Test digitální zrcadlovky Konica Minolta Dynax 7D

Už je to tady, křičeli jsme kdysi na náměstí, ale nevěděli, co přijde. Tentokráte to trochu pozměníme. Opět můžeme zvolat „už je to tady“, ale dnes již víme, co přichází. Tedy alespoň v oblasti digitální techniky. Je to již nějaký čas očekávaná digitální zrcadlovka od firmy KonicaMinolta s označením Dynax 7D, s vestavěným stabilizátorem obrazu přímo na čipu. Více se o ní dozvíte v dnešním redakčním testu...

Objektivy

Současně s novou Dynax 7D dala Konica Minolta na trh dva nové objektivy a to AF 17–35mm/2,8–4 (D) a AF 28–75mm/2,8 (D). Jak je patrné již z názvů, oba podporují funkci ADI. Pro ekvivalent kinofilmu musíme však ohnisko vynásobit 1,5×, takže objektivy zabírají ohniska 25,5–52,5mm a 42–112,5mm.

17-35mm/2.8-4 (D) 28-75mm/2,8 (D)

Pro testování jsem měl půjčený objektiv AF 17–35mm/2,8–4. Jeho konstrukce je kov v kombinaci s plastem. Skládá se z 14 čoček v 11 skupinách s minimální zaostřovací vzdáleností 30cm a maximální clonou f22 pro ohnisko 17mm a f32 pro ohnisko 35mm. Má rozměry 83×88,5mm a hmotnost 430g. Závit pro filtr 77mm. Zoomový kroužek je dostatečně široký s pogumovanou úpravou, jeho chod je lehký bez vůle. Trochu překvapením je konstrukce zaostřovacího kroužku, kde bych spíše čekal vnitřní způsob ostření a jen velmi tenký přední ostřící kroužek, řešení tak typické pro objektivy Minolta. Zde je však přední ostření se širokým zaostřovacím kroužkem, kde právě šířka kroužku už působí trochu problémy s držením při používání AF. Zaostřovací kroužek je z části kovový a z části plastový. Na kovové části je vyznačena stupnice vzdáleností a plastová má drážkování, pro snadnější otáčení při MF. Přední příruba se neotáčí, průměr pro filtr je 77mm. Jak jsem již psal u blesku, při fotografování s vestavěným bleskem na krátké vzdálenosti je třeba dávat pozor na stínění přední obrubou v ohnisku 17–24mm. Výhodou je, že lze objektiv použít i pro klasické SLR na kinofilm.

Z testovaných fotografií je patrné, že objektiv při nejkratším ohnisku nevinětuje, ale má malé soudkovité zkreslení. Při ohnisku 35mm je bez zkreslení. Již při otevřené cloně 2,8 je kresba příjemně ostrá a prokreslená, u 6Mpix fotografie (30008×2000 pixel) nebyl patrný rozdíl v kresbě při různých clonách. Jak je vidět z fotografií, rozsah zoomu není opravdu nijak velký.

Ohnisko 17mm x1,5 = 25mm   Ohnisko 35mm x1,5 = 52mm

Druhou novinku, objektiv Konica Minolta AF 28–75mm/2,8 (D) jsem neměl možnost testovat, ale jeho konstrukce vypadá velmi shodná s objektivem 17–35mm/2,8–4 (D). Je složen z 16 čoček ve 14 skupinách, s minimální zaostřovací vzdáleností 33cm s maximální clonou f32. Závit pro filtr má poněkud ne moc používaný rozměr 67mm. Rozměry jsou 73×94mm a váha 510g. I tento objektiv má přední ostření s širokým zaostřovacím kroužkem.

Ceny nových objektivů se pohybují v hodnotě 15000Kč za 17–35/2,8–4 (D) a 13500kč za 28–75/2,8 (D). Pro testování jsem měl ještě znovu zapůjčen nedávnou novinku v profi třídě a to objektiv Minolta 70–200/2,8 G APO SSM (D), který po přepočtení koeficientu prodloužení 1,5× dal rozsah 105–300/2,8. Spojením tohoto objektivu s Dynax 7D jsem dostal opravdu excelentní sestavu špičkové optické kvality a výborné rychlosti AF doplněné vymoženostmi digitální zrcadlovky. Byla radost s tím fotografovat. Jeho cena je však poněkud vyšší, zhruba 90000Kč.

Závěr

Co tedy říci závěrem. Jak jsem již poznamenal ze začátku, Konica Minolta možná nepřichází s novinkami tak často jako jiné firmy, ale když už přijde, stojí to za to. Tentokráte jsme čekali docela dlouho, asi 3 roky od poslední digitální zrcadlovky RD-3000, ale dočkali jsme se. Je vidět, že za tu dobu firma nezahálela a dnes tak uvádí na trh digitální zrcadlovku, která v některých možnostech a schopnostech předčí jiné konkurenční výrobky. Za cenu cca 45000Kč dostane uživatel skvělý fotoaparát, který může směle soutěžit s jinými profesionálními výrobky. Velkou výhodou je, že můžete použít, s výjimkou jediného speciálního objektivu, všechny AF objektivy Minolta a objektivy Minolta kompatibilních a využít tak skvělých schopností stabilizátoru v těle přístroje. Jedinou nevýhodou nebo řekl bych spíše nižším parametrem je velikost rozlišení čipu 6Mpix, který v dnešní době nepatří již mezi největší. A druhou drobnou nevýhodou je poměrně nízká hodnota synchronizace blesku 1/160s. Ale i tak lze novou zrcadlovku Dynax7D považovat za vynikající fotoaparát, který má co nabídnout.

Za zapůjčení přístroje pro potřebu redakčního testu děkuji společnosti Konica Minolta CZ.

Líbil se vám článek?

Komentáře

Zobrazit diskusi ke článku ve fóru
  • Milan Spurný milans
    Milan Spurný milans
    07.12.2004 08:46

    No ono v modu AUTO je citlivost 100-400. Potom v menu jsou 2 nastevení rozsahu citlivosti pro manuál: 100-1600 a druhé 100-3200. Standardně je zvolen manuální rozsah 100-1600. Pokud se chce člověk dostat na těch 3200, musí to v setupu prvně přepnout.
    Zkoušel jsem i pár fotek s bleskem 5600HSD a připadá mi vše korektní (netvrdím, že jsem vše již dokonale otestoval) - zkoušel jsem v labu také blesk přes synchro-kabel a zvolil jejich programové vyvážení WB pro blesk a vše mi opět připadalo zcela korektní. To jsou alespoň mé dosavadní zkušenosti...

  • Karel Omes
    Karel Omes
    Autor
    07.12.2004 10:58

    pro Petra W: používal jsem režim A a S,a tam mi ISO 3200 fungovalo
    pro Klacka: nevím u které fotografie máte pocit že jsem udělal neostrost schválně. u ohniska 675mm a čase 1/40s? nebo u času 0,5s? a nebo u ohniska 300mm a čase 1/30s? mé svědomí je čisté, a osobně neznám nikoho kdo by toto zvládl. Pokud vy někoho takového znáte, gratulujte mu za mne, je to člověk z výborným předpokladem pro focení.

  • Pavel Langer
    Pavel Langer
    07.12.2004 12:34

    ten stabilizator by se mi hodil do mojeho Canóna pak by 20D už neměl chybu :-))

  • Martin Kozák
    Martin Kozák
    07.12.2004 13:01

    pl: a co ti brání si koupit stabilizovaný objektiv? Uvidíš výsledek v hledáčku, stabilizace je účinnější a na Minoltu si ani nevzpomeneš ;)

  • Michal MARKO
    Michal MARKO
    10.12.2004 13:58

    hmmm 77mm filter to bude zase radosti :))) Dobra recenzia.

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Komentáře k článku (23)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram