Fotoaparát.cz

Test objektivu Mitakon Speedmaster 50mm F0.95

Dnes jsme pro vás otestovali opět jednu specialitku – fullframe objektiv 50mm F0.95. Jde o výrobek firmy ZY Optics a ne nadarmo se objektiv jmenuje „Speedmaster“. Světelnější objektiv v tomto ohnisku na trhu nenajdete. Objektiv se zatím dodává v bajonetu Sony FE. Protože je však plně mechanický, neměl by být problém ho vyrábět i pro jiné bezzrcadlovky. Uvidíme…

Pokud si dnes chcete pořídit světelnou „padesátku“, pravděpodobně narazíte na skla s clonou F1.4. Všechny DSLR systémy takový objektiv mají. Pokud (z jakéhokoliv důvodu) chceme něco světelnějšího, pak to začíná být zajímavé – z dnešních výrobců na nás myslí pouze Canon s jeho FE 50mm F1.2 L. Na systémy Nikon a Pentax existují tyto objektivy historicky v manuálních verzích, ale již se nevyrábějí. Říkáte, že chcete ještě světelnější objektiv?

Canon míval v prodeji i EF 50mm F1 L, ale ten se již nevyrábí, sehnat ho je těžké, a když, tak si připravte minimálně 90 tisíc.

Cože? Vy chcete ještě světelnější? Tak to musíte opustit svět DSLR a podívat se k Leice. Její Noctilux 50mm F0.95 vás vyjde na krásných čtvrt milionu (a než se zeptáte, ano – vím o možnosti adaptovat si starý dálkoměrný Canon 50mm 0.95 na bezzrcadlovku, což vyjde „jen“ na cca 60 000, ale hodně štěstí se sháněním).

…tím vaše možnosti ještě nedávno končily. Naštěstí jsou tu však další výrobci, kteří se rádi „děr na trhu“ chytí. I kdyby to byly jen nepatrné „dírky“.

Společnost ZY Optics, což je zkratka pro ZhongYi Optics, známá též pod obchodní značkou Mitakon, je původně čínsko-japonský výrobce, který se věnuje mimo jiné výrobě objektivů.

Mitakon Speedmaster 50mm F0.95

Než přestanete číst s tím, že je to článek o nějaké „levné číně“, dovolte mi uvést věci na pravou míru. Mitakon je kvalitní optika. Výrobce dokáže vyrobit takové věci, jako je na zakázku dělaný fullframe DSLR objektiv 135mm F1.4, vyrábí optické adaptéry, zlepšující světelnost FF objektivů na APS-C tělech apod.

A není zas tak „levný“.

Na našem trhu (ano, skutečně se u nás prodává, nemusíte na AliExpress či eBay) ho koupíte lehce pod 30 000,–. To není úplně málo za objektiv „neznámého“ výrobce, navíc kompletně manuální.

Na druhou stranu, ve srovnání s cenami značkových objektivů výše, je to „za hubičku“.

Objektiv se zatím prodává pouze v bajonetu Sony FE („fullframe NEX), nejspíše proto, že to byl až doposud jediný systém bezzrcadlovek, nabízející fullframe senzor.

Na 4/3 a APS-C systémy existuje různých manuálních objektivů s F0.95 vícero, od Mitakon i dalších výrobců. Je to proto, že vyrobit takové objektivy pro menší vykreslený kruh je jednodušší.

I Mitakon Speedmaster samozřejmě nasadíte na APS-C fotoaparáty s bajonetem E (NEX, Alpha). Viz obrázek:

My jsme ho však testovali na fullframe fotoaparátu Sony Alpha a7. Fotografie dále v článku jsou tedy foceny v rozlišení 24MPx. Všechny jsou nahrány tak, abyste si je mohli rozkliknout do plného rozlišení.

