Canon EOS 5D Mark II: fotografická praxe

S fotoaparátem Canon EOS 5D Mark II intenzivně fotografuji více než rok. Fungoval v ruských mrazech, v prachu a horku afrických pouští nebo v monzunovém dešti. Tento článek není test. Najdete zde poznatky z dlouhodobějšího používání v drsnějších podmínkách při fotografování krajin, zvířat a reportáží a částečně i srovnání s předchůdcem Canon EOS 5D, který také používáme.

Ukládání a zálohování dat

Používám flash karty Sandisk Extreme III, které jsou dostatečně rychlé i pro ukládání videa v plném rozlišení a sekvenční snímáni v RAW formátu. Za dobrou značku považuji i Lexar. Nikdy bych nešel do „noname“ karet. Data na kartě jsou prostě příliš cenná.

Fotografování do formátu RAW v maximálním rozlišení fotoaparátu považuji za samozřejmost. Můžeme diskutovat o tom, zda je to třeba u všech snímků. Souhlasím, že u snímků s rozsahem kontrastu 4 EV to není kritické a stačí největší JPEG. Cena 1GB na flash kartě dnes není vysoká a stále klesá. Pokud sedím u zásuvky, snažím se promazat špatné snímky. Tady je však třeba být opatrný a raději počkat na časový odstup a kvalitní monitor. Zálohování a prohlížení v počítači na cestách nepraktikuji. Už nosím příliš mnoho věcí. Flash karty je třeba mít vždy při sobě a maximálně je chránit před ztrátou. Také není dobré se s nimi pohybovat u silných zdrojů elektromagnetického pole. Karty jsem však tímto způsobem netestoval.

Krajina, Reportáž, Wildlife…

Pro fotografování krajiny považuji filmový středoformát s diapozitivním filmem za stále o trochu lepší při snímcích s vysokým rozsahem jasů. Oproti střednímu formátu jsou v pro full frame digitální SLR mnohem dostupnější kvalitní teleobjektivy.

Výhodu kvalitního záznamu na filmu ztratíte díky skeneru, neboť jen málo fotografů bude mít na Imacon. Teleobjektiv ke středoformátovému Pentaxu je v principu nedostupný (když nepočítám manuál 645 500mm, který váží přes 5kg). Milovníci filmu to začínají mít stále těžší. Letos přestala vyvolávat proces E6 Thalia Picta a v Praze už zbývá jen laboratoř na Petřinách. Bankrot fotografické divize Minolty poškodil na světě tisíce jejich zákazníků. Sony, která tuto divizi odkoupila, sice vyhlásila, že bude přístroje dále opravovat, bohužel to ale není pravda v případě skenerů a nejvyšších modelů zrcadlovek, které se vyráběly v malých sériích. Minolta přestala dělat náhradní díly. Přestože Minolta Dimage PRO byl drahý profi skener, neplatí zde žádná povinnost servisu, jako třeba 10 let u aut. Skener jsem poslal několikrát do německého servisu, který jej však díky faktu, že nemá náhradní díly, není schopen opravit. Jedná se prý o spotřební elektroniku. Poučení: při výběru fotoaparátu zvažujte stabilitu a velikost fotografického businesu firmy. Nepřežila ani Minolta, výrobce historicky první zrcadlovky určené pro masový fotografický trh.

Zásadním zlepšení u Canon EOS Mark II pro reportáž proti předchozímu modelu bylo zvýšení ISO až do 6400 oproti 1600 u modelu 5D a snížení šumu v obraze. Snímky do ISO 2000 jsou použitelné i pro větší zvětšeniny.

Ostření

Bohužel u EOS 5D Mark II zůstal zachován starý systém autofokusu z předchozího modelu 5D s jedním středovým křížovým senzorem. Ostatní zaostřovací body leží velmi blízko středu a jsou jen málo citlivé. V praxi kde je omezený kontrast v objektu skoro nepoužitelné. Toto je zásadní omezení pro snímky velmi rychlých dějů. Zapomeňte, že stihnete zaostřit středovým senzorem a potom překomponovat dobíhajícího koně na Velké Pardubické do zlatého řezu. Při pohledu z čela vám při snímání objektivem s ohniskovou vzdáleností 300 mm s malou hloubkou ostrosti vždy vyběhne z pásma ostrosti… Jediná šance je pak prostě středovka nebo předostření na určité místo. Rychlost kontinuálního zaostřování je limitovaná hlavně vlastnostmi objektivu (světelnost, motorek). Toto je hlavní důvod pro preferování originálních objektivů Canon proti jiným značkám. Fotoaparát stíhá sekvenci 4 snímky/sec i do RAW.

Pro fotografování s dlouhými teleobjektivy je zásadní živý náhled – live view. S hrůzou zjistíte, jak zoufalá je přesnost zaostření autofokusem. Tady si navíc máte možnost zvětšovat obraz a pak přesně manuálně doostřit. Exponujete pak přes kabelovou spoušť s předsklopeným zrcátkem. Zároveň můžete pozorovat stabilitu fotoaparátu připevněného na stativu. Ostření přes živý náhled je zásadní i u makrosnímků, kde sice nepracujete s teleobjektivem, ale potýkáte se s malou hloubkou ostrosti při záběrech z blízka.

Video

Zastávám názor, že možnost videa v digitální zrcadlovce je vynikající věc. Musíte však počítat s tím, že budete mít k dispozici jen velmi základní ovládání. Můžete však používat již nakoupené objektivy a senzor s vynikající obrazovou kvalitou. Ten oceníte hlavně při snímání v noci, kdy můžete nasadit nejvyšší citlivost ISO 6400. Tady strčí Canon 5D Mark II do kapsy i profesionální videokamery.

Video ve fotoaparátu je neustále připraveno ke spuštění. Při cestování dochází k neustálým překvapením: najednou se například objeví skupina lidí, kteří tancují a zpívají. Během vteřiny spustíte živý náhled a točíte včetně zvuku. Musím říci, že většinu videoklipů jsem zatím natočil bez přípravy s vestavěným mikrofonem, protože jsem neměl čas nasadit externí mikrofon. Musíte si vypracovat cit, kdy fotografovat, a kdy natočit videoklip. U mě má jasnou prioritu fotka, ale občas vycítíte, že video bude lepší.

5D Mark II není videokamera. Ostřit musíte manuálně přes živý náhled na displeji. Hlavně když svítí slunce, je přesné zaostření je skoro nemožné. Proto doporučuji snímat s většími clonovými čísly. Pro snímání videa potřebujete stativ. To je jasná věc. Na druhou stranu si myslím, že určitá roztřesenost při snímání z ruky dodává snímku autenticitu dokumentu. Takové snímání v terénním automobilu při jízdě pouští má prostě grády. Něco takového jednoduše nelze jednou fotografií vystihnout.

Díky předem za připomínky i zkušenosti zejména od lidí, kteří fotografují se stejným přístrojem.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    22.03.2011 15:52

    Petr - S vyměnami jsem dost opatrny. Zásadně se vyhýbám výměně ve větru a vždy někam zalezu. Pokud jsem u auta, vyměním uvnitř. Samozřejmě, někdy to nemusí platit, ale většinou je to výjimka. Každopadně když už vyměňuji, sensor dolů.
    Jednou mi spadl 5D na betonovou podlahu.Naštěstí na přední obrubu objektivu - pak jsem už nenasadil filtr. U Pentaxu 645 jsem při lezení jsem rozbil na těle vrchní kryt a to byl v pouzdře. Na cestách nepřichází opravy v úvahu.Fotky se neopakují. Prostě nechci riskovat.Robustní tělo vydrží dost.. Jednou se vždy něco nepovede..

  • Vilém Figalla _ Figi _
    Vilém Figalla _ Figi _
    22.03.2011 17:15

    mám 550D a vydržel mráz -15°C, déšť asi 3 hodiny i bez (předražených) voděodolných obalů, skoky na lyžích z 5 metrových skal... možná v deštných tropických lesích by to nevydržel... tím chci říct, že zase tolik na tom nezáleží, jestli plast nebo hořčík... jak čtu o ostření, tak jsou na tom 550D a 5D stejně :-) - musí se udělat buď středovka nebo předostřit (v tomhle je Nikon s 3D ostřením na míle napřed) a co se týče ukázkových fotek, to by vyfotil i kompakt (sry)

  • Walther Krupinsky
    Walther Krupinsky
    22.03.2011 21:31

    "Článek je super" "dost lidí nezkousne" - ale kdeze, klidne at je to formou basne nebo komiksu. Spis nam chybi nejaka privatni tolerance spolujezdce, kdyz ridic nacouva do jineho auta.
    Jste s Andrejem spolujezdec, ne?

  • Andrej Macenauer
    Andrej Macenauer
    Autor
    23.03.2011 10:58

    To Figi S autofokusem je to jednoduchá komerční úvaha Canonu. Chceš lepší autofocus: OK kup si 7D, ale budeš mít malý sensor (APSC). Já jsem chtěl pro to, co převážně fotografuji maximální kvalitu obrazu za Kč. Proto jsem šel do full framu se slabším ostřením. Pokud chce nekdo vše, je tu 1D, ale za podstatně vyšší peníz. Ale za 3 roky to vše bude zase jinde...

  • Libor Karola
    Libor Karola
    31.08.2011 14:46

    Zdravím, článek je osobně pro mě přínosem, ale spíše mě zaujala poznámka o středním formátu. Právě řeším otázku zda jít do ful frame nebo analogu, vzhledem k cené nejspíš středoformát. Určitě bych chtěl časem nějaké zvětšeninky, priorita krajina, architektura a portrét, většina ČB. Můžete mě prosím poradit a sdělit své názory? díky Bilbo

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (18)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram