Jak si vede Canon EOS M spolu s fotoaparátem Nikon 1 V2 v obrazové kvalitě, když se jejich čipy a jistě i zpracování obrazu tolik liší? Ve druhé části se podíváme na obrazové výstupy z obou fotoaparátů.
Před několika dny jsme vám na na našem webu přinesli srovnání technického vybavení fotoaparátů Canon EOS M a Nikon 1 V2. Ve druhé části srovnání fotoaparátů pokračuje, tentokrát tím, co nás také velmi zajímá. Obrazovou kvalitou.
Fotografie I
Samozřejmě, že žádný fotoaparát s výměnným objektivem nemůže mít z principu funkce makro bez makroobjektivu. Přesto je reálná možnost focení z blízka na delší ohnisko u obou aparátů zajímavá. A ještě zajímavější je výsledek. Oba dokáží velmi dobře rozmáznout popředí/pozadí. A to i pro relativně vysoká clonová čísla. Takže v první chvíli si s výsledky jistě vystačíte.
Poznámka: není-li řečeno jinak, jsou fotoaparáty v továrním nastavení ovšem s maximální kvalitou uloženého jpg. Výsledné výřezy vznikly konverzí snímků do formátu tiff, provedením veškerých úprav a následnou konverzí do jpg při kvalitě 99% v ZPS.
Oba objektivy si ve spolupráci s továrním nastavením s aberací neporadí dokonale. Mírně lépe ji potlačuje V2.
Fotografie II
Snímky pro posouzení ostrosti, šumu, … Pro vyšší citlivost (ISO 1600) V2 díky redukci šumu obsahují snímky méně detailů. Mko zase produkuje snímky s patrným barevným šumem.
Srovnání pro nejkratší ohnisko. U obou aparátů je zřetelný pokles ostrosti pro vyšší ISO. U Mka je opět patrný barevný šum. V2 je mimo střed snímku v porovnání s Mkem zřetelně méně ostré.
Srovnání pro nejdelší ohnisko. Horní výřezy – střed, dolní výřezy kraj snímku (větvičky jsou podstatně blíže, než střed). Je evidentní, že zaclonění (důsledek zvýšení ISO) u obou modelů zřetelně zostřilo kraje snímků.
Fotografie III
Zde u ISO 3200 vymizela u V2 lišta v okně. Struktura dveří také. Text na značce je prakticky nečitelný. Mko ztrácí detaily pomaleji, ovšem s daní za vzniklý (nevyretušovaný) šum. Velmi zřetelně to ukazuje text na Áčku v okraji snímku.
Snímky z obou fotoaparátů, tentokrát nikoliv v továrním nastavení. Režim P, bodové měření expozice, vyvážení bílé na denní světlo. První výřezy jsou z fotografií při vypnuté redukci jak pro vysoká ISO, tak pro dlouhé časy. Ta se stejně vzhledem k hodnotám neuplatní. Druhé výřezy jsou pro zapnuté redukce, kde pro vysoká ISO je nastavena na maximální hodnotu. Mko má o dvě hodnoty ISO více (tj. další 2 EV). Jejich reálné využití je však diskutabilní.
Závěr
Za dobrých světelných podmínek nebude kvalita či nastavení fotoaparátů to, co bude limitovat obsah fotografie. Za horších, kdy hodnota ISO přejde k ISO 1600 a výše, tomu bude již jinak. Osobně preferuji redukce šumu spíše vypnuté, případně v nejnižší hodnotě. V takovém případě Mko podává lepší výsledky v ostrosti a kontrastu. V2 však prakticky neobsahuje (barevný) šum, který u Mka najdeme. Výsledky se daly očekávat. 18 Mpx Mka je sice více (a tedy v zásadě hůře), ale 14 Mpx V2 „sedí“ na třetinové ploše (plocha čipu V2 je cca 35% plochou čipu Mka). Svým způsobem tedy V2 překvapil. Očekával jsem výsledek zřetelně horší a to se nestalo. Pro případného majitele bude v obou případech důležité „vychytat“ nastavení. Pokud zůstanete jen u setových objektivů bude mít smysl hledat při jakých clonách je objektiv ostrý, či jakou citlivost již nepoužít.
Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších bezzrcadlovkách, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se podívat i na další recenze bezzrcadlovek.