ZHODNOCENÍ, 5. DÍL, BARVY NAŠÍ PSÝCHE, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO

Přinášíme zhodnocení tématu zpracovaného na základě 5. dílu Školy barvy: BARVY NAŠÍ PSÝCHE. Mistr Jan Pohribný MQEP vybral a zhodnotil v článku Vaše fotografie.

Téma tohoto dílu mé školy barvy směřovalo především na osobní preference, ale také emoční stránku toho, co si pod pojmem barva představujeme. Možná také není důležité, jaká fotografie tentokrát zvítězí, ač samozřejmě vhodná, zajímavá, emočně působivá fotografie může vaši výpověď jedině umocnit. Ne každému se to podařilo, ale jak jsem řekl, šlo více o průzkum psychologického působení barev, které v příštích dílech budeme probírat mnohem podrobněji. Naše privátní preference totiž podvědomě nás někdy vedou i k námětům, které chceme fotografovat. A přirozeně naopak, barvy, které nám jsou nesympatické raději ze svého repertoáru vynecháme nebo je nějakým způsobem zkoušíme transformovat.

Ze zaslaných snímků a komentářů jednoznačně vyplývá, že dáváte nejčastěji přednost zelené. To samozřejmě může souviset s nastupujícím jarem – a také řada komentářů se na jarní náladu a proměny zelené odvolává. Je v tom jistě obsažen i uklidňující potenciál zelené, symbol růstu, přírody, naděje. A záleží, jako u každé barvy, na jejím odstínů, s jakou další barvou jí kombinujete, v jaké proporci je na snímku zastoupena a tak dále.

K těm klasickým příkladům působení zelené patří např. Krása pod vodou od Kahuda s kometářem: Zelená – kyslík – život – naděje – nebo Horská políčka od Stanislav Hořínek : Peruánská políčka nabízí zeleň všech odstínů a ta mně vždy zaujala. Hezký příklad i lidského podílu na variabilitě barev přírody. Snímek od Elimurka – Propojení poukazuje explicitně na naše elementární propojení s tím z čeho jsme vzešli: Zelená barva pro mě představuje harmonii, klid, prostor, propojení přírody s člověkem … Patří sem i Zelené ticho od Mirek V. nebo Energie stromu od Anassia a řada dalších. Nejvýtvarněji ovšem zpracoval zelenou Jiří Kolář1 ve svém impresivně pojatém a metodou ICM zpracovaném Jarním snění, které komentuje lapidárně: Na jaře mám odstíny zelené nejraději.


Krása pod vodou – Kahuda


Horská políčka – Stanislav Hořínek


Propojení - Elimurka


Zelené ticho – Mirek V.
 


Energie stromu – Anassia


Jarní snění – Jiří Kolář1

Jarní tématika a afinita k zelené je i průvodním znakem dalších snímků, které kombinují již více barev, ale zelená zde hraje klíčovou roli. Např. Jarní modrá a zelená od Br7 nebo třičtvrtiny od Rony Punch případně Barvy přicházejícího jara od Stasy Kiktenko, kde autor(ka) docela hezky využil lokální ostrost.


Jarní modrá a zelená – Br7


Třičtvrtiny – Rony Punch
 

Na druhém místě je bezpečně oblíbenost modré vzhledem k jejímu zklidňujiícímu, „mírovému“ potenciálu, ale i jisté zdrženlivosti, chladu, který má i své terapeutické odůvodnění. Takové se může jevit např. Medúzárium od Anassia, která napsala: Má oblíbená barva je modrá, tajemná a přitom uklidňující. Melancholicky působí také Podvečerní modrá od Míla Vildová: Často se toulám přírodou a tuhle podvečerní, namodralou atmosféru mám moc ráda. Ačkoliv příliš tuto podvečerní proměnu výrazného posunu barev do modré nevnímáme, fotoaparát to „vidí“ velmi zřetelně. S jemnými odstíny modré si také hraje Rony Punch na snímku stébel trávy proti obloze. Naopak s výrazným efektem modré pomocí luminografie pracuje jeptiška na foto V síti: miluji modrou…je to barva oblohy, barva moře, barva naděje…prostě modrá je dobrá!Ta patří společně s jejím modrým salónkem k tomu nejlepšímu, co bylo k tématu zasláno. Obě fotografie mají tvůrčí přesah a citlivost vidění.


Meduzárium – Anassia


Podvečerní modrá – Míla Vildová


Rony Punch

 

Ale abychom nekřivdili dalším barvám, je mezi vámi několik zastánců odstínů hnědé, jako například Rony Punch, který předvedl opět zajímavý pohled na předjarní stébla trávy, ale zejména žluté. Pozoruhodný příklad je například makro detail hmyzu od grga pitič: Většina snů má jen jepičí život, ke kterému dodává: žlutá – evokuje otevření se, dává impuls k navázání kontaktu. Zlatá od Matin Jelen má svůdnou energii, stejně tak Záře stromu od Hana Sl, která chytře využívá pouliční světlo, jako tvůrčí prvek.


Většina snů má jen jepičí život – grga pitič

Zlatá od Matin Jelen má svůdnou energii, stejně tak Záře stromu od Hana Sl, která chytře využívá pouliční světlo, jako tvůrčí prvek.


Zlatá – Martin Jelen
 


Záře stromu – Hana Sl

A ze žluté je to kousek do oranžové až broskvové, kde bezesporu vyniká něžný zarosený detail růže Peach Fuzz od drapka a zejména expresivně pojatý snímek od Petr52 Teplá převažuje, kde skrze zdařilé užití ICM zajímavě mísí pohybem kamery barvy, tak jako to na paletě a pak na plátně dělá skutečný malíř. Autor k tomu dodává: Na snímku převažují teplé odstíny, které dávají snímku pozitivní energii. Malá modrá oblast zde působí jako nutná chladná kompenzace.


Peach Fuzz – drapka


Teplá převažuje – Petr52

Jan Pohribný, MQEP

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr52
    Petr52
    08.05.2024 10:50

    Děkuji za komentář a hodnocení mé fotografie.

  • jeptiška_
    jeptiška_
    08.05.2024 10:53

    díky za celou sérii témat....vlastně jsem o tom, jak působí barvy, při focení samém nepřemýšlela....člověk to asi dělá nějak automaticky :-)

  • drapka
    drapka
    14.05.2024 13:57

    také děkuji za zhodnocení, skvělý článek a super téma :-)

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (3)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram