Fotoaparát.cz

FotoTrend: Zrcadlovky bez zrcadla

V oblasti digitálních fotoaparátů se stále více prosazují "zrcadlovky bez zrcadla". Další a další výrobci představují své modely, které jsou čím dál lepší a v amatérské třídě začínají konkurovat zrcadlovkám. V článku se na tento FotoTrend podíváme zblízka.

„Zrcadlovka bez zrcadla“, kompaktní fotoaparát s výměnnými objektivy, „hybridní DSLR“ a další označení je možné použít pro relativně nedávno vzniklou kategorii fotoaparátů, které disponují výměnnými objektivy a snímači jako digitální zrcadlovky, nemají však zrcátko a jejich rozměry jsou jen o málo větší než u kompaktních fotoaparátů. Smutným faktem je, že se zatím neuchytilo žádné krátké a výstižné označení pro tuto skupinu fotoaparátů, přestože nejstarší model je na trhu už téměř dva roky.

Cesta ke vzniku „zrcadlovky bez zrcadla“

Základem všech „zrcadlovek bez zrcadla“ je živý náhled. Díky absenci zrcátka a tím i optického hledáčku (jako mají DSLR), jsou tyto přístroje prakticky neustále v režimu živého náhledu – buď přes displej, nebo přes elektronický hledáček. Tento princip využívají například kompaktní fotoaparáty už mnoho let, v případě kompaktů je ale situace jednodušší. Elektronika nemusí být tak výkonná a ostření (které funguje na principu detekce kontrastu v obrazu) nemusí být tak přesné, protože hloubka ostrosti u kompaktů je velká. Nejprve tedy museli výrobci zvládnout potřebné technologie.

Je nesmysl vyrábět fotoaparát, o který nebude mít nikdo zájem. Před několika lety vlastnili digitální zrcadlovku jen profíci a nadšenci, kteří na ní byli náležité hrdí a neměli nejmenší potřebu pořizovat nějakého hybrida. Stejně tak zbytek světa vesele fotil kompakty, mezi kterými hořel boj „čím víc megapixelů, tím lepší fotka“, a o kvalitu snímků se nikdo příliš nestaral. Pak se ale situace změnila. Navyšování rozlišení kompaktů už nebylo možné, výrobci se zaměřili více na funkce a kvalitu. Také digitální zrcadlovky začaly zlevňovat a stále více uživatelů kompaktů požadujících vyšší kvalitu fotografií přecházelo z kompaktů na zrcadlovky. Museli si zvykat na hledáček a na to, že jak bude fotografie vypadat, se uvidí až po vyfotografování snímku. Výrobci zrcadlovek na tento trend zareagovali právě živým náhledem, který v amatérské oblasti poprvé nabídl Olympus E-330 v roce 2006. Náhled sice sloužil jen ke komponování a nesimuloval nastavení expozice, ale byl tím prvním krokem, který motivoval ostatní výrobce.

Olympus E-330

S tím, jak amatérské zrcadlovky zlevňovaly, zmenšovaly se a stávaly se dostupnějšími, přibývalo i fotografů, kterým kompakt nestačil a pokukovali po něčem lepším. Skok mezi kompaktem a zrcadlovkou byl ale stále velký, a tak výrobci hledali mezičlánek. Koncept fotoaparátu, který by byl kompaktní, ale zároveň poskytoval výhody zrcadlovky. A vznikla „zrcadlovka bez zrcadla“. Technologie živého náhledu už tu byla, stačilo tedy odstranit zrcátko. Zmizel i velký optický hledáček, naopak zůstal velký snímač a možnost výměnných objektivů. Ty se sice konstrukčně liší, protože jsou blíže k snímači než u DSLR, často lze ale s adaptérem použít i optiku ze zrcadlovek.

První nesmělé 4/3 krůčky

První „zrcadlovkou bez zrcadla“ byl v roce 2008 představený Panasonic Lumix G1. Fotoaparát systému Micro Four Thirds (4/3 systém upravený pro kratší vzdálenost mezi objektivem a snímačem) měl Live MOS senzor o poloviční úhlopčíčce než má kinofilmové políčko – tedy stejný jako DSLR Olympus. Poskytoval srovnatelnou kvalitu snímků jako základní zrcadlovky s 4/3 snímači, měl ale menší rozměry a byl lehčí. Nevýhodou nového systému Micro 4/3 byl nedostatek kompatibilních objektivů. Bylo sice možné použít adaptér a objektivy Four Thirds, ty byly ale větší a fotoaparát částečně přišel o svou hlavní konkurenční výhodu.

Panasonic Lumix DMC-G1

V roce 2009 se už objevilo několik Micro 4/3 fotoaparátů. Panasonic představil vylepšený model Lumix GH1 a o půl roku později Lumix GF1, který měl výrazně menší rozměry než jeho předchůdci a stále se zmenšující amatérské zrcadlovky. Také se rozrostla nabídka objektivů. Nezahálela ani společnost Olympus, která na vývoji Micro 4/3 spolupracovala. V polovině roku byl představen Olympus PEN E-P1. Byl to celkem malý stylový fotoaparát s retro designem, bohužel jeho použitelnost omezovala absence vestavěného blesku – Olympus se snažil zahrát na city, protože podobné fotoaparáty vyráběl i v době kinofilmu. Po zákazníky, kteří vyžadovali kromě vzhledu i funkce, připravil na konec roku PEN E-P2, který bylo možné dovybavit elektronickým hledáčkem a měl i vylepšené funkce (AF, video…). Nešlo ale o nic převratného, v té době už byl tvrdým konkurentem malý Lumix GF1 s bleskem.

Panasonic Lumix GH1 Panasonic DMC-GF1
Olympus E-P1 Olympus E-P2

„Bezzrcadlovky“ s APS-C snímačem

Začátkem roku 2010 zatím klidné vody „bezzrcadlovek“ ovládané firmami Panasonic a Olympus rozvířil Samsung. Představil fotoaparát Samsung NX10, který měl, na rozdíl od dosavadního systému Micro 4/3, snímač velikosti APS-C (1,5× crop) – stejné velikosti jako většina digitálních zrcadlovek. Výhoda je jasná. Větší snímač = kvalitnější snímky s menším množstvím šumu. Nevýhodou jsou pak větší objektivy i samotný fotoaparát. Přesto se firmě Samsung podařilo do příjemně malého těla vměstnat i blesk a elektronický hledáček. Technologický pokrok je znát. NX10 se tak stal zajímavým modelem i pro některé fotografy s DSLR, protože kvalita fotografií je srovnatelná, ale v menším balení. Zásadní nevýhodou je, jako i dříve u Micro 4/3, nedostatek objektivů. Svůj druhý model NX5 představil Samsung začátkem června 2010. Je funkčně odlehčenou a levnější variantou k NX10.

Samsung NX10 Samsung NX5

Olympus a Panasonic s Micro 4/3 fotoaparáty také nezaháleli. Začátkem roku 2010 se Olympus PEN E-PL1 konečně dočkal vestavěného blesku a měsíc poté přišel i Panasonic s novinkou. Představil hned dva fotoaparáty – Lumix G10 a Lumix G2. Pro méně náročné fotografy je určena G10, „vlajkovou lodí“ je G2. Poprvé se tak změnil dosavadní trend neustálého vylepšování jediného modelu. Cílová skupina zákazníků je už tak velká, že je nutné rozšířit nabídku – i když rozdíly mezi G10 a G2 nejsou dramatické (video, výklopný displej a cena).

Panasonic Lumix G10 Panasonic Lumix G2

Další firmou, která naskočila do rozjíždějícího se vlaku, je Sony. V květnu 2010 představila rovnou dva modely svých „zrcadlovek bez zrcadla“ – NEX-5 a NEX-3. Opět se jasně ukazuje, že trh už potřebuje širší nabídku. Oba fotoaparáty mají APS-C snímač a nasadit lze objektivy s bajonetem typu E. S příslušným adaptérem je možné použít objektivy pro DSLR Sony Alfa.

Sony NEX-5 Sony NEX-3

Leica – kategorie sama o sobě

Zatímco všichni výrobci připravovali kompakty s výměnnými objektivy pro širokou veřejnost, Leica se vydala vlastní cestou, navázala na tradici. Již v roce 2006 představila model Leica M8, digitální dálkoměrný kompakt s výměnnými objektivy. Následovala Leica M8.2 a Leica M9, která má dokonce snímač velikosti kinofilmového políčka. Tyto fotoaparáty však stojí mimo hlavní proud. Nemají automatické ostření, takže nejsou pro běžného uživatele, a také cena přes sto tisíc korun může začínajícího fotografa odradit. Nelze tedy říct, že by patřily do tohoto FotoTrendu.

Kam směřuje FotoTrend

Kam se budou „zrcadlovky bez zrcadla“ ubírat dál? S jistotou lze říci, že tato kategorie fotoaparátů má budoucnost. Zvlášť mezi fotoamatéry přecházejícími z kompaktu na něco kvalitnějšího mají „bezzrcadlovky“ šanci na úspěch, protože nabízejí mnoho možností a kvalitu zrcadlovky v malém a lehkém těle. A získat tuto cílovou skupinu byl i záměr výrobců.

Těla přístrojů se budou postupně vylepšovat. Technologickým tahounem pro tuto kategorii budou zrcadlovky, na jejichž základech jsou fotoaparáty založené. Lze tedy očekávat třeba pozvolné navyšování rozlišení a citlivosti jako u DSLR. Naopak bezzrcadlová konstrukce umožňuje použití funkcí známých z kompaktů. „Zrcadlovky bez zrcadla“ budou umět třeba vysokorychlostní snímání, které je u zrcadlovek omezené rychlostí zrcátka. Výrobci také zapracují na ostření. To využívá stejnou metodu jako u kompaktních fotoaparátů (detekci kontrastu), ale kvůli malé hloubce ostrosti musí být přesné a pokud možno rychlé. Nyní za DSLR stále zaostává.

I tato kategorie fotoaparátů se časem rozdělí na několik skupin zaměřených na náročné a začínající uživatele. Kdo ovládne trh zatím není jisté, ale nejspíš ten, kdo nabídne nejširší příslušenství. Dobře nakročeno má systém Micro 4/3, který prosazují Olympus a Panasonic. Nabídka objektivů je slušná a i kompatibilní objektivy zrcadlovek Olympus jsou díky 4/3 systému malé a lehké. Ostatní výrobci sází na APS-C snímače, které nabízejí lepší kvalitu fotografií, ale také vyžadují větší objektivy. Byť těla přístrojů s APS-C snímačem jsou srovnatelná s těmi s Micro 4/3, právě velikost objektivu může hrát roli při rozhodování o koupi.

Do souboje se zatím nezapojili dva významní hráči na poli zrcadlovek: Canon a Nikon. Pokud by tyto firmy představily své fotoaparáty kompatibilní se stávajícími objektivy, měly by konkurenční výhodu. Zase je tu ale problém s velikostí. Objektivy pro fullframe DSLR na „bezzrcadlovce“ by byly nesmyslně veliké a mezi objektivy pro APS-C není takový výběr a často bohužel ani kvalita. Je však pravděpodobné, že Canon a Nikon si nenechají tuto příležitost ujít. Můžeme se tedy těšit, co nám přichystají.

Každopádně nastartovaný trend „zrcadlovek bez zrcadla“ bude pokračovat a čekají nás zajímavé časy. Pokud máte vlastní názor na budoucnost této kategorie fotoaparátů, napište komentář.

Zrcadlovky bez zrcadla které jsme testovali:
Panasonic Lumix G1
Panasonic Lumix GF1
Olympus PEN E-P1
Samsung NX10