Na stránkách Panasonic je u tohoto modelu výraz "kamera". Panasonic LUMIX S1H je totiž fotoaparát, který je prezentován více jako kamera, než jako fotoaparát. Tak se na tuto fulframe bezzrcadlovku s profesionálními vlastnostmi pro natáčení videa podívejte i vy.
Parametry Panasonic LUMIX S1H
Základní parametry fotoaparátu Panasonic LUMIX S1H najdete v tabulce níže.
Snímač | FF, formát 35,6 × 23,8 mm (3:2); stabilizace posunem snímače až 6,5 EV |
Efektivní/celkový počet pixelů | Přibližně 24,2/25,8 megapixelů |
Bajonet | L – Mount |
Citlivost ISO | ISO 100 až ISO 51 200, rozšířené ISO 50 až 204 800, při videu do 51 200 (vlastní měření) |
Automatické zaostřování | systém kontrastního AF s technologií DFD |
Rychlost závěrky | 60 s až 1/8000 s (závisí na typu závěrky), Bulb Při videu až 1/25 s až 1/16000 s; v režimu Variabilní rychlost snímků 1/2 s až 1/16000 s |
LCD | Výklopný otočný dotykový displej. TFT LCD s úhlopříčkou 8 cm (3,2"). Přibližně 2,33 mil. bodů (cca 1024 × 768 px). |
Hledáček (LVF) | OLED, 5,76 mil. bodů zvětšení 0,78×, dioptrická korekce -4 D až +2 D |
Stavový LCD (horní strana) | Monochromatický, s možností podsvícení, 1,8 " |
Kontinuální snímání | AFS až 9 snímků za sekundu/při AFC až 6 snímků za sekundu/při 4K PHOTO 60 fps/6K PHOTO 30 fps |
Typy souborů | JPEG, RAW (14 bit), HLG Photo; video AVCHD, MP4, MOV (podrobněji dále) |
Video/zvuk | až 6K/25fps/stereo , časově neomezené, více informací dále |
Konektivita | USB-C, HDMI ( výstup až 4:2:2 10 bit), bluetooth, WiFi |
Výdrž baterie | Až 400 snímků LCD, až 380 snímků (LVF), až 1150 snímků v režimu power save LVF s objektivem S-R24105 |
Rozměry těla; hmotnost | 151,0 × 114,2 × 110,4 mm; 1 164 g včetně baterie a paměťové karty |
Zajímavosti | Tělo je odolné prachu a vlhku. Výstup pro sluchátka. Ventilátor. |
Musím se omluvit výrobci, že budu pro stroj používat výraz fotoaparát, přestože on sám jej nazývá kamera.
Ergonomie těla
S1H není drobeček. S jeho hmotností (jen tělo) 1 164 gramů se dost pronese. S objektivem LUMIX S PRO 1,4/50 mm, který má hmotnost 955 gramů, máte na krku i s popruhem dva a čtvrt kilogramu. Tělo je tak vysoké, že menší ruka ani nepotřebuje bateriový grip jako oporu pro malíček. Rozložení ovládacích prvků je zřejmé z obrázků.
Panasonic LUMIX S1H s objektivem Panasonic LUMIX S PRO 50 mm f/1,4
Je to víc než fotoaparát, je to profi fotoaparát a hlavně videokamera s profesionálními možnostmi nastavení. Takže duální slot SD karet tam prostě být musel. Zvládá karty kompatibilní s UHS-II a Video Speed Class 90.
Hlavní volič má aretaci a je na něm devět poloh. Čtyři standardní, tři volitelné, režim iA (inteligentní automatika) a režim video.
Na přední stěně je mimo tlačítka aretace bajonetu i druhé tlačítko pro snímání videa, které je červené. Další dvě jsou programovatelná. Pod Fn2 je v továrním nastavení efekt clony a závěrky. Pod Fn1 je změna horního displeje z režimu focení do režimu videa.
stavové LCD |
informace v režimu M |
informace v režimu videa |
informace v režimu videa |
Zadní LCD je výklopné a otočné.
Spodní stěna. Všimněte si aretace vertikálního vyklopení LCD.
Některá nastavení fotoaparátu
V nastavení fotoaparátu je neobvykle velké množství voleb, prý skoro tři tisíce (informace autora českého menu). Nečekejte, že tu jejich význam popíši.
Nastavení Q.MENU umožnuje změnit položky rychlého nastavení. Páčka LOCK zamyká kurzor, joystick, dotyk a volič.
Fn nastavení umožní změnit volbu asi všech tlačítek, včetně těch se standardními funkcemi. Na přední a horní stěně je dohromady deset tlačítek, tři vpředu. Pět na dotykovém displeji. Funkce pod Fn8 až Fn16 nejsou definovány, ale možnost je nastavit je k dispozici. Jsou to pozice „šipek“ a čtyři strany joysticku a jeho stisk. Takže celkem dvacet šest možností nastavení vlastní volby (snad jsem to spočítal správně).
Pokud nastavíte použití fotografického filtru, tak se použije pro všechny režimy fotoaparátu.
Menu nastavení fotografování LUMIX S1H
Co mi stále trošku vadí, je to, že míru redukce šumu ovlivníte v nastavení picture style, kde volíte od –5 přes 0 do +5. Vypnout se redukce šumu nedá. Je vidět, že se šumem při vysokých citlivostech si S1H poradí skvěle. Pro „denní šumovky“ jsem nechtěl volit jiné clonové číslo, proto jsou snímky na nejvyšší citlivosti přeexponované. Volitelně samozřejmě zapínáte redukci šumu pro dlouhé časy. Tady je situace zajímavá, pro časy tak od 10 sekund a pro vysoké citlivosti ji raději zapněte.
bez redukce šumu pro dlouhé časy (6s, f/16, ISO 1600) |
s redukcí šumu pro dlouhé časy (6s, f/16, ISO 1600) |
Čip má maximální rozlišení v režimu RAW 6048 × 4016 (jpg 6000 × 4000). V režimu Vysoké rozlišení produkuje snímky 12096 × 8018 bodů, což odpovídá 96 Mpx. Snímek má pak skoro 200 MB.
Specialitou je formát HLG (Hybrid Log Gamma), ale to si zobrazíte pouze na zařízeních, která HLG podporují. V zásadě jde o novou verzi HDR.
Pokud chcete nastavit nějakou funkci a ono to nejde, je to jistě tím, že to znemožňuje aplikace jiné funkce. Ovšem pokud nevíte jaká to je, systém vám to neřekne. Musíte hledat a odhadovat. Líbilo by se mi, kdyby se systém zeptal, zda má kolizní nastavení také změnit.
Setup LUMIX S1H
Ostření
Pohled na ostření se musí rozdělit na dvě části. Na ostření v režimu focení a na ostření v režimu videa, protože když je skvělé jedno, nemusí být skvělé druhé. Tady ale je skvělé obojí.
Ostření je typu DFD a umí ostřit až do osvětlení –6 EV. Aparát ostří v režimu foto dokonale, jistě k tomu v mém případě přispěla světelnost f/1,4 použitého objektivu. A je jedno, jestli použijete stálé ostření, ostření na obličej, ostření na siluety ptáků (ano, i to tam je a funguje slušně). Zapnout lze sledování objektu… V režimu focení je k dispozici při manuálním ostření zvětšení náhledu až 20×, to je v kombinaci se zdůrazněním hran perfektní.
V režimu video je průběžné ostření neslyšné a aparát se chová tak, aby v nahrávaném zvuku nic nerušilo. Další postřehy k ostření v režimu video najdete dále.
Videorežim
Panasonic S1H je již více kamera, než fotoaparát. Proto se zaměřím i na funkce videa. Pokusím se vysvětlit pár pojmů a „čísílek“ co nejjednodušším způsobem, a tak se jistě v očích profesionálů dopustím nepřesností.
Menu nastavení videa LUMIX S1H
Pokud netoužíte po detailech možností natáčení videa, přečtěte si následující odstavec a pak přeskočte na další kapitolu.
Co chci v následujícím napsat? Přidám pár informací pro profesionály a pokusím se laikům vysvětlit, v čem tkví špičkovost S1H. Protože, když máme záznam 4:2:2 10bit, máme tím k dispozici materiál, který lze výborně upravovat a měnit. A ještě má rozumnou datovou velikost. S1H se podle výrobce vyznačuje tím, že denní záběry lze konvertovat na noční. Při kompresi 4:2:0 to při ztrátě barevné informace tolik nepůjde. Pozor, podstatné je i to, že tento výstup je k dispozici na HDMI rozhraní a lze jej ukládat na externí zařízení.
Některé pojmy a související volby nastavení videa
S1H splňuje standard pro 10-bit výstup 4:2:2 ve 4K rychlostí 60/50 sn/s přes HDMI a podporuje synchronizaci Time Code. Tím usnadňuje střih záznamů vzniklých ve více kamerách.
Z tiskové zprávy: "LUMIX S1H je první bezzrcadlovka na světě, která zaznamenává video v rozlišení 6K rychlostí 24 sn/s (v poměru stran 3:2), 5,9K rychlostí 30 sn/s (v poměru stran 16:9) a 10bitový záznam rychlostí 60 sn/s ve 4K/C4K.
LUMIX S1H je vybaven zcela novým typem Full-Frame snímače s rozlišením 24,2 MP s technologií Dual Native ISO, která je v kombinaci s procesorem Venus Engine zárukou vysoké citlivosti při zachování minimálního šumu. Fotoaparát nabízí dynamický rozsah více než 14 EV, tj. stejný, jako mají filmové kamery, a V-Log / V-Gamut profily kompatibilní s oblíbenou kolorimetrií VariCam Look."
Rozlišení snímku
Pojem je jistě jasný. Najdeme rozlišení od FullHD (1920 × 1080) přes standardní 4K až po 6K (5,9K).
HLG
Jde prakticky o zvýšení dynamického rozsahu typu HDR. Jde o zkratku Hybrid Log-Gamma. Více o ní na LUMIX Academy. Aby mělo nahrávání s touto funkcí smysl, musí ji podporovat zařízení pro přehrávání.
Bitové rozlišení barev
Najdeme dvě varianty. Buď 8bit, nebo 10bit. 8bit ukládá pro jeden subpixel 256 úrovní, 10bit 1024 úrovní. Výsledný obrazový pixel tvořený třemi subpixely může mít 16 777 216 barev, resp. 1 073 741 824 barev. Bitové rozlišení volíme současně s rozlišením (FullHD až 6K) a vzorkováním (4:2:2 nebo 4:2:0 viz dále).
To o barevné hloubce platí samozřejmě i pro fotografování a je zřejmé, proč mají raw soubory 12 bitové nebo dokonce 14 bitové rozlišení. Jde o následné zpracování, kdy až finální výsledek se převede do 8 bitové formy (to je standard pro jpg).
A teď pro přehlednost bitová barevná hloubka v tabulce.
rozlišení | červená | zelená | modrá | počet barev (mísením) |
8 bit | 256 (28) | 256 | 256 | 16 777 216 ( (28) 3 ) |
10 bit | 1 024 (210) | 1 024 | 1 024 | 1 043 741 824 ( (210) 3 ) |
Kvalita záznamu
Zde nastavíme rozlišení, kompresi a bitovou hloubku. Maximální datový tok 400 Mbps je při 3328 × 2494 25p 4:2:2/10bit/ALL-I. Pozor, na HDMI výstupu je 4:2:2 i při nastavení 4:2:0 (zdroj: technické specifikace S1H). 4:2:2 je vhodné vzorkování pro další zpracování.
Úroveň jasu
Úroveň jasu lze nastavit ve třech intervalech. Meze určuje bitové rozlišení v nastavení verze záznamu. V zásadě říkáte, co již považovat za bílou a co již za černou.
Liminace a chroma
Kus bloku obrazu (typicky obdélník 8 krát 2 px, tzv. makropixel) je nutné nějak zapsat. A to je u S1H buď 4:2:2, nebo 4:2:0. Vzorkování 4:2:2 je z profesionální sféry, 4:2:0 standard. Co to ale znamená? V tomto zápisu tvaru J:a:b, je „a“ počet barvonosných složek v prvním řádku, „b“ je počet barvonosných složek ve druhém řádku. Lidské oko vnímá rozdíl jasů výrazněji než rozdíl barev. Barevné vzorkování má za cíl snížení množství dat kvůli přenosu informace, ale s minimální ztrátou kvality pro lidské oko. Když předhodíme oku správný jas, ale jinou barvu, nic moc se neděje a množství dat, která musíme přenést k divákovi, je výrazně menší. Pamatujete černobílou televizi? Tak celý obraz chápejte jen jako informaci o jasu, barva chybí. A to je ta 4 na začátku a celé je to 4:0:0. Zápis 4:4:4 říká, že zaznamenáme jak jas, tak barvu každého pixelu z obdélníku 8×2. Když je to navíc 10 bitově, tak máme k dispozici přes miliardu barev, tedy 1024 na subpixel (obrazový pixel je tvořen třemi subpixely).
A teď v tabulce
4:4:4 | 4:2:2 | 4:2:0 | |
luminace (jas) | |||
chroma (barva) | |||
luminace + chroma |
Na výřezech snímků ukáži rozdíl 4:2:2 a 4:2:0. Uvedené jpg jsou 8bit i v případě 10bit záznamu, protože jde o zachycené snímky tím nejjednodušším softwarem. Z popisek u výřezů je zřejmé, o jaký druh záznamu šlo. Název snímku je pod výřezem ve formátu „jméno_vzorkování_bitová hloubka_*“. Hledal jsem tak drobnou a barevně odlišnou věc, že při vzorkování 4:2:0 ji systém vesměs „vynechal“, ale při 4:2:2 se to nestalo. Našel jsem ji. Jsou to výrazně modré chráničky na lešení. Druhá série výřezů to potvrzuje. U vzorkování 4:2:2 je najdete vždy, u 4:2:0 výjimečně, nebo vůbec. Zdrojová videa byla Anamorphic 4K a FullHD při zóně videa pixel/pixel. Uvedené snímky jsou printscreeny porovnávaných výřezů v Zoner Photo Studio X.
Skutečnou shodu zdroje a obrazu určuje i bitová hloubka jednotlivých pixelů a ta je pro 10 bit vyšší, než je schopnost lidského oka rozdíly vidět. Standardní jpg je 8bit. I monitor, který právě používáte, ukazuje také 8bit a je jedno, na co se díváte. Kdo to má jinak, ten to ví.
Úhel záběru
Pro pevné sklo úhel záběru určuje parametr Zóna videa. Na výběr je FULL, S35mm (APS-C), PIXEL/PIXEL. První volba celou šířku čipu následně přepočítává do zvoleného rozlišení. Druhá bere šířku videostandardu Super 35 mm a také ji přepočítává na zvolené rozlišení. Poslední volba natáčí v poměru jeden pixel záznamu na jeden pixel scény. V praxi to znamená, že se výrazně mění úhel záběru.
A tady pokračujte se čtením
Pro nahrávání videa je vhodné použít karty UHS-II nebo Video Speed Class 90. Pokud použijete pomalejší, tak po zaplnění bufferu se záznam ukončí a data se uloží na kartu. Množství dat je v případě některých typů záznamů obrovské. Můj nejnáročnější záznam měl datový tok téměř 60 MB za sekundu (to je těch 400Mb za sekundu).
Nahrávat video lze ve dvou režimech fotoaparátu. V režimu focení po stisku tlačítka pro nahrávání videa. Zde je užit zvolený režim videa nastavený v menu se všemi dalšími volbami, ale bez variabilní rychlosti snímků (pokud je aktivní) a samozřejmě jinak v automatickém režimu, který odpovídá režimu P.
V režimu Video lze navíc zvolit i režimy natáčení S, A, M a již zmíněný P.
Video lze zaznamenávat v režimu AVCHD, MP4 a MOV. MOV umožňuje maximum voleb. Pokud nevíte, co a proč děláte, zůstaňte při nastavení MOV při zvoleném rozlišení u 4:2:0 LongGOP. Snížíte tím datové toky, byť pro přehrávání je potřeba výkonnější PC než pro variantu ALL-Intra.
Následuje přehled všech dostupných formátů v režimu MOV při systémové frekvenci 50 Hz (informace z manuálu výrobce). Je jich dvacet šest. Tučně je zvýrazněná vždy nějaká nej charakteristika. Obvykle nejvyšší rozlišení nebo nejvyšší kvalita při daném rozlišení vhodná pro další zpracování. Pro srovnání – pro záznam MP4 je pro 50Hz systémovou frekvenci „jen“ devět možností.
zóna videa | rozlišení | charakteristika |
Full-frame | [5.4K] 5376×3584 (3:2) | 25.00p, 200Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). |
[5.9K] 5888×3312 | 25.00p, 200Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). | |
[C4K] 4096×2160 |
25.00p, 400Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). | |
[4K] 3840×2160 |
25.00p, 400Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). | |
[FHD] 1920×1080 |
100.00p, 150Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00p, 200Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 100Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00i, 100Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 50Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP), (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). 25.00p, 200Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 100Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). |
|
Super 35mm / Pixel by Pixel | [C4K] 4096×2160 | 50.00p, 200Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00p, 150Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio) 25.00p, 400Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). |
[4K] 3840×2160 |
50.00p, 200Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00p, 150Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio) 25.00p, 400Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). |
|
[Anamorphic 4K] 3328×2496 (4:3) | 50.00p, 200Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00p, 150Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio) 25.00p, 400Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). |
|
[FHD] 1920×1080 |
100.00p, 150Mbps (4:2:0 10-bit LongGOP) (H.265/HEVC, LPCM, High-Res Audio) When Super 35mm is selected. HLG is selectable. 50.00p, 200Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 100Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). 50.00i, 100Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 50Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). 25.00p, 200Mbps (4:2:2 10-bit ALL-Intra) / 100Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP) / 100Mbps (4:2:0 8-bit LongGOP) (H.264/MPEG-4 AVC, LPCM, High-Res Audio). |
V režimu snímání videa je situace pro běžného uživatele náročná. Výše jsem popsal, proč je kvalitativně S1H na špičce a funkce, které zmíním, jsou jen dalšími volbami v nastavení. Těch jsou však stovky.
Variabilní rychlost snímků je k dispozici jen pro některé („nenáročné“) režimy a v tom případě nefunguje automatické ostření a samozřejmě je záběr bez zvuku. Možnosti zrychlení/zpomalení závisí na systémové frekvenci a na zvolené frekvenci nahrávání.Při nastavení uvidíte hodnotu pomocí procent. Natáčet video lze i s aplikovaným filtrem – těch je patnáct a jsou společné pro foto i pro video.
Pokud chcete zpomalené video s průběžným ostřením, musíte to obejít. Natočíte video s vyšší snímací frekvencí (např. je k dispozici 120 fps ve FullHD pro 60Hz systémovou frekvenci) a to pak pomocí SW v PC upravíte pro přehrávání nižší frekvencí.
Nahrávat video lze bez přerušení, o to se stará nejen nastavení software, ale i větráček, který chladí, co je třeba. Opravdu vás naprosto nic při natáčení na externí zařízení nezastaví. Přiznám se, že jsem S1Hčko uvařit nezkoušel.
Duální nativní ISO je neobvyklá funkce. K čemu je? Obvykle má čip jednu „přírodní“ citlivost, s rostoucím ISO pak roste šum. Já to chápu tak, že S1H má nativní citlivosti dvě. Jednu používá pro ISO od 640, druhou od ISO 4000. Dual Native ISO je možné volit manuálně mezi hodnotami LOW (ISO 640–5000) a HIGH (ISO 4000–51200). Uvedené platí pro záznam do V-log. Důsledkem je minimální změna šumu v obraze při velkém rozsahu ISO ve zvoleném intervalu.
Uvědomme si, že jde o kameru a ta při změně osvětlení nemění clonu ani čas expozice. Tomu se „brání zuby nehty“ a primárně mění citlivost.
Shrnu výše uvedené. Nastavit můžete víc, než běžný uživatel ví, že existuje. Snímat lze ve výborné kvalitě určené pro další zpracování (z pohledu profesionála).
Ukázky videa
A pokud jste tuhle část začali číst až zde, pak vězte, že tohle je více kamera, než fotoaparát a videa uvedená níže nemohou prezentovat profesionální vlastnosti kamery Panasonic LUMIX S1H. Částečná charakteristika videí je součástí popisu. Až na jediné jsou všechna ve formátu MOV. Výjimka je popsána. Dvě jsou natočena objektivem Sigma CINE 24/T1.5, ostatní objektivem Panasonic LUMIX S PRO 1:1,4/50 mm (také v textu uvedeno).
K příjemným zautomatizovaným funkcím patří přejetí z dané oblasti do jiné dané oblasti u obou definujete velikost i umístění. Výstupem je FullHD a je „vyřezávaná“ část plochy čipu bez pohybu kamery – snímek „jede“ po čipu. Sice to je u Panasonic fotoaparátů již zavedená funkce, ale i tak působí zajímavě. Další automatickou funkcí je proostření podle nastavení uživatele.
Funkce změna zaostření. FullHD, 25p, 100Mps.
Funkce oříznutí živého náhledu. FullHD, 25p, 200 Mbps, 4:2:2, 10bit, ALL-Intra. Aparát se nepohybuuje.
Funkce oříznutí s přechodem. FullHD, 25p, 200 Mbps, 4:2:2, 10bit, ALL-Intra. Aparát se nepohybuje.
Vánoční strom na náměstí v Kadani každou hodinu hraje. Snímáno objektivem Sigma CINE. 5376 × 3548 (5,4K ), 25p, 200Mbps, 4:2:0, 10bit, LongGOP.
V tělocvičně. MP4, 3840 × 2160 (4K), 50p, 100Mbps, 4:2:0, 8bit, LongGOP.
Na Klínovci za velmi nepříjemných podmínek – tma, vítr, zima. 3840 × 2160 (4K), 25p, 150Mbps, 4:2:2, 10bit, LongGOP.
Panoramatický pohled z Mědníku u Měděnce. 5888 × 3312 (5,9K), 25p, 200Mps, 4:2:0, 10bit, LongGOP.
Kachničky. 3840 × 2160 (4K), 25p, 400Mbps, 4:2:2 10bit, ALL-Intra.
Ukázka vlivu změny clony na charakter videa. 3840 × 2160, 25p, 150 Mbps, 4:2:2, 10bit, LongGOP. Režim A, vynucená změna clony.
Ukázka nejvíce zpomaleného videa. FullHD, 25 fps.
Ukázka nejvíce zrychleného videa. FullHD, 25 fps.
Ukázka předchozí scény v běžném režimu videa. FullHD, 25 fps.
Na běžkách. 3840 × 2160, 25p, 150Mbps, 4:2:2, 10bit, LongGOP. Ve špatně prosvícené mlze automaticky ostřit? Jde to.
Na kadaňských hradbách. 4096 × 2160, 25p, 150 Mbps, 4:2:2 10bit, LongGOP.
Katova ulička. Tady jsem si nepohlídal expozici, v režimu P je přeexponováno. Ukázka videa FullHD 100 Mbps. Natočeno pomocí objektivu Sigma CINE.
Červánky z Mědníku u Měděnce. FullHD, 50p, 100Mbps.
Napájení a výdrž
Bez průběžného nabíjení podle údaje výrobce vydrží baterie cca 400 snímků při použití zadního LCD. Při použití LVF je to trochu méně – 380 snímků. V režimu úspory energie LVF s objektivem S-R24105je to dokonce 1150 snímků. Myslím však, že tento přístroj na běhání „po venku“ pověšený na krku určený není. Takže je důležité, že baterii fotoaparátu lze nabíjet za provozu přímo pomocí konektoru USB-C.
Konektivita
Při amatérském přístupu k tomuhle stroji stačí napsat, že jej lze párovat pomocí WiFi i BT. Stačí mít v telefonu aplikaci LUMIX Sync. Ovládat lze všechno. Připojení je intuitivní a bezproblémové. Při náročnějším přístupu musím konstatovat, že připojit lze přes redukce a přímé konektory asi všechno, co profesionál z videobranže potřebuje. Tady není nic nemožné. Je dobré zdůraznit, že na HDMI je dostupné vzorkování 4:2:2.
Použité objektivy
Měl jsem k dispozici dva objektivy. Panasonic LUMIX S PRO 50 mm f/1,4 a objektiv Sigma CINE 24/T1.5. Aby šla Sigma připojit, použil jsem adaptér Sigma MC-21 Canon EF – L. Tedy redukci z Canonu EF na bajonet L. Komunikace objektivu s tělem pomocí adaptéru nebyla bezchybná. V režimu priority clony a v režimu P je v exifu ta hodnota, kterou měl nastaven fotoaparát na těle a ne ta nastavená na objektivu. V režimu plného manuálu je v exif správně hodnota nastavená na objektivu, na těle jsem měl v tom případě nastavenou nejmenší volitelnou hodnotu a to f/1,6 (to není překlep). Nastavení clony, času a ISO jsem řídil plně manuálně (clonu na objektivu). Doporučuji v případě užití redukce komunikovat přímo s dodavatelem vašeho budoucího zařízení a raději ověřit pro daný konkrétní kus kompatibilitu.
Sigma CINE 24/T1.5 je přímo pro natáčení videa určená a má možnost připojení externích ovladačů clony a ostření, vidíte ty „zuby“?
Panasonic LUMIX S PRO 50 mm f/1,4 |
Panasonic LUMIX S PRO 50 mm f/1,4 |
Sigma CINE 24/T1.5 s adaptérem Sigma MC-21 |
Sigma CINE 24/T1.5 a adaptér Sigma MC-21 |
Ukázkové fotografie
Veškeré pořízené fotografie jsou uloženy přímo fotoaparátem resetovaným do továrního nastavení s tím, že je ukládáno do jpg v nejvyšší kvalitě. Použitý objektiv je u snímku uveden. Na první pohled shodné snímky se vždy liší buď citlivostí nebo clonovým číslem.
Následují snímky vytvořené pomocí objektivu Sigma CINE 24/T1.5.
Následují snímky vytvořené pomocí objektivu Panasonic LUMIX S PRO 50 mm f/1,4.
Přestože jsou to „jen tečky“ tak autofocus ostřil perfektně.
Místnost v ruině za oknem, kde bylo velmi šero. ISO 40 000.
Nábřeží Maxipsa Fíka má nejen Fíka (hned dva), ale u jednoho je i Ája.
Závěr
Plusy
- výborný výstup foto i video
- možnosti nastavení filtrů
- časově neomezené video a parametry videa vůbec
- odolné tělo
Minusy
- jen manuální ostření v případě variabilní rychlosti snímků natáčení videa
- změna vzajemně se vylučujících nastavení
Plusy a minusy jsou uvedeny spíše ve vztahu k užití přístroje pro fotografování s příležitostným a zcela povrchním použitím videa. Pro focení je skvělý, pokud jej k focení použijeme. Pokud však vezmeme Panasonic LUMIX S1H jako profesionální přístroj pro natáčení videa, kterým je především, pak z pohledu tvůrce videa je to výborný stroj ve všech směrech. Z pohledu profesionálů z videobranže je to levný stroj s obrovskými možnostmi nastavení a neobvyklou variabilitou výstupu. Panasonic S1H je jistě pro úzkou cílovou skupinu. Je cena S1Hčka vysoká? Není. Je to totiž nejlevnější bezrcadlovka, která je schválena pro natáčení videa pro Netflix.