Fotoaparát.cz

Zpracování tématu: "Okna a okénka"

Milí kolegové, vážení fotografové. Zase máme jeden měsíc pryč a já sedím u počítače, prohlížím vaše snímky a snažím se je hodnotit.

Chtěl bych předem zdůraznit, že každé takovéto hodnocení je pouze vyjádřením subjektivního, v tomto případě mého, názoru na činnost někoho jiného. Objektivně mohu u vašich fotografií určit pouze velikost, kterou bych změřil měřítkem. Nic víc. Velice rád si vždy po uveřejnění hodnocení pročítám vaše komentáře, ze kterých je patrné, že moje snažení takto, tedy jako subjektivní, berete a chápete. Dalším aspektem, kterého se vždy držím, je to, že u zaslaných prací nechci znát autora. Tím je dána plná anonymita hodnocení.

Teď již půjdeme k věci. Podle mimořádně velkého množství fotografií lze usuzovat, že toto téma vás zaujalo. Dostával jsem velice zdařilé práce a dokonce můžu říci, že tentokrát mezi nimi nebyly vůbec žádné „propadáky“. Nic co bych mohl (i když to dělám nerad) nějak zásadně kritizovat. Samozřejmě, že hodnotit pouze dobré a kvalitní fotky je příjemné, i když obtížnější. Doufám, že stejný úspěch u vás bude mít i téma na červen: „Rychlost“.

Za vaše snažení jsme ve spolupráci s Centrem FotoŠkoda připravili malou odměnu pro autora vybrané fotografie. Tentokrát ji získal Tomáš Vimmr za fotografi „Snídaně u okna“.

Pro opravdu mimořádně velké množství zaslaných snímků jsem je musel rozdělit na několik podskupin, které jsem pracovně pojmenoval na „1 – pohled z okna“, „2 – pohled do okna“, „3 – pohled na okna“ a konečně „4 – pohledy různé“, kam patří taková díla, jež jsem nebyl schopen jinam zařadit. Podle těchto skupin vám zde budu některé fotografie prezentovat.

Tedy první skupina – pohledy z okna:

Snídaně u okna

Čtyři fotografie, každá jiná, ale sjednocuje je to, že jsou vždy pohledem z okna. Pokaždé z nějakého jiného a pokaždé na něco jiného. První snímek u nás vyvolává pocity melancholie, zasněnosti i určité staromilnosti. V šedé stupnici prezentovaný pohled jakoby zamlženým oknem do krajiny je emotivní snímek navozující určitou atmosféru. Podle mého názoru uměle vytvořená „vinětace“ objektivu a lehká neostrost dělá fotografii mnohem starší, téměř z 19. století. Další snímek je naopak velice moderně pojatý průhled na fotografovanou postavu, zajímavě a určitě jen pro tuto příležitost připravenou. Centrální kompozice přivádí v tomto případě pozornost k hlavnímu motivu a monochromatické popředí zdůrazněné svislými liniemi společně s tonálně odlišným pozadím umocňují prostorovost. Třetí fotografie vyjadřuje dramatický pohled z okna automobilu a evokuje pocit téměř zběsilé noční jízdy. Velice expresivní pozadí vyvolává dojem rychlého pohybu a naproti tomu střízlivě barevně laděný interiér auta s prosvítajícími měřicími přístroji zase pocit bezpečí. Nevím, jestli autor zkoušel několik variant tohoto snímku, ale myslím si, že ruka řidiče na volantu by fotografii ještě vylepšila. Čtvrtý obrázek této minisérie je pro mne pravým opakem. Velice uklidňujícím dojmem působí fotografie dívky dívající se z okna. Jakoby v šerosvitu zakomponovaná figura s hlavou opřenou o ruku se zaujetím a možná i s určitými obavami pozoruje svět, který je pro ni zatím oddělen okenním sklem.

Je mi opravdu velice líto, že nemám dost prostoru pro komentování dalších výborných snímků. Některé z nich alespoň ukáži.

Okno V okně po osmnácté jamce

Další skupinkou jsou pohledy do okna. Ono dívat se cizím lidem do oken a ještě při tom fotografovat chce určitou dávku odvahy, trochu drzosti, pohotovosti a dobré přípravy. Je to určitý druh živé, momentní fotografie. Tady již bylo snímků méně a proto mohu být stručnější.

Zvědavec Dva za oknem Dáme si do bytu dáme si vázu...

Typická momentka, tedy fotografování lidí, kteří neví, že jsou objektem našeho zájmu. Vždy má vypovídající hodnotu. V tomto případě je zachycen starší pán se sluchátky, které asi nejsou pro tuto generaci typické. Právě pro toto spojení a pro jeho výraz se mi fotka velice líbí. Druhý snímek je již jiná situace. Děti pravděpodobně věděly o tom, že je někdo fotografuje, a proto výraz té zadní figury již není zcela bezprostřední. Přesto i tato fotografie je dobře zvládnuta a má určitý dokumentární význam. Třetí fotografie pro mne znamená, jak je vše pomíjivé, a ukazuje, co vlastně po nás může zůstat. Nevábná otlučená zeď, černý otvor místo okna a několik figurek. U momentek se na kompoziční pravidla až tak moc nehledí, přesto obě dvě fotografie nevybočují ze zažitých zvyklostí. Ten třetí snímek můžeme řadit k „nalezeným zátiším“. I tady je ten hlavní motiv v uznávané třetině obrazu, trochu mi ale vadí silně se kácející linie, jež jsou ještě zdůrazněny okapem v pravé části. Částečné vyrovnání v grafickém editoru by obrázku určitě prospělo.

Pohledy na okna. Velice silně zastoupeny převážně fotografiemi více či méně výtvarnými. Mnoho autorů dokázalo, že mají cit pro estetické vyjádření, a předvedlo opravdu výborné práce. Ukážu několik z nich, které se mi jeví jako nejzdařilejší.

Dobříš Different

Tyto fotografie na mne působí již jako grafické obrazy. To, že teorie fotografie mluví o lineárním a tonálním řešení obrazu, je u nich perfektně zvládnuto. Pravidelné a rytmické střídání jednotlivých linií a tónů, dokonale vyplněná plocha obrazu, nic zbytečného, co by odvádělo pozornost diváka, to jsou přednosti těchto snímků.

Láhev dávno dopitá

U těchto tří fotografií, a bylo jich víc, mne zaujala kvalitní práce se světlem. Dokazují, že světlo a stín jsou nosnými prvky fotografické tvorby. Dobře zvládnuté světelné rozdíly, v případě první fotografie modelovaní prostoru šikmým světlem, u fotografie druhé kontrast mezi různě osvětlenými částmi obrazové plochy a ve třetím případě vhodný doplněk v kompozičně vhodném místě, to vše dokazuje vyzrálost autorů a jejich cit pro fotografii a výtvarnou tvorbu.

Poslední skupinka fotografií jsou snímky, které jsem nedokázal jinak zaškatulkovat, a proto jim dal nálepku „různé“. Jako u předešlých jsou mezi nimi snímky výrazně výtvarného charakteru, fotografie ladění dokumentárního i obrázky humorné a úsměvné.

Wall window Okno, které nelze otevřít Okno

Také tyto fotografe, stejně jako v předchozí sérii, pracují se světlem a stínem, ale zde je zdroj světla, v našem případě okno, zcela potlačen. Zůstal po něm pouze světelný efekt. První fotografie světelný artefakt perspektivně deformuje a dodává do něj ještě další stíny jiných předmětů. Proto tato fotografie nepůsobí tak „čistým“ dojmem jako dvě následující. Dost rušivě působí zapomenutá polička na stěně v levé horní části. Fotografie druhá je již o něco přehlednější, světelný efekt není deformován a stín schodišťového zábradlí jej ozvláštňuje. Přesto se domnívám, že toho schodiště je v obraze zbytečně hodně, že větší výřez by fotografii ještě zdůraznil. Třetí snímek se mi zdá být nejčitelnější, kompozičně vyvážený a svou úspornou tonalitou zcela přesvědčivý.

Okno Okýnko

Tyto tři snímky jsou velice zajímavé hlavně tím, že mají výtečný nápad. Tedy ne ty fotografie, ale jejich autoři. A za nápad se vždy a v každé společnosti dobře platí. Je to zcela absurdní v téměř zbouraném objektu nechat okno, ale přesto výtečné. Je to legrace a zároveň hluboce filozofický námět. Právě proto mne tato fotografie zaujala. Několikrát jsem si zakrýval ty kameny v popředí až jsem usoudil, že tam patří, že snímku dodávají prostor a hloubku. Dalším snímkem je zcela neobvyklý pohled, žabí perspektiva, situace, kdy se oknem stal kanálový otvor s mříží. Opět zajímavý nápad, navíc dobře technicky zvládnutý. Tmavě rámovaná fotografie s jasným světlem ve zlatém řezu lahodí oku diváka. Tušení něčeho živého na povrchu země, v tomto případě barevných květin, ostře kontrastuje s tmou a chladem podzemí. I třetí a již poslední snímek je neobvyklý a proto zajímavý. Uprostřed zbořeniště, kde z okna zbyl jen otvor, se náhle objevil civilizační prvek v podobě čerstvě vypraného prádla. Ačkoliv zbouráním a ničením něco končí, lidstvo, byť personifikováno v tomto případě intimními částmi svého oblečení, zůstává stále.

Bohužel více se mi do tohoto hodnocení nevejde. Přeji vám mnoho podobných fotografických úspěchů, třeba už v červnovém tématu „Rychlost“, a dobré světlo.

Milan Šusta

Pro vaši informaci, jak jste zpracovali minulá témata seriálu Okem profesionála