Šusta
Vyhlášení tématu najdete ve FotoBlogu.

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála