V druhém díle se podíváme na úhel dopadu světla: čelní světlo, boční světlo, protisvětlo.
Seriál Cestovatelská fotografie vás seznámí se základy, které bude každý fotograf potřebovat na svých cestách za krásnými fotografiemi. Snažíme-li se zachytit krásy světa kolem nás, musíme hlavně rozumět tomu, co je pro fotografování nejdůležitější - světlu.
(První díl: Cestovatelská FotoŠkola: Světlo je základ zde)
Naučte se pozorovat světlo
Tvar a struktury předmětů jsou modelovány na základě úhlu dopadajícího světla. Podle toho pak rozlišujeme snímky v protisvětle, bočním světle a v čelním světle.
Vedle polohy slunce je důležitá i jeho výška nad horizontem. Pouze na rovníku uvidíte slunce přímo nad hlavou. V našich zeměpisných polohách vystoupí slunce nejvýše na úhel asi šedesát stupňů na konci června. Důsledkem toho jsou pak krátké a tvrdé stíny. Proto se snažíme vyhýbat fotografování krajiny v létě za poledne, kdy je jasno. Naopak zima je pro fotografa obdobím mnohem přívětivějším, na konci prosince vystupuje slunce maximálně dvacet stupňů nad obzor. Díky tomu pak můžeme fotografovat celý den, i když je obloha bez mraků. Stíny se nám vždy krásně natahují a nejsou to ony ošklivé krátké stíny dané vysokou polohou slunce v létě.
Nebojte se protisvětla
Snímky v protisvětle mají největší kontrast, a proto bývají velmi atraktivní. Pokud zůstane nějaká část snímku bez kresby, nemusí to v celkovém dojmu vůbec vadit. Dnešní objektivy s kvalitními antireflexními vrstvami zvládnou snímky i se sluncem v záběru. Ani nemusí vadit, pokud v důsledku „parazitního světla“ při průchodu světla objektivem vzniknou tzv. prasátka. I ta mohou dodat snímku dramatičnost (často využíváno i v kinematografické tvorbě). Průsvitné předměty nebo třeba kouř pak v protisvětle doslova zazáří.
Foto 1: Jezero Tso Moriri, Severní Indie, Ladakh.
Kontrast je extrémní, neboť je slunce vysoko nad obzorem. Pro maximální omezení ztráty kresby bylo nutné snímek podexponovat (vyfotografovat tmavší) a zachytit okamžik, kdy se první část slunce objevila nad hřebenem.
Foto 2: Karavana oslů v oblasti Mustang, Nepál.
Protisvětlo bylo částečně rozptýleno písečným prachem, který zde pravidelně vane směrem k severu v odpoledních hodinách.
Boční světlo
Zdůrazňuje strukturu povrchu a tvary, které jsou navíc umocněny dlouhými stíny. Nízké boční světlo získáte brzy ráno nebo pozdě večer, když je slunce nízko nad obzorem.
Foto 3: Nepálské ženy v údolí pod Anapurnami nesou trávu pro domácí zvířata.
Z dlouhých stínů poznáte, že byl snímek pořízen brzy ráno se sluncem nízko nad obzorem.
Foto 4: Toskánsko, Itálie.
Dlouhé a výrazné stíny při nízkém večerním světle zdůrazní linii cypřišové aleje a odpíchnou ji od pozadí.
Čelní světlo
Zdůrazní barvy, ale zplošťuje. Světlo je za našimi zády. Objekty před námi jsou nasvícené silným světlem, vznikají tvrdé stíny, je potlačena plastičnost.
Foto 5: Mladí novici mnišského povolání se učí buddhistické mantry v klášteře Marpha. Oblast Annapuren v Nepálu.
Střecha a zábradlí, zpoza kterého jsem fotografoval, vytvořily zajímavé orámování snímku díky velmi tvrdým stínům.
FotoTIP:
- Zajímavý předmět, který chcete fotografovat, obejděte kolem dokola. Pozorujte jeho tvar, struktury i barvu při různých úhlech dopadu světla a snažte se najít ten nejatraktivnější záběr.
- Nebojte se odlesků na objektivu, tzv. prasátek
- Chcete-li atraktivní šikmé světlo, zkuste si přivstat a zachytit východ slunce.
Nezapomeňte…
- Protisvětlo vytváří nejvyšší kontrast, má atmosféru
- Šikmé světlo zdůrazní strukturu a tvar
- Čelní světlo zdůrazní barvy, ale strukturu a tvar potlačí