Do redakce jsme dostali nástupce fotoaparátu Panasonic DMC-FZ30, který nese označení DMC-FZ50. Jaká vylepšení přináší a jaké snímky nám dovolí tento 10Mpx ultrazoom s dvanáctinásobným optickým zoomem, se dozvíte v následujícím testu, ke kterému nám jej zapůjčila firma Panasonic. Myslím, že budete překvapeni.

V úvodu musím napsat, že fotoaparát nebyl ještě zcela ostrý vzorek. Proto tento test vezměte spíše jako test uživatelský a snímky spolu s komentáři v závěru tomu odpovídají.

Stručná charakteristika

Panasonic FZ50

Panasonic DMC-FZ50 je kompaktní 10,1 Mpx (efektivně) fotoaparát s 12× optickým zoomem se stabilizací obrazu, s hledáčkem o rozlišení výborných 235 000 bodů a výklopným a otočným displejem. V základním balení najdete fotoaparát, speciální Li-Ion baterii, nabíječku, řemen na zavěšení na krk, CD se softwarem, tištěný manuál a 32 MB SD kartu. V tuto chvíli není cena stále stanovena (srpen 2006). K dispozici budou v barvě černé a stříbrné.

Zaměřím se na rozdíly mezi FZ30 a FZ50 a především na snímky z této novinky. Jiné je LCD, rozlišení čipu a zpracování obrazu (Venus Engine III).

Tělo a ovládání fotoaparátu

Ovládací prvky Ovládací prvky

Aparát je v tomto směru prakticky shodný s předchůdcem FZ30. Ovládání je také shodné a více se o něm dočtete v testu FZ30. Zásadní rozdíl je v kompletním počeštění.

Pravá strana Zadní strana
Hledáček Levá strana
Dolní strana Levá strana

Jestliže jsem u FZ30 napsal, že pružinka pro vysunutí baterie ji spíše vyhazuje z těla, pak u tohoto modelu to již neplatí. Vše je, jak má být.

LCD, hledáček a CCD

LCD

2" LCD má rozlišení 207 tisíc bodů (tedy méně než FZ30). Jeho čitelnost odpovídá současným potřebám – je velmi dobrá. A protože jej lze nejen otáčet, ale i vyklápět v podstatně větších úhlech než u FZ30, tak neexistují již úhly, při kterých docházelo k nepříjemným odleskům. Existuje však jisté omezení – při focení shora je možné si LCD zastínit rukou, což je dáno umístěním „kloubu“ LCD. Dost mě překvapilo, i když je to rozumná vlastnost, že nešlo přepínat obraz do hledáčku při vyklopeném LCD. (Musíte nejdřív LCD dostat k tělu a pak teprve přepnout. Naopak to nelze). 

Elektronický hledáček velikosti 0,44" má rozlišení 235 tisíc bodů (nepodstatné navýšení počtu) a osobně jsem jej používal více než LCD. Očnice byla přepracována. 

CCD je 10,4 (10,1 efektivně) Mpx čip velikosti 1/1,8" s maximálním rozlišením 3648×2736 bodů (4:3). Snímat lze v poměrech stran 4:3, 3:2 i 16:9.

Objektiv a ostření

Sedí dobře

Objektiv je zcela shodný. Přesto zde jeho parametry uvedu. Objektiv Leica se 14 členy v 10 skupinách (3 asférické, 1 ED člen). Světelnost je F2,8-F3,7. Maximální clona je f/11. Jeho rozsah v přepočtu ke kinofilmu je 35 mm – 420 mm. Při použití nižších rozlišení se (díky výřezu z čipu a nikoliv přepočtu z celého políčka čipu) dosahuje optického zvětšení ekvivalentního až 21,4 při 3Mpx rozlišení. Lze říci, že stejného efektu dosáhnete výřezem z plného pole. Optický zoom lze doplnit 4× digitálním. Ten se aktivuje ihned, nikoliv jako doplněk na „konci“ optického. Objektiv má závit o průměru 55 mm.

Nejkratší ostřící vzdálenost (makro) je cca 5cm (W) a cca 2m (T). Nejmenší plocha je tak přibližně 54×41 cm. Veškeré možnosti ostření jsou shodné s FZ30. Standardně je k dispozici sluneční clona, která se na objektiv „nacvakává“ a to pouze v jediné poloze. Na to jsem si nezvykl. Raději bych bajonet, nebo alespoň možnost záměny nahoře-dole.

Mezi dostupné příslušenství patří telepředsádka LT55, která má zvětšení 1,7× a širokoúhlá předsádka LW55, která má zvětšení 0,7×. S nimi tedy dosáhnete rozmezí ohniskových vzdáleností 24,5 mm až 714 mm. Jejich hmotnost je 260 g u telepředsádky a 195 g u širokoúhlé předsádky.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Petr Koritina
    Petr Koritina
    Autor
    10.09.2006 11:36

    Jako autor jsem jen upřesňoval, kdy nelze obraz z LCD přepnout do EVF.

  • Milan Vaclík
    Milan Vaclík
    05.11.2006 15:40

    Fotoaparat jsem mel moznost pouzivat cely mesic a uprimne receno,jsem trochu na rozpacich.Fotoaparat podle meho nazoru je velmi dobry v normalnich svetelnych
    podminkach-tzn.pri foceni venku,jedno je-li slunecno nebo zatazeno.
    Problem spis vidim pri foceni portretu v umelem osvetleni nebo s bleskem.Fotky osob ne me pusobi hrozne vyzehlene.Zduraznuji,ze mluvim o fotkach pro domaci pouziti.Mam i pristroj Olympus 320 a fotky z neho mi pripadaji barevne a vubec celkove proste prijemnejsi a to je pristroj za 5500 Kc...
    Rozliseni 10 Mega je podle me spis marketingovy tah, ale pokud jsou rozmery snimace stejne velike jako u 30tky,je to je bluf bez efektu.Redukce sumu je podle me tak silna,ze to bude vadit i mene pokrocilemu fotografovi.Tak jaka pozitiva vlastne napsat,snad vyborny otocny displej,cestina,snadny pristup k funkcim,kvalini baterie-opravdu vydrzela cca 300 snimku a skoro 70% jsem fotil z bleskem.Pokud budete kupovat jeste jednu nahradni,klidne kupte neznackovou(AVACOM je o polovinu levnejsi-cca 600kc a vydrzi stejne).

  • Jarda Blízek
    Jarda Blízek
    05.06.2007 12:40

    FZ50 mám zatím jen krátce,ale za tu dobu si poradil při každé mé tuoze si cokoli vyfotit ;)

  • Pantani
    Pantani
    18.12.2007 09:49

    Stále váhám mezi Panasonic DMC-FZ50 nebo DMC-FZ18, poraďte prosím, jde mi jednoduše o to, který mi bude dělat hezčí fotky...

  • Patrik  Dusil
    Patrik Dusil
    15.03.2008 18:20

    Dobrý den, jsem začátečník ve fotografování a proto bych měl na vás otázku. Moc mě zaujal tento model fotoaparátu, myslím,že ve své třídě je to špička a tak zvažuji jeho koupi, ale také zvažuji variantu, že si připlatím a koupím nikon D40. Chtěl bych se zeptat co je lepší varianta, určitě co se týče kvality snímku nikon na tom bude o mnoho lépe, ale zase FZ50 má mnohem lepší výbavu než nikon. Tak, co byste mi poradil?
    Děkuji Patrik Dusil
    DěkujI Patrik Dusil

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (42)

Tisknout článek

Tip na článek

KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL
KONTRAST JAKO ZÁKLAD (NEJEN) BAREVNÉ SKLADBY OBRAZU, ŠKOLA BARVY JANA POHRIBNÉHO, 14. DÍL

Čtr­náctý díl se­ri­álu „Škola barvy od Mi­s­tra Jana Po­hrib­ného“ je vě­no­ván té­matu KON­TRAST JAKO ZÁ­KLAD (NEJEN) BA­REVNÉ SKLADBY OB­RAZU. 

Cvi­čení: Vy­tvořte ale­spoň 2 kre­a­tivní fo­to­gra­fie, kdy každá bude vý­razně po­sta­vená na jed­nom z ba­rev­ných kon­trastů, pří­padně i na kom­bi­naci více kon­trastů v jed­nom snímku.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram