Fotoaparát.cz

„PŘEDSEVZETÍ“ - ZHODNOCENÍ OKEM PROFESIONÁLA 1/2022

Lednové téma „Předsevzetí“ seriálu Okem profesionála znělo: „Máme tady nový rok, oblíbené to období novoročních předsevzetí. Někdo by si po proběhnuvších vánočno-silvestrovských svátcích přál třeba zhubnout nebo sportovat. Jiný přestat kouřit, nebo pít alkohol. Anebo se naučit cizí jazyk a třeba ho i v praxi využít na výletě v zahraničí. Možná i něco netypičtějšího. Zašlete nám svá fotografická novoroční předsevzetí." Vaše snímky hodnotil již tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 34 fotografií. Autor vítězné fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.

Milí přátelé, fotografové.

Pro začátek roku jsem Vám vybral téma Předsevzetí“, protože je s tímto ročním obdobím neodmyslitelně spojeno. I když skeptici a někdy i realisté říkají, že dávat si novoroční předsevzetí je nejlepší způsob, jak si sám sebe přestat vážit. Pokud je vysloveno lehkomyslně s ještě silvestrovskou hladinkou alkoholu v krvi, tak je to často i pravda. Na téma jste zaslali vcelku průměrných třicet čtyři fotografií. Nicméně s docela pestrou tematikou. Po Vánočním přejídání samozřejmě nechyběly výzvy k hubnutí, nebo sportování. Některé byly praktické jiné duchovní. Anebo třeba prozaické jako čtení nebo péče o vlasy.

Pedro29: Zlaté zàpad

U některých Vašich příspěvků je trochu záhadou, o jaké to předsevzetí vlastně jde. Tady se nabízí třeba kochání přírodou, procházky krajinou nebo snad sport? Vzhledem k nepřítomnosti člověka v obraze bych to zařadil jen do toho kochání. Jinak krajinka od pedro29 je to docela hezká a na kochání určitě postačující. Sluneční hvězdička zajímavě prosvítající zasněženým stromem v pravé třetině je hlavním prvkem fotografie. Teplé sluneční paprsky zapadajícího slunce vytvářejí nejenom příjemnou teplou atmosféru, ale protisvětlo hlavně v zasněžené krajině zdůrazňuje její prostor.

Frantiszek: zhub­němež

Zato u této fotografie od Frantiszek máme nejenom díky figurálnímu motivu jasno, že o pouhé kochání nepůjde. Figura se ani tak nekochá, jako sportuje. A když si přečteme i ten hezký název „zhubněmež“, tak je nám úplně jasné o jaké předsevzetí autorovi jde. V pravé třetině je tentokrát umístěn běžkař v akci. Hlavní to a nejtmavší prvek této téměř černobílé fotografie. Protisvětlo je tentokrát měkké, díky lehce zamlženému slunečnímu svitu. Běžkařské stopy v popředí tvoří ještě výraznou linearitu, ale sněhem obtěžkané vrcholky jehličnanů už jenom tonálně jemnou, snovou realitu.

KIV: Přestat lopatovat…

Sníh vidíme i na tomto snímku od KIV. Přesněji řečeno jde tentokrát o fotografický triptych. Ten se ale moc nepovedl, a tak jsem vybral tu, co se mi líbila nejvíc - tu uprostřed. Fotografie po okrajích, i když mají hezčí světlo, než ta uprostřed, jsou nezajímavé a navíc nafotografované z téměř stejného místa i úhlu. Méně je někdy více. Ta uprostřed má jasnou a přehlednou kompozici a taky jasné předsevzetí. Vzhledem k hlavnímu prvku fotografie, kterým jsou hrabla na sníh, je to spíše pravidelnější odhrnování napadlého sněhu. Kompozice je to výrazně lineární díky odhrabané cestičce s tmavší spodní části a světlejší horní, co je ve vyvážení snímku ta správná volba.

Petr52: Být jedním z nich

Sníh v jiném skupenství je zase na tomto snímku od Petr52. Tématem jsou ale otužilci právě vycházející z vody a předsevzetím stát se jedním z nich. Fotografie má zajímavou čtvercovou kompozici, protože otužilci na ní vytvářejí jakési téměř úhlopříčné figurální korálky k pravému hornímu rohu se postupně zmenšující. Tvoří tak i jakýsi rytmus. Využití diagonály i rytmu s minimem dalších prvků ji propůjčuje výrazný řád. Hlavním prvkem je ten největší z korálků, statný to chlap, který je zvýrazněný i lokálním zesvětlením. Optimismus ve výrazech je zjevný a přeji ho i autorovi při plnění tohoto předsevzetí.


Marek K.: Čokoláda

Soňa Šerá: Moje předsevzetí… Více číst

Někteří autoři pro zobrazení svého přání zvolili formu zátiší. Někdy s negativním přáním jako Marek K. jindy s pozitivním kupříkladu u Soňa Šerá

U barevné fotografie vlevo jde o několikapatrovou stavbu kousků oříškové čokolády. Při svém zvětšení působí docela monumentálně jako skutečná moderní architektura. Disponuje efektním bočním plastickým nasvícením i vhodným podkladem. Vše drženo ve strohé hnědočerné tonalitě. Vhodná i jako reklamní zátiší. 

Podobně jako u čokolády, kde ale objekt nedisponuje až tak výrazným prostorem, je u fotografie vpravo malá hloubka ostrosti zvolena taky. Tentokrát ale na výrazně prostorovější objekt, kterými jsou listy papíru poněkud staršího data výroby. A to je hlavní efekt, který dělá tuto černobílou fotografii zajímavou. Fotografováno legendární pevnou padesátkou, u které je nádherný bokeh dobře známý. Ostrá část listů jako hlavní prvek je umístěna do pravé třetiny, z které do obou stan perspektivně ubíhají do neostrosti jednotlivé listy. Předsevzetí číst je jistě chvályhodné, ale takového astmatika by tato fotografie spíš vyděsila.

Milda86: Bez mobilu

Holčičí přísaha bych asi nazval tento jarní a barevný snímek od Milda86. Kompozičně jednoduchý a jasný motiv pěti dívčích rukou uspořádaných do hvězdice je jasnou kruhovou symetrií. Ta se v přírodě vyskytuje jenom vzácně, proto je pro nás jako diváky vždy velice zajímavou a žádoucí. Zvýrazněna i lehkou vinětací. Symetrie by mohla být podpořena i čtvercovým poměrem stran. Barevně drženo v strohé kombinaci pleťových tónů rukou a zeleného pozadí jetele s drobnými korálkovými přesahy. Co se týče předsevzetí bez mobilu, ten se mi jeví v současné době u mladé generace jako čistá utopie?

Festa: Co bych se nepřiznal.

Zaplnit svůj hard disk i sebevětší umí svými digitálními fotografiemi téměř každý. Ale zaplnit svůj koš, takže být dostatečně kritický k často jenom „nacvakaným“ fotografiím anebo mnoha variantám toho samého, je skutečná výzva pro každého digitálního fotografa. Takže velice užitečné předsevzetí. Text předsevzetí i samotná fotografie pracuje s humorem, ale znáte to na každém šprýmu, pravdy trochu. A vlastně tam taky trochu patří. Teda až po vtipném využití tady. Protože jinak ne moc zajímavý záběr. Anonymní autoportrét. Patník by bylo vhodnější zakrýt tělem celý. Předsevzetí dokonale digitální, humor taky dobrý. Asi bych byl důslednější a nezvolil to retro tónování, protože to neevokuje tu digitální fotografii, které se i předsevzetí týká.

Lenka Krejčová: Nez­tratit hlavu

humor podruhé. I když úplně jiného druhu i stylu. Tentokrát od Lenka_Krejčová v, pro ni už tradičním, černobílém zpracování. Tradiční je pro autorku i dokumentaristický přístup ve fotografiích. Tentokrát i s výrazným prvkem humoru, založeném na vzorové amputaci hlavy trámem v popředí u jediné figury v obraze. Ta by mohla být považována i za nedostatek, nebýt ruky bezhlavého člověka položené na apartním kloboučku, který ale nemá tu hlavu, kam by se měl obvykle umístit. I celá figura působí docela obskurně. Zavalité tělo bez hlavy s jednou nohou a jednou výraznou rukou. Kompozičně jsou nejvýraznější horizontální linie. A hlavním prvkem je atypicky klobouček i díky ruce, která k němu směřuje, ale hlavně proto, že je to nejsvětlejší část v obraze.

A

Atropina: Nebudu mít ze všeho strach

A teď z humoru do hororu. A pro mě u tohoto tématu vítězná fotografie od Atropina. Ne moc časté předsevzetí ale i vizuální přístup. Kompozičně hodně strohá fotografie s centrálním velkým okem, které je logicky i hlavním prvkem snímku. Až po podrobnějším zkoumání jsem byl schopen rozlišit, zdali jde o pravé nebo levé oko. Nicméně když jsem fotografii podrobně zkoumal, všiml jsem si, že ji chybí ostrost, což je trochu škoda, mohla by být výraznější. To je ale při použité expozici jedna vteřina docela přirozené. Možná je ale takhle zase tajemnější. Kolem oka se asymetricky po obou stranách spouštějí dlouhé sytě červené vlasy. Výrazný to svislý lineární prvek. A pak už jenom černá, všude kolem a ve velké ploše. Normálně bych uvažoval o její oříznutí, jako zbytečně velké protože černá je na rozdíl třeba od bílé v obraze aktivní a pohlcuje a požírá ty menší světlé části. Ale tady podporuje obsah. Strach ze tmy je jedním z nejrozšířenějších a na většinu z nás nepochybně působí. Možná by mi jí stačilo o trochu méně. Třeba čtvercová kompozice s centrálním okem. Ale to může být způsobeno mojí oblibou tohoto dokonalého formátu, který v současné době používá dost málo fotografů. Kombinace červené a černé barvy je známá svou elegancí. I proto se s oblibou využívá v třeba módním průmyslu a fotografii. Působivá jednoduchá fotografie s nápadem i atypickým předsevzetím, pro mnoho lidí však vhodným. I proto pro mě tentokrát nejlepší.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.

Všechny fotografie na téma „Předsevzetí“