Fotoaparát.cz

Test fotoaparátu Nikon D7500

Nový čip i zpracování dat, videorežim 4K, výklopné LCD, jen jeden slot na karty. Tam najdeme základní rozdíly mezi D7500 a D7200. Více o této nové zrcadlovce střední třídy v dnešním testu.

Co je nového?

Čip, zpracování dat, videorežim, LCD, slot na karty. Tam najdeme základní rozdíly mezi D7500 a D7200.

Část technických parametrů si půjčím z článků, které jsme již zveřejnili: Minitest: Fotili jsme s DSLR Nikon D7500.

Základní technické parametry najdete v článku, kde jsme vás s D7500 již seznámili: Nikon představuje zrcadlovku D7500.

Srovnání technických parametrů D7200 a D7500 najdete na tomto odkazu: Podrobné srovnání: Nikon D7500 vs. D500 vs. D7200.

Kompletní specifikaci najdete na webu Nikon.cz.

Vzhled a ovládání

Nikon D7500 Nikon D7500

Tělo se trochu změnilo. Základní rozměry jsou oproti D7200 menší (136 × 104 × 73 mm) a hmotnost 640 gramů je o 35 gramů nižší. D7500 má více vykrojený grip, lépe se proto drží, ale reálný rozdíl spíše záleží na konkrétních rukou.

Nikon D7500 Nikon D7500

Struktura Menu je prakticky shodná s předchozím modelem.


Základní ergonomie tedy zůstala prakticky stejná. Shrnuto a podtrženo – ovládání již u D7200 bylo propracované, takže změny u D7500 nebyly nutné.

Od verze D7000 jsme si zvykli na dva sloty na SD karty. D7500 má jen jeden SD slot. A to je opravdu špatná zpráva. Zálohovat fotografie přímo při focení na druhou kartu již nejde a cenná data tak prostě nesmí být na kartě, která si zrovna zamíří do elektronického ne­be.

Pozor, D7500 nepodporuje grip. A také nepodporuje objektivy bez vlastního CPU. A to je pro profesionála výrazné mínus.

Hledáček

Hledáček se nezměnil. Je optický, má 100% pokrytí s 0,94× zvětšením a dioptrickou korekcí –2D až +1D to jsou parametry, které snad ani nemá smysl měnit. Užití pentagonálního hranolu hledáčku bylo již od modelu D7000, zde je to totéž. Zobrazuje to, nač jsou uživatelé zvyklí. Připomínat, že hledáček umožňuje ukazovat pomocnou mřížku, je snad již nošením dříví do lesa.

LCD

Nikon D7500

A tady je další podstatná změna. Rozlišení sice nepochopitelně mírně kleslo z 1 228 tis. bodů na 922 tis. bodů (předpokládám změnu z RGBW opět na RGB), ale LCD je již výklopný a hlavně dotykový. Osobně mám k výklopným displejům spíše negativní postoj (je to něco, co lze urazit), ale jejich přínos při některých typech focení je neoddiskutovatelný. Takže tady je to celkově spíše plus.

   

Autofokus

Systém autofocusu zůstal stejný jako u D7200. To je trochu škoda, ale je to pochopitelné. D500 by měl vlastní konkurenci a výrazně levnější. Připomenu, že pracovní rozsah je od -3EV do 19EV. O ostření se stará AF modul Nikon Multi-CAM 3500 II s TTL fázovou detekcí, možností jemného doladění zaostření (volba v menu), 51 zaostřovacími poli (15 křížových snímačů; 1 snímač s podporou světelnosti f/8). Praxe je taková, že fotoaparát ostří v šeru (až tmě) na něco, co už sami přes hledáček neuvidíte. Přisvícení osobně nepoužívám, protože když je třeba, je skutečně černá tma. Kdybych ho zapnul, nepostřehnu, že autofokus potřebuje chvilku čas. Krátce – autofokus funguje skvěle.

