Canon EOS 5D Mark II: fotografická praxe

S fotoaparátem Canon EOS 5D Mark II intenzivně fotografuji více než rok. Fungoval v ruských mrazech, v prachu a horku afrických pouští nebo v monzunovém dešti. Tento článek není test. Najdete zde poznatky z dlouhodobějšího používání v drsnějších podmínkách při fotografování krajin, zvířat a reportáží a částečně i srovnání s předchůdcem Canon EOS 5D, který také používáme.

Ukládání a zálohování dat

Používám flash karty Sandisk Extreme III, které jsou dostatečně rychlé i pro ukládání videa v plném rozlišení a sekvenční snímáni v RAW formátu. Za dobrou značku považuji i Lexar. Nikdy bych nešel do „noname“ karet. Data na kartě jsou prostě příliš cenná.

Fotografování do formátu RAW v maximálním rozlišení fotoaparátu považuji za samozřejmost. Můžeme diskutovat o tom, zda je to třeba u všech snímků. Souhlasím, že u snímků s rozsahem kontrastu 4 EV to není kritické a stačí největší JPEG. Cena 1GB na flash kartě dnes není vysoká a stále klesá. Pokud sedím u zásuvky, snažím se promazat špatné snímky. Tady je však třeba být opatrný a raději počkat na časový odstup a kvalitní monitor. Zálohování a prohlížení v počítači na cestách nepraktikuji. Už nosím příliš mnoho věcí. Flash karty je třeba mít vždy při sobě a maximálně je chránit před ztrátou. Také není dobré se s nimi pohybovat u silných zdrojů elektromagnetického pole. Karty jsem však tímto způsobem netestoval.

Krajina, Reportáž, Wildlife…

Pro fotografování krajiny považuji filmový středoformát s diapozitivním filmem za stále o trochu lepší při snímcích s vysokým rozsahem jasů. Oproti střednímu formátu jsou v pro full frame digitální SLR mnohem dostupnější kvalitní teleobjektivy.

Výhodu kvalitního záznamu na filmu ztratíte díky skeneru, neboť jen málo fotografů bude mít na Imacon. Teleobjektiv ke středoformátovému Pentaxu je v principu nedostupný (když nepočítám manuál 645 500mm, který váží přes 5kg). Milovníci filmu to začínají mít stále těžší. Letos přestala vyvolávat proces E6 Thalia Picta a v Praze už zbývá jen laboratoř na Petřinách. Bankrot fotografické divize Minolty poškodil na světě tisíce jejich zákazníků. Sony, která tuto divizi odkoupila, sice vyhlásila, že bude přístroje dále opravovat, bohužel to ale není pravda v případě skenerů a nejvyšších modelů zrcadlovek, které se vyráběly v malých sériích. Minolta přestala dělat náhradní díly. Přestože Minolta Dimage PRO byl drahý profi skener, neplatí zde žádná povinnost servisu, jako třeba 10 let u aut. Skener jsem poslal několikrát do německého servisu, který jej však díky faktu, že nemá náhradní díly, není schopen opravit. Jedná se prý o spotřební elektroniku. Poučení: při výběru fotoaparátu zvažujte stabilitu a velikost fotografického businesu firmy. Nepřežila ani Minolta, výrobce historicky první zrcadlovky určené pro masový fotografický trh.

Zásadním zlepšení u Canon EOS Mark II pro reportáž proti předchozímu modelu bylo zvýšení ISO až do 6400 oproti 1600 u modelu 5D a snížení šumu v obraze. Snímky do ISO 2000 jsou použitelné i pro větší zvětšeniny.

Ostření

Bohužel u EOS 5D Mark II zůstal zachován starý systém autofokusu z předchozího modelu 5D s jedním středovým křížovým senzorem. Ostatní zaostřovací body leží velmi blízko středu a jsou jen málo citlivé. V praxi kde je omezený kontrast v objektu skoro nepoužitelné. Toto je zásadní omezení pro snímky velmi rychlých dějů. Zapomeňte, že stihnete zaostřit středovým senzorem a potom překomponovat dobíhajícího koně na Velké Pardubické do zlatého řezu. Při pohledu z čela vám při snímání objektivem s ohniskovou vzdáleností 300 mm s malou hloubkou ostrosti vždy vyběhne z pásma ostrosti… Jediná šance je pak prostě středovka nebo předostření na určité místo. Rychlost kontinuálního zaostřování je limitovaná hlavně vlastnostmi objektivu (světelnost, motorek). Toto je hlavní důvod pro preferování originálních objektivů Canon proti jiným značkám. Fotoaparát stíhá sekvenci 4 snímky/sec i do RAW.

Pro fotografování s dlouhými teleobjektivy je zásadní živý náhled – live view. S hrůzou zjistíte, jak zoufalá je přesnost zaostření autofokusem. Tady si navíc máte možnost zvětšovat obraz a pak přesně manuálně doostřit. Exponujete pak přes kabelovou spoušť s předsklopeným zrcátkem. Zároveň můžete pozorovat stabilitu fotoaparátu připevněného na stativu. Ostření přes živý náhled je zásadní i u makrosnímků, kde sice nepracujete s teleobjektivem, ale potýkáte se s malou hloubkou ostrosti při záběrech z blízka.

Video

Zastávám názor, že možnost videa v digitální zrcadlovce je vynikající věc. Musíte však počítat s tím, že budete mít k dispozici jen velmi základní ovládání. Můžete však používat již nakoupené objektivy a senzor s vynikající obrazovou kvalitou. Ten oceníte hlavně při snímání v noci, kdy můžete nasadit nejvyšší citlivost ISO 6400. Tady strčí Canon 5D Mark II do kapsy i profesionální videokamery.

Video ve fotoaparátu je neustále připraveno ke spuštění. Při cestování dochází k neustálým překvapením: najednou se například objeví skupina lidí, kteří tancují a zpívají. Během vteřiny spustíte živý náhled a točíte včetně zvuku. Musím říci, že většinu videoklipů jsem zatím natočil bez přípravy s vestavěným mikrofonem, protože jsem neměl čas nasadit externí mikrofon. Musíte si vypracovat cit, kdy fotografovat, a kdy natočit videoklip. U mě má jasnou prioritu fotka, ale občas vycítíte, že video bude lepší.

5D Mark II není videokamera. Ostřit musíte manuálně přes živý náhled na displeji. Hlavně když svítí slunce, je přesné zaostření je skoro nemožné. Proto doporučuji snímat s většími clonovými čísly. Pro snímání videa potřebujete stativ. To je jasná věc. Na druhou stranu si myslím, že určitá roztřesenost při snímání z ruky dodává snímku autenticitu dokumentu. Takové snímání v terénním automobilu při jízdě pouští má prostě grády. Něco takového jednoduše nelze jednou fotografií vystihnout.

Díky předem za připomínky i zkušenosti zejména od lidí, kteří fotografují se stejným přístrojem.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Taffey
    Taffey
    21.03.2011 10:54

    Tedy, ta fotky Trojického mostu, ta je naprosto úchvatná. Smekám a válím se před Tebou v prachu.

  • oHuL
    oHuL
    21.03.2011 14:56

    Necetl jsem to jeste cely, ale zatim to co mam precteny je spis obecny nez aby zalezelo na tom, jestli je to 5DII nebo ne.
    Takze zatim: ocistit si cip neni tak tezky. Spis ten co ho znicil musel byt "sikula", ktery se jen tak nevidi (hlavne pokud se rika: zlaty cesky ruce .. tady teda vyjimka potvrzovala pravidlo).
    A s tim focenim do JPeG v pripade 4 EV sceny. To vubec neni pravda. Naopak prave v tom pripade se hodi RAW, protoze v nem tahle nekontrastni scena jde bez vetsi ztraty kyticky zkontrastnit, nez kdyz by se to provadelo az z JPeG. Protoze furt ma RAW na ty 4 EV vetsi mnozinu jedinecnych diskretnich hodnot nez kolik jich ma JPeG. Proste JPeG je pro vystup, se kterym se nebude uz nic delat. A RAW je vystup, ktery se bude upravovat. A kdyz chcu z nekontrastni sceny vytahnout kontrastni, RAW s importem do editoru v 16b/kanal (nebo rovnou v raw konvertoru).

  • František Zemek
    František Zemek
    21.03.2011 16:10

    měl sis koupit Olyho.
    V kabeli mám dost místa i pro OM-4 ani u jedné této mašiny se nic takového nevyskytuje. A čip sem nečistil snad 4 roky, jo a OM-4 dělá i v -40°C.

  • Tomas Kaspar
    Tomas Kaspar
    21.03.2011 16:17

    čistím si čip sám už od D30 a nikdy nebyl problém, stačí jen správno nádobieko a je to naprosto v pohodě. To musel být opravdu wikola, když to zničil :) ohledně vertikálního uchycení, stači jednoduchá L brakera, která je na trhu už alespon 10 let a problém je vyřešen :) jinak celkem povedený obecný článek.

  • Fifto
    Fifto
    21.03.2011 16:32

    Super článok ...díky

  • Štefan 5
    Štefan 5
    21.03.2011 21:40

    Prešiel som na 5DII z Nikonu D90. Ostala mi kopa SD a SDHC kariet. Cez inzerát v Paladixe som kúpil adaptér CF/SDHC a funguje to výborne. Aj keď sú to pomalšie karty - 5DII má nejakú vyrovnávaciu pamäť a v pohode všetko načíta aj pri sériovom fotení do RAW. Nikon toto nezvládal a keď toho bolo na neho moc tak zamrzol. (Tento adaptér sa napríklad nedá použiť na D700 - tam sa nezmestí do slotu) Je to veľká výhoda hlavne pri dlhom cestovaní, SD karty sú lacné a univerzálne. Nepodarilo sa mi zistiť kde sa to normálne predáva, dokonca aj v USA boli z toho v šoku,že také niečo existuje a funguje. 5DII je geniálny foťák a stále ma prekvapuje aký je premakaný. Je vymyslený pre normálnych ľudí a je to priateľská technika.

  • Jarda Hruska 1
    Jarda Hruska 1
    22.03.2011 00:17

    to je fakt salabota calanek(o nicem,bohuzel)

  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    22.03.2011 00:39

    Zkusenosti za dva roky:
    1) senzor jsem jeste necistil, mam 5 objektivu, menim prumerne casto, nefotim extremy jako jsou zavody v prachu, nebo krajina z hiluxu apod.
    2) baterky OK, zda se me ze v batery packu Meike je vetsi samovybijeni.
    3) nejsem schopen se smirit s videem, asi to bude znit divne ale nedari se me automaticky ostrit a nemam silu zjistovat jestli to vubec jde, takze mam namotane uz 2 minuty
    4) spatny AF me nevadi, nemel jsem nikdy nic lepsiho, tak nemam srovnani
    5) Zbytek recenze je nejaka obecna vata, objektivy se mlzi, je problem s zmenou teploty, jsou ruzne karty a ruzne adaptery...

  • Tomáš Hrubý
    Tomáš Hrubý
    22.03.2011 06:12

    Článek je super, ale z vlastní zkušenosti autora tuším, že to dost lidí nezkousne - všichni mají do hlavy vtlučené klasické (v podstatě stupidní) recenze a najednou na ně nějaký obecný pohled z osobní praxe - no fuj :-)))

    K tomu čištění čipu - všude se o zničení píše, ale v reálu vím ve svém okolí za hezkých pár let, co dělám z DSLR o jednom jediném opravdu ověřeném případu, kdy si někdo snímač fakt zničil (a ne jen, že "někdo říkal, že..."). Takže se to sice porýt dá, to ano, ale je to jen velice výjimečné, velká většina (určitě nad 90%) lidí ale čistí bez potíží. Z praxe dále potvrzuji, že funkce "oklepání" v 5DII a dalších přístrojích (asi nejpromakanější u Oly) počet nutných ručních čištění opravdu snižuje.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    22.03.2011 07:19

    To: Luisifer
    Souhlas, RAW je vždy lepší t.j. zpracování a úpravy v 16 bitech s menšími ztrátami. Je to otázka kolik máte sebou kapacity na kartách.

  • tomas halasz
    tomas halasz
    22.03.2011 10:41

    Cistenie senzoru> Vas znamy bol asi nesika.Ja si cistim sam cip uz 4roky a bez problemov. Canon Eos 5D, 5D mkII, Nikon D3 a ine.
    Jediny o kom viem ze opakovane nici cipy pri cisteni je oficialny servis vo fotoobchode ProLaika v Bratislave.

    Zaroven Vas obdivujem ze po roku ste nepotrebovali cistit cip.Ja som v Kambodzi s 5dmkII potreboval cistit cip po tyzdni.Samozrejme zalezi kolko clovek meni objektivy a aku clonu pouziva.
    Ale kolegovia fotoreportery maju bezne po mesiaci spiny uz pri clone 8.

    AF je vazne biedny.Naco je cloveku 24mp ked musi komponovat na stred aby to mal ostre.V mensom seru ani nehovoriac.Kontinual nepouzitelny.Preto uz canon nechcem.

    K zaloham, ja pouzivam databanku na stahovanie fotiek plus ext maly disk aku druhu zalohu. By som sa bal mat fotky len na jednej karte dlhsiu dobu, plus by mi nestacili karty.

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    22.03.2011 13:39

    K čistění sensoru mám doma dobre srovnání. Helena fotí na 5D, já mám 5D Mark II. Helča má sensor po 3 měsících zralý na čistění, já ne. Dokud nevidím problém na monitoru (zvětšení 100), čistění neřeším. Každopádně samočištění u 5D Mark II vidím jaké dobrou věc.

  • Petr Lavička
    Petr Lavička
    22.03.2011 14:48

    Andrej - napsal jste dobrý článek, chtěl bych se zeptat, jak to praktikujete s výměnou objektivů při práci v extrémně prašných oblastech, jestli používáte 2 fotoaparáty s trvale nasazenými různými nejvíce používanými objektivy a výměny ostatních pak jsou jen občas, nebo všechno přehazujete na jednom těle.
    A ještě k té mechanické odolnosti - vidíte tu přednost hlavně v tom, že fotoaparáty vyšší třídy vydrží mnohem větší intenzitu provozu, nebo jste již měl nějaké skutečné potíže s tím,že se něco rozpadlo třeba z důvodu opotřebení kvůli použití plastu?
    Petr Lavička

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (18)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram