Test digitální zrcadlovky Konica Minolta Dynax 7D

Už je to tady, křičeli jsme kdysi na náměstí, ale nevěděli, co přijde. Tentokráte to trochu pozměníme. Opět můžeme zvolat „už je to tady“, ale dnes již víme, co přichází. Tedy alespoň v oblasti digitální techniky. Je to již nějaký čas očekávaná digitální zrcadlovka od firmy KonicaMinolta s označením Dynax 7D, s vestavěným stabilizátorem obrazu přímo na čipu. Více se o ní dozvíte v dnešním redakčním testu...

Trochu překvapením je absence malého monochromatického displeje, který zobrazuje základní údaje o expozici. To je trochu nevýhodné, protože tím lze tyto údaje sledovat jen na LCD displeji a v hledáčku.

Čip

Čip u Dynax7D úplnou novinkou není, ale to neznamená, že by mu to nějak ubývalo na kvalitě. Jedná se o čip stejných parametrů, jaký známe třeba u nového Nikonu D70 či profesionálního Nikonu D100. Je to modernizovaný CCD čip s rozlišením 6,1 MPix a velikostí APS-C (23,5mm x 15,7mm) prokládaný, pracující v primárních barvách s poměrem stran 3:2, stejným jako u kinofilmu. Pracuje s barevným režimem Natural sRGB(klasické sRGB), Natural+ sRGB (mírně zvyšuje konstrast a zostřuje obrysy) a Adobe RGB (barevný prostor se přidá k datům snímku). Pro Dynax7D byly vyvinuty nové vylepšené obvody Advanced LSI umožňující rychlé zpracování velkých dat. Zajišťují dobré zpracování obrazu při nastavené vysoké citlivosti a omezují šum.

Karty

Obraz se zpracovává metodikou CxProcesTM III. V plném rozlišení má snímek 3008×2000 bodů a to stačí na fotografii formátu A4 (20×30cm) v rozlišení 255 dpi, nebo na fotografii formátu A3 (30×40cm) v rozlišení 190 dpi. Citlivost čipu lze nastavit ručně od 100 do 3200 ISO, nebo nechat nastavené AUTO. Naexponované fotografie se ukládají na paměťové karty CompactFlash Typ I a Typ II, Microdrive, SD a MultimediaCard s doplňkovým adaptérem SD-SF pro CompaktFlash. Formát pro uložení je buďto JPEG, RAW, RAW + JPEG (kompatibilní s s DCF 2.0), DPOF (podporováno tiskovými funkcemi ve verzi 1.1), Exif 2.2.

Na 256MB kartu CompactFlash se vejde zhruba 30 snímků v RAW nebo 43 snímků v JPEG v nejvyšší kvalitě až po cca 485 snímků v JPEG v kvalitě standard.

Na ukázkových fotografiích je vidět nasnímaná noční scéna v různých nastavení ISO. Na první fotografii jsou výřezy z celé výšky políčka (2000pixel) a zmenšené na 25%. Je vidět, že zrnitost je v poměru k velikosti fotografie velmi malá, znatelná až u citlivosti 1600 ISO. Na druhé fotografii jsou výřezy ve 100% velikosti.

Různá nastavení ISO Výřezy ve 100% velikosti

Stabilizátor AntiShake

Nejvýraznější technickou novinkou, prozatím jinou firmou neuvedenou, je stabilizátor obrazu s technologií AntiShake umístěný přímo na snímači CCD a tvořící tak jeden kompaktní celek. Tento ojedinělý způsob umístění stabilizátoru obrazu byl sice již úspěšně uveden u kompaktních fotoaparátů Dimage A1 a A2, ale tentokráte se jedná o první pravou zrcadlovku s možností výměny objektivů a tím se u uživatele otevírá veliká univerzálnost využití stabilizátoru obrazu pro všechny objektivy Minolta Dynax AF (kromě objektivu AF Macro zoom 3×-1× /1,7–2,8) a objektivů kompatibilních s tímto bajonetem.

Výrobce uvádí, že je možné s jeho pomocí exponovat s časy delšími o 2 až 3 expoziční stupně. Mohu však potvrdit a je to patrné i na testovacích fotografiích, že jeho použití a univerzálnost je ještě větší. Nechci tím sice tvrdit, že dnešním dnem můžeme zahodit stativ, ale použití stabilizátoru přebírá docela velkou část jeho práce. Stabilizátor lze využít při nedostatečném osvětlení, za soumraku či zamračeného počasí (jako v případě testu) či při fotografování s teleobjektivem. Technologie AntiShake reaguje na pomalé pohyby těla i rychlé třesoucí se pohyby ruky. Systém s vysokou účinností pozná, kdy se jedná o třesoucí se nechtěný pohyb těla či ruky a kdy třeba pohybuje fotoaparátem úmyslně. Typickým příkladem je snaha vyfotit pohybující se předmět při sledování pohybu fotoaparátem a vytvořit tak ostrý snímek objektu s rozmazaným okolím, např. jedoucí auto. Často se nám stane, že neudržíme konstantní rychlost sledování objektu a výsledná fotografie potom tak trochu připomíná impresionistické pojetí. Se zapnutým stabilizátorem je vysoká pravděpodobnost, že se vám to nestane a výsledná fotografie odpovídá vaší snaze. Použití stabilizátoru je velmi snadné a přehledné, i když trochu odlišné od předchozích přístrojů A1 a A2, kde jste mohli efekt stabilizace obrazu vidět přímo v hledáčku či na LCD monitoru. Jak už jsem se zmiňoval v kapitole o hledáčku, sledování stavu použití stabilizace obrazu je vidět právě v hledáčku na pravé straně. Je zde sloupec diod, které se rozsvěcují při pohybu přístroje. Čím více diod svítí, tím větší je nestabilita. Máte tak hned přehled o tom, jak rychle se obraz stabilizuje a kdy můžete exponovat.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Milan Spurný milans
    Milan Spurný milans
    07.12.2004 08:46

    No ono v modu AUTO je citlivost 100-400. Potom v menu jsou 2 nastevení rozsahu citlivosti pro manuál: 100-1600 a druhé 100-3200. Standardně je zvolen manuální rozsah 100-1600. Pokud se chce člověk dostat na těch 3200, musí to v setupu prvně přepnout.
    Zkoušel jsem i pár fotek s bleskem 5600HSD a připadá mi vše korektní (netvrdím, že jsem vše již dokonale otestoval) - zkoušel jsem v labu také blesk přes synchro-kabel a zvolil jejich programové vyvážení WB pro blesk a vše mi opět připadalo zcela korektní. To jsou alespoň mé dosavadní zkušenosti...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    07.12.2004 10:58

    pro Petra W: používal jsem režim A a S,a tam mi ISO 3200 fungovalo
    pro Klacka: nevím u které fotografie máte pocit že jsem udělal neostrost schválně. u ohniska 675mm a čase 1/40s? nebo u času 0,5s? a nebo u ohniska 300mm a čase 1/30s? mé svědomí je čisté, a osobně neznám nikoho kdo by toto zvládl. Pokud vy někoho takového znáte, gratulujte mu za mne, je to člověk z výborným předpokladem pro focení.

  • Pavel Langer
    Pavel Langer
    07.12.2004 12:34

    ten stabilizator by se mi hodil do mojeho Canóna pak by 20D už neměl chybu :-))

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    07.12.2004 13:01

    pl: a co ti brání si koupit stabilizovaný objektiv? Uvidíš výsledek v hledáčku, stabilizace je účinnější a na Minoltu si ani nevzpomeneš ;)

  • Michal MARKO
    Michal MARKO
    10.12.2004 13:58

    hmmm 77mm filter to bude zase radosti :))) Dobra recenzia.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (23)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram