Fotoaparát.cz

"Zebra" - Zhodnocení Okem profesionála 04/2021

Dubnové téma seriálu Okem profesionála bylo ve znamení tématu "Zebra". Vaše snímky hodnotil tradičně Kamil Varga. Celkem jste vložili do soutěže 42 fotografií. Autor vítěznéhé fotografie získává hodnotnou knižní cenu od nakladatelství Zoner Press.

Téma „Zebra“ bylo tentokrát o něco náročnější, než předešlé. Na druhou stranu ale bylo možné více sahat do Vašich nepochybně bohatých archivů. S počtem 42 příspěvků se radí mezi spíše průměrně obeslané. Jak se dalo asi očekávat, největší počet příspěvků se věnoval stejnojmennému živočišnému druhu a přechodu pro chodce, který tímto slovem přeneseně taky označujeme. Našli se ale i jiné přístupy. A touto skupinou dnešní hodnocení začnu.

DaHo: Podzimní krajinou zeber..

Pruhy v krajině se objevili na několika příspěvcích. Asi nejzajímavější z nich je tento monochromatický snímek od DaHo. Terasovité políčka v kopcovité krajině jsou pro naše končiny zajímavé již svojí exotičností. U této fotografie autor ale nesázel pouze na tento faktor. Delším ohniskem si vybral jenom tu část terasovité krajiny, která vytvářela zajímavé linie. Opakující se linie pracují i s jedním z nejvýraznějších kompozičních pravidel. A tím je rytmus, pravidelné opakování prvku v obraze. Ocenit můžu i plastické sluneční světlo, které linie modeluje a zvýrazňuje. Na můj vkus je fotografie už moc přeostřená, co se projevuje v destrukci detailů v obraze.

LenkaLenka: B-Č-B-Č-B

To, že se stylizovaná zebra dá nalézt i v urbanistické aglomeraci vidíme na této fotografii od LenkaLenka. Zebru tentokrát vytvářejí stíny oken, promítající se do tmavého průchodu. Ohraničení stínů jednotlivých oken v řadě vytváří jejich rytmus, charakteristický pro téma zebra. Ve fotografii tentokrát ale nedominuje rytmus, ale linie. Nejvýraznější je ta, která tvoří již zmíněnou stínohru. Doplňují ji i linie reálných oken v horní části obrazu. Společně tak vytváří výrazný perspektivní efekt, který zdůrazňuje prostor ve fotografii. Téměř z průsečíku těchto dvou výrazných linií, z výrazné světlé přeexponované plochy se vynořuje figurální torzo – dívka s mobilem v rukou. Tento živý prvek je vítaným zpestřením jinak dost technicistní kompozice. Výrazně kontrastní černobílé zpracování je podřízeno zvýraznění stínohry. Osobě bych asi oříznul prázdné černé plochy po stranách do mého oblíbeného formátu čtverce. Ale i takto má fotografie své kouzlo.

Lenka_Krejčová: Školní zebra

Důkazem toho, že i v interiéru lze nalézt zebru je tato černobílá fotografie ze školských lavic od Lenka_Krejčová. A to hned na dvou místech. Jednak na pruhovaném tričku dívky v pravé spodní části kompozice. Tak hlavně na přebalu sešitu dívky v druhé řadě. To že tvář zebry na obalu zakrývá tvář dívky, dává fotografii lehký humorný nádech. Tento prvek je zároveň tím hlavním ve fotografii. Jednak umístěním do zlatého řezu, ale i tím, že díky přímému slunečnímu osvětlení je ve fotografii nejsvětlejším. Vtipný postřeh s jinak asi ne moc vtipného školského prostředí.

Bob Gajdoš: Středem

Zajímavé pruhy na silnici najdeme na této fotografii od Bob Gajdoš. Rytmicky stoupající nahoru ulicí. Autor se ale nespokojil s jejich pouhým zaznamenáním, ale přidal k nim i figurální prvky, které fotografii výrazně obohacují. A to hned dva. Hlavní prvek, paní v bílých šatech je k nám atypicky odvrácená zády. Díky světlým šatům, dynamické chůzi a velikosti v obraze svůj úkol ale plnohodnotně splňuje. V horní části fotografie jí již v neostrosti sekunduje druhá pro změnu tmavá postava. Černobílé provedení je nejenom pro kontrasty figur ale i zebry u této pouliční fotografie vhodně zvoleno.

zpěvák: Přechody pod Svinoskými mosty

Úctyhodné množství pruhů každého zaujme na této fotografii od zpěvák. Až si člověk říká, zdali to už trochu nepřehnali. Ale je to hlavně to, co dělá tuto fotografii zajímavou. Střídání horizontálních a vertikálních linií působí ve fotografii až hypnoticky. Rytmus jak z učebnice. Velmi příjemně ho občerstvují tři figury v horní části kompozice. Obzvláště oceňuju, že všechny tři jsou v dynamickém pohybu. Tonální zpracování této barevné fotografie je trochu kontrastnější. Předpokládám, že záměrně zvoleno pro zvýraznění pruhů. Celý čas mám dojem, že fotografie je nafotografovaná nakřivo, i když tomu tak pravděpodobně není. Bude to způsobeno asi lehkým vyosením ze symetrického pohledu, který by byl o něco vlevo. A možná taky tím, že ulice je zlehka z kopce. Předpokládám taky, že nepřítomnost černého rámečku nahoře je jen důsledek nedokonalého nahrání se fotografie do galerie.


drapka: Česká pošta

drapka: Pozor tramvaj!

Dvě barevné fotografie s podobným nápadem zaslala do soutěže drapka. Nápad sice podobný, ale obě provedení mají i své odlišnosti a klady. U autora oceňuju, že se nespokojil s prvním provedením, ale si s nápadem důkladněji pohrál. Sám si nejsem jistý, která z nich je lepší nebo horší. Obě mají něco do sebe. Společné prvky jsou pruhy na silnici a dopravní prostředek v pohybové neostrosti. Ten levý je konkrétnější a realističtější. Jednak ostrým fragmentem domu v levé horní části a taky sloupem s tlačítkem. Nápad je založen na shodě barev. Jak tlačítko, tak auto mají žlutou barvu. S humorem by se dalo taky zkonstatovat, že žluté tlačítko asi slouží k přivolání žlutého auta. A to nejlépe poštovního. Fotografie vpravo je již výrazně abstraktnější. Až na drobnou výjimku u zebry je složena z horizontálních linií slova pozor na dlažbě, zebry na silnici a pruhů, které vytváří pohybující se tramvaj v rozmazání. Strohá a jasná kompozice, na můj vkus ale už trochu tmavá.

Jan Sekunda: ..zebra..

Na závěr jsem si nechal prostor pro zebru v jejím původním významu jako zástupce zvířecí říše. První z trojice tohoto typu příspěvků od Jan Sekunda je z nich nejstylizovanější a nejvýtvarnější. Velice elegantní čtvercová černobílá fotografie šíje zebry. A i když nejsem příznivec rámečků, tady se k ní docela hodí. Docílit i jenom rovnoměrné nerušivé pozadí je v exteriéru dost velký problém. Tady navíc úplně černé. To je v praxi téměř nemožné, proto předpokládám výrazné doladění v editoru. I když některé tmavé štětiny již zanikají, musím uznat kvalitní práci při zpracování. Zaujalo mě i světlé ucho, které působí jako miniaturní roh jednorožce. Výrazný kontrast pruhů a štětin propůjčují fotografii až grafické vzezření. Působí tak téměř jako logo.

Frantiszek: Pruhovaný zákusek

Detail biologického druhu zebry je i tématem této fotografie od Frantiszek. V tomto případě ale realistický záběr ze života zeber. Detail kousání do srsti je docela zajímavý. Nutno ocenit autorovu pohotovost. U takto velkého detailu je kromě rychlé reakce při snímání důležité i přesné zaostření. Tady perfektně zvládnuto. Kompozičně jsou zuby jako hlavní prvek uprostřed záběru rámovány už jenom pruhy jako jakousi doplňující strukturou. Převod do černobílé je zvládnutý profesionálně v plné tonální škále.

Inna Bystrakova: Je lepší si lehnout

Na závěr jsem si nechal tuto asi nejrealističtější barevnou fotografii tematického živočišného druhu od Inna Bystrakova. Když jsem tentokrát přemýšlel o tom, kterou fotografii vyberu jako vítěznou, měl jsem několik dilemat. Žádná z nich se mi nezdála až tak výrazně lepší, než ostatní, že bych ji bez výčitek mohl označit za jednoznačného vítěze. Bylo jich víc. Mám taky pocit, že dost často vybírám ty stejné autory, proto jsem se rozhodl pro fotografii autorky, kterou jsem ještě neocenil. Možná si někteří z Vás taky všimli, že u témat preferuji atypická, překvapivá řešení. Ty jsem do hodnocení taky zahrnul, ale jako pro vítěznou jsem se atypicky rozhodl pro svým způsobem klasiku. Klasiku to ale velice kvalitní jak technicky, tak i obsahem. Hravý snímek z rodinného života zeber. Pasoucí se dospělá zebra s dovádějícím zebrátkem u jejich nohou. To bylo jako každé dítě asi dost v pohybu, takže zachytit ho v takhle povedené póze vyžaduje zkušené oko a postřeh fotografa. Správně byl pro tuto dynamickou scénu zvolen i výrazně krátký čas. Prostě povedená žánrovka vhodná třeba do katalogu ZOO.

Za hodnotnou cenu pro vítěze děkujeme nakladatelství Zoner Press.