Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "Rychlost"

Vážení kolegové, děkuji za veliké množství fotografií, které mi k zadanému tématu došlo. Již při rozhodování o tom, co na vás budu tentokrát požadovat, mi bylo jasné, že právě téma rychlost nepatří mezi nejjednodušší.

Že „Rychlost“ nepatří mezi jednoduchá témata se potvrdilo hlavně tím, že jste si pletli rychlost s pohybem či dokonce s časem. Přitom pohyb i čas jsou kvalitativně jiné kategorie než je rychlost. Nicméně k samotné rychlosti jste zaslali mnoho zajímavých a velice kvalitních fotografií. Doufám, že mnoho zdařilých fotografií dostanu i k tématu na červenec a srpen: „Moje krásná dovolená“.

Při minulém hodnocení se, jak soudím z vašich komentářů, docela osvědčilo rozdělení zaslaných prací do určitých skupin a tak to tentokrát udělám opět. Navíc se pokusím k okomentovaným fotografiím splňujících určené zadání připojit i snímky podobné, které podle mého názoru zcela tématu nevyhovují.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrem FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získal Pavel Brčák za fotografii „3. kosmická“.

Půjdeme k jednotlivým fotkám. Veliké množství prací mělo jako svůj hlavní motiv člověka a jeho většinou sportovní činnost, která nějak souvisí s rychlostí či rychlost přímo vyžaduje.

O pohár starosty

Na fotografii vlevo je rychlost dokumentována orientačním běžcem. Dobrá sportovní fotografie zobrazující úsilí a napětí se k tématu hodí, dravost a rychlost aktéra je zde patrná. Úsporný výřez obrazu, lehce rozostřené pozadí sledováním běžce fotopřístrojem a zachycení sportovce v typickém pohybu jsou klady tohoto snímku. Druhý obrázek je naopak kompozičně nevyvážený, obsahuje mnoho zbytečných a rušivých prvků a tím celý dojem kazí. Věřím, že autor má ve svém archivu podobné snímky bez obrovského potrubí a zkroucených železných prutů.

Fanda jede Na kolotoči

Dvě velice podobné fotografie jejichž zpracování pomocí „švenkováním“ rozostřeného pozadí vyvolává pocity rychlosti. Díky výřezu a barevné kompozici se ta vlevo líbí více. U pravého snímku je chybou víc volného prostoru za postavou než před ní. To vždy působí na diváka násilně a nevyváženě a téměř centrální kompozice vlastní pohyb brzdí.

Mnoho z vás si spojuje rychlost se sportem a to převážně s cyklistikou, motorkami a automobilem. V těchto sportech samozřejmě vzniklo již hodně nádherných fotografií a také i zde je několik hezkých ukázek.

Ballon festival in Cambridge

Na fotografii ze sálové cyklistiky je zase více vidět pohyb. Fotografovat cyklisty v halách je veliký problém, světelné podmínky jsou tady téměř vražedné a na tom snímku je to patrné. Chybí polotóny, světelný efekt pod předním kolem ruší, cyklistka má odříznutou levou ruku, hlava splývá s pozadím. Z vlastní zkušenosti (dvacet let jsem fotografoval sport) vím, že to vlastně ani o moc lépe udělat nelze. Pravá fotografie je typický příklad, jak lze dokumentovat rychlost. Na neostrém a barevně dobře zvoleném pozadí je částečně neostrý aktér. Je jakýmsi nepsaným pravidlem, že u takových snímků, kdy je hlavní figura v neostrosti a tím evokuje pohyb a rychlost, musí být alespoň její část ostrá. Jinak by to byl pouze neostrý snímek. Tady je obličej a krk cyklisty přijatelně ostrý a zbytek již ne. Správně zvolený výřez a víc místa ve směru pohybu vše ještě umocní.

O něco rychlejší jsou motorky a také zde máme příklady.

Motokros

Dva snímky kde tu rychlost přímo cítíme. I když na fotografii vlevo není tolik technických „vychytávek“ autor výborně vystihl atmosféru trati a létající bahno a prach činí snímek dramatickým. Kompozičně je fotka dokonalá. Nejsem zrovna příznivcem širokých černých rámečků, ale budiž. Pravá fotografie je typický motoristický snímek, technicky dobře zvládnutý, zadání plně odpovídá. S radostí se vždycky na takovou fotku podívám.

Jízda autem a automobilový sport vás také docela inspirovaly, byť s různými výsledky.

Už tě mám Tatra

Opět dvě ukázky a z jedné ta naše rychlost přímo čiší. Pro mne tedy z té vpravo. Fotografie závodních cestovních vozů je samozřejmě technicky i záběrově výborná ale… To ta druhá, to je opravdu fofr, to se tady povedlo.

Kromě silnice je velice rychlý pohyb i na kolejích a zase alespoň dvě ukázky vašich prací.

Mašinka Metro Barcelona

Snímek který pracuje velice úsporně s barvami. Nevím jak se přesně jmenuje ten železničářský „kříž“, ale zde symbolizuje příkaz zpomal, zastav se, mohlo by se ti něco přihodit a za ním se řítí v liniích stylizovaná obluda. Čili nádherný věcný kontrast mezi klidem a rychlostí a také barevný kontrast pestrých a nepestrých barev. Druhá fotografie laděná v šedobílé škále je opět dokladem o dobře postavené lineární kompozici ve spojení rytmizujícími prvky. Figury v relativním klidu, tedy obě postavy, zábradlí, dva obrazy a linie nástupiště, kontrastují s jedoucí vlakovou soupravou, kterou vlastně na pozadí jenom tušíme.

Další poměrně velkou skupinou fotografií jsou snímky různých zvířat a domácích miláčků a to samozřejmě v nejrůznějších pohybových variantách často přecházejících až do rychlosti.

Toro

Tyto fotografie považuji v této zvířecí kategorii za nejzdařilejší. Snímek z “koridy“ je zajímavý nejen námětem, ale i celkovou atmosférou. I když toreador nemá svůj typický oblek a pravděpodobně se nejedná o profesionální boj, je tu vidět určité drama. To je zvýrazněno nejen barevností, ale také světlem a pohybem obou aktérů. Skákající pes na druhé fotografii je opravdu úžasný. Na první pohled celkem obyčejný záběr ale… Nádherně posazený do zlatého řezu, výraz zvířete, nenásilné rozdělení světlé plochy jemnou modrou úhlopříčkovou linií a pes jakoby se vznášel ve vzduchu. Na rozdíl od dramatické předchozí fotografie snímek až roztomilý.

Dostihy Rychlé kotě

A ještě dvě. Vlevo psí závody. Krásná fotografie zvířat v plném běhu, právě v zatáčce, kde se nejlépe rychlost spojená se silou a radostí s pohybu ukáže. Přestože na této fotografii jsou všichni tři psi v ostrosti, zdůraznění rychlosti vůbec neutrpělo, právě pomoci takto dobrého záběru je ještě silnější. Umístění v ploše snímku i barevné ladění je výborné. Ta druhá fotografie, to už je pohyb dost přehnaný a vůbec neevokuje rychlost. Možná by na klidném pozadí snímek vyzněl o něco lépe. Takto je to pro mne celé dost velký zmatek a spíše náhoda než vážnější experimentování. Je toho na té fotografii všeho nějak moc a vlastně vůbec nic. To je jen jedna ukázka z celé řady podobných záběrů.

Dostihy Petrzalka Torlus

Koně a dostihy jsou pro fotografy to pravé, kde je pohybu a rychlosti více než dostatek. Skýtají plno opravdu velice dramatických situací. Bohužel tady je nevidím. Celkem banální doběh do cíle dostihu, celkový záběr spíše dokumentačního charakteru by určitě pořádající závodiště jako dárek uvítalo. Je to pohyb, je tu i rychlost, ale takových je. I druhá fotografie neobjevuje nic mimořádného, navíc je odříznutý zadek prvního koně, z jezdce na druhém zbyla jen čapka, horizont ubíhá, kůň má neostrostí deformovanou nohu. To vše by se dalo tolerovat, kdyby byl záběr mimořádně dramatický. U tohoto jde spíš o chyby.

Nakonec máme nádherné experimenty, fotografickou tvorbu a nápady.

Rychlost 00 3. kosmická

Neumím si představit autora, který má ve svém archivu fotku šneka pod jedoucím autem. Věřím, že tyto fotografie byly vytvořeny pouze pro tento náš seriál, a děkuji za to. Takže ten šnek. Opět bezvadný nápad okořeněný fórem. Tady je ta rychlost opravdu velice čitelná. Navíc kompozice, významový kontrast, barevné členění, ostrost a neostrost: vše na dobré úrovni. A druhá fotografie je z trochu jiného soudku. Podněcuje fantazii, hraje trochu na city. Výrazné barevné kontrasty, střídání linií, prostor rozdělený do několika segmentů a dramatické úhlopříčky dávají tušit autora již vyzrálého. Vlastně oba autoři asi dobře vědí, jak svou fotografií sdělit pocity a promluvit k divákům. Oběma tleskám.

A to je pro tentokrát vše. Nenechte se odradit, fotografujte a posílejte fotografie do červencového a srpnového tématu „Moje krásná dovolená“.

Milan Šusta

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála