Kdo hledá kvalitní portrétní objektiv, určitě má v hledáčku i Sigmu 135mm f/1.8 ART. Objektiv papírově vypadá dobře, ale jak si vede v praxi a jaký je třeba v porovnání se Sigmou 85mm f/1.4 ART?
Úvod
Mezi portrétní objektivy se počítají takové, které mají přepočtené ohnisko mezi 50 mm a 135 mm a které mají dobrou světelnost – f/2 a lepší. Testovaná Sigma je na horní hranici, co se ohniska týče. Z toho vyplývá, že je objektiv nejvhodnější na full frame těla, na „crop“ tělech se přepočtené ohnisko, chcete-li úhel záběru, mění spíše na teleobjektiv a není zcela ideální pro portréty.
Tento objektiv není jediný portréťák Sigmy, vlastně jich je pěkná řádka a vybere si mezi nimi snad každý, ať už preferuje jakékoliv ohnisko. Novinkou podzimu 2018 je pevná čtyřicítka, nicméně když se budeme bavit o již zaběhnutých objektivech, je tu třeba Sigma 50mm f/1.4 ART, Sigma 85mm f/1.4 ART a relativní novinka Sigma 105mm f/1.4 ART.
Všechny tyto objektivy jsou mezi portrétními fotografy hodně oblíbené díky jejich dobrému poměru cena/výkon – hlavně v porovnání s podobnými objektivy Nikonu a Canonu.
Různá ohniska znamenají, že se objektivy hodí na jiné žánry, což třeba v případě padesátky znamená nejen portréty ale i reportáž, u testované „stopětatřicítky“ bych k portrétům přidal i žánr krajinářské fotografie, pro kterou je ohnisko 135 mm velmi zajímavé.
Parametry
- Ohnisko: 135 mm
- Pro formát: full frame
- Úhel záběru: 18,2 °
- Počet lamel clony: 9
- Rozsah světelnosti: f/1.8–16
- Minimální zaostřovací vzdálenost: 87,5 cm
- Maximální zvětšení: 1:4.3
- Průměr filtru: 82 mm
- Konstrukce: 13 optických členů v 10 skupinách
- Rozměry (průměr×délka): 91,4 mm×114,9 mm
- Hmotnost: 1130 gramů
- Pro bajonety: Nikon F, Canon, Sigma, Sony E
Design a ergonomie
Když objektiv vezmete do ruky, poznáte, že se jedná o Sigmu z řady ART. První poznávací znamení je hmotnost a celkem velké rozměry. Druhým poznávacím znamením je použití velmi kvalitních materiálů, tedy dobře dílensky zpracovaná kovová konstrukce. To je příčinou oné vyšší hmotnosti.
Objektiv by se dal popsat jako velký kus skla. Tělo se skládá z kovového kousku, na kterém jsou umístěny přepínače a náhled zaostřené vzdálenosti, a velkého pogumovaného ostřícího prstence. Na první pohled mě napadlo, že si budu omylem přeostřovat, ale ani jednou se mi to při testování „nepodařilo“.
Mnohem zajímavější jsou ony přepínače. Jeden mění ruční a automatické ostření, druhý omezuje ostření na 0,875–1,5 m a 1,5 m až nekonečno. To přijde vhod, pokud fotíte portréty – tedy aspoň metr a půl od roviny snímače, přičemž portréty se tímto objektivem moc fotit pod metr a půl nedají, to už jsou spíše detaily.
Rozhodně je třeba Sigmu pochválit, že umožnila ostření už od 87 cm, podobné objektivy začínají často na metru a dále, takže tímto objektivem zvládnete fotit i trošku detaily, což u portréťáků není moc běžné. Nicméně zde o makru mluvit nemůžeme.
Testy optického výkonu
Test jsem provedl na Nikonu D610 za použití stativu, předsklopení zrcátka a dálkového ovládání. Výřezy označené jako „Střed“ pocházejí ze středu snímku (± pár procent pro zachycení scenérie pro lepší vyhodnocení), ty označené jako „Kraj“ nepochází z úplného rohu, ale z dolního okraje a ještě byly posunuty mimo střed dané hrany. Je to z praktického důvodu – úplný roh tvoří jen pár procent z plochy snímače, kdežto tato část vypovídá o větší ploše.
Když se podíváme na střed snímku, vidíme velmi dobrou kresbu již od plně otevřené clony, nicméně pozorní si všimnou, že po přiclonění na f/2.8 přibude hodně mikrokontrastu. Potom je kresba opravdu výborná až do clony f/11, kde se začíná zhoršovat kvůli difrakci.
Velmi podobné tendence vidíme i na okraji snímku – až na to, že tam se při přiclonění na f/2.8 mikrokontrast zvyšuje ještě výrazněji. Nicméně už kresba na cloně f/1.8 je velmi dobrá, pouze lze pozorovat známky vinětace. Klíčové je, že se na kontrastních hranách neobjevuje chromatická aberace.
Vinětace
Běžně bývá u portrétních objektivů trošku problémová a v přiměřené míře ztmavené rohů snímků nalezneme i zde, ale je v běžných mezích a s přicloněním (druhý a třetí snímek) rychle mizí.
Zkreslení
U portrétního objektivu je zkreslení velmi nevyžádané, a proto inženýři v Sigmě zapracovali, aby se neobjevilo ani u tohoto objektivu, který by vzhledem ke svému celkem dlouhému ohnisku mohl mít mírné poduškovité zkreslení. To je naštěstí v rozumné míře, tedy téměř nepozorovatelné.
Odlesky
Ještě si vzpomínám na test Sigmy 85mm f/1.4 ART, kde odlesky mohly dělat trošku problémy – hlavně v přímém protisvětle, takže jsem byl hodně zvědavý, jak si v Sigmě s tímto problémem poradili a zdali za těch několik let vývoje přišli s lepším řešením.
Odpověď je celkem jednoznačná – odlesky v protisvětle jsou výrazně lepší. Nedochází k tak znatelné ztrátě kontrastu, k tzv. „prasátkům“, nezvyšuje se zásadně ani úroveň chromatické aberace.
Ostření
U portrétního objektivu je důležitá hlavně přesnost a rychlost není až tak klíčová. To však neznamená, že by objektiv měl být pomalý. Tato Sigma má omezovač ostření, který dokáže zvýšit rychlost zaostření, což u tohoto objektivu pomáhá.
Portréty na méně než metr a půl fotit nebudete, takže můžete celkem bezpečně nastavit limiter na 1,5 m až nekonečno a až po dlouhé době budete fotit detaily, tak přepnete pod metr a půl.
V praxi je ostření bezproblémové, dostatečně rychlé i přesné. „Odpadových“ špatně zaostřených fotek jsem měl za test minimum, a pokud byly, tak to bylo nejspíše vinou fotografa.
Noc a bokeh
Portréty se fotí i za horšího osvětlení nebo v noci, což s sebou přináší obtíže s okolními světelnými zdroji a výzvu v podobě hezkého bokehu.
S tímto se objektiv popral na výbornou a bokeh je opravdu hezký.
Přední a zadní bokeh ve dne
Abychom nemluvili jen o noci, klasický „zadní“ bokeh je hezký, ale u tohoto objektivu se mi velmi líbil i „přední“ bokeh, tedy rozostřené objekty mezi objektivem a předmětem v hloubce ostrosti.
Když přejdeme do praxe, předního bokehu lze využít i při focení krajiny. Obecně na krajinu je objektiv celkem zajímavou volbou.
Závěr a konkurence
Celkově je Sigma 135mm f/1.8 velmi povedený objektiv, který v podstatě nemá žádnou výraznější slabinu, minimálně po optické stránce. Nemůžu se bránit porovnání se Sigmou 85mm f/1.8 ART a v tomto srovnání mi „stopětatřicítka“ vychází jako lepší volba. Objektivně má menší problémy s odlesky a subjektivně má hezčí přední bokeh a celkově mi připadá, že kresba je dynamičtější a teplejší. „Stopětatřicítka“ mi přišla jako vřelý kamarád, zatímco „pětaosmdesátka“ je chladný profesor.
Samozřejmě ani tento objektiv není úplně dokonalý, ale zde už spíše narážíme na hranice samotné fyziky. Pokud je objektiv opticky dokonalý, nemůže být ani malý, ani lehký. A to je i případ testované Sigmy (ale i dalších objektivů této značky). Zkrátka se pronese, ať už je na krku nebo v brašně.
Pochopitelně tato Sigma není jedinou volbou, pokud hledáte portrétní objektiv. Je tu i již zmíněná Sigma 85mm f/1.4 ART, která je světelnější a levnější, ale subjektivně má i trošku chladnější podání. Celkově se jedná o hlavního konkurenta.
Mezi „stopětatřicítkami“ je ještě Samyang 135mm f/2, který má však manuální ostření, což nemusí být úplně pro každého. Jinak je opticky velmi povedený a za 15 tisíc korun nemusí být špatnou volbou.
Kdo fotí s Canonem, může zvolit objektiv Canon EF 135mm f/2,0 L USM, s trošku horší světelností a za méně peněz potěší hlavně ty, kdo nechtějí moc těžký objektiv – Canon váží „jen“ 750 gramů.
Pro změnu u Nikonu mají zase Nikon 105mm f/1,4 AF-S E ED, který má lepší světelnost a subjektivně je to „velký mazel“, ale stojí už k šedesáti tisícům. Aspoň je lehký, hlavně v porovnání se Sigmou a podobně světelnými objektivy.
Když se pohybujeme okolo 100mm ohniska, můžeme zmínit Zeiss Milvus 100mm f/2, který má velmi dobrou kombinaci zvětšení 1:2 a schopnost být dobrým portrétním objektivem. Ne každého uchvátí, byť precizní, ruční ostření, nicméně za cenu k 50 tisícům dostanete kvalitní kus skla.
Plusy
- Výborná kresba
- Minimum optických vad
- Hezký bokeh
Minusy
- Větší hmotnost a rozměry
Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších portrétních objektivech, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze portrétních objektivů.