Fotoaparát.cz

Test objektivu Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM

Objektiv Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM je v tomto rozsahu opticky nejlepší zoom na trhu pro fotoaparáty Canon. Uživatelský test jsem udělal jako srovnávací proti jeho starší verzi Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM, jehož cena byla prakticky poloviční. Oba objektivy byly testovány na těle Canon EOS 5D Mark III.

Objektiv Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM nahradil v loňském roce vynikající a velice oblíbený profesionální zoom 24–70mm f/2,8 L USM. Oba objektivy byly primárně vyvinuty pro tzv. full frame zrcadlovky s velkým senzorem jako Canon EOS 5D Mark II, III, Canon EOS 6D a podobně. U zrcadlovek se snímači APS-C musíte ohniskovou vzdálenost vynásobit faktorem 1,6× (Canon EOS 7D, Canon EOS 60D nebo 650D atd.).

Objektiv 24–70mm se světelností odpovídající f 2,8 je asi nejvíce využívaný objektiv, který nosím v batohu na cesty. Nahrazuje standardní pevná ohniska 24, 28, 35, 50mm. Ve skutečnosti mi vždy vadilo, že 24mm pro krajinu a reportáž není dostatečně širokoúhlé. Zde jsem si v minulosti zvykl na 20mm. Pro portréty a nebo když potřebujete na cestách rychle přitáhnout nečekaný motiv v dálce (např. padající lavina v horách, momentky apod.), není zase 70mm dostatečné. Za ideální bych považoval ohnisko kolem 100mm, ale bohužel v požadované kvalitě něco takového zatím nikdo nevyrobil. Proto objektiv 24–70mm f/2,8 L USM vítězil od roku 2002 u mnoha fotografů-cestovatelů. U fotografů svateb byl považován za jakýsi standard.

Důvodů bylo několik:

V porovnání optické kvality s pevnými ohnisky (pozn. nutno srovnávat s objektivy ve stejné době, nyní začíná Canon dělat i u nich nové verze) vycházel objektiv Canon jen nepatrně hůř. Kvalita digitálních těl fotoaparátů od roku 2002, kdy byl 24–70mm f/2,8 L USM uveden na trh, udělala obrovský skok. Dnes s pomocí moderní zrcadlovky a kvalitního monitoru fotograf ve 100% náhledu může kvalitu objektivu perfektně posoudit i jako laik. To je důvod, proč výrobci vyvíjejí a uvádějí na trh vylepšené verze osvědčených objektivů.

Profesionální značkové objektivy považuji obecně za dobrou investici na rozdíl od těl fotoaparátů (i zde se to naštěstí trochu zpomalilo). Proto se v bazarech dnes zánovní 24–70mm f/2,8 L USM prodává za přibližně stejnou cenu jako kdysi nový (cca 30000 Kč). Nový 24–70mm f/2,8 L II USM stojí skoro dvojnásobek cca 54000 Kč. Výrobce říká, že v ceně je inflace za deset let a nechce jít dolů s kvalitou což bohužel vidíme u některých jiných značek. S novým objektivem, který jsem měl vypůjčen na test, jsem fotografoval dva týdny. Musím přiznat, že jsem se do něj zamiloval a jen nerad jsem ho vracel. Přestože starší bratr určitě nepatří do starého železa, rozdíly jsou znatelné a nový objektiv se Canonu jednoznačně povedl.

Konstrukce a technické parametry

Oba objektivy si můžete porovnat na následujících obrázcích.

Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM (nový vlevo) Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM (nový vlevo)
Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM (nový vlevo) Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM vs. 24-70mm f/2,8 L USM (nový vlevo)

Stará verze objektivu je nejen objemnější, ale i těžší (950g vs. 805g), což je při nošení znát. Objektiv působí dostatečně robustně i když je v něm více dílů z plastu. Na betonovou podlahu, kam mi jednou upadl při akci jeho starší bratříček, jsem ho však nepouštěl…

Zoomování je hladké a nejsou patrné žádné vůle. Canon navíc opatřil objektiv zámkem, který brání samovolnému vyjíždění. Je to užitečná věc hlavně na cestách, kde při transportu technika hodně trpí.

Zámek a ovládací prstence

Zoomovací prstenec je o trochu širší. Vzdálenosti mezi jednotlivými ohniskovými vzdálenostmi jsou dostatečné. Manuální doostřování je možné provádět i v režimu automatického ostření. Ostřící kruh je dostatečně široký (stejné jako u staré verze). Oba ovládací kruhy jsou vyrobeny z tvrdé gumy, která působí velmi příjemně. Celkově se objektiv se ovládá ještě o trochu příjemněji než stará verze.

Oba objektivy jsou utěsněny proti prachu a stříkající vodě. U starší verze 24–70mm f/2,8 L USM jsem udělal špatnou zkušenost. Při čištění čelní čočky se dostal čistící roztok od Hamy do objektivu a zničil ultrazvukový motorek.

těsnění na bajonetu objektivu

Optická konstrukce byla u verze II změněna: 18 optických členů vs. 16 u starší verze. Canon zvětšil průměr přední čočky ze 77mm na 82mm. Díky tomu budete bohužel potřebovat filtry většího rozměru. Bohužel na rozdíl od starší verze je čelní díl se závitem plastový. Proto buďte opatrní při šroubování filtrů, abyste nestrhli závit.

Přestože oba objektivy udávají rozsah ohniskových vzdáleností 24–70mm, zorné úhly, které jsou pro fotografa podstatné, nejsou stejné. Nová verze je tzv. široko-úhlejší. Zorný úhel 84° až 34° vs. 74° až 29°.

Objektiv nemá optickou stabilizaci, přestože jsem ji u nové verze trochu očekával. Škoda. Hlavně při natáčení videa by to hodně pomohlo.

Minimální vzdálenost zaostření zůstala stejná 38cm po celém rozsahu ohnisek. Není to samozřejmě dostatečné na makrofotografii, ale v nouzi na cestách, kde není k dispozici makroobjektiv, vás to pomůže vytáhnout z nejhoršího.

Dobré je, že Canon změnil clonu v objektivu z 8 u starší verze na 9 lamelovou u nového objektivu. Při fotografování se Sluncem v záběru při vysokých clonových číslech obraz vypadá přirozeněji (viz dále v testu).

Maximální clonové číslo je f 22. Nedoporučuji však příliš používat, pokud nemusíte z důvodu nějakého kreativního záměru (prodloužení expoziční doby), neboť u obou objektivů se projevuje zřetelné zhoršení kresby z důvodu difrakce.

Automatické ostření

Podobně jako starší verze Canonu funguje rychle a přesně, i když je posun slyšet. Tohle je jeden z důvodů, proč méně riskujete, když si k tělu Canon koupíte i objektiv stejné značky. Pokud objektiv nezaostří přesně, je vám i kvalitní objektiv k ničemu. V případě problémů se začnou výrobci vymlouvat jeden na druhého a vy stojíte uprostřed.

Přední čočka se při ostření neotáčí, takže můžete bez problému fotografovat s nasazeným polarizačním filtrem.

Optická kvalita

Vylepšená optická kvalita je hlavní argument pro Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM. Musím přiznat, že když loni Canon oznámil cenu upgradu bez stabilizace, dost mne rozladil. Optická kvalita je však u nové verze jednoznačně lepší.

Ostrost a přenos kontrastu

Musím přiznat, že takovou kresbu jsem od zoomového objektivu nečekal. Opravdu špička. Kresba se samozřejmě směrem od středu snímku zhoršuje, ale stále zůstává na výborné úrovni. Dělal jsem si i srovnání s pevným Canon 35mm f/1,4 USM L, se kterým byl kresebně minimálně srovnatelný. Výsledky však neuvádím, protože mi zástupce Canonu sdělil, že objektiv 35mm byl na celkové repasi po té, co jim někde spadl…

EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 24.00 mm clona f2.8 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 24.00 mm clona f2.8
ohnisko 24mm, clona 2.8
EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 24.00 mm clona f8.0 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 24.00 mm clona f8.0
ohnisko 24mm, clona 8
EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 24.00 mm clona f16 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 24.00 mm clona f16
ohnisko 24mm, clona 16
EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 70.00 mm clona f2.8 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 70.00 mm clona f2.8
ohnisko 70mm, clona 2.8
EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 70.00 mm clona f8.0 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 70.00 mm clona f8.0
ohnisko 70mm, clona 8
EF24-70mm f/2.8L USM ohnisko 70.00 mm clona f16 EF24-70mm f/2.8L II USM ohnisko 70.00 mm clona f16
ohnisko 70mm, clona 16

Chromatická aberace / fringing

Canon zapracoval a vylepšil již velmi dobré. Vylepšené potlačení chromatické vady (modro-fialové hrany v místech vysokého kontrastu) je patrné zejména v kresbě v rozích u starší verze objektivu. Zde jsem pro ukázku přidal dva snímky do silného protisvětla na ohnisku 24mm, kde u tohoto typu objektivů bývají problémy.

barevná vada na hranách Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a  f8 barevná vada na hranách Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a  f8

Srovnání barevné vady na hranách Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM vs. 24–70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a f8

Distorze obrazu

Distorze obrazu je nepříjemná hlavně při fotografování architektury. Ani lidé na svatebních fotografiích nechtějí mít deformované obličeje. Ze snímku je patrné, že u nové verze Canon částečně potlačil soudkovité zkreslení u snímků na 24mm. Na 70mm je vidět trochu poduškovité zkreslení, ale to je v praxi zanedbatelné.

soudkovitá deformace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 24mm soudkovitá deformace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 24mm
poduškovitá deformace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM pĹ™i ohniskovĂ© vzdálenosti 70mm poduškovitá deformace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 70mm

Vinětace

Významnou vinětaci jsem nepozoroval a to ani při nasazení filtru. Projevuje se jen na nejširším ohnisku a otevřené cloně.

vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 70mm a f2.8 vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM  při ohniskové vzdálenosti 70mm a f2.8
vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 70mm a f8 vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM  při ohniskové vzdálenosti 70mm a f8
vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f2.8 vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f2.8
vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f8 vinětace Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f8

Bokeh

I zde musím Canon pochválit. Rozostření hran v oblastech mimo hloubku ostrosti je měkčí.

bokeh Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 70mm a  f2,8 bokeh Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 70mm a  f2,8

Vyzkoušel jsem i bokeh na 24mm, kde to v praxi využijete mnohem méně.

bokeh Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a  f2,8 bokeh Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a  f2,8

Výkon v protisvětle

Na následujícím srovnání je patrné, že nová verze má vylepšenou kvalitu antireflexních vrstev. Opět jsem použil nejnáročnější ohniskovou vzdálenost 24mm. Ani velká sluneční clona nepomohla u starého 24–70mm f/2,8 L USM potlačit odlesk parazitního světla – tzv. prasátko. Při prodloužení ohniskové vzdálenosti zmizelo.

v tlumeném protisvětle Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a f8 v tlumeném protisvětle Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM při ohniskové vzdálenosti 24mm a f8
v přímém protisvětle Canon EF 24-70mm f/2,8 L USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f16 v přímém protisvětle Canon EF 24-70mm f/2,8 L II USM  při ohniskové vzdálenosti 24mm a f16

U 24–70mm f/2,8 L USM si můžete jednoduše spočítat, že clona má osm lamel. Zvýšení počtu lamel na 9, díky které se počet paprsků Slunce zdvojnásobil, mu dodalo přirozenější vzhled.

Doporučení a závěr

Musím říci, že pokud budete srovnávat pouze technické parametry v tabulkách a objektiv Canon EF 24–70mm f/2,8 L II USM si nevyzkoušíte delší dobu v praxi, bude se vám jeho cena zdát totálně přemrštěná. Pokud však vyžadujete maximální kvalitu obrazu a živíte se velkými zvětšeninami, tenhle objektiv vám asi nedá spát. Pro profesionálního svatebního fotografa či fotografa-cestovatele, který fotografuje v unikátních místech, může být tento objektiv dobrou investicí. Je to univerzální sklo, které aktivní fotograf maximálně využije a v tom je jeho síla. Problesklo, že Canon vyvíjí i nový 24–70mm s horší světelností odpovídající f4. Jeho cena bude určitě dostupnější. Zatím se však neprodává. Rovněž starší verze Canon EF 24–70mm f/2,8 L USM má stále hodnotu, která odpovídá ceně, za kterou se prodával.

Klady Zápory
vynikající optická kvalita chybí stabilizátor obrazu (natáčení videa)
rychlé a spolehlivé ostření vysoká cena
výborné ovládání a ergonomie

Přečtěte si i náš přehledný článek o nejlepších základních zoomovacích objektivech pro full frame zrcadlovky, které jsou právě na trhu. Naleznete v něm zajímavé tipy a možnosti výběru, o kterých jste ani nemuseli uvažovat. Můžete se porozhlédnout ve všech našich recenzích univerzálních zoom objektivů pro full frame.