Nejprve však:

Specifikace

Název modelu: Mitakon Speedmaster 50mm F0.95
Rozsah ohnisek 50mm
Rozsah clony F0.95 – F16
Optická konstrukce 10 členů v 7 skupinách; 1 Ultra-High Refraction, 4 ED
Rozsah ost. vzdáleností 50cm - ∞
Počet lamel clony  9
Autofokus Ne
Stabilizace Ne
Stupnice vzdálenosti zaostření Ano: m, ft
Stupnice hloubky ostrosti Ano: F0.95, F2, F4, F8, F11, F16
Clonový prstenec Ano, bezpolohový
Environmentální utěsnění Ne
Závit pro příslušenství 58mm
Dostupné bajonety Sony FE
Rozměry 68.5mm x 87mm
Váha 720g

Konstrukce a kvalita

Na objektivu vás určitě překvapí kvalita zpracování. Hned poprvé, když vezmete do ruky krabičku, zeptáte se sami sebe „Je to skutečně objektiv z Číny?“ Pokud jste zvyklí na papírové krabice na objektivy, zde máte pocit, že jste si koupili něco extra. Krabička je tvrdá, designová a vyrobená z imitace kůže:

Když vezmete objektiv do ruky, uvědomíte si jeho váhu – konstrukce je celokovová a optika je poctivý kus skla (F0.95…). Vše chodí hladce (dokonce clonový prstenec, necvaká a otáčí se plynule, což oceníte při videu). Na objektivu není nic volné, skřípavé, vše sedí na místě.

Jediný plastový povrch je krytka.

Na druhou stranu je zde vidět tak trochu čínský přístup k ingineeringu: ostřící prstenec není pogumovaný, je to prostě vroubkovaný kov. A přímo do něj, bez jakéhokoliv pokusu o maskování, jsou zasazeny šrouby. Ničemu to nevadí – jde prostě o poctivý objektiv vyrobený s maximálním důrazem na pouhou funkčnost, což ostře kontrastuje s načančanou krabičkou.

Méně už mě přesvědčila dodávaná clona. Je bajonetová, vyrobená z pružného tenkého plastu, nemá sametku ani vroubkování na vnitřní straně. Bude určitě funkční, otázka jak dlouho:-)

Krytka objektivu má na sobě honosný stříbrný název výrobce „Zhong Yi Optics“ v latince a zjednodušené čín­štině. Stříbrný lak se mi v kapse (kde krytky při focení nosím) počal loupat. Detail, vím.


Testovací snímky

Kresba

Nejprve srovnání kresby na všech clonách:

(„Na všech? Vždyť tam chybí F11!“ …správně, objektiv má na clonovém prstenci vyznačeny clony F0.95, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 16. Na těch jsme tedy testovali. Pokud se podíváte na clonový kroužek, mezi F8 a F16 už není skoro místo – clona se zavírá i po minimálním pootočení výrazně. Přesná hodnota clony v mezipoloze tak lze jen těžko odhadnout, držíme se proto vyznačených poloh)

U první fotografie (cihlová zeď) bylo ostřeno na střed, u druhé fotografie (budova) bylo ostřeno do pravého spodního rohu.




Co zde můžeme vidět?

Kresba není niky zcela dokonalá od rohu k rohu, ale clona F16 se tomu již blíží. Nicméně i na 24MPx už je mírně limitována difrakcí.

Pokud ostříme do prostředku snímku, je Mitakon už od clony F0.65 použitelný, od clony F1.4 ostrý. Rohy jsou však na nízkých clonách tragické.

Pokud ostříme do okrajové oblasti snímku, je tato část opět čitelná od F0,95 (kromě zcela extrémního rohu, který je rozmazaný), ale tragický je pak naopak střed snímku.

Co z toho vyčíst? Pravděpodobně silné prohnutí pole ostrosti – střed i okraje jsou zaostřeny zkrátka trochu jinam. Srovná se to až na vysokých clonách vlivem hloubky ostrosti.

Zkreslení:

Zkreslení je mírné, soudkovité. Podobná úroveň zkreslení bývá vidět na klasických „padesátkách“ typu planar (Speedmaster ale není planar). Na rozdíl od nich je ale zkreslení mírně komplexnější (má velice mírnou vlnovku). Zde tedy čínský objektiv nevybočuje z řady. Dobře to uvidíte na stejné cihlové zdi:

Vinětace

Jak jste si mohli všimnout výše ve srovnání kresby střed / roh, je na nízkých clonách vidět ztmavení rohů, tzv. „vinětece“. Je charakteristická zejména pro hodně světelné objektivy. Opět – je to v normě vzhledem k divokému clonovému číslu. Srovnává se to cca od clony F2.

Barevná vada

Chromatické aberace se na nízkých clonách zjevují zejména v rozostřených partiích obrazu. V rovině ostrosti jsou potlačeny dobře již cca od clony F2, na nižších clonách se objevují na všech kontrastních hranách, nejvíce v rozích obrazu:

Odlesky

Jako ostatní světelné objektivy, i Mitakon Speedmaster je v tomto směru znevýhodněn velkou plochou skla, které se rádo v protisvětle leskne. Antireflexní vrstvy to nezachrání zcela (pochybuji, že se zde mohou technologicky rovnat s moderními nano-crystal (atd.) vrstvami zavedených výrobců). Za běžných okolností problém nenastává, v protisvětle se připravte na prasátka, viz ukázky:

(vlevo F0.95, vpravo F16)

Celkově je obrazová kvalita dobrá od F2, pro speciální aplikace, jako je portrét, nebo náladová fotografie, lze objektiv použít dobře od F0.95:

Sony a7, clona F0.95, 1/250 s , ISO 100, kom. exp. 0, WB Ruční

Závěr a galerie

Závěr:

Je Mitakon Speedmaster dobrý objektiv? Vyplatí se do něj investovat?

Ano i ne, jako vždy záleží na preferencích. Pokud hledáte super-ostrou univerzální padesátku, sáhněte jinam. Konkrétně Sony, pro jejíž FE bajonet se Speedmaster 50mm F0.95 zatím vyrábí, vám nabídne FE 55mm F1.8 ZA, což je jedna z nejostřejších padesátek na trhu a má AF. Je také kompaktnější. Speedmaster není nikdy přeborník v rovnoměrné ostrosti od rohu k rohu, nezávisle na cloně (byť je po zaclonění kresba poměrně slušná).

Pokud však hledáte speciální objektiv pro focení za nízkého osvětlení, se zajímavým bokehem a pro hrátky s hloubkou ostrosti, je Mitakon Speedmaster přesně pro vás. Oceníte ho i pro „široké“ portréty s měkkou kresbou. Po zaclonění je i dostatečně ostrý pro klasické fotografie, jen to není jeho primární účel.

Na novějších tělech (a7 II, a7R II, a7S II) navíc dostanete k objektivu zabudovanou stabilizaci, takže noční fotky budou jedna radost.

Vše se tedy, podobně jako téměř vždy, odvíjí od toho, kolik jste ochotni investovat do specializované fotovýbavy, kterou třeba nepoužijete každý den.

Já si čas strávený s Mitakon Speedmaster 50mm F0.95 užil a dovedu si ho představit ve své fotobrašně…

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších portrétních objektivech, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze portrétních objektivů.

Galerie snímků

(pro zobrazení expozičních údajů stačí najet myší či rozkliknout. Možný dvojitý rozklik do full-res JPEG)

Sony a7, clona F0.95, 1/800 s , ISO 100, kom. exp. 0, WB Ruční

Sony a7, clona F0.95, 1/500 s , ISO 100, kom. exp. 0.30, WB Ruční Sony a7, clona F0.95, 1/320 s , ISO 100, kom. exp. 0.30, WB Ruční
Sony a7, clona F0.95, 1/400 s , ISO 100, kom. exp. 0, WB Ruční Sony a7, clona F0.95, 1/125 s , ISO 100, kom. exp. 0, WB Ruční

Sony a7, clona F0.95, 1/125 s , ISO 5000, kom. exp. 0, WB Ruční

Sony a7, clona F0.95, 1/125 s , ISO 2000, kom. exp. 0, WB Ruční

Sony a7, clona F0.95, 1/125 s , ISO 4000, kom. exp. 0, WB Ru?n? Sony a7, clona F0.95, 1/125 s , ISO 2500, kom. exp. 0, WB Ruční

Sony a7, clona F0.95, 1/60 s , ISO 2000, kom. exp. 0.30, WB Ruční