Čip a zpracování obrazu

Nikon D7500 ponížil rozlišení na 20,9 Mpx. Důsledkem má být a také je nižší šum, protože jednotlivé pixely jsou větší (o 16%). S tím souvisí i navýšení maximální hodnoty ISO na astronomických ISO 1 640 000. Standardně je k dispozici rozsah ISO 100 až ISO 51 200. Vyšší hodnoty se musí povolit v menu a k nim patří i nižší hodnota ISO 50. Že až takové hodnoty jsou obtížně použitelné, spíše jsou k ničemu, uvidíme dále. Vše souvisí se vším a tak najdeme i vyspělejší zpracování obrazu EXPEED 5, které je rychlejší a nepřekvapí, že buffer pobere až padesát snímků v RAW formátu. Při sériovém snímání lze fotit s maximální frekvencí 8 snímků za sekundu. Není bez zajímavosti i skutečnost, že v maximální kvalitě jpg je velikost souborů relativně malá.


Čip opět neobsahuje antialiasingový filtr. A to je docela důležitý fakt pro maximální ostrost fotografie. Teoretickou nevýhodou je možnost vzniku reálně neexistujících struktur při focení velmi jemných detailů, např. peří. Domnívám se, že to nastane skutečně výjimečně, pokud vůbec. Mně se to nestalo.

Funkce a vlastnosti

Vybavenost funkcemi je tradičně obrovská a spíše než na výčet v testu, je to o pročtení manuálu. Stále máme režim Dynamická volba zaostřovacích polí (s využitím 9, 21 nebo 51 polí), 3D sledování objektu a režim Automatická volba zaostřovacích polí. V režimu živého náhledu, kdy se uplatňuje systém detekce kontrastu, zůstalo také vše při starém. Funkce HDR se již zabydlela. Funkce Active D-Lighting již delší dobu považuji za velmi zdařilou a osobně fotím v režimu Auto (což je i tovární nastavení).


Bohužel opět došlo ke snížení množství snímků na jedno nabití baterie. Výrobce uvádí „jen“ 950 snímků, což je pokles o 23% v porovnání s D7200. Přesto to není výrazně omezující, pokud nejdete do divočiny.

Videorežim


Cituji z našeho dřívějšího článku: Kapitolou samou o sobě je potom video, s novým procesorem přichází i podpora 4K. Model D7200 podporoval pouze Full HD při 60 snímcích za sekundu. Problémem je při 4K videu ořez – ohnisko (resp. úhel záběru) musíte vynásobit (ještě oproti FX) 1,5×. Stejné je to u D500, takže musíte zapomenout na nahrávání širokoúhlých 4K videí. Pochopitelně máte vždy možnost přepnout do Full HD rozlišení. A přibyla možnost 4K timelapse videí. 

Ukázka videa FullHD.

Ukázka videa 4K.

Podle mě stále platí, že kontinuální ostření při videu nelze doporučit a aby nebylo vidět, že měníte zoom, tak se musíte samozřejmě hodně snažit.

Konektivita

Připojení Bluetooth® a Wi-Fi® fotoaparátu jsou k dispozici pouze při použití aplikace SnapBridge. Před použitím funkce SnapBridge s tímto fotoaparátem je třeba nainstalovat do kompatibilního chytrého zařízení aplikaci Nikon SnapBridge.

Bohužel vestavěný modul GPS nenajdeme.

   

Ukázkové fotografie

Pokud není napsáno jinak, jsou snímky pořízeny v maximální kvalitě jpg, ADL Auto, WB Auto, redukce šumu vypnutá. Použit byl ve všech případech objektiv AF-P DX NIKKOR 18–55 mm f/3,5–5,6G VR.

ISO: 100, 1/320 s, F9.0, komp.exp. 0EV,  ohniskov? vzd?lenost 18.00 mm ISO: 100, 1/320 s, F9.0, komp.exp. 0EV,  ohniskov? vzd?lenost 55.00 mm
ISO: 100, 1/320 s, F9.0, komp.exp. 0EV,  ohniskov? vzd?lenost 55.00 mm ISO: 400, 1/100 s, F16, komp.exp. 0EV,  ohniskov? vzd?lenost 55.00 mm
ISO: 100, 1/125 s, F5.6, komp.exp. 0EV,  ohniskov? vzd?lenost 18.00 mm
ISO 100
ISO: 800, 1/400 s, F10, komp.exp. 0EV,  ohniskov? vzd?lenost 18.00 mm
ISO 800

ISO: 3200, 1/800 s, F14, komp.exp. 0EV,  ohniskov? vzd?lenost 18.00 mm

ISO 3200

Stalo se (bohužel) standardem, že jednou z nejpodstatnějších vlastností fotoaparátu je to, jak se umí vypořádat se šumem při zvyšující se citlivosti ISO. Trochu zapomínáme, jaká hodnota je ještě rozumná a někdy neškodí připomenout, jakých citlivostí dosahovaly běžné filmy. Předchozí tři snímky jim odpovídají. Při citlivosti ISO 3200 musíte hodně hledat rozdíly v porovnání s ISO 100 (a ISO 800).

Následující snímky jsou foceny při vysokých citlivostech, viz. popis snímků (objeví se, když na ně nejdete myší).

ISO: 8000, 1/50 s, F4.5, komp.exp. -1EV,  ohniskov? vzd?lenost 32.00 mm ISO: 7200, 1/60 s, F4.8, komp.exp. -2EV,  ohniskov? vzd?lenost 40.00 mm

Cílem při focení těchto dvou a následujícího snímku bylo fotit z ruky. Nastavení: ISO Auto, WB Denní světlo, kompenzace expozice je uvedená u snímku.

ISO: 9000, 1/30 s, F3.5, komp.exp. -2EV,  ohniskov? vzd?lenost 18.00 mm

ISO Auto – maximální hodnota nastavená v menu byla nejvyšší možná a omezená (zdola) automatickou volbou citlivosti v závislosti na ohniskové vzdálenosti. Expoziční časy proto odpovídají vztahu t=1/f, pro f ekv. 35 mm filmu. Na to, že jde o jpg přímo z fotoaparátu, jde ve všech případech o výborné snímky. Při zpracování z RAWu by to dopadlo jistě ještě o něco zajímavěji.

N?hled na sc?nu Náhled na scénu
OFF/Standard
Porovnání šumu pro ISO 800, 1600 a 3200 v režimu redukce OFF a Normal.
V??ezy
Porovnání redukce šumu v režimu OFF/Normal/High pro tři nejvyšší hodnoty ISO.

V??ezy

Porovnání redukce šumu v režimu OFF a Normal. Navíc je z výřezů vidět, že pro ISO 409 600 jde ještě zjistit, co na snímku zhruba je a dokonce lépe při vyšší redukci šumu. Zajímavé je (ale zcela pochopitelné), že to neplatí až pro maximální hodnotu ISO.

Dovolím si tvrdit, že ve specifických situacích, kdy na snímku nemusí být jemné detaily, je ISO použitelné až do hodnot ISO 102 400, možná o krok výše. Samozřejmě na focení špičkových snímků to není. Za světla se k takovým hodnotám ani nepřiblížíme a za šera a tmy jistě něco fotce ale odpustíme. Dvě nejvyšší hodnoty jsou zcela nepoužitelné.

Příslušenství, cena a závěr

O příslušenství stále platí to, co je u recenze předchozích modelů Nikonu. Nejdůležitějším příslušenstvím každé zrcadlovky (nejen té digitální) jsou objektivy a výběr dobrého objektivu je mnohdy důležitější, než výběr samotného těla fotoaparátu. Naprostá většina fotografů potřebuje především nějaký základní univerzální objektiv pro většinu běžných situací. Bohužel zřejmě není na českém trhu k dispozici set s objektivem Nikkor 16–85mm f/3.5–5.6G ED VR AF-S DX, který mně osobně vyhovuje rozsahem ohnisek a cenou. Měl by však být k dispozici set s objektivem Nikkor 16–80mm f/2,8–4,0E AF-S DX ED VR, který ale výrazně lépe využije vlastnosti D7500. Co technických parametrů se týká, opět doporučuji pročíst srovnání: Nikon D7500 vs. D500 vs. D7200. Připomenu, co považuji za nedostatek či vlastnost, kterou profesionál těžko akceptuje: absence podpory gripu; absence druhého slotu; pokud má fotograf objektivy bez CPU, pak chybí spolupráce těla s těmito typy objektivů.

Naopak velmi potěší systém ostření, rychlost (ve všech možných ohledech), celkové zpracování. Potěší 4K video i bezdrátová konektivita.

Absolutně nejpodstatnější je samozřejmě výstup a ten je reálně bezchybný.

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších zrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze zrcadlovek.