Test fotoaparátu Canon EOS 5D
V následujícím článku vám přinášíme test horké novinky - digitální zrcadlovky Canon EOS 5D, jejíž snímací čip má rozměry shodné s okénkem kinofilmu (tzv. full frame) a cena již nepřipomíná cenu nového osobního vozu. Ke stažení jsou také fotografie v plném rozlišení.
Snímací čip
Jak již bylo v úvodu řečeno, tak je aparát vybaven snímacím čipem s rozměry shodnými s kinofilmovým políčkem. Jde o typ označovaný zkratkou CMOS, který je u aparátů Canon již tradiční, protože se tato technologie už velmi dobře osvědčila u předchozích digitálních zrcadlovek této značky. Snímač má rozlišení 12,8 Mpix, což znamená, že při obvyklém poměru stran 3:2 produkuje maximální velikost snímku 4368×2912 obrazových bodů. V základním nastavení lze zvolit citlivost čipu v rozmezí 100 až 1600 ISO. V uživatelských funkcích je ale možné aktivovat rozšíření oběma směry o hodnoty 50 a 3200 ISO. Snímky se ukládají na paměťové karty typu Compact Flash v obvyklých formátech JPEG a RAW. U formátu JPEG je možné volit několik stupňů komprese a je možné také ukládat snímky v obou formátech současně. Samotný čip najdete na ukázkovém snímku č.12. Na snímku č.13 je pak výkonný obrazový procesor Digic II. Pojďme se ale hned také podívat na to, jak je na tom nový čip se šumem. Použil jsem tradiční noční scénu, jejíž ukázku najdete na snímku č.14 v plném rozlišení v nejvyšší kvalitě formátu JPEG. Snímek jsem zároveň složil ze dvou polovin při různém nastavení vyvážení bílé. Z výsledku je zřejmé, že automatika si s agresivním světlem oranžových výbojek poradila oproti nastavení na žárovku celkem dobře. Na ukázce č.15 již jsou samotné 100% výřezy při jednotlivých citlivostech, ke kterým jsem nakonec přiřadil i nejvyšší citlivost s aktivovanou funkcí redukce šumu. Na ukázce je dobře patrné, že úroveň šumu je až po hodnotu ISO 1600 na skutečně vynikající úrovni. Pouze u hodnoty ISO 3200 je šum trošku zřetelnější, ale ve srovnání s jinými fotoaparáty je to ještě pořád zřejmě bezkonkurenční výsledek. Navíc jej lze ještě dále korigovat aktivací funkce redukce šumu. Tu lze manuálně zapnout, vypnout nebo také nastavit do automatického režimu, který ji sám aktivuje při fotografování časem 1 vteřina nebo delším.
Na ukázce č.17 je opět fotografie v plném rozlišení, tentokrát ale složená z ukázek funkce vyvážení bílé při denním světle. Při fotografování bylo úplně zataženo a velmi lehce mrholilo. Zleva doprava je nastavení vyvážení bílé automaticky, potom na předvolbu zataženo a nakonec je snímek pořízený po ručním změření úrovně bílé. Na složenině je viditelné, že automatika měla tendenci posunout snímek do chladnějších odstínů, kdežto další dvě volby vycházely v podstatně teplejším tónu. Výsledek se nijak dramaticky neodlišuje od jiných fotoaparátů této kategorie a lze jej proto považovat za dobrý. Na další ukázce č.18 (opět možno stáhnout v nejvyšší kvalitě formátu JPEG) je praktická ukázka toho, že Canon EOS 5D lze bez obav používat i při nastavení vysokých hodnot citlivosti ISO. Snímek byl pořízen za denního světla při citlivosti ISO 1600 (bez aktivované redukce šumu) a myslím, že po stránce úrovně šumu jej lze považovat za vynikající. Další dvě fotografie v plném rozlišení si můžete prohlédnout na ukázkách č.19 a 20. Na č.20 byl navíc aktivován přímo v aparátu černobílý režim v základním nastavení.
Černobílý režim z ukázky č.20 ale není vše, co v tomto ohledu EOS 5D umí. Je totiž podobně jako model EOS 20D vybaven rozšířeným černobílým režimem, který dokáže softwarově simulovat použití filtrů pro klasickou černobílou fotografii. K dispozici je standardní černobílá a čtyři filtry : červený, zelený, oranžový a žlutý. Výsledky použití filtrů najdete na snímku č.21. No a komu by i tohle bylo ještě pořád málo, tak může své monochromatické fotografie přímo v aparátu tónovat do oblíbeného sépiového odstínu a dále také do modra, růžova a do zelena. Názorně je to patrné z ukázkového snímku č.22.
Praktická zkušenost
Při použití v praxi jsem kromě již uvedených faktů také musel ocenit
skvělé fungování automatického ostření, které bez problémů fungovalo
i za opravdu hodně špatných světelných podmínek a to i bez použití
pomocného paprsku na blesku. Některý z ostřících bodů se většinou
zachytil i na velmi monotóních a jednobarevných plochách. Autofokus tak lze
také označit za další velkou přednost tohoto aparátu. Jedinou jeho vadou
je ne úplně ideální rozmístění jednotlivých ostřících bodů. Všech
9 viditelných a 6 skrytých (pomocných) ostřících bodů je totiž
značně nahuštěno uprostřed zorného pole a především okrajové oblasti
blízko rohů tak zůstávají bez pokrytí.
Pro praktické každodenní použití musím dále ocenit také vynikající
výdrž baterie. Tu je možno ještě dále zvýšit použitím již
zmíněného bateriového gripu. Také 2,5“ LCD monitor je dostatečně
velký, jasný a s velmi slušným rozlišením 230 000 obrazových bodů.
Při zobrazování pořízených snímků je samozřejmostí možnost použití
jejich automatického otáčení podle toho, zda bylo fotografováno klasicky
nebo na výšku a to i s ohledem, zda otočení na výšku je doleva nebo
doprava. Také desetinásobné zvětšení snímku na monitoru je rozhodně
dostačující.
Co se týče rychlosti celého systému, tak přístroj sice není žádný
extra rychlík, ale na druhou stranu k tomu není ani určen a pomalý také
rozhodně není. Vzhledem k vysokému rozlišení snímacího čipu bych jeho
rychlost označil za slušnou. AF funguje velmi rychle a spolehlivě. Rychlost
sériového snímání pak už záleží na konkrétním nastavení a také na
rychlosti použité paměťové karty. Při ukládání na celkem rychlou kartu
SanDisk ULTRA II. nemá přístroj nejmenší problém dodržovat katalogové
údaje. Při snímání do formátu JPEG v nejvyšší kvalitě displej sice
ukazuje, že pobere do vyrovnávací paměti jen 9 snímků, ale ve
skutečnosti zvládá až několikanásobně delší sérii bez toho, aby se
zadýchal a zpomalil. I při fotografování ve formátu RAW nemá systém
problém dodržet a překročit indikovaných 9 snímků. Dokonce i při
současném ukládání RAW + JPEG v nejvyšší kvalitě aparát zpomalí
sérii až po cca 10 nebo 11 snímku.
Ocenit musím také systém měření expozice, které je možné v několika
samostatných režimech. Asi nejpoužívanějším je systém zónového
měření, které využívá 35 měřících oblastí. Dále je k dispozici
praktické poměrové měření, svázané s aktivním zaostřovacím bodem.
Nechybí ani částečné měření z 8% plochy uprostřed hledáčku (dříve
se používalo také označení jako měření se zvýhodněným středem). No a
nakonec je možné použít také měření bodové, které měří expozici
pouze z 3,5% plochy uprostřed snímku. Tato měřící plocha je také
zvýrazněna přímo na matnici.
Komentáře
Zobrazit diskusi ke článku ve fóruJá tedy nevím, vlastní zkoušky na čipech jsem nedělal a ani nepozoroval (asi mám kvalitní C čip) - ale ... Pokud dopadá šikmo paprsek na křemen/sklo tak dochází k lomu světla a následně k "získání" barevného spektra = na krajích čipu jsou dopadající paprsky šikmější než ve středu, takže dochází k většímu/rozdílnému lomu paprsků rozdílných vlnových délek (červená x modrá atd.). Snad to nemusím déle rozepisovat. Toť optika. Takže, dle mého názoru, skutečně na čipu může docházet k barevné aberaci. Druhou věcí je samozřejmě to, že sklo je dost tenké, a čip asi nemá ani dostatečné rozlišení.
Ivan> presne tohle jsem si doted myslel taky, kazdopadne neostrost v rozich u FF zagoogluju...
P.S. Nemyslím si, že na krajích čipu nemůže, v důsledku šikmého průchodu paprsků sklem, vzniknout neostrost (naopak), pouze si myslím, že ze stejného důvodu šikmého průchodu světla může dojít i k aberaci čipu. A proto i nepovažuji tento termín pro čip jako nepříslušný, obdobně jako u objektivu. Toť vše.
Ivan: Ano, v podstatě máš pravdu ale aberace vzniklá na čipu je poměrně malá oproti optické aberaci vzniklé v optické soustavě objektivu.
recenzia prisla v pravy cas prave v tychto dnoch rozhodujem ci 5D alebo 1DsM2. Nepotrebujem ziadne extra mechanicke zataze ani ziadne extra rychlosti, vacsinou fotim v atelieri alebo inscewnovanom exterieri. Nepotrebujem vstavane blesky, nemam problem s obsluhou menu. Jedine co ma zaujima je kvalita kresby a farebne podanie, pricom pouzivam len pevne L objektivy 50,85,135,24 a cenovy rozdiel. Ale ani to ani to nieje problem. Tak co mam kupit kupsik rad ale rychlo.
Peter: Ahoj, ja osobne bych volil 5D.
Kapsa: No, záleží o jaké soustavě objektiv-čip foťáku mluvíme. Samozřejmě u amatérských skel může mít aberace čipu zanedbatelný vliv, v případě drahých L už asi ne. Je to trošku tlacháni naprázdno, chce to proměřit vlastní čip. Ovšem očekával bych, že ten, kdo si koupí 5D nebude používat nejlevnější seťáky, kde je aberace hrozná. Pak je ovšem zajímavé vědet vliv čipu na "optický výsledek". Zásuhou čipu dochází k jak velké degradaci (neostrost aberace)? V případě FF se dá např. udělat test na "analogu" a digi se stejným objektivem a porovnat neostrost a jine vlastnosti v rozich. Pak se dá asi bavit o vlivu čipu.
Ivan: Jo, takove porovnani film/cip by bylo fakt super. Mozna to casem zkusim.
Osobne mam bohate zkusenosti z full frame at jiz u filmu tak i digi. 1ds melo trochu problemu v rozich, ale nic hrozneho. 1Ds MKII je dle meho nazory bezchybny, akorat silne predrazeny. 5D je skvely dlouho ocekavany mezistep, ktery bude rozhodne neprodavanejsim fotoaparatem (DSLR) do konce tohoto roku. Co se tyce toho utesneni proti prachu a vode, tak drtivou vetsinu lidi to vubec nemusi zajimat. Pro profiky je to rozhodne dobrej pocit, kdyz fotim tepla vrdila v Yellowstonu a v okoli je -30 a celej fotak se "poti" jak silenej ja se nemusim bat jestli to prezije. Akorat ta cena ???? 5D je zlata stredni cesta. Podle me je stejne nejlepsi fotoaparat na trhu porad 20D (digi trh), hlavne v pomeru vykon/cena.
Jen bych poznamenal, ze korekcee expozice se nastavuje identickym zpusobem na cele dlouhe rade jinych Canonu, takze to asi pro uzivatele nebude zadna zahada.
rt: Pro uzivatele Canonu asi ne ale pokud nekdo prejde z jine znacky nebo to bude jeho prvni D-SLR, tak jiste ano ....
To Kapsa: Muj první fotak bylo 20D a zpusob ovladani kompenzace expozice mi prijde naprosto logicky. Vzdyt kdyz mam dve hodnoty, ktere mohu menit a dva ovladaci rotory, tak neni nic jednodussiho, nez kazdym menit jednu hodnotu.
V clanku se take objevila vytka, ze vypinac se musi ovladat druhou rukou, nez kterou je aparat drzen. Je to pravda, ale ja ten vypinac nepouzil vic, nez petkrat (u 20D). Fotak nechavam po 1 min automaticky vypnout a zapinam jej namacknutim spouste. Bezproblemu jsem takhle vyridil i desetdenni dovolenou na jdnu baterku (cca 900 RAWu).
Upresneni: Slovem "fotak" jsem myslel zrcadlovka, predtim jsem mel jeste nejakej ultrazoom...
Recenzia je vcelku fajn, akurat ze takmer nic nehovori o realnom spravani sa fotaku v etrene a je tam kopec nepresnosti. Vyraz "excelentna vydrz baterie" je absolutne scestny a zavadzajuci. Baterka v 5D mi nikdy nevydrzala viac ako 200 az 220 zaberov, co je smiesne malo uz len v porovnani s 20D, kde sa to pohybuje v okoli 1000 zaberov. V 5D pri aktivnom dni musim menit bateriu minimalne 3 az 4 x.
Zobrazovanie ISO v hladaciku naozaj funguje a citlivost sa pohodlne da menit aj bez toho, aby fotograf odtrhol zrak od snimaneho objektu. Vec s ISO nepokladam az za taky velky problem - v drvivej vacsine pripadov viem v akych svetelnych podmienkach fotima podla toho aj mam nastavenu citlivost. Caste zmeny citlivosti su domenov ludi, ktori sa radi hraju ale malo fotia.
Diskusia o korekcii expozicie takisto nema zmysel - ked su dve stopy malo, preco fotak neprepnut do manualneho rezimu a nastavit si taku expoziciu aka je potrebna? Ked mam cas hrat sa s korekciami expozicie, urcite mam cas aj nastavovat parametre v manuali. A okrem toho, serizny fotograf foti do RAW a tym padom korekcie ako take stracaju svoj vyznam.
Ci je fotak profi alebo nie zalezi na tom kto ho pouziva. Mnoho mojich kolegov profi fotografov roky fungovalo s EOS D30, moj velmi dobry priatel Jevgenij dokonca s tymto fotakom fungoval na Sibiri a bol v pohode aj v najhorsej zime. Vyzadovalo si to len trochu pozornejsi pristup k technike. Utesnenie fotaku nehra velku rolu. Aj v extremnych podmienkach drviva vacsina fotakov funguje. Vid Irak, Afganistan ci strednu Afriku kde mnoho ludi ide s Canonmi ci Nikonmi strednej triedy a nemaju s tym problemy, pokial si nenchaju do fotaku nafukat piesok pri vymene objektivov. Profi fotak kludne moze byt aj EOS 350D ked ho ma v ruke profik a je nan aspon trochu zvyknuty.
Piti: Je to opravdu malickost ale me to az tak logicke neprijde a navic chybi jakakoli popiska k zadavani korekce. Nemluve o tom, ze je neustale nutne kolecko zablokovavat a odblokovavat, protoze jinak se snadno stane, ze si clovek nechtene nastavi nejakou korekci treba zavadenim o tento ovladac - treba kdyz vklada aparat do brasny zapnuty, protoze spoleha na automaticke vypnuti, kvuli neergonomicky umistenemu hlavnimu vypinaci ....
Tony: Je az priznacne, jak si ohledne vydrze baterie vzajemne odporujete s uzivatelem Piti. Ono je to totiz velmi tezko nejak meritelne, protoze zalezi na zpusobu pouziti aparatu a taky treba na typu pouziteho objektivu. Subjektivne bych ale souhlasil s Piti, ze vydrz je opravdu vyborna ....
Co se tyce zobrazovani ISO, tak lze sice menit bez odtrzeni oka od hledacku ale nelze jej trvale zobrazit a to povazuji za vadu u aparatu teto kategorie. A vubec nejde o nejake hrani, je to dulezity udaj a existuje mnoho situaci, kdy se rychle meni svetelne podminky.
Co se tyce korekci, tak vetsi korekce jsou potreba pri experimentalni fotografii nebo pri IR fotografii. Samozrejme ze to jde obejit pres manualni rezim ale proc, kdyz jde jen o nepatrnou zmenu ve firmwaru ? To by pak aparat nemusel treba ani vubec merit, protoze expozici lze preci posoudit podle zkusebniho snimku na LCD a pak nastavit v manualu ....
Piti: Jeste k tomu vypinaci - souhlasim s tebou sice ohledne vydrze baterie, ta je fakt dobra ale je rada situaci a take krajin, kde je s elektrinou problem (nebo kdyz se ti nechce, nebo nemuzes tahat s sebou nabijecku) a to je pak kazda minutka provozu navic k nezaplaceni ....
A uzivatele Nikonu, Pentaxu a nebo i nekterych kompaktu Sony by ti mohli vypravet, jaka je to parada, kdyz mas vypinac primo u spouste. To pak kdyz mas aparat predem vhodne nastaveny, tak zapnuti + expozice + vypnuti trva jen v radu nekolika vterin a naprosto intuitivne. A to pak opet zpetne poznas na vydrzi baterie, ktera se tak jeste znasobi ....
.
5D je super , již dnes se dá sehnat za 85 000,-. Pomalinku ale jistě končí éra APS a to je dobře , ten crop faktor 1.6 je strašně příšernej...Za rok max dva roky bude stát 5D jako dneska D20-ka , to mě věřte.Možná bude ještě levnější , poněvadž budou zase lepší digi SLR.Vemte si kolik stála D30ka,nová D10ka - vokolo 80 ti klacků a dnes ? )))) To samé čeká 5D , která je už skoro bez chyby ...
Kapsa: Je videt, ze s Canonem nemas moc zkusenosti. V zivote jsem si korekci expozice nahodou neprehodil zasunovanim aparatu nekam. Ona tim zadnim koleckem jde prendat pouze behem tech par vterin, kdyz ma aparat zamknutou expozici, a to vetsinou neni tech par vterin, kdy ho strka do batohu. Vicekrat jsem si ji tam nechal omylem nastavenou, ale to je moje hloupost.
Